Yu-Gi-Oh! ~[Kana]

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re:

Post by mangazot »

Turvy wrote:Straks gaan de mensen nog denken da'k een monster ben ;)
Wie ben jij? Zeg op! Beken! :rant:
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Yu-Gi-Oh! ~[Kana]

Post by NeeNee »

Yu-Gi-Oh 18
Het toernooi gaat officieel van start (is er nog iemand die Kaiba zo graag aankondigingen ziet doen? Hij is best goed in pr), en het eerste wat Yugi doet is zijn vriendje wreken. :P

Daarna neemt Jono-Uchi het op tegen een duellist met bovennatuurlijke krachten, of iets wat daarvoor moet doorgaan. Kaiba maakt een losertje in. En Yugi wordt uitgenodigd tot een duel met een Dark Magician expert.

Veel meer valt er eigenlijk niet te melden. Het verhaal bestaat nu vrijwel uitsluitend uit Magic & Wizards duels, en dat blijft nog een hele tijd zo doorgaan. Wie hier niet in geïnteresseerd is, kan beter meteen naar volume 31 gaan voor het eind van het toernooi of naar volume 32 voor het echte begin van de zoektocht naar de verloren herinneringen.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Yu-Gi-Oh! ~[Kana]

Post by NeeNee »

Yu-Gi-Oh 19
De Black Magician expect blijkt niet zo'n symphatieke tiep te zijn. Niet alleen probeert hij Yugi tijdens het duel in stukjes te zagen, maar hij is ook nog eens gemeen tegen zijn kaarten (vééél erger naar Yu-Gi-Oh maatstaven :P).

Dat eeuwige gezeur over "het hart van de kaarten" vind ik nog altijd ongeloofwaardig overkomen, maar ik troost mij met de gedachte dat het hier niet half zo erg is als in de anime. Takahashi geeft in zijn voorwoord trouwens toe dat hij regelmatig een loopje neemt met de regels (wat we vroeger een Catapult Turtle Flying Castle Gambit plachten te noemen. Fans weten waarom).

Daarna volgt een korte kennismaking tussen Marik en 'het vat' (o, wat zijn we weer flatterend), dwz normale Yugi. Marik geeft wel veel informatie aan iemand die hij zogenaamd onbelangrijk vindt. Blijkbaar doet hij zijn verhaaltje graag (het is zeker de derde keer dat we het horen. We hebben het door, meneer Takahashi). En dan is hij weer weg, met de belofte om Yugi binnenkort voor de verandering eens met een echte Egyptische Godkaart te confronteren.

Jono-uchi gaat het intussen ook al niet voor de wind: zijn kaartspel is gepikt door een verraderlijk ettertje dat hem recht in Insector Haga's val laat lopen. Het wordt best nog een leuk duel.

En Honda en Otogi gaan Jono-uchi's zusje ophalen, zodat ook zij zich binnenkort kan uitleven in het slaken van bemoedigde kreten vanaf de zijlijn. :P Als een ziekenhuis mijn blinde dochter zomaar liet meegaan met de eerste de beste onbekende die zich niet eens voorgesteld heeft zou ik ze een proces aandoen, maar we weten allemaal dat in Yu-Gi-Oh straffeloosheid de norm is, dus ik zal mij er maar niet te veel vragen bij stellen zeker? :P De reeks amuseert mij wel.


PS. Achterin staat een stukje van Koen over prepublicaties (een herwerkte versie van het dossier op deze website). Erg informatief voor leken, wel een beetje raar dat ze 't pas in deel 19 zetten. Complimenten voor de vlotte leesbaarheid.
Last edited by NeeNee on Sun Sep 27, 2009 22:50, edited 1 time in total.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Yu-Gi-Oh! ~[Kana]

Post by NeeNee »

Yu-Gi-Oh 20
Marik daagt Yugi uit met een Egyptische Godkaart (eindelijk). De Luchtdraak Osiris drijft Yugi behoorlijk in het nauw, maar hij zou de Koning der Duellisten niet zijn als hij zomaar op zou geven.

Eén van de betere duels, naar mijn bescheiden mening (maar best ook, want het beslaat 5/6 van het boek). Wel zielig dat Yugi hulp nodig had om Osiris' limiet te zien, die had ik meteen al door. Maar het vinden van logische fouten in een redenering is dan ook één van mijn sterke punten. :wink: En ik moet toegeven dat hij daarna wel weer erg snel met een counterstrategie kwam aandraven.

Marik toont zich een slechte verliezer wanneer hij Yugi's vrienden bedreigt. Die zitten op dat moment in het Aquarium, waar Jono-Uchi een oude bekende uitdaagt tot een duel. Yugi doet zijn best om ze op tijd te bereiken, maar Mariks poppen versperren hem de weg.
Yami-Bakura laat de stervelingen maar spelen en gaat recht op Marik af.

En daarmee is de scene gezet voor het volgende deel, met meer duels en intriges. :black: De reeks is goed op gang nu.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Yu-Gi-Oh! ~[Kana]

Post by NeeNee »

Yu-Gi-Oh 21
Goh, deze moest ik van halverwege de tweede pagina gaan terughalen. Tien maanden wachttijd is echt belachelijk. :?

In de eerste helft van dit album wordt het duel tussen Jono-Uchi en Kajiki verder afgehandeld. Marik en Yami-Bakura* spelen intussen hun eigen spelletje, met een beduidend hogere inzet.

En dan hebben we Yugi en Kaiba, die samen op pad zijn. Marik besluit hen allebei tegelijk aan te pakken in een dubbelduel (tagmatch) tegen twee van zijn Ghouls, en Mokuba wordt voor de verandering eens níet gekidnapt 8) (dit in tegenstelling tot in de anime). De twee rivalen zullen dus moeten samenwerken, maar dat idee staat Kaiba weinig aan. Yugi zal al zijn overredingskracht nodig hebben.

Het eerste duel zegt mij niet zoveel, maar de interactie tussen Yugi en Kaiba is erg leuk. :D Ondanks zijn 'reformatie' in de vorige arc vertoont Kaiba nog steeds dezelfde psychopatische trekjes als in het begin,^^ al schijnt hij ze wel iets beter onder controle te hebben. Wie heeft het debiele idee gehad om hem door de knieën te laten gaan om die sleutel op te rapen? Ik kon zijn ingehouden woede haast voelen.

Ook grappig hoe de spelers opeens selectief elkaars gedachten kunnen lezen (of elkaars blikken, zo je wil, maar dat doen ze dan bijzonder accuraat). Qua mensen bespelen moet Yugi trouwens niet onderdoen. Je vraagt je af waarom hij maar door blijft gaan met dat gepreek als een beetje uitdagerij zoveel effectiever werkt.

En aangezien ik de rest hier toch al in het Frans had liggen (op een paar uitzonderingen na) en ik het wachten beu was, heb ik meteen doorgelezen tot volume 28. Ik had het wel allemaal al op tv gezien, maar het is toch leuk om nog eens te lezen. Maar daar heb ik het de volgende keer wel over. Met nieuwjaar of zo.


*Voor diegenen die het nog niet wisten, het voorvoegsel ‘Yami-’ wordt door fans gebruikt om de geest-entiteiten aan te duiden. We hebben het hier dus over de Bakura uit de Millenniumring.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Yu-Gi-Oh! ~[Kana]

Post by Brook500 »

Yu-Gi-Oh 22

Het duel tussen Yugi-Kaiba & de ghouls heeft een spannend einde.
Maar dan duikt Marik weer eens op met weer iemand die hij als marionetten gebruikt: Yugi's vrienden.
Hiermee wordt de band tussen hun duidelijk getest.

Spijtig van die ene fout in chapter 191: "Bemachtig Yugi's Obelisk" wat eigenlijk Osiris moest zijn.
Spijtig dat het altijd lang wachten is op het volgende deel.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Yu-Gi-Oh! ~[Kana]

Post by NeeNee »

Yu-Gi-Oh 22
Sfeervol begin. Kaiba speelt het spelletje mee en het duel kantelt. Marik blijft hen echter een stap voor, want hij heeft intussen Jono-Uchi en Anzu in zijn macht. Kaiba neemt nog even wraak voor Yugi’s gezeur door zijn wanhoopskreten 6 pagina’s lang te negeren :P (hij hééft al hulp geregeld, maar vertelt hem dat niet) en hem op zijn beurt uit te dagen.

Wanneer ze bij Jono-Uchi aankomen blijkt de situatie echter nog een stuk ernstiger dan gedacht. Marik wil hem en Yugi tegen elkaar laten duelleren, en de verliezer verdwijnt naar de bodem van de zee! O jee.

Best een spannend album, maar niet een van mijn favorieten. Het stuk met Kaiba wel natuurlijk, maar dat duel met Jono-Uchi vond ik altijd al minder. Ach ja, het duurt hier tenminste geen 4 afleveringen.

---
Nu ik de Franse vertaling gewend ben vind ik die toch nog net iets beter dan de Nederlandse. Sommige dingen klinken hier erg bombastisch ("de erfgenaam van mijn woede"? :mrgreen:). Maar over het algemeen hoor je mij niet klagen.

- p.71: "Yugi's Obelisk", inderdaad.
- p.89: Waarom noemt Mokuba Jono-Uchi een smeerlap? JU heeft hem nooit wat misdaan. Zelfs Kaiba verwijt hem enkel idiotie, en daar noem je iemand geen smeerlap voor. Ik vond dit een heel vreemd woord om te gebruiken in deze context.

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Yu-Gi-Oh! ~[Kana]

Post by Berserker500 »

Deel 22
Het einde van het tag-duel van Yugi en Kaiba van ik zeer spannend om te volgen.
Daarna wordt Yono-uchi door Marik gebrainwasht om tegen Yugi te vechten.
Het beste van dit deel vind ik toch het duel van Kaiba en Yugi.
Op naar deel 23.

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Yu-Gi-Oh! ~[Kana]

Post by Berserker500 »

Deel 23
De finale in Battle City breekt eindelijk aan en vind plaats hoog in de lucht in een zeppelin.
Het eerste duel gaat tussen Yugi en Bakura en is weer spannend om te volgen.
Hopelijk komt het volgende deel dit jaar nog uit.

PrIEsTER
Posts: 164
Joined: Sun Feb 20, 2011 21:10

Re: Yu-Gi-Oh! ~[Kana]

Post by PrIEsTER »

Is inderdaad weer een lekker nummer.
Ik blijf het toch tof vinden met die kaarten en strategieen.
Zijn er eigenlijk mensen die dat kaartspel nog spelen?
Ik dacht dat dat tien jaar geleden 'in' was. Het is wel jammer dat dit nu nog verschijnt na de
hype van de M&W kaarten op de scholen, anders kon dit wel eens heel goed verkocht hebben...

User avatar
Hercule
Posts: 195
Joined: Sat Oct 30, 2010 23:25

Re: Yu-Gi-Oh! ~[Kana]

Post by Hercule »

Zijn er eigenlijk mensen die dat kaartspel nog spelen?
Boosters koop ik niet maar ik koop nog wel iedere keer de nieuwe structure decks.
Image

PrIEsTER
Posts: 164
Joined: Sun Feb 20, 2011 21:10

Re: Yu-Gi-Oh! ~[Kana]

Post by PrIEsTER »

Hercule wrote:
Zijn er eigenlijk mensen die dat kaartspel nog spelen?
Boosters koop ik niet maar ik koop nog wel iedere keer de nieuwe structure decks.
Ik ben er jammer genoeg uitgegroeid (lees: mijn vrienden om mee te spelen :mrgreen: )

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Yu-Gi-Oh! ~[Kana]

Post by Weertangel »

Geef mij maar Magic The Gathering, veel leuker :)

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Yu-Gi-Oh! ~[Kana]

Post by NeeNee »

Yu-Gi-Oh 23
Yugi en Jono-Uchi zijn nog steeds in hun onvrijwillige duel verwikkeld. In een ongekend vertoon van bezorgdheid probeert Kaiba het gevecht te stoppen, maar ook hij vindt zichzelf gegijzeld door Marik - wat hem overigens niet lang tegenhoudt. Het duel kent een ietwat bij de haren getrokken einde wanneer JU vrolijk doorspeelt terwijl Yugi's levenspunten al op nul staan (en het duel dus gedaan is), maar slaagt erin om toch nog enigszins verrassend te zijn.

Kaiba's bezorgdheid is intussen over *spoiler* (die gold alleen Yugi, blijkbaar), want eerder dan een nat pak te riskeren ploert hij doodleuk het minuscule sleuteltje de oceaan in (en dan nog niet eens meteen. Wat zei ik nou over psychopathische trekjes? ^-^). Een halfslachtige redding is beter dan geen, neem ik aan, maar in de anime was JU toch beter af (daar dook zijn zus hem achterna).

Hierna krijgen we te horen dat Bakura uit het ziekenhuis verdwenen is en op mysterieuze wijze voldoende puzzelkaarten heeft verzameld (plus een duel disk) om aan de finale te kunnen deelnemen... en niemand die dat verdacht vindt? :hmmm: Meteen daarna wordt Marik geïntroduceerd, en opnieuw loopt iedereen er met open ogen in. :wallbash: Deze scene doet mij eigenlijk sterk denken aan Weerwolven/Mafia: iemand plant een idee, en heeft zijn teamleden klaarstaan om op het juiste moment bijval te geven totdat de rest van de groep het ook gaat geloven. Goed gespeeld van Marik.

Daarna gaan we meteen over naar het eerste duel van de finale, dat al meteen een klepper wordt. Die cover heeft ook niet lang standgehouden.

(Random weetje: de Franse versie van dit nummer kostte mij €1. :P)

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Yu-Gi-Oh! ~[Kana]

Post by Brook500 »

Yu-Gi-Oh 23

Eindelijk is 't zover de finale wordt gespeeld op een grote zeppelin 1000 meter boven de grond.
Eerst match is al enorm interessant Yugi vs Bakura.
Kom op Kana. Geef de reeks voor de fans sneller uit. :P
Image

Post Reply