Kana & Glénat stock vernietigd

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Saki
Posts: 609
Joined: Sun Oct 24, 2010 19:46
Location: Kontich
Contact:

Re: Kana & Glénat stock vernietigd

Post by Saki »

Goh over die grote reeksen is lastig te zeggen, gezien de 'theorie' is dat de korte reeksen een voedingsbodem zouden maken om na een tijd wel klaar zijn voor de grote reeksen op een sterk tempo uit te brengen.

Ik denk ook dat op dit moment een sterke campagne rond Naruto en One Piece met de reeksen op 2BE nu.

De start van Kana was inderdaad zeer goed, maar de onzekerheid voor completie van reeksen was te groot. Kana heeft 4 reeksen vervolledigd van de 14 die ze uitbracht.

De kleinere uitgeverijen, hebben al meer volledige reeksen uitgebracht dan Kana of Glénat xD

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Kana & Glénat stock vernietigd

Post by mangazot »

Volgens insiders is de restvoorraad ondertussen echt wel vernietigd.
Op het einde kregen winkels nog de kans om exemplaren goedkoop aan te kopen, zodat ze die dus ook goedkoper konden verkopen aan de klant. En de overschot is dus versnipperd.

Het ergerde me heel wat dat zelfs al een jaar of twee geleden je op onlinewinkel Proxis-Azur al geen Shaman Kings meer kon bestellen.
Wat is er dan nog aan van dat verhaal van "The Long Tail", dat zegt dat onlinewinkels meer kunnen aanbieden dan baksteenwinkels omdat hun schapruimte goedkoper is? Als ze zelfs niet meer gewoon in hun catalogus willen opnemen wat de uitgever nog altijd aanbiedt ...
Grote leugen, dus.
Van dat brede aanbod blijft dan niet zo veel meer over.
Ik verwacht dat hetzelfde zal gebeuren met die ebooks. Nu jutten ze ons op met het idee dat we veel meer zullen vinden omdat ebooks zo veel goedkoper bij te houden zijn dan papieren boeken, en omdat ze zelfs niet meer moeten worden gedrukt.
Maar ze verzwijgen wel dat de drukkosten niet zo'n erg groot deel van de totale kosten zijn, en over zo veel jaar zie ik allerlei managers al die boeken waarvan ze maar 5 exemplaren per jaar verkocht krijgt, massaal van de harde schijven wissen.
Ik vermoed dat dat over vijf jaar al het geval zal zijn, en als het langer duurt, zal het langer duren om de baksteenwinkels nog niet doodgeconcurreerd zijn.
Zodra de belangrijkste concurrenten van de etailers weg zijn, worden die schijven met zeldzame boeken gewist.
Image

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Kana & Glénat stock vernietigd

Post by mangazot »

Koen wrote:Mijn grote probleem met het einde van Kana/Glénat is dat Kana echt alles gedaan heeft zoals het moest (lage prijs, grote namen, diversiteit, goede vertaling, snelle releases, goede communicatie, goede beschikbaarheid (Standaard, Carrefour,...)...), en dat het dan nog niet gelukt is. En dat het einde van het Kana/Glénat tijdperk dus ook betekent dat we nooit op grote schaal NL manga meer zullen kennen.
Kana heeft zeker veel inspaningen gedaan, maar de verspreiding van de boekjes is nooit echt goed geweest. De Standaardboekhandel heeft nooit erg meegewerkt, behalve een jaartje of twee, en dat is niet alleen te kort, maar het was ook te laat: er waren toen al heel veel afleveringen van sommige titels verschenen, en er konden niet zomaar nieuwe klanten meer worden gewonnen.
Ik hoop in elk geval dat je ongelijk krijgt over geen manga op grote schaal in het NL meer.
Het hangt er ook vanaf wat je daarmee precies bedoelt.
De hele grote reeksen komen misschien niet meer, maar daar was volgens mij ook geen markt voor: met 22 miljoen potentiële lezers is de Nederlandse markt te klein voor veel hoog-frequente reeksen. We hebben al Sus&Wis en zo.
Overigens, dat De Standaard boekhandels niet meewerkten, heeft volgens mij ook te maken met die Sus&Wis: de boekhandel wou waarschijnlijk geen concurrentie voor de gelijkname uitgeverij.
Image

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Kana & Glénat stock vernietigd

Post by mangazot »

Saki wrote:De start van Kana was inderdaad zeer goed, maar de onzekerheid voor completie van reeksen was te groot. Kana heeft 4 reeksen vervolledigd van de 14 die ze uitbracht.
Dat zijn dan Death Note, Doubt, Ikimagi en Monster.
Nana is ook in het Japans niet voltooid.
Een reeks zoals Bleach kun je niet voltooien: in het Japans loopt ze nog altijd, en het ziet er niet naar uit dat er een einde aan komt. Zo lang er genoeg kopers zijn, zullen er nieuwe afleveringen worden gemaakt. In die zin was Bleach uitbrengen misschien geen goed idee: als je daaraan begint, begin je aan iets dat eeuwig duurt.
Image

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Kana & Glénat stock vernietigd

Post by mangazot »

Saki wrote:Goh over die grote reeksen is lastig te zeggen, gezien de 'theorie' is dat de korte reeksen een voedingsbodem zouden maken om na een tijd wel klaar zijn voor de grote reeksen op een sterk tempo uit te brengen.
Nou, nee, in werkelijkheid heb je altijd een mix nodig van korte en lange reeksen.
Lange reeksen zijn gewone korte reeksen die ongemeen populair zijn, en waar ze maar delen van blijven maken.
Image

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Kana & Glénat stock vernietigd

Post by Koen »

Saki > Je begint met een grote reeks omdat die lang genoeg in the picture blijft tot het grote publiek volgt en die reeks oppikt en je je back catalogus dan ook nog aan hen kwijt kan. Als je met een korte reeks start is die afgelopen tegen dat het grote publiek manga leert kennen en een reeks die afgelopen is verdwijnt uit de winkelrekken en zo verkoop je je back catalogus niet meer en mis je dus heel wat inkomsten. Dat is de reden waarom je als uitgeverij die het groots aanpakte zoals Kana wilt uitpakken met langdurige reeksen in het begin. Onzekerheid over de vervollediging van de reeksen is ook een drogreden want op het moment van de start had Kana natuurlijk nog niet te maken met het feit dat ze slechts 4 van de 14 reeksen die ze uitbrachten volledig publiceerden ;) En ja, de manga en de anime echt samen lanceren was veel beter geweest maar uiteindelijk liepen Naruto en One Piece al toen de boekjes nog uitgebracht werden (en toen liep ook Bleach trouwens).

Mangazot > België loopt inderdaad immens achterop qua online shops. Het debacle met Mediadis, FRS, Proxis, Azur, Cosmox… Er is geen enkele deftige online shop in Vlaanderen. De grootste speler in Vlaanderen is Bol… Een Nederlandse webshop, nota bene. En heb je die prijzen van Bol al eens gezien? Dan koop ik wel elders, hoor.

Mangazot > Standaard Boekhandel bood vanaf de eerste boekjes de Kana manga aan in hun vaste assortiment. De enige reden dat ze uit hun assortiment werden geweerd was dat ze niet verkochten. Vicieuze cirkel dus. (En Standaard Boekhandel heeft helemaal niks te maken met Standaard Uitgeverij hoor, dus of een Standaard Boekhandel nu een Sus en Wis verkoopt of een Naruto, maakt voor hen niet uit).

Mangazot > Wat ik bedoel met “manga op grote schaal” is een uitgeverij die zich specifiek richt op mainstream manga. Het enige waar we nu nog op kunnen hopen is een bestaande stripuitgeverij die zich af en toe eens waagt aan een specifieke reeks of auteur of genre. zoals Luitingh met Tezuka, of Xtra met Gen of EPO met hun dokuha manga, maar je ziet dat zelfs die kleinere, nichetitels die veel minder overhead kosten hebben blijkbaar niet goed genoeg verkopen om er mee verder te gaan. waarom zouden nieuwe spelers er zich dan nog aan wagen?

Mangazot > Een van de problemen waar noch Kana, noch Glénat een antwoord op hadden (en niemand trouwens heeft) is dat Vlaanderen en Nederland zo verschillend zijn. je spreekt over een markt van 22 miljoen maar is dat wel zo? Vlaanderen en Nederland hebben zo weinig gemeen… Is er wel één taal? Alleen dat al. Ik ergerde mij enorm aan het Nederlands van sommige Glénat manga, terwijl ik las op Aniway dat veel Nederlanders zich ergerden aan de typisch Vlaamse vertaling van andere reeksen. Er is geen eenduidend taalgebruik, en nog veel meer een heel andere cultuur. We lezen niet dezelfde strips (denk je dat Jommeke of de Kiekeboes verkocht worden in Nederland?), we lezen andere boeken, kijken naar andere televisieprogramma’s,… Waarom zouden we dan dezelfde manga kopen? Een doelpubliek van 22 miljoen is al een mooi aantal maar dat doelpubliek is zo moeilijk via één marketingcampagne te halen. Kana maakte heel wat reclame voor Detective Conan in Het Nieuwsblad, maar dan gaat een heel groot deel van hun marketingbudget naar reclame in de algemene pers, maar algemene pers die louter gelezen wordt door Vlamingen. Zo zo complex allemaal.
motivatiedip. help!

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Kana & Glénat stock vernietigd

Post by mangazot »

Koen wrote:Mangazot > Een van de problemen waar noch Kana, noch Glénat een antwoord op hadden (en niemand trouwens heeft) is dat Vlaanderen en Nederland zo verschillend zijn. je spreekt over een markt van 22 miljoen maar is dat wel zo? Vlaanderen en Nederland hebben zo weinig gemeen… Is er wel één taal? Alleen dat al. Ik ergerde mij enorm aan het Nederlands van sommige Glénat manga, terwijl ik las op Aniway dat veel Nederlanders zich ergerden aan de typisch Vlaamse vertaling van andere reeksen. Er is geen eenduidend taalgebruik, en nog veel meer een heel andere cultuur. We lezen niet dezelfde strips (denk je dat Jommeke of de Kiekeboes verkocht worden in Nederland?), we lezen andere boeken, kijken naar andere televisieprogramma’s,… Waarom zouden we dan dezelfde manga kopen? Een doelpubliek van 22 miljoen is al een mooi aantal maar dat doelpubliek is zo moeilijk via één marketingcampagne te halen. Kana maakte heel wat reclame voor Detective Conan in Het Nieuwsblad, maar dan gaat een heel groot deel van hun marketingbudget naar reclame in de algemene pers, maar algemene pers die louter gelezen wordt door Vlamingen. Zo zo complex allemaal.
Het probleem was niet het taalgebruik, hoor, Glénat was gewoon slordig uitgegeven. Er waren taalfouten, er ontbreken soms zelfs stukken uit de zinnen.
Wél een probleem is dat beide landen een compleet verschillende traditie hebben.
Dat had je vroeger al met de Tom Poes en Heer Bommel, die ginder heel erg groot zijn, en in Vlaanderen alleen maar bekend zijn.
En Doorzon, dat heel specifieke Nederlandse toestanden hekelt.
En verder, tja ... verschillende tv-zenders, dus de lopende anime is niet altijd dezelfde.
Ik denk niet dat Jommeke of Kiekeboe in NL wordt verkocht, en het wordt er niet verkocht, omdat het geen voorpublicaties in kranten heeft.
Het is vooral een kwestie van verschillende mediagroepen.
Manga was een van de weinige zaken die over de twee groepen heen had kunnen groeien, maar je zit altijd met dat probleem dat de machtigste mediablokken om historische redenen verschillende blokken zijn. Die staatsgrens legt dat nu eenmaal op.
En dat heeft verschillende tradities doen ontstaan, die moeilijk kunnen worden doorbroken.
Maar het KAN wel. Sus & Wis verkoopt tegenwoordig meer exemplaren in NL dan in VL.

Het is inderdaad niet echt een doelpubliek van 22 miljoen, maar een Groninger is ook geen Hollander, en evenmin een Limburger. Dat wordt wel eens vergeten. Net zoals een Bruggeling geen Antwerpenaar is.
Dus je zit uiteindelijk altijd met een conglomeraat van verschillende doelpublieken.

Kana zelf was heel erg gegroeid vanuit de Brusselse afdeling van Dargaud-Lombard. Ik denk niet dat zij echt het budget hadden om tegelijk de Vlaamse en Nederlandse markt te bespelen. Vlaanderen alleen, dat ging wel nog, maar Nederland erbij ...
Image

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Kana & Glénat stock vernietigd

Post by mangazot »

Ik heb ook eens wat zitten nadenken over de situatie in Frankrijk:
daar had manga veel mee.
Om te beginnen kwam het in een prijscategorie terecht, waar geen concurrentie was, omdat de Franse bédé's doorgaans duurdere, gebonden edities zijn.
Tegelijk heb je in Vlaanderen hoogfrequente reeksen, zoals SuséWis, Jomm., FC DK, Vertonghen, Kiekeboes, Urbanus, en ik denk dat ze dat in Fr. niet hebben. Doordat de strips er sowieso duurder zijn, kunnen de auteurs het zich immers permitteren minder afleveringen per jaar per reeks uit te brengen.
Dus enerzijds had manga er het rijk voor zich alleen in zijn prijsklasse, en anderzijds moesten ze in Vlaanderen opboksen tegen andere hoogfrequente reeksen (4 tot 5 delen/jaar), en daartussen was volgens mij geen plaats meer.
Stel je voor: in Vlaanderen zijn er zo'n 6 hoogfrequente reeksen, en daar zou je dan hoogfrequente mangareeksen tussen willen proppen? Of die aanwezige reeksen moeten gedeeltelijk verdwijnen, of de markt moet veel groter worden. In het eerste geval bots je op een heel sterke traditie, in het tweede geval op de onvermijdelijke beperkte rekbaarheid van de markt.
En Nederland? Daar heb je dan het probleem van de bestaande mediablokken, waar je tussen moet. En let op: je mag het sektarisme in Nederland niet onderschatten. Je hebt bijv. veel katholieken, maar ook natuurlijk allerlei protestanten, socialsiten, liberalen ...
Tom Poes was bijv. liberaal. Als je dat leest, merk je het wel.
Dus, wat gebeurde er? Elsevier Weekblad (later Magazine) gaf hun sterhumorist Godfried Bomans de opdracht ook "zoiets" te doen, en je kreeg Jip en Janneke. Want Elsevier is katholiek, snap je?
Als je de boeken van al die uitgevers, zoals Luitingh, Meulenhoff etc naast elkaar leest, en goed bekijkt, dan merk je dat op de duur wel.
Allemaal die verschillende tv-zenders (KRO, NCRV, AVRO etc) zijn allemaal ontstaan uit verschillende politiek-religieuze achtergronden. Alleen de NOS is neutraal, omdat dat een soort mini-BRT/VRT is. Hun opdracht is dan ook erg beperkt.

Soit: een invasie van manga kon niet lukken, maar ik zie wel een overlevingskans voor een beperktere aanwezigheid, zoals die van L en Xtra.
En EPO mag wat mij beteft zo snel mogelijk verdwijnen. Zo sektaristisch ben ik dan wel dat ik EPO's sektarisme niet kan pruimen. :mrgreen:
Image

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Kana & Glénat stock vernietigd

Post by mangazot »

Koen wrote:Mangazot > België loopt inderdaad immens achterop qua online shops. Het debacle met Mediadis, FRS, Proxis, Azur, Cosmox… Er is geen enkele deftige online shop in Vlaanderen. De grootste speler in Vlaanderen is Bol… Een Nederlandse webshop, nota bene. En heb je die prijzen van Bol al eens gezien? Dan koop ik wel elders, hoor.
Proxis was in het begin erg goed, hoor. Groot aanbod, goed gedocumenteerd. En betalen bij ontvangst.
Eerste haar in de boter: sommige geleverde boeken werden niet betaald. Dus werd het betalen bij bestellen.
Daarna stegen geleidelijk de verzendkosten. In het begin gratis, daarna gratis vanaf een bepaald bedrag, en dat bedrag steeg voortdurend (dat bedrag is bij Amazon onlangs trouwens ook verhoogd).
Proxis fusioneerde daarna met Azur.
Volgens mij hebben ze het gewoon niet gered, maar niet omdat ze het niet hebben geprobeerd.
Voor een kleine markt als België, lijken al die winkels die je opsomt me echt wel wat te veel van het goede.
Ik was erg tevreden over Proxis, tot ze met Azur samengingen en hun website omgooiden.

Van webshops zou ik maar niet té veel verwachten.
Wat kocht ik daar?
Doorgaans wat ik al van elders kende.
Als de baksteenwinkels verdwijnen, zullen de webshops hun omzet ook zien dalen.
Ik denk dat webshops van boeken & cd's min of meer een haalbare kaart waren, omdat een boek kopen altijd een beetje een kat in de zak kopen is, en omdat de prijzen relatief laag zijn.
Maar los daarvan zie ik online kopen nog niet zo'n sterke vlucht nemen als sommigen verwachten als dat niet op een of andere manier wordt ondersteund door baksteenwinkels.
Wist je trouwens dat de online computerverkoper DELL op de duur zelf baksteenwinkels heeft geopend?

Nee, België loopt niet echt achter met onlineshops, maar het verschijnsel is gewoon veel moeilijker dan het lijkt.
Wist je dat Amazon nog maar één kwartaal winst heeft gemaakt? En ze bestaan al sinds 1998. Op een of andere manier geraken ze altijd weer aan geld om toch verder te blijven investeren in omzetgroei. Het lijkt erop of hun doel is gewoon alle winkels ter wereld weg te concurreren en als énige winkelier overal ter wereld over te blijven. Tegen zo'n agressieve, imperialistische houding kan niet veel op. Amazon blijft maar tegen alle concurrenten beuken en beuken.
En als ze daardoor veel macht hebben, zetten ze hun leveranciers onder druk om goedkoop te leveren.
We moeten ons echt eens afvragen of Amazon wel op een verantwoorde manier handel drijft, en of ze niet eens moeten worden in toom gehouden, voor we in een situatie belanden waarbij we veel te veel betalen voor producten die veel te goedkoop moeten worden gemaakt, genre kledingfabriek in Bangledesh.
Image

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Kana & Glénat stock vernietigd

Post by mangazot »

Kortom: er zijn in B wél investeringen in e-shops geweest, alleen wil het publiek niet echt mee. En dat is volgens mij omdat het niet nodig is: B is geen erg groot land, en het is redelijk dicht bevolkt, zodat de meeste mensen tamelijk dicht bij een winkel wonen. Dan ga je niet online shoppen.
In de VS trok online retail wél aan, maar daar hebben ze in sommige streken een zeer lage bevolkingsdichtheid (een bevolkingsdunheid 8) ), zodat het voor sommigen echt wel handig was om online te shoppen. Bovendien is de benzine er erg goedkoop, waardoor die onlinewinkels relatief goedkoop konden leveren. Dat is een kleinigheid, maar de autozotheid van de Amerikanen samen met de lage brandstofprijzen hebben volgens mij wel een rol gespeeld.
Image

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Kana & Glénat stock vernietigd

Post by Koen »

mangazot wrote:Het probleem was niet het taalgebruik, hoor, Glénat was gewoon slordig uitgegeven. Er waren taalfouten, er ontbreken soms zelfs stukken uit de zinnen.
Ja, die taalfouten waren er natuurlijk ook (legio), maar dat typisch Hollands bij sommige vertalers irriteerde me toch ook mateloos...
motivatiedip. help!

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Kana & Glénat stock vernietigd

Post by Gurenn »

^ Een beetje verdraagzaamheid kan ook geen kwaad, zolang het correct Nederlands blijft is het voor mij allemaal best. :wink:
In zo'n kleine markt kan je geen aparte Vlaamse en Nederlandse vertalingen gaan verwachten, en de perfecte middenweg bestaat eenvoudigweg niet.
Koen wrote:Mangazot > Een van de problemen waar noch Kana, noch Glénat een antwoord op hadden (en niemand trouwens heeft) is dat Vlaanderen en Nederland zo verschillend zijn. je spreekt over een markt van 22 miljoen maar is dat wel zo? Vlaanderen en Nederland hebben zo weinig gemeen… Is er wel één taal? Alleen dat al. Ik ergerde mij enorm aan het Nederlands van sommige Glénat manga, terwijl ik las op Aniway dat veel Nederlanders zich ergerden aan de typisch Vlaamse vertaling van andere reeksen. Er is geen eenduidend taalgebruik, en nog veel meer een heel andere cultuur. We lezen niet dezelfde strips (denk je dat Jommeke of de Kiekeboes verkocht worden in Nederland?), we lezen andere boeken, kijken naar andere televisieprogramma’s,… Waarom zouden we dan dezelfde manga kopen? Een doelpubliek van 22 miljoen is al een mooi aantal maar dat doelpubliek is zo moeilijk via één marketingcampagne te halen. Kana maakte heel wat reclame voor Detective Conan in Het Nieuwsblad, maar dan gaat een heel groot deel van hun marketingbudget naar reclame in de algemene pers, maar algemene pers die louter gelezen wordt door Vlamingen. Zo zo complex allemaal.
De verschillen die je aanhaalt uiten zich voornamelijk op de binnenlandse markt. Dat Belgische strips, tv-programma's, boeken,... in België populairder zijn dan in Nederland en vice-versa is normaal, maar da's niet meer (volledig) van toepassing als je er buitenlandse media bij haalt. Zijn Pokémon, Harry Potter, Game of Thrones, Doctor Who, Star Wars en ga zo maar door relatief bekeken meer of minder populair in Nederland dan in Vlaanderen? Waarom zou het voor manga dan anders liggen?

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Kana & Glénat stock vernietigd

Post by NeeNee »

Ik had ook weinig problemen met het taalgebruik. Alleen Glénats hopeloze taalfouten kon ik mij zwaar aan ergeren.

Ik denk dat de factor van 'Nederlandstaligen spreken andere talen' ook niet onderschat mag worden. Manga is een erg internationale business, en een groot deel van de fans lazen al Engelse/Franse versies. Dat maakt het bereikbare doelpubliek nog kleiner dan het al was.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Kana & Glénat stock vernietigd

Post by Koen »

Ik kan me toch herinneren dat het bij momenten echt wel Hollands was en geen standaardtaal. Ik zou me ook ergeren aan Vlaamse dialecttaal in manga's als die geen specifiek nut nastreefde, maar gewoon de beperkingen van de vertaler blootgaf. En ja, qua titels zou er geen verschil mogen zijn tussen Vlaanderen en Nederland, misschien nuanceverschillen, maar daar zal duidelijk het verschil niet liggen, maar als ik zie hoe de vertalingen werden beoordeeld langs beide zijden van de landsgrens dan was dat duidelijk wel een struikelblok.

Toch lees je vaak dat de Vlaamse televisie erg verankerd is aan Vlaamse programma's en dat buitenlandse series hier bijvoorbeeld veel minder goed scoren dan in de ons omringende landen, maar bon, ik denk nu inderdaad niet dat dat hier op de mangamarkt echt van toepassing is geweest.
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Kana & Glénat stock vernietigd

Post by Koen »

NeeNee wrote:Ik denk dat de factor van 'Nederlandstaligen spreken andere talen' ook niet onderschat mag worden. Manga is een erg internationale business, en een groot deel van de fans lazen al Engelse/Franse versies. Dat maakt het bereikbare doelpubliek nog kleiner dan het al was.
Dat is inderdaad een feit, zeker in combinatie met het erg laattijdig opstarten van de mangamarkt bij ons. Iedereen van het potentiële doelpubliek las het al wel ergens, in een andere taal, online,... Het was niet dat manga nog een duister iets was tot voor de NL manga er kwamen.
motivatiedip. help!

Post Reply