Het Forum van Aniway sluit

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Ash Ketchum »

Laten we zeggen dat iemand een mening had over hoe Toni en Yoni eruit zagen in de advertentie in het huidige nummer ~_~

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Tamara »

Ah, ik kan zien waar dat heengaat! Jullie hebben per ongeluk een complotgekkie binnengehengeld, eentje die zéér anti-mondkapjes is maar tegelijkertijd fan is van media uit een land waar mondkapjes zo gewoon zijn, dat ze zowel als antiverkoudheidsmaatregel als fashionstatement dienen. Die tegenstrijdigheid gaan jullie even lekker uitgebreid belichten?

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Ash Ketchum »

Ik vond nog dat Yoni en Toni er perfect uitzagen in hun cosplay als de Stereotype Japanse Youtuber :D

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Gurenn »

Tamara wrote:
Sat Nov 07, 2020 20:13
O, en dat hele 'AniWay heeft het moeilijk door corona'?
Dat vond ik sowieso al dubieus. Hoeveel (negatieve) invloed kan COVID-19 op de verkoop van het blad gehad hebben? Oké, tijdschriftenzaken moesten een tijdje dicht en AniWay kan momenteel niet promoten of verkopen op events, maar maakt dat het grote verschil in vergelijking met de abonnementen? De problemen zulllen naast de gedateerdheid van papieren bladen voornamelijk te maken hebben met een gebrek aan interne communicatie en een degelijk overzicht van de processen. Zo was er een aantal jaar geleden een incident waarbij abonnementen voor een aantal maand automatisch verlengd waren zonder dat er aan abonnees gevraagd werd om voor de verlenging te betalen. Toen het bestuur dat ontdekte kreeg iedereen een mailtje met een vrijblijvend verzoek om de helft van het bedrag voor de verlenging over te maken. Ik ben daar toen nog op ingegaan omdat ik zelf in het bestuur van een non-profit zit en weet dat het geld ergens vandaan moet komen, maar het is allesbehalve professioneel.

Nu goed, dat AniWay al meer dan twintig jaar op een dergelijke schaal bestaat en op het eerste zich professioneel oogt puur op basis van vrijwilligers is een wonder op zich. In Vlaanderen had dit nooit kunnen werken met de mentaliteit van de mensen hier.
Tamara wrote:
Sun Nov 08, 2020 19:22
Dat gezegd, ik denk dat ik nog één mogelijkheid is om een tijdschrift nog heel lang draaiende te houden in dit klimaat: afschalen en terug naar fanzineformaat. In de winkel liggen en abonnees hebben is leuk, maar de overheadkosten zijn gigantisch. Voor de lol met een groepje mensen een blaadje maken op conventies te verkopen, dat is altijd wel te doen. En in zo'n geval is het ook niet zo erg als je zelf her en der geld bijlegt. Het is toch puur hobby.
Sja, is daar echt nog wel een toegevoegde waarde aan in deze tijden? Ik vrees dat je klantenbestand voornamelijk zou bestaan uit nostalgische dertigplussers die het verleden niet los willen laten.

Maar Tamara, ik hoop oprecht dat de AniWay-staff niet op deze berichten stuit, want in het ergste geval worden er juridische stappen genomen gezien je als ex-medewerker openbaar praat over interne falingen. Het zit duidelijk diep en je noemt de personen die slecht gehandeld hebben weliswaar niet bij een herkenbare naam, maar dit kan nog steeds als laster en eerroof jegens AniWay beschouwd worden. Misschien moet je daar toch mee opletten.

Ik ben in ieder geval benieuwd of ik Marie Antoinette volgende Abunai! weer op Tinder aantref. Dat vond ik altijd grappig. :)

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Tamara »

In Nederland zijn veel boek- en tijdschriftenhandels gewoon opengebleven en het schijnt zelfs dat een deel nog goed gedraaid heeft ook, omdat mensen de verveling vreesden en weer aan het lezen gingen. Geen idee welke invloed dat heeft gehad op AniWay. De verkopen in (en het aantal abonnementen) in Vlaanderen is altijd al best wel laag geweest, al zou het compleet wegvallen natuurlijk wel merkbaar zijn. Aan de andere kant, het blad verschijnt vier keer per jaar. Zo heel veel nummers zijn Vlaamse winkels dus niet misgelopen.
Sja, is daar echt nog wel een toegevoegde waarde aan in deze tijden?
Zolang de makers er plezier aan beleven: ja. Dat was ooit het uitgangspunt: met z'n allen iets moois maken en zo de hobby met anderen delen. Het bleef groeien en zo werd er ook meer mogelijk, maar als gevolg daarvan kreeg het blad ook met lasten en plichten te maken die het werk minder leuk maken. De meeste mensen die opstappen doen dit omdat hun werk voor AniWay gewoon níét leuk meer is. In zekere zin heeft AniWay de waarde die het oorspronkelijk had dus verloren.
Ik vrees dat je klantenbestand voornamelijk zou bestaan uit nostalgische dertigplussers die het verleden niet los willen laten.
Het zou je verbazen. De laatste keer dat ik iets van de cijfers meekreeg, waren vooral de begin-twintigers goed vertegenwoordigd. Ik heb zelfs een keer de wind van voren gekregen omdat relatief veel mensen achterin de 20/begin 30 zijn die hun abonnement opzeggen. Het zou aan de inhoud liggen, maar ik denk dat er een veel betere verklaring voor is: mensen van die leeftijd gaan een volgende levensfase in en gaan anders met hun hobby's om.
Maar Tamara, ik hoop oprecht dat de AniWay-staff niet op deze berichten stuit, want in het ergste geval worden er juridische stappen genomen gezien je als ex-medewerker openbaar praat over interne falingen. Het zit duidelijk diep en je noemt de personen die slecht gehandeld hebben weliswaar niet bij een herkenbare naam, maar dit kan nog steeds als laster en eerroof jegens AniWay beschouwd worden. Misschien moet je daar toch mee opletten.
Dat zal wel meevallen. Ik deel geen gevoelige informatie of zelfs maar informatie waar men zelf achter kan komen. Zaken zoals verkoopcijfers kun je gewoon opvragen als adverteerder gewoon opvragen. Het is zelfs een beetje vreemd dat AniWay deze cijfers (samen met de kosten) niet openlijk ergens vermeldt, omdat dit de drempel voor adverteerders verlaagt. Je hoeft ook geen medewerker te zijn om te merken dat de organisatie op bepaalde punten echt niet lekker draait. Andere zaken zijn destijds gedeeld op social media.

Bovendien zijn de interacties tussen vrijwilligers en met 'de baas' gewoon iets waar ik als ex-medewerker over mag praten. Stel je voor dat het niet zo zou zijn, dat je altijd je mond moet houden omdat je een arbeids- of vrijwilligerscontract had (wat ik overigens niet eens had). Mensen die misbruik maken van hun vrijwilligers zouden vrij spel hebben! Iemand aanklagen voor belediging/smaad/laster is ook zo simpel nog niet. Ik betwijfel ten zeerste dat AniWay hier de tijd en middelen voor heeft. En hebben ze het toch...het is niet alsof ik door de jaren heen geen bewijs heb verzameld.

Bovenal is het niet mijn bedoeling AniWay economische schade toe te brengen. Natuurlijk kan het zijn dat mijn ervaringen iemands mening over het blad kleuren, maar aan hen wil ik duidelijk zeggen: AniWay is veel meer dan een bestuurslid dat verkeerd heeft gehandeld. Als je het een leuk blad vindt, moet je het vooral blijven kopen. Er zijn mensen die hard werken om er iets moois van te maken. Voor hen gun ik AniWay nog een lang leven. (Ook al denk ik persoonlijk niet dat een lang leven in huidige vorm heel realistisch is.)
Ik ben in ieder geval benieuwd of ik Marie Antoinette volgende Abunai! weer op Tinder aantref. Dat vond ik altijd grappig.
Kijk, dat is iets waar ik niets van weet. Vertel me alsjeblieft dat Tinder niet als advertentieruimte voor het blad werd gebruikt...

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Gurenn »

Tamara wrote:
Thu Nov 12, 2020 19:11
Het zou je verbazen. De laatste keer dat ik iets van de cijfers meekreeg, waren vooral de begin-twintigers goed vertegenwoordigd. Ik heb zelfs een keer de wind van voren gekregen omdat relatief veel mensen achterin de 20/begin 30 zijn die hun abonnement opzeggen. Het zou aan de inhoud liggen, maar ik denk dat er een veel betere verklaring voor is: mensen van die leeftijd gaan een volgende levensfase in en gaan anders met hun hobby's om.
Uiteraard, maar als het puur terug een fanzine gaat worden zoals vroeger wordt het weer een stuk minder professioneel en ga je denk ik moeilijker nieuwe fans aantrekken. Ik denk dat vooral de oude garde het nog zou blijven kopen.
Kijk, dat is iets waar ik niets van weet. Vertel me alsjeblieft dat Tinder niet als advertentieruimte voor het blad werd gebruikt...
Niet direct, maar haar functie bij AniWay stond wel duidelijk vermeld. :wink:
Als het effectief Marie Antoinette was tenminste, maar achterhalen over wie dat gaat is niet bepaald raketwetenschap.
Last edited by Gurenn on Fri Nov 13, 2020 22:38, edited 1 time in total.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Tamara »

Klopt, als je het puur alleen op conventies en zo zou verkopen, zijn het vooral de oudere fans die het zullen aanschaffen. Mensen die hun kennis willen verdiepen en verbreden, op zoek zijn naar nieuwe titels om aan te schaffen etc. Jongere lezers kopen AniWay juist vaak omdat ze hun favoriete series op de cover zien en AniWay er nog een poster van belooft ook. Voor hen is het een betaalbaar stukje merchandise. Maar als fanzine kun en wil je die weg niet bewandelen. Het is praktisch onmogelijk om posters en covermateriaal legaal te regelen, omdat de rechten zo lastig liggen in Nederland. En door illegaal beeldmateriaal te gebruiken (even een postertje drukken valt écht niet onder het citaatrecht!) riskeer je veel. (Voorbeeld.) Tenzij je een goede, gratis tekenaar vindt die goed is in het parodiëren van geliefde series, zit je dus al snel vast een aan stilistische maar mogelijk saaie coverstijl. Niet bepaald een eyecatcher in de visuele kakofonie van een dealerroom.

Ik zelf zie het trouwens wel zitten. Minder uiterlijk vertoon, meer aandacht door de teksten. En ik denk dat je er ook best iets leuks mee kunt doen waarmee je je toch onderscheidt. Bijvoorbeeld boekwerkjes van A5-formaat waarin niet actualiteiten (waar je als blad toch niet bovenop kunt zitten) maar thema's de inhoud bepalen.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Ash Ketchum »

Het nieuwe nummer zal nu wel bij de abonnees in de bus vallen, en ik moet zeggen dat ik het mondkapjesartikel zoals eerder genoemd echt een van de leukste artikelen van de afgelopen jaren vind :")

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by NeeNee »

O, dit ding leeft nog. Geweldig.

Tamara wrote:
Sun Nov 08, 2020 21:22
Ik noem deze persoon Marie Antoinette, omdat ik ergens nog wil geloven dat ze van nature geen slecht mens is, maar gewoon naïef, wereldvreemd en niet in het bezit van voldoende mensenkennis. Haar argumenten voor of tegen zijn vaak gebaseerd op of iets 'leuk' is of niet, maar het onderscheid tussen leuk voor haar en leuk voor anderen lijkt ze niet echt te kunnen maken. Veranderende tijden kan ze moeilijk bevatten. Héél Marie Antoinette dus. Andere mensen binnen het team trekken de vergelijking met Trump, omdat die twee veel gemeen hebben: ze klampen zich vast aan macht en prestige, en zijn bereid om te liegen en bedriegen om gezichtsverlies tegen te gaan. En dat klopt ook wel. AniWays Trump gebruikt dezelfde tactieken als de echte. En de website? Dat is de muur.

Dus, nee, afschalen zie ik niet snel gebeuren ^_^'
Nu vraag ik me hoe Trump Antoinette dan aan de macht is gekomen. Het was vast niet door te beloven dat ze alle oude bazen in de gevangenis zou gooien.

Tamara wrote:
Mon Nov 09, 2020 15:14
Een van de lastigste dingen om mee om te gaan was de feedback die we kregen. Of beter gezegd, die we niet kregen. Toen het forum rustiger werd was er niet heel veel interactie meer meer lezers over het blad. Af en toe eens een berichtje op facebook en als we geluk hadden, hoorden we op conventies iets nuttigs. Marie Antoinette gaf zichzelf bij positieve opmerkingen een schouderklopje. Bij andere feedback was er een zondebok nodig en/of moest er halsoverkop iets veranderen om de klager blij te maken. Ooit hoorde ze dat de zevenjarige dochter van een ??? van een vriendin vroeg: "Wie is Tamara? Ze schrijft zo veel." En toen had ik een doodzonde begaan, want als een zevenjarige zo'n vraag stelde was er écht iets mis en dat kon écht niet. En dan moet je maar op een serieuze manier met een pissige Marie Antoinette om zien te gaan. (Dat kon me niet.)
Dat heb ik zelf ook vaak gedacht als ik de Aniway aan het lezen was, maar bij mij was dat een compliment...

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Tamara »

Marie Antoinette is op jonge leeftijd gekozen als opvolger door haar voorganger. De hoop was dat ze in haar rol zou groeien, maar dat is helaas nooit echt gebeurd. Tegen de tijd dat het echt problematisch werd, kon ze zeggen dat ze al heel lang bij AniWay zat en nog was uitgekozen door een van de oprichters. Toen werd het lastig om er iets aan te doen. De houding is dus al tijden dat AniWay het beste functioneert als Marie Antoinette zich met zo min mogelijk mensen en taken bemoeit.
Ash Ketchum wrote:
Thu Dec 03, 2020 19:30
Het nieuwe nummer zal nu wel bij de abonnees in de bus vallen, en ik moet zeggen dat ik het mondkapjesartikel zoals eerder genoemd echt een van de leukste artikelen van de afgelopen jaren vind :")
Dat was zeker geslaagd! Altijd leuk als de redactie een beetje stennis schopt. Het is jammer dat AniWays facebookpagina het nieuwe nummer nog niet vermeldt, want ik ben benieuwd of er reacties op komen.

Wat ik ook blij was te zien: de voltooiing van de top x van 2000-2019. Toen ik vorig jaar bezig was met stoppen en Rick maar met moeite de ballen hoog kon houden, was ik bang dat het idee in de vrieskist zou verdwijnen. Mooi om te zien dat het toch is gelukt.

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Gurenn »

NeeNee wrote:
Fri Dec 04, 2020 0:17
O, dit ding leeft nog. Geweldig.
Dat het Aniway-forum is gesloten is de enige reden dat dit ding terug leeft. :lol:

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by WizardOfOss »

Jep, nadat de stekker uit het Aniway-forum ging hebben we hier maar de boel gekoloniseerd :lol:
(dat bleek toch de voorkeur te hebben boven een eveneens op sterven na dood filmforum nieuw leven in te blazen middels een manga/anime-subforum)

Maar ik heb dit alles toch wel met stijgende verbazing zitten lezen. Je zal het toch allemaal samen moeten doen, en zeker in z'n situatie waarbij dat allemaal op vrijwillige basis gebeurt kan je dan toch niet hebben dat één persoon in een totaal eigen schijnwerkelijkheid lijkt te leven. Ergens verbaasd het me dan nog dat het blad zelf er niet heel zichtbaar onder te lijden heeft gehad, maar op andere fronten is dat duidelijk wél het geval.

Ik ben dan ergens ook wel benieuwd of Marie Antoinette ook op de Discord actief is. Ik bedoel, ik heb in het relatief korte bestaan daarvan tot drie keer toe opgemerkt dat sommige items door een combinatie van een erg klein font (waarvan de ruimtewinst door een zeer forse regelafstand sowieso toch ongedaan gemaakt wordt) en soms erg matig contrast (of gewoon een te drukke achtergrond) bijna onleesbaar waren. Dat er met die kritiek nog niks gedaan is, prima, ik begrijp ook wel dat je kan niet op elke opmerking direct kan acteren. Maar steevast volgde er ook een reactie waarin ofwel in zekere zin gezegd werd dat ik ongelijk had, ofwel dat de schuld bij de drukker lag. Het ontkenningsgedrag zit toch diep....

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Tamara »

Geen idee of ze op Discord zit. Op het forum was ze nooit echt actief (tot grote ergernis van de redactie, want zij gebruikten het forum voor belangrijke zaken zoals het verdelen van artikelen, vooruitgang delen met de medewerkers etc.)

Was dat leesbaarheidsprobleem er in 'mijn' tijd ook al?

Dit is wat ik weet:
- Aan het begin van de kleurperiode is gekozen voor drukke achtergronden (vaak een beeld uit de besproken serie/game/film/whatever).
- Jaren later zijn de achtergronden rustiger gemaakt. Veel medewerkers vonden het zelf namelijk ook niet prettig lezen.
- De vormgevers mogen voor een groot deel zelf bepalen wat ze met de opmaak doen, zolang die maar aan bepaalde randvoorwaarden voldoet
- Vormgevers kunnen pas aan de gang als de tekst en het beeldmateriaal binnen zijn. Als het daar ernstig misgaat, komt de vormgever in de knel en is er soms te weinig tijd voor kwaliteitscontrole.
- Het blad wordt altijd gecontroleerd in pdf-formaat, op onze beeldschermen dus. Er zitten variaties in de afstellingen, dus niet iedereen ziet exact hetzelfde. (En als de schermen wel identiek zouden zijn, zouden we nog niet exact hetzelfde zien. Het menselijk brein is raar en onbetrouwbaar als het om kleurherkenning gaat. Streep dat door. Het menselijk brein is raar en onbetrouwbaar. Punt.) Uiteindelijk beslist het hoofd vormgeving of kleuren worden aangepast.
- Het komt niet vaak voor, maar soms valt een kleur op papier anders uit dan op het beeldscherm van de hoofdvormgever. Soms ligt die fout bij het drukproces, maar aan de kant van AniWay kan er natuurlijk evengoed iets misgaan.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by NeeNee »

Tamara wrote:
Fri Dec 04, 2020 22:58
(En als de schermen wel identiek zouden zijn, zouden we nog niet exact hetzelfde zien. Het menselijk brein is raar en onbetrouwbaar als het om kleurherkenning gaat. Streep dat door. Het menselijk brein is raar en onbetrouwbaar. Punt.)
Geweldig toch dat die jurk tegenwoordig haar eigen Wikipedia-pagina heeft.

Hier is het equivalent met geluid: https://www.youtube.com/watch?v=yDiXQl7grPQ

(En deze keer kan ik effectief de andere optie horen na de pitch-up. Dat is mij bij de jurk nooit gelukt.)

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by WizardOfOss »

Het verschilt sterk van artikel tot artikel, het is niet een structureel probleem. In het vorige nummer was het met name het Dorohedoro-artikel wat me stoorde, met zwarte tekst op een gemêleerd groene achtergrond. Voor een deel van de pagina zou witte tekst denk ik fijner zijn geweest, maar voor een deel ook zeker niet. Blijkbaar was dat een fout van de drukker.

Dat kan uiteraard gebeuren, maar het is zeker niet voor het eerst dat dit gebeurt. En dat was ook mijn punt: AniWay kiest al jaren voor een erg klein font, dan zou je naar mijn idee per definitie al wat conservatiever moeten zijn met kleurgebruik en zeker met niet-egale achtergronden. Dat wordt net even te vaak vergeten. En zoals gezegd: door de onnodig grote regelafstand levert dat kleine font geen noemenswaardige ruimtewinst op. Ik heb voor de aardigheid eens zitten tellen hoeveel karakters AutoVisie met een aanzienlijk groter en prettiger te lezen font over een kolom van een bepaalde hoogte kwijt kon, dat was nota bene net iets meer. Wat ze in de breedte verliezen maken ze goed met extra regels. Uiteraard is met proportionele fonts de ene tekst de andere niet, maar het verschil is hoe dan ook verwaarloosbaar. En over het formaat van de inhoudsopgave zal ik het maar helemaal niet hebben...

Een ander opmaakpuntje waar ik al eens vaker (ook nog op het forum) opmerkingen over heb geplaatst is het gebruik van afbeeldingen. Het motto lijkt daar vrij regelmatig "meer = beter". Dan zie je bij een artikel een shitload aan piepkleine plaatjes. En zeker als die dan ook nog allemaal tamelijk donker zijn heb ik soms echt geen idee waar ik naar zit te kijken.

Daarnaast zijn er nog wel een paar dingetjes die ik persoonlijk waarschijnlijk anders zou doen. Ik zou bijvoorbeeld met een duidelijker rubricering werken, en zo ook duidelijker maken wat voor medium iets betreft. Gaat het over een animeserie, een film, een game? Nu ik inmiddels wat bekender ben niet alleen met de opzet van de AniWay maar zeker ook met hetgeen er allemaal beschreven wordt (bijvoorbeeld door te weten dat een LN en VN compleet verschillende dingen zijn) heb ik er minder moeite mee, maar in het begin lag dat toch wat anders. Hou anime bij anime, manga bij manga, games bij games, in plaats van alles ogenschijnlijk random door elkaar te husselen....

En nog iets wat ik ook al eens heb opgemerkt: ik zou proberen het moment van uitgave een paar weken te vervroegen zodat het iets meer aansluit op de seizoenen. Ik bedoel, ik heb net het nieuwste nummer ontvangen, inmiddels zitten de meeste series alweer voor driekwart op. Hoe interessant zijn de stream impressies dan nog? Zou iemand series die alweer bijna ten einde lopen nu alsnog oppakken? En voor reviews van series uit het voorgaande seizoen geldt enigszins hetzelfde, smeedt het ijzer als het heet is. Zijn we Rent-A-Girlfriend inmiddels niet al lang weer collectief vergeten? Nu weet ik uiteraard niet of dit logistiek überhaupt haalbaar zou zijn (hoeveel tijd zit er tussen schrijven en het moment dat ie in de brievenbus ligt?), en voor het grootste deel van het blad speelt actualiteit sowieso minder een rol, maar het zou naar mij idee meer gelegenheid geven op gehypete series mee te liften. Een paar keer heb ik de indruk gehad dat dat desondanks toch geprobeerd is, dan was er een prominent artikel over een lopende populaire anime.....maar dat beschreef dan puur de manga. Ergens begrijpelijk, een nog niet afgeronde serie leent zich niet voor een uitgebreide review, maar het voelt dan toch een beetje als een cop-out.

Maar goed, als puntje bij paaltje komt heb ik ook geen idee hoe het samenstellen van zo'n magazine in z'n werk gaat, dus voor sommige zaken zal ook gewoon een goede reden zijn. Daarnaast, zoveel mensen, zoveel meningen. En bovenal: voor een blad wat door een vrij bescheiden groep vrijwilligers (toch?) wordt gemaakt vind ik het ondanks wat kritiekpuntjes altijd nog een knap staaltje werk. Zeker na alle verhalen hoe het er achter de schermen aan toe gaat.....

Post Reply