Vinger aan de pols 2020

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Vinger aan de pols 2020

Post by Tamara »

NeeNee wrote:
Fri Dec 04, 2020 18:39

Um... ik weet niet in welke supermarkt jij geweest bent, maar de Carrefour waar ik werkte had minstens 20 vierkante meter aan strips, ongeveer alle Vlaamse en Nederlandse uitgeverijen stonden daar. De meeste Vlaamse supermarkten hebben een stripafdeling.
Nederlandse voornamelijk. Daar vind je alleen een tijdschriftenrek met hooguit de grote namen zoals de Donald Duck. Bij AniWay is eens uitgezocht wat het voor AniWay zou kosten, en dat is geen goedkoop geintje.

De Vlaamse stripindustrie is anders dan hier, omdat daar o.a. populaire strips gebaseerd op televisieseries zijn. Daar kun je ook andere titels aan ophangen. Dat is hier allemaal niet geval. (En Nederlandse supermarkten zijn vaak best klein en compact, dus voor zo'n schap zou er niet eens ruimte zijn.)
Plaats aan de kassa is duur, dat wel. Maar dat moet je vooral in het begin doen, om mensen met de reeks te laten kennismaken. Daarna moet je gewoon regelmatig nieuwe delen uitbrengen (wat niet moeilijk is als je met halve volumes werkt) zodat er altijd wel eentje in de sectie 'nieuwe strips' staat, dan blijven ze vanzelf onder de aandacht.
En daar stuit je gelijk op een probleem: veel manga zijn (lang)lopende series. In tegenstelling tot het gemiddelde stripalbum is het vaak lastig om bij een willekeurig nummer in te springen. Dan ontstaat weer dezelfde situatie die we 10+ jaar geleden hadden: winkels weten niet hoe ze met vervolgseries om moeten gaan. Nieuwste delen worden braaf uitgestald, maar er is geen ruimte om de hele serie aan te blijven bieden. Als mensen niet makkelijk in kunnen stappen, blijft een serie niet lang nieuwe lezers trekken, wat het moeilijk maakt lopende series gaande te houden.

Het is een kip-en-ei-verhaal. Manga verkoopt niet, dus winkels besteden er geen ruimte aan. Omdat winkels er geen ruimte aan besteden, verkoopt manga niet.

De Amerikaanse markt kwam pas echt op gang toen Tokyopop hun handel de boekhandels in wisten te duwen en binnen korte tijden hele kasten wist op te eisen. Geen idee of er een uitgever is die zo'n offensief in België en/of Nederland kan uitvoeren.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Vinger aan de pols 2020

Post by WizardOfOss »

Tsja, Carrefour. Hier in Nederland hebben we alleen kleine buurtsupertjes hè :wink:

Volgens mij zijn er hier maar bar weinig supermarkten die vergelijkbaar veel ruimte hebben voor leesvoer in de meest brede zin, en dat zal dan voornamelijk gevuld worden met tijdschriften. Een winkel met een meter aan stripboeken zou door kunnen gaan voor een speciaalzaak :D

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Vinger aan de pols 2020

Post by NeeNee »

Tamara wrote:
Fri Dec 04, 2020 21:15
En daar stuit je gelijk op een probleem: veel manga zijn (lang)lopende series. In tegenstelling tot het gemiddelde stripalbum is het vaak lastig om bij een willekeurig nummer in te springen. Dan ontstaat weer dezelfde situatie die we 10+ jaar geleden hadden: winkels weten niet hoe ze met vervolgseries om moeten gaan. Nieuwste delen worden braaf uitgestald, maar er is geen ruimte om de hele serie aan te blijven bieden. Als mensen niet makkelijk in kunnen stappen, blijft een serie niet lang nieuwe lezers trekken, wat het moeilijk maakt lopende series gaande te houden.
Zou dat bij een serie als Doraemon ook een probleem zijn? Ik heb het nooit gelezen, maar het klinkt best episodisch.

WizardOfOss wrote:
Fri Dec 04, 2020 21:22
Tsja, Carrefour. Hier in Nederland hebben we alleen kleine buurtsupertjes hè :wink:

Volgens mij zijn er hier maar bar weinig supermarkten die vergelijkbaar veel ruimte hebben voor leesvoer in de meest brede zin, en dat zal dan voornamelijk gevuld worden met tijdschriften. Een winkel met een meter aan stripboeken zou door kunnen gaan voor een speciaalzaak :D
Dat zal dan toch echt een cultuurverschil zijn. Zelfs de Carrefour Market (het kleine broertje van de Carrefour Hyper hierboven) waar ik soms ga heeft een metertje strips. Ze hebben maar een halve meter boeken.

Hell, zelfs de lokale krantenwinkel heeft een striphoek, en het ding is zo klein dat je elkaar met moeite kunt kruisen binnen. (Al zit je daar natuurlijk wel vooral met de bekende titels.)

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Vinger aan de pols 2020

Post by Tamara »

Doreamon zou nog wel lukken, maar ik vraag me af of dat zo'n hit is bij kinderen die er verder niet mee bekend zijn. Misschien als er eerst een anime uitgezonden zou worden op televisie.
Dat zal dan toch echt een cultuurverschil zijn. Zelfs de Carrefour Market (het kleine broertje van de Carrefour Hyper hierboven) waar ik soms ga heeft een metertje strips. Ze hebben maar een halve meter boeken.
Hier verkopen supermarkten voornamelijk tijdschriften. Daar is 2-3 meter voor gereserveerd. Qua boeken staan er hooguit wat stuiverromannetjes en een paar boeken die even flink gepusht worden door de uitgever.

Tijdschriftenhandels hebben vaak maar een paar meter tijdschriften en verkopen vooral kantoorartikelen, wenskaarten, tegoedkaarten en loten.

De gemiddelde boekhandel heeft hooguit een plankje met populaire strips zoals een stapeltje Donald Duck-pockets, de verplichte humorboekjes zoals Dirkjan, wat willekeurige Suske en Wiskes en de nieuwste van grote reeksen zoals Lucky Luke (voor de bejaarden die het al sinds hun jeugd volgen). Nederlandse boekenhandels vinden strips vaak namelijk een beetje ordinair en/of voor kinderen. Ze weten niet echt wat er te krijgen is of aan wie ze het moeten verkopen. En bij bestsellerlijsten worden strips bij voorbaat uitgesloten van vermelding.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Vinger aan de pols 2020

Post by NeeNee »

Tamara wrote:
Fri Dec 04, 2020 22:26
Hier verkopen supermarkten voornamelijk tijdschriften. Daar is 2-3 meter voor gereserveerd. Qua boeken staan er hooguit wat stuiverromannetjes en een paar boeken die even flink gepusht worden door de uitgever.
Ik neem aan dat er geen Carrefour Hypermarkten bestaan in Nederland dan...

Image

Die muur links zijn tijdschriften. De verdeling is grofweg 70% boeken, 20% pers, 10% strips.

De gemiddelde boekhandel heeft hooguit een plankje met populaire strips zoals een stapeltje Donald Duck-pockets, de verplichte humorboekjes zoals Dirkjan, wat willekeurige Suske en Wiskes en de nieuwste van grote reeksen zoals Lucky Luke (voor de bejaarden die het al sinds hun jeugd volgen). Nederlandse boekenhandels vinden strips vaak namelijk een beetje ordinair en/of voor kinderen. Ze weten niet echt wat er te krijgen is of aan wie ze het moeten verkopen. En bij bestsellerlijsten worden strips bij voorbaat uitgesloten van vermelding.
Dat is bij ons de situatie in de dorpskrantenwinkel. Over kleinere boekenwinkels weet ik niet zoveel, maar de Fnac heeft een grote stripafdeling (die hadden vroeger ook een hele kast Nederlandstalige manga) en Standaard Boekhandel-winkels hebben gewoonlijk een 20-tal bekende titels.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Vinger aan de pols 2020

Post by WizardOfOss »

Lucky Luke, kan dat tegenwoordig nog? Al jaren niet meer gelezen, maar vanuit hedendaagse optiek moeten die volgens mij toch uitermate fout zijn....
(Maar daarom vast niet minder leuk. M'n broer was laatst ook nog wat ouwe jaren '60 Sjors & Sjimmie's tegengekomen, veel fouter dat dat wordt het niet, maar wat zijn ze toch leuk....)

Zulke hypermarkten, helaas, die ga je hier niet vinden. Denk niet dat het hier groter wordt dan een AH XL, en dat valt daar toch bij in het niet. Wel jammer, ik ken ze weliswaar vooral uit Frankrijk, maar zo'n concept heeft wel iets. Naar het schijnt zou het vooral komen door de angst dat dergelijke enorme winkels aan de rand van een stad voor een leegloop van de stadscentra zou zorgen.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Vinger aan de pols 2020

Post by NeeNee »

WizardOfOss wrote:
Sat Dec 05, 2020 1:46
Naar het schijnt zou het vooral komen door de angst dat dergelijke enorme winkels aan de rand van een stad voor een leegloop van de stadscentra zou zorgen.
Eh. Er ligt een (veel kleinere) Aldi letterlijk vlak naast onze hypermarkt, en die zijn aan het uitbreiden.

Als dit ding de concurrerende supermarkt aan de andere kant van de haag niet dood krijgt, dan zal het met het stadscentrum ook wel meevallen.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Vinger aan de pols 2020

Post by Tamara »

Lucky Luke, kan dat tegenwoordig nog? Al jaren niet meer gelezen, maar vanuit hedendaagse optiek moeten die volgens mij toch uitermate fout zijn....
(Maar daarom vast niet minder leuk. M'n broer was laatst ook nog wat ouwe jaren '60 Sjors & Sjimmie's tegengekomen, veel fouter dat dat wordt het niet, maar wat zijn ze toch leuk....)
Lucky Luke doet een poging moderner te worden.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Vinger aan de pols 2020

Post by Ash Ketchum »

De nieuwste Suske & Wiske is juist weer een blast from the past, met een Japanse twist: De Sonometer is gebaseerd op een onafgemaakt verhaal van Willy Vandersteen en ook getekend in de oude stijl. Er zitten ook hier en daar wat herkenbare referenties voor manga fans, zoals een personage dat Dr. Tezuka heet met een baret op...

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Vinger aan de pols 2020

Post by WizardOfOss »

Kijk, doen ze goed. Niet zozeer dát ze het doen, maar vooral ook de manier waarop. Het klinkt tenminste als een manier waarover nagedacht is, en die de typische Lucky Luke-stijl geenszins geweld aandoet. Ik wordt bij vlagen best moe van dat overdreven politieke correcte wat tegenwoordig lijkt te heersen (m'n eerdere reactie was dan ook vooral sarcastisch bedoeld), maar dat gevoel krijg ik hier totaal niet. Nou ja, hooguit van die reactie van Chad Bilyue....het is ook nooit goed....
Ash Ketchum wrote:
Sat Dec 05, 2020 9:57
De nieuwste Suske & Wiske....
Goed dat je het zegt: ik ga vanmiddag op verjaardagsvisite bij m'n broer (en we verwachten heel toevallig ook een bezoekje van de sint....), maar nog eens even kijken of ik mijn S&W-verzameling zo snel nog kan terugvinden (welke verhuisdoos zal het zijn....). M'n oudste neefje schijnt die nu helemaal geweldig te vinden....

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Vinger aan de pols 2020

Post by Gurenn »

NeeNee wrote:
Fri Dec 04, 2020 18:39
Um... ik weet niet in welke supermarkt jij geweest bent, maar de Carrefour waar ik werkte had minstens 20 vierkante meter aan strips, ongeveer alle Vlaamse en Nederlandse uitgeverijen stonden daar. De meeste Vlaamse supermarkten hebben een stripafdeling.
Lijkt me toch meer iets van vroeger, en dan nog. Ik herinner me inderdaad dat de GB een stripafdeling had in mijn kindertijd. Die GB is nu een Carrefour, maar of die nog een stripafdeling heeft zou ik niet weten.

Bij Lidl, Aldi of Delhaize heb ik in ieder geval nooit een stripafdeling gezien. Ik denk dat je echt al in een Carrefour Hypermarkt moet zijn.

Dagbladwinkels hebben ze wel inderdaad.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Vinger aan de pols 2020

Post by NeeNee »

^ De Carrefour Market waar ik soms ga heeft in elk geval een striphoekje. En de Aldi heeft een actie lopen. https://www.aldi.be/nl/onze-aanbiedinge ... ticle.html

De anderen weet ik niet zeker. Maar het is in elk geval niet zo dat strips in de supermarkt een onbekend concept is, zoals de post het deed klinken.

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Vinger aan de pols 2020

Post by mangazot »

WizardOfOss wrote:
Sat Dec 05, 2020 1:46
Lucky Luke, kan dat tegenwoordig nog?
Er verschijnen nog altijd albums van, zowel in de reguliere reeks, als in een nevenreeks.
Het is wel een reeks waar maar 1 album/jaar van verschijnt.
Image

Post Reply