Het Forum van Aniway sluit

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by mangazot »

WizardOfOss wrote:
Fri Oct 09, 2020 22:56
Herkenbaar. In het begin heb ik dat ook wel eens aangekaart, maar dan kreeg je de reactie dat je met de zoekfunctie eerdere berichten nog wel teruggevonden kreeg. Yeah, right. Toen diezelfde tekortkoming een tijdje geleden weer eens ter sprake kwam kreeg ik van dezelfde persoon de reactie dat niemand toch ooit verder dan een dag terug kijkt? Nee, niet als niks te vinden is inderdaad....
Typisch IT: een functie de nek omwringen, en dan later zeggen dat ze het afschaffen omdat er toch niemand is die het gebruikt.
IT is heel goed in liegen door dingen te verzwijgen.
Image

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by WizardOfOss »

Helaas heb ik als IT'er vaker te maken met het omgekeerde: functionaliteit die wél veelvuldig gebruikt wordt maar waarvan ik al jaren geleden (of eigenlijk al voordat het überhaupt aan de huidige klanten verkocht werd) heb aangegeven dat het eens een keer groot onderhoud nodig heeft om het op langere termijn levensvatbaar te houden. Maar nee, met minimale inspanning net zo lang pappen en nathouden tot er echt onoplosbare problemen ontstaan en we nu met boze klanten zitten....

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Tamara »

Voor AniWay was het een combinatie van beide. Het forum was aan het verouderen. Rond 2015 waren al plannen om het flink onder handen te nemen en nieuwe functies zoals het embedden van youtubefilmpjes toe te voegen. AniWay zelf had op dat moment echter geen mensen die dat konden doen en de persoon die verantwoordelijk wilde zijn van de vacatures, laten we haar Marie Antoinette noemen, had een ernstig gebrek aan mensenkennis. Zo had Marie Antoinette eens een trotse lolicon met een illegaal fansub-imperium aangenomen voor website- en socialmediataken. Yupa en ik konden gelukkig ingrijpen voordat hij veel schade aan kon richten, maar als gevolg verdwenen de updateplannen weer in de la. Gelukkig was er ongeveer een jaar laten een plan: Yumei en Yupa zouden het groot onderhoud van het forum op zich nemen. Yumei had al ervaring, Yupa wilde graag leren. Helaas kwam ook dat niet echt van de grond. Er waren problemen met de host en de AniWay-medewerkers die hier iets aan konden doen waren niet vooruit te branden. Vaak werd er pas maanden later op een bericht gereageerd. Uiteindelijk stierf ook dat plan een stille dood toen één van de administrators - tegen advies en wensen van o.a. Yupa en ik in - een groot deel topics en berichten verwijderde. Voor Yupa was dat de in de al overvolle druppel en hij vertrok bij AniWay. Yupa was in de praktijk een van de betrouwbare steunpilaren van AniWay, dus in zekere zin was dat het begin van het einde.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by WizardOfOss »

Tsja, en dan hebben ze nu een geheel nieuwe site, is die inmiddels in maart voor het laatst is bijgewerkt. Het lijkt erop dat er in de tussentijd niet veel veranderd is...

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Tamara »

En dat laatste artikel is zo te zien overflow uit het blad. Gamerecensies zijn snel minder relevant en dus lastig over te hevelen naar het volgende nummer. Volgens mij hebben ze dit voorjaar/deze zomer wel de medewerkerspagina vernieuwd, want zo'n half jaar na mijn vertrek stond ik er nog vermeldt met mijn oude functie.

Het plan was om de website te gebruiken om nieuwe schrijvers op te leiden, en dat was op zich een goed plan. Toen ik nog hoofdredacteur was, hadden we regelmatig aanmeldingen van mensen die nog net niet goed genoeg schreven of moeite handen met harde deadlines. De website had een platform voor hen kunnen zijn om ervaring op te doen. Helaas dacht Marie Antoinette dat zulke dingen vanzelf wel op rolletjes gaan lopen, terwijl je toch echt een redactie nodig hebt om zo'n project in goede banen te leiden. Bovendien had ze op een gegeven moment het contact met sollicitanten uit mijn handen getrokken (zonder dit mij te vertellen), omdat ze vond dat er niet genoeg mensen door de selectie kwamen. Echter had ik jaren eerder die taak officieel van haar overgenomen, omdat ze sollicitaties altijd weken liet liggen en mensen daardoor hun interesse verloren. Ik vrees dat dit nu weer gebeurt.

Daarnaast was het voorheen zo dat een deel van onze sollicitanten via het forum werd gevonden. Mensen postten daar uitgebreid en zo was het makkelijk om te beoordelen wie binnen het team zou kunnen passen. Dat is nu natuurlijk weggevallen. Sowieso is de socialmediastrategie van AniWay op dit moment zeer slap. De website is dood, de Discord zit ergens verstopt en de Facebookpagina wordt beheert door iemand die schrijft als een kind van 13 met dyslexie. Aandacht voor het blad is daar niet. Zelfs nieuwe nummers worden niet meer gepromoot op Facebook.

O, en dat hele 'AniWay heeft het moeilijk door corona'? Het blad heeft het al jaren moeilijk. Niet vreemd, want dat hebben alle papieren bladen in dit digitale tijdperk. Een groot deel van AniWays doelgroep komt niet eens in tijdschriftenhandels. De verkopen lopen dus al jaren terug en omdat het bereik krimpt, haken adverteerders ook af. Dat AniWay buiten conventies om niets aan marketing doet (en al jaren niet heeft gedaan), helpt niet. Het blad zit al jaren in de gevarenzone, al kan ik niet precies zeggen hoe erg de situatie was. Het bestuur deed niet aan financiële jaarverslagen (en doet dat misschien nog steeds niet). In mijn laatste maanden was het in elk geval zo erg, dat er moeilijk werd gedaan over het vergoeden van een dvd van 15 euro. Marie Antoinette vond dat de schrijvers zulke dingen niet mochten vragen, want voor AniWay schrijven was een eer. Het is al jaren zo dat schrijvers vaak zelf aangeschafte media recenseren.

Ondertussen was Marie Antoinette wel gul richting mensen die ze mocht. Aan de mensen die op conventies helpen (wat in een aantal gevallen het enige is wat ze nog voor AniWay doen), wordt relatief veel geld uitgegeven, want dat is haar clique. Gratis hotelkamer, eten, drankjes etc. En toen ze me nog kon waarderen, heeft ze me eens een PlayStation 4 aangeboden zodat ik een game kon recenseren. AniWay zat echter al krap en het systeem was nog rond de €350. Ik heb het niet aangenomen omdat andere schrijvers, die ook geld in het blad staken door zelf media voor artikelen aan te schaffen, zoiets nooit zouden krijgen. Van die €350 hadden we minstens één nummer alle recensie-exemplaren kunnen vergoeden. (Niet dat dit gebeurde toen ik weigerde, maar toch...)

Om eerlijk te zijn denk ik dat het einde van AniWay een kwestie van tijd is. Misschien hebben ze nog enkele jaren, maar het merk wordt geleid door iemand die tussen afwezigheid en micromanagement kaatst, onrealistische verwachtingen heeft en de markt, de lezers en de schrijvers niet snapt. Bijna twee jaar geleden zei ik tegen Marie Antoinette dat het oké is als het blad een keer eindigt. Zo gaan die dingen nu eenmaal. Als het team er geen plezier meer aan beleeft of het financieel niet meer te doen is, dan is het oké om te stoppen en er een mooi einde van te maken. Het was goed bedoeld. Ik wilde op een positieve manier realistisch zijn om haar lasten te verlichten. Zij vertelde vervolgens aan andere medewerkers dat het mij niets kon schelen wat er met het blad gebeurde, gaf me de schuld van teruglopende verkopen en meer. Daar ben ik heel lang pissig om geweest, omdat ik altijd mijn best heb gedaan het blad draaiende te houden. En nu kan het me daadwerkelijk niet veel meer schelen. Ik hoop dat, als het zover is, het huidige team een eigen einde kan kiezen. Ik ben zelf vooral blij dat ze mij niet meer als zondebok kan gebruiken.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Koen »

Het zou inderdaad geen schande zijn om als tijdschrift in deze tijden te verdwijnen, zeker omdat er in ons eigen taalgebied nu eenmaal nog weinig over te berichten valt, maar AniWay dat verdwijnt zou toch zeker een klap zijn (los van hoe het momenteel geleid wordt). Dan blijft er echt helemáál niets meer over…

Zeker omdat hoe jij het hier beschrijft, Tamara, het er niet op lijkt dat het verdwijnen van het tijdschrift zou betekenen dat de website de fakkel zou overnemen…
motivatiedip. help!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Tamara »

Nee, de website zal 'm niet worden. Toen die werd vernieuwd had het schrijversteam van het blad al weinig motivatie om daar voor te schrijven. Webredactie en tijdschriftredactie zijn tenslotte twee verschillende dingen. Ik denk dat als/wanneer het blad verdwijnt, het merendeel van de redactie zal zeggen dat het zo goed is en of een passieve rol in de fanwereld aanneemt of iets nieuws zoekt om te doen.

Dat gezegd, ik denk dat ik nog één mogelijkheid is om een tijdschrift nog heel lang draaiende te houden in dit klimaat: afschalen en terug naar fanzineformaat. In de winkel liggen en abonnees hebben is leuk, maar de overheadkosten zijn gigantisch. Voor de lol met een groepje mensen een blaadje maken op conventies te verkopen, dat is altijd wel te doen. En in zo'n geval is het ook niet zo erg als je zelf her en der geld bijlegt. Het is toch puur hobby.

Toen we 15+ jaar geleden opschaalden naar het huidige niveau, was er de hoop dat we bijvoorbeeld een betaalde parttime redactie konden hebben, schrijvers een paar tientjes per artikel zouden kunnen gaan betalen etc. Zover is het nooit gekomen, maar na al die tijd is er nog wel de verwachting dat het blad op professioneel niveau moet draaien met enkel vrijwilligers.

En het ergste is misschien nog dat de top die dit verwacht, niet doorheeft dat de wereld is veranderd. Marie Antoinette heeft bijvoorbeeld het idee dat als we een 1-2 pagina's aan film besteden, film liefhebbers zich op het blad zullen abonneren. Of dat wanneer we cosplay bespreken, we gelijk aanzien zullen hebben binnen de cosplaygemeenschap. Ze heeft niet door dat de fangemeenschap zoals die 20 jaar geleden bestond allang weg is, omdat het dankzij het internet doodeenvoudig is om grote groepen mensen te vinden die precies wat jij leuk vindt ook leuk vinden. Niemand neemt genoegen met een paar pagina's in een blad van zestig. Als je cosplayers wil bedienen, moet je een cosplayblad maken. Maar die logica zit er niet in, dus kan de redactie het nooit goed doen in de ogen van het management.

Die strip achterin het blad is ook een mooi voorbeeld van hoe AniWay zoek is geraakt in de tijd. Het eerste plan was om achterin een langlopende strip te laten lopen. Yoni, AniWays mascotte, was daar een personage in. Dat werd snel geschrapt en de plek werd een podium waar beginnende striptekenaars hun werk konden delen. Zo kon iemand met hooguit een obscure webcomic opeens in één klap een publiek van honderden en later zelfs duizenden mensen bereiken. De opkomst van DeviantArt en later Twitter, Instagram en Webtoons maakte dat podium irrelevant, maar die strippagina's moesten en zouden blijven bestaan, want dat hadden ze altijd al gedaan. Als gevolg worden ze een groot deel van de tijd gevuld met laagwaardig werk dat écht geen betere kansen had. De helft van de rest van de tijd gaat het om werk van gevestigde tekenaars dat al eerder online is gepubliceerd. Niet echt iets om blij van te worden en de enige reden waarop die strippagina's op dit moment nog bestaan, is omdat AniWay te weinig schrijvers heeft om ze consistent met artikelen te vullen.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Koen »

Grootheidswaanzin aan het hoofd lijkt me dan ook niet een ideale uitgangssituatie om terug te schalen naar fanzine. Zou jouw Marie Antoinette zo'n "vernedering" slikken? :wink:
motivatiedip. help!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Tamara »

Ik noem deze persoon Marie Antoinette, omdat ik ergens nog wil geloven dat ze van nature geen slecht mens is, maar gewoon naïef, wereldvreemd en niet in het bezit van voldoende mensenkennis. Haar argumenten voor of tegen zijn vaak gebaseerd op of iets 'leuk' is of niet, maar het onderscheid tussen leuk voor haar en leuk voor anderen lijkt ze niet echt te kunnen maken. Veranderende tijden kan ze moeilijk bevatten. Héél Marie Antoinette dus. Andere mensen binnen het team trekken de vergelijking met Trump, omdat die twee veel gemeen hebben: ze klampen zich vast aan macht en prestige, en zijn bereid om te liegen en bedriegen om gezichtsverlies tegen te gaan. En dat klopt ook wel. AniWays Trump gebruikt dezelfde tactieken als de echte. En de website? Dat is de muur.

Dus, nee, afschalen zie ik niet snel gebeuren ^_^'

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Koen »

Nooit gedacht dat AniWay dankzij Russische inmenging in de winkelrekken belandde... :P
motivatiedip. help!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Tamara »

Dat is nog van voor Marie Antoinettes tijd. AniWay had in die tijd ook wel rare trekken, maar toen kregen vrijwilligers buiten het bestuur nog wel een beetje te horen hoe het met de geldstromen zat. En toen waren er ook wel bestuursleden die stronteigenwijs waren, maar ze waren over het algemeen een stuk redelijker en veel meer begaan met het blad en de vrijwilligers. Ze hadden een visie. Ik ben het lang niet altijd met hem eens geweest, maar Léon kon ik respecteren. Dat kan ik over Marie Antoinette niet zeggen.

Een van de lastigste dingen om mee om te gaan was de feedback die we kregen. Of beter gezegd, die we niet kregen. Toen het forum rustiger werd was er niet heel veel interactie meer meer lezers over het blad. Af en toe eens een berichtje op facebook en als we geluk hadden, hoorden we op conventies iets nuttigs. Marie Antoinette gaf zichzelf bij positieve opmerkingen een schouderklopje. Bij andere feedback was er een zondebok nodig en/of moest er halsoverkop iets veranderen om de klager blij te maken. Ooit hoorde ze dat de zevenjarige dochter van een ??? van een vriendin vroeg: "Wie is Tamara? Ze schrijft zo veel." En toen had ik een doodzonde begaan, want als een zevenjarige zo'n vraag stelde was er écht iets mis en dat kon écht niet. En dan moet je maar op een serieuze manier met een pissige Marie Antoinette om zien te gaan. (Dat kon me niet.)

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Koen »

De wetenschap dat de correcte interpretatie van de mening van zevenjarigen kan leiden tot alwetendheid, kan een doorbraak betekenen voor zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek! :)
motivatiedip. help!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Tamara »

Doet me denken aan een strip die ik laatst las. Bella, geschreven door Vlaams schrijver en stand-upcomedian Joost Vandecasteele. Het was een soort absurdistische toekomstvisie met snelwegen over de hele evenaar en zesjarigen die opeens hét toppunt van hip waren en daarom het complete media- en entertainmentlandschap bepaalden. AniWay had de tijd ver vooruit kunnen zijn!

De feedback die we kregen vanuit lezers was wel vaker moeilijk te interpreteren. Een van de laatste die ik heb meegekregen, kwam van een gezin dat zijn abonnement had opgezegd. Het kwam erop neer dat ze het eerder een leuk familieblad vonden, maar nu niet meer. Dat kan natuurlijk van alles betekenen en is daarom bijzonder nutteloos as feedback. Wij moesten het echter héél serieus nemen. Vraag me niet hoe. Onderdelen van het blad willekeurig op de schop gooien, misschien? Mijn eigen vermoeden is dat het hogere lhbt-gehalte niet binnen hun persoonlijke overtuigingen paste. Als dat het was, zou ik er toch niets aan doen. Representatie is belangrijk en nu er meer goede representatie in Japanse media was, konden we er ook meer mee doen. Plus, Yuri!!! on Ice was ons best verkopende nummer in jaren. Marie Antoinette is van de hoge verkopen, dus volgens haar logica zou het veel zinvoller zijn om 100% voor de AniGay te gaan.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Ash Ketchum »

Over lezersfeedback gesproken, komend nummer komt er juist een artikel dat juist compleet het tegenovergestelde is van wat de feedback wilde, en het wordt prachtig :")

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Tamara »

Dat klinkt heel veelbelovend! Heeft het te maken met die artikelen op lezersverzoek? Gaat iemands heilige huisje zo vakkundig gesloopt worden dat de Groningers er medelijden mee hebben? :D

Post Reply