Glénat!

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Glénat!

Post by Brook500 »

Ik blijf nog altijd One Piece zowel in het nl als in het frans volgen. Als ze zeggen dat er nog nieuwe delen komen dit jaar dan blijf ik het alleen maar geloven tot ze in de winkel zijn. :?

Een heel interessant filmpje trouwens Koen. Ik wist dat het in Nederland niet beter ging met de strips maar dat het daar echt zo slecht aan toeging, daar had ik geen gedacht van.
Image

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Glénat!

Post by MrXarnus »

Toen ik op die link klikte, verwachte ik een ware sh*tstorm van ebooks dit, ebooks dat, maar na te horen dat slechts 5 % ebook sales zijn kan ik weer gerust slapen voor op ze'n minst de komende 10 jaar :D (Nee serieus, ik kan niet slapen als ik nerveus of kwaad ben...) en het belgische (en europese?) publiek heeft niet veel interesse in eooks behalve hipsters van 20...
Wat bedoelt hij met de 'nieuwe generatie' stripfans? Ik ken niemand die ook maar zou lezen op ze'n PC (behalve scanlation lezers, maar dat is omdat het gratis is en niet omdat het digitaal is.) dus betalen is uitgesloten...

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Glénat!

Post by Koen »

Misschien de generatie jongere kinderen die opgroeit met bumba en hopla op de ipad? Die de kiekeboe app koopt en de sus en wis apps? Ik schrik altijd als ik zie hoeveel jonge kinderen al met de tablet van hun ouders mag spelen... Allez, persoonlijk vind ik dat duur en breekbaar 'speelgoed' ;)
motivatiedip. help!

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Glénat!

Post by MrXarnus »

Koen wrote:Naar aanleiding van de stopzetting van Dragonball Perfect had ik even poolshoogte genomen bij Glénat. Erg veel wijzer ben ik niet geworden maar het grote obstakel is het dalend aantal verkooppunten (cf. ook dit youtube videootje dat toevallig net nu hetzelfde probleem aankaart: http://youtu.be/Vbn0MK8fU7k ).

Praktisch gezien zouden zowel Berserk als One Piece nog tot en met volume 18 uitkomen dit jaar. Ook Kenshin en Hoshin worden expliciet genoemd als reeksen waar we nog volumes van gaan zien in 2012 (+ nog ‘enkele andere’ die niet specifiek bij naam genoemd worden). Voor volgend jaar is het vooralsnog koffiedik kijken.
Webshop's?
Kana en Glènat zouden eens een eigen weshop moeten openen om nieuwe kopers te winnen, de einigste plek waar ik online NL manga kan kopen is Archonia denk ik.

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Glénat!

Post by MrXarnus »

Koen wrote:Misschien de generatie jongere kinderen die opgroeit met bumba en hopla op de ipad? Die de kiekeboe app koopt en de sus en wis apps? Ik schrik altijd als ik zie hoeveel jonge kinderen al met de tablet van hun ouders mag spelen... Allez, persoonlijk vind ik dat duur en breekbaar 'speelgoed' ;)
Je zegt zelf, spelen, niet lezen. Jonge kinderen lezen niet Kiekeboe denk ik. (Als die apps ooit populairder worden dan de papieren versie, zal het meer ligen aan de interactie met de strip, inplaats van gewoon de reden dat het digitaal is, interactie lijkt me wel iets interresant voor een strip...)
Ik heb trouwens eens opgezogt wat een digitale versie van Sus en Wis kost, wat zo'n 4-5 € is, wat toch veel te veel is aangezien je de papieren versie, als je goed zoekt, voor bijna diezelfde prijs kan kopen, en die kan je verzamelen, doorverkopen, verlenen en zo. (Ik was in de Okay daarstraks, de Standaard Uitgeverij strips van €5,95 worden daar verkocht aan € 5,30...)
Ik heb eigenlijk niks tegen ebooks, ik respecteer dat de klant een keuze zou moeten hebben, maar vanaf het moment dat ze gaan doen van 'laten we nu eens digital-only releases gaan doen' gewoon om met mijn k****n te kunnen spelen, dan is't kot te klein :evil: . (Ik werk trouwens niet graag met eender welk touch-screen gedoe, aangezien ik een aandoening heb krijgen mijn vingers een soort van schok als ik er telang met mijn vinger opzit, vreemd.)
De consument zou die keuze moeten maken, niet de uitgever vindt ik.

Maar genoeg van mijn gezaag. Leuk dat OP en co. wel nog redelijk verkopen.

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Glénat!

Post by Kira »

Koen wrote:Misschien de generatie jongere kinderen die opgroeit met bumba en hopla op de ipad? Die de kiekeboe app koopt en de sus en wis apps? Ik schrik altijd als ik zie hoeveel jonge kinderen al met de tablet van hun ouders mag spelen... Allez, persoonlijk vind ik dat duur en breekbaar 'speelgoed' ;)
Heel wat mensen hebben hier een tablet ja. Maar ik denk niet dat ze apps kopen van Kiekeboe ofzo. Misschien is dat pas voor de generatie na ons?

(Hopla, dat was echt dé horror voor kleuters *rilt*)
MrXarnus wrote:Ik heb eigenlijk niks tegen ebooks, ik respecteer dat de klant een keuze zou moeten hebben, maar vanaf het moment dat ze gaan doen van 'laten we nu eens digital-only releases gaan doen' gewoon om met mijn k****n te kunnen spelen, dan is't kot te klein :evil: . (Ik werk trouwens niet graag met eender welk touch-screen gedoe, aangezien ik een aandoening heb krijgen mijn vingers een soort van schok als ik er telang met mijn vinger opzit, vreemd.)
De bomen op aarde geraken 'op'. Die uitgevers die dat beslissen, denken daar ook aan. Papier zal binnen 100 jaar verboden moeten worden, want zonder bomen stapelt de CO2 in de lucht op. En iedereen weet dat we dat niet overleven. (Dan ben jij misschien al wel dood, maar je kleinzoon niet. En niet met de k****n van je kleinzoon spelen he ;))

Maar ik ga ook maar eens naar 't filmpje kijken :p
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Glénat!

Post by NeeNee »

Koen wrote:Naar aanleiding van de stopzetting van Dragonball Perfect had ik even poolshoogte genomen bij Glénat. Erg veel wijzer ben ik niet geworden maar het grote obstakel is het dalend aantal verkooppunten (cf. ook dit youtube videootje dat toevallig net nu hetzelfde probleem aankaart: http://youtu.be/Vbn0MK8fU7k ).
Goed filmpje (deels gefilmd in de Poort! :mrgreen:).

Wel jammer dat er niets over invoer gezegd wordt. Ik had graag eens willen weten hoeveel % van de verkoop er nu nog uit Vlaanderen komt (en hoeveel uit Frankrijk, Amerika en Japan).

User avatar
Hercule
Posts: 195
Joined: Sat Oct 30, 2010 23:25

Re: Glénat!

Post by Hercule »

De bomen op aarde geraken 'op'. Die uitgevers die dat beslissen, denken daar ook aan. Papier zal binnen 100 jaar verboden moeten worden, want zonder bomen stapelt de CO2 in de lucht op. En iedereen weet dat we dat niet overleven. (Dan ben jij misschien al wel dood, maar je kleinzoon niet. En niet met de k****n van je kleinzoon spelen he )
Het hakken van bomen zal nooit verboden worden, en al helemaal niet in een tijdsbestek van 100 jaar.
De mens is gewoonweg te afhankelijk van bomen.
Image

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Glénat!

Post by MrXarnus »

@ Kira:
Het meeste papier komt de dag van vandaag van 2 plekken:

-'Papier-plantages' (Bomen worden speciaal geplant met als doeleinde om later tot papier gevormd te worden...)
-Recyclage

Trouwens, heb je nog nooit op bv. op een pakje papieren zakdoekjes een groen logotje gezien met een boom erin?
Dat betekent dat dat papier van een 'papier-plantage' komt, dus niet milieuvervuilend.

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Glénat!

Post by Kira »

Hercule wrote:Het hakken van bomen zal nooit verboden worden, en al helemaal niet in een tijdsbestek van 100 jaar.
De mens is gewoonweg te afhankelijk van bomen.
Er zijn al scholen die géén papier meer gebruiken. En alle kranten hebben nu ook een elektronische versie. 10 jaar geleden zou men dat nooit verwachten.

(Eén jaar geleden zou men trouwens ook niet verwachten dat men binnen elke jaren colaflesjes van compost zal maken)
MrXarnus wrote:Trouwens, heb je nog nooit op bv. op een pakje papieren zakdoekjes een groen logotje gezien met een boom erin?
Dat betekent dat dat papier van een 'papier-plantage' komt, dus niet milieuvervuilend.
Ik heb stoffen zakdoeken, dus ik heb dat nog nooit gezien.

Maar is het voor bedrijven niet goedkoper om (il)legaal bomen uit bossen te kappen? Er zullen vast wel sigaarrokende oude mannen met achteruit gekamd haar en een whiskieglas in de hand zijn die voor die optie kiezen. Als die uitgeverij dan besluit enkele reeksen enkel digitaal uit te geven, dan is dat nog niet zo slecht?

Maar ik snap wel dat je het stom vindt dat ze dat doen, maar er moet ooit verandering komen. Bovendien is het echt niet zo'n ramp dat er eens een serietje tussen zit die je momenteel niet kan lezen.
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Glénat!

Post by NeeNee »

Kira wrote: Maar is het voor bedrijven niet goedkoper om (il)legaal bomen uit bossen te kappen? Er zullen vast wel sigaarrokende oude mannen met achteruit gekamd haar en een whiskieglas in de hand zijn die voor die optie kiezen. Als die uitgeverij dan besluit enkele reeksen enkel digitaal uit te geven, dan is dat nog niet zo slecht?
Als ze het toch illegaal doen, dan heeft verbieden ook weinig zin.

Ik denk dat de meeste Westerse uitgeverij zich wel aan de regels houden. Trouwens, ik vind boeken dan wel het laatste waar ze op moeten gaan bezuinigen, want dat zijn dingen die mensen bijhouden. Laat ze eerst maar eens iets doen aan die hopen reclamefolders die elke dag in de bus zitten en grotendeels ongelezen zo de vuilbak in gaan.

En dan nog, dat is geen reden om series niet uit te geven. Druk ze dan gewoon op gerecycleerd papier*. Iedereen klaagt altijd over de kwaliteit van de Viz boekjes en de oude DragonBalletjes, maar ik vind het net geweldig dat die op herbruikt papier zijn. Het gele kleurtje stoort mij helemaal niet. (Bij die DragonBalletjes zaten er hier en daar wel iets te grote brokken in, maar soit...)


* Ik weet dat gerecycleerd papier momenteel nog voor de helft uit nieuw papier bestaat, maar ik ga ervan uit dat de technologie nog verbetert.

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Glénat!

Post by MrXarnus »

Kira wrote:
Hercule wrote:Het hakken van bomen zal nooit verboden worden, en al helemaal niet in een tijdsbestek van 100 jaar.
De mens is gewoonweg te afhankelijk van bomen.
Er zijn al scholen die géén papier meer gebruiken. En alle kranten hebben nu ook een elektronische versie. 10 jaar geleden zou men dat nooit verwachten.

(Eén jaar geleden zou men trouwens ook niet verwachten dat men binnen elke jaren colaflesjes van compost zal maken)
MrXarnus wrote:Trouwens, heb je nog nooit op bv. op een pakje papieren zakdoekjes een groen logotje gezien met een boom erin?
Dat betekent dat dat papier van een 'papier-plantage' komt, dus niet milieuvervuilend.
Ik heb stoffen zakdoeken, dus ik heb dat nog nooit gezien.

Maar is het voor bedrijven niet goedkoper om (il)legaal bomen uit bossen te kappen? Er zullen vast wel sigaarrokende oude mannen met achteruit gekamd haar en een whiskieglas in de hand zijn die voor die optie kiezen. Als die uitgeverij dan besluit enkele reeksen enkel digitaal uit te geven, dan is dat nog niet zo slecht?

Maar ik snap wel dat je het stom vindt dat ze dat doen, maar er moet ooit verandering komen. Bovendien is het echt niet zo'n ramp dat er eens een serietje tussen zit die je momenteel niet kan lezen.
Houten meubels worden van hout gemaakt (of had je dat nog niet door...)
Hoeveel scholen gebruiken geen papier meer? Enkele *kuch*hipster*kuch* scholen die proberen 'modern' te doen? Niet meer dan 10 denk ik?
En waarom zou men digitale exclusieve dingen uitgeven? Op de franse markt blijkt niemand dat te willen als ik de comments lees... en die die het wel willen vinden het te duur.
En waarom MOET er verandering in komen? Gewoon omdat jij DENKT dat het MOET?
Mag ik uw glazen bol eens lenen?
Veel lezers vinden ook dat het distributie shema zoals het nu is goed is. Never chance a winning team zou ik zeggen.
Manga lezen is mijn hobby, en als ik 0,0 % genot heb aan het op een scherm lezen (om die reden lees ook ook geen scans of preview's), dan heb ik het recht op een papieren versie. PUNT :evil: :evil: :evil:

Kunnen we nu weer on-topic gaan?

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Glénat!

Post by Kira »

Je hoeft niet zo kwaad te worden xD Ik verbied je toch niets? (denkik) Ik zeg je gewoon wat ik denk dat die uitgevers aan denken als ze reeksen enkel digitaal uitgeven. (Al moet ik toegeven dat ik dus geen enkele stripreeks ken die enkel digitaal wordt uitgegeven, maar ik ken niet veel van strips denkik)

En over dat van die scholen: het idee is pas sinds dit schooljaar echt van start gegaan, dus logisch dat er nog heel wat scholen zijn die het niet hebben. Maar een van de voordelen is juist dat het goedkoper is. (Prijs alle schoolboeken van 1ste tot 6de middelbaar plus rekenmachine > prijs van tablet plus elk jaar nog enkele apps) Onze school denkt er nu ook al over na. (En de helft van ons schooldomein is een klooster en er zijn nog nonnen als leerkracht, dus we zijn echt geen nieuwe school)

En wat is hipster eigenlijk? Lijkt me een oud woord voor 'nieuw', toch? Heb het nog al mensen horen zeggen. Het staat niet op http://www.vandale.nl

@NeeNee: Er bestaat een sticker voor als je die brol niet wilt ;) Trouwens: als meer mensen dat zouden gebruiken, dan zouden ze er wel wat minder drukken.
MrXarnus wrote:Kunnen we nu weer on-topic gaan?
Oké :mrgreen: Ik begin het gevoel te krijgen dat ik altijd discussies uitlok...
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Glénat!

Post by NeeNee »

^ Discussies zijn goed, maar je kunt hem beter hier verderzetten. ;)

viewtopic.php?f=4&t=1524

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Glénat!

Post by MrXarnus »

Kira wrote:Je hoeft niet zo kwaad te worden xD Ik verbied je toch niets? (denkik) Ik zeg je gewoon wat ik denk dat die uitgevers aan denken als ze reeksen enkel digitaal uitgeven. (Al moet ik toegeven dat ik dus geen enkele stripreeks ken die enkel digitaal wordt uitgegeven, maar ik ken niet veel van strips denkik)

En over dat van die scholen: het idee is pas sinds dit schooljaar echt van start gegaan, dus logisch dat er nog heel wat scholen zijn die het niet hebben. Maar een van de voordelen is juist dat het goedkoper is. (Prijs alle schoolboeken van 1ste tot 6de middelbaar plus rekenmachine > prijs van tablet plus elk jaar nog enkele apps) Onze school denkt er nu ook al over na. (En de helft van ons schooldomein is een klooster en er zijn nog nonnen als leerkracht, dus we zijn echt geen nieuwe school)

En wat is hipster eigenlijk? Lijkt me een oud woord voor 'nieuw', toch? Heb het nog al mensen horen zeggen. Het staat niet op http://www.vandale.nl

@NeeNee: Er bestaat een sticker voor als je die brol niet wilt ;) Trouwens: als meer mensen dat zouden gebruiken, dan zouden ze er wel wat minder drukken.
MrXarnus wrote:Kunnen we nu weer on-topic gaan?
Oké :mrgreen: Ik begin het gevoel te krijgen dat ik altijd discussies uitlok...
Ik wordt zelden kwaad, maar als ik kwaad wordt ga ik all-out (ik heb mijn broer eens een bloedneus geslagen, hele trap lag vol met bloed :fadein: ...)
Ik wil gewoon mijn mening verdedigen aangezien ik niet kan tegen mensen die mij tegenspreken, dus mijn excuses alvast daarvoor.

Post Reply