Kana!

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Kana!

Post by Brook500 »

Dat de nl-versie van Psyren door de franse versie zal ingehaald worden had ik wel een bang voorgevoel bij.
Maar ja paniekeren ga ik daarover nog niet doen. Als de franse versie gedaan zal zijn in de verre toekomst (ik dacht dat de serie 15 delen telt), & als wij nog maar rond deel 7 & 8 zitten, dan zal ik misschien de serie vervolledigen met de fransen.
Hopen dat het niet gebeurd.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Kana!

Post by NeeNee »

Brook500 wrote:Dat de nl-versie van Psyren door de franse versie zal ingehaald worden had ik wel een bang voorgevoel bij.
Maar ja paniekeren ga ik daarover nog niet doen. Als de franse versie gedaan zal zijn in de verre toekomst (ik dacht dat de serie 15 delen telt), & als wij nog maar rond deel 7 & 8 zitten, dan zal ik misschien de serie vervolledigen met de fransen.
Hopen dat het niet gebeurd.
Zo'n vaart zal het denk ik wel niet lopen... maar voorbijgestoken worden is vervelend. :?

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Kana!

Post by Koen »

Je moet ergens toch ook realistisch zijn. De Franse/Amerikaanse(/Duitse?) markten hebben een enorme resem titels beschikbaar, ze moeten nu kort op de bal spelen om zo snel mogelijk in te schatten wat de nieuwste hit gaat worden in Japan om die aan te kopen. Onze markt moet niet hopen dan nóg maanden/jaren sneller te zijn met die grote titels. Ik vind het al straf dat een WSJ titel als Psyren hier eerst verschijnt. Oké, de rest van de wereld volgt snel maar de primeur is toch voor ons klein marktje.

Het enige wat onze uitgeverijen kunnen doen om langdurig sneller te zijn met een manga is zodanige bucht kopen dat geen enkel ander land het wil (maar zelfs dat is moeilijk als je ziet wat voor bucht er gelicensieerd wordt in Frankrijk/Amerika ;)) of een titel aankopen die zo'n ongelooflijk aparte niche aanspreekt dat ze nog geen kans heeft gekregen in andere contreien. EPO deed dit met hun manga de dokuha maar je ziet nu ook dat Soleil die in Frankrijk ook opgemerkt heeft en ze uitgeeft (wel andere volgorde). Met zo'n niche ga je echter je catalogus financieel niet aansterken in het geval van Kana/Glénat.
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Kana!

Post by NeeNee »

Allemaal goed en wel, maar wat houdt Kana Nl tegen om ook de eerste twee delen tegelijk uit te geven? Ze deden het vroeger wel. Als ze drie maanden eerder beginnen en dan hetzelfde tempo aanhouden als Kana Fr lopen ze altijd voor.

En een album om de 2-3 maanden lijkt mij nu toch niet zo onredelijk voor een beginnende reeks. Ze kunnen het tempo later altijd laten zakken als blijkt dat het niet goed verkoopt.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Kana!

Post by Koen »

Als ze het vroeger wel deden en nu niet meer is het duidelijk genoeg dat het commercieel niet interessant was, denk ik ;)

Een sneller ritme, tja, das een moeilijke discussie. Misschien proberen ze vooral nieuwe distritbutiepunten te vinden en zijn die niet happig op een nieuw deel elke twee maanden? Of worden nieuwe lezers afgeschrikt als ze zien dat een reeks al 'zo snel' veel volumes heeft om bij/na te kopen als ze later willen instappen. In elk geval, ook hier geldt dat ze het snellere ritme gevolgd hebben en dat dat blijkbaar niet genoeg opleverde, nu eens iets trager proberen. Of hier studies achterzitten of gewoon wat trial and error weet ik niet, maar zonder reden zal het sowieso niet zijn. En de reden zal al zeker niet zijn om de fans eens goed bij hun pietje te hebben (in jouw geval, NeeNee, mag je pietje natuurlijk figuurlijk interpreteren ;)).
motivatiedip. help!

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Kana!

Post by Kira »

Koen wrote:En de reden zal al zeker niet zijn om de fans eens goed bij hun pietje te hebben (in jouw geval, NeeNee, mag je pietje natuurlijk figuurlijk interpreteren ;)).
Oh, de jongens dus wél? Tof(!) :lol:

Zelf denkik niet dat Kana NL er moeite voor wil doen om eens een voorsprong bij Kana FR te behouden. 't Is ook geen wedstrijd ofzo. Maar het kan inderdaad soms wel irritant zijn...
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Kana!

Post by Koen »

De winnaars van de Tsunacon wedstrijd zijn doorgegeven aan de organisatie. Zij zullen de winnaars op hun beurt verwittigen en de prijs afhandelen.
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Kana!

Post by NeeNee »

Wow, deze keer waren ze snel met de update. Het is nog maar een paar uur maart.

Shaman King 25... hm, okee. Maar deze kan maar beter overtuigend zijn.

En ik wacht nog steeds op een datum voor de nieuwe Conan. De vorige is alweer van september geleden.

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Kana!

Post by Berserker500 »

IK hoop dat we tenminste in juni Conan en Inuyasha nog eens krijgen want dat is al een eeuwigheid geleden.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Kana!

Post by NeeNee »

9 maanden om precies te zijn.

Welk is de volgende lege maand? Niet juni, he?

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Kana!

Post by Koen »

Nee, juli, dacht ik, he?
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Kana!

Post by NeeNee »

Laten we hopen dat het in juni komt dan, anders is het weer een jaar.

En hoe zit dat met de volgende Liar Game? Zijn ze vergeten dat je nieuwe reeksen niet koud mag laten worden?

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Kana!

Post by Koen »

Van alle nieuwe reeksen kwamen er drie volumes dit jaar, meen ik me te herinneren.

Je mag nieuwe reeksen niet koud laten worden maar je moet ze ook de tijd geven zich in de markt te zetten ;)
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Kana!

Post by NeeNee »

Ja, maar vijf maanden tussen het eerste en tweede nummer is toch lang.

User avatar
Edward
Posts: 367
Joined: Tue Oct 07, 2008 15:28

Re: Kana!

Post by Edward »

NeeNee wrote:Ja, maar vijf maanden tussen het eerste en tweede nummer is toch lang.
Vele stips van Franse en Nederlandse bodem komen 1 a 2 jaarlijks uit... IN dat opzicht is vijf maanden een relatief normaal tempo, wat veel mensen gewend zijn.

Post Reply