Boekenbeurs te Antwerpen

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Boekenbeurs te Antwerpen

Post by mangazot »

Op tv zag ik dat er op de Boekenbeurs te Antwerpen een bord met "Manga" in de lucht hing bij de stand van Ballon Media.
Maar doen ze daar wel iets anders dan resten verkopen? Voor zover ik weet verschijnen er alleen nog maar nieuwe delen van "Gen barrevoets in Horishima", en dat wordt niet door Ballon Media verspreid.
Image

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Boekenbeurs te Antwerpen

Post by Koen »

Ha, ik heb dat ook gezien. Begreep het ook niet goed, zullen waarschijnlijk overschotten zijn... Alweer paar jaar geleden dat ik nog naar de opening van de Boekenbeurs ben geweest. Het feit dat ik dit jaar zelfs geen uitnodiging meer kreeg zegt voldoende over manga bij Kana/Ballon ;)
motivatiedip. help!

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Boekenbeurs te Antwerpen

Post by mangazot »

Zouden er koopjes zijn? Dat is niet vanzelfsprekend op de boekenbeurs, maar het gebeurt wel. Misschien kunnen we er enkele vette reeksen scoren. Mijn verzameling is nog niet volledig.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Boekenbeurs te Antwerpen

Post by NeeNee »

Het probleem is dat je verzameling in het Nederlands waarschijnlijk niet meer volledig wordt.

Ik snap nog steeds niet waarop ze niet op zijn minst de reeksen die bijna af waren afgewerkt hebben. Als een reeks niet volledig is, daalt de waarde van elk volume enorm.

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Boekenbeurs te Antwerpen

Post by mangazot »

Nou, ik maak me niet in de eerste plaats zorgen over de waarde, maar wel over het leesplezier. Gals, Nana, Shaman King, dat zijn zo de eerste die me te binnen schieten. Maar er zijn er meer, die op één of twee delen na compleet zijn. (Shaman King was 5, denk ik). Dan sta je daar als lezer. Ik ben het zelfs wat gewoon geworden om van een verhaal niet te verwachten dat het eindigt.
Die waardevermindering is wel een probleem voor de uitgevers: hoe krijg je boekjes verkocht van reeksen die niet compleet zijn? Voor Detective Conan is het geen probleem, dat eindigt waar het kan eindigen. Maar InuYasha breekt halveweeg een verhaalboog af. Rourin Kenshin is ook erg sneu, dat was een uitstekende reeks.
Image

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Boekenbeurs te Antwerpen

Post by Koen »

NeeNee wrote:Ik snap nog steeds niet waarop ze niet op zijn minst de reeksen die bijna af waren afgewerkt hebben. Als een reeks niet volledig is, daalt de waarde van elk volume enorm.
Dat is allemaal niet vanzelfsprekend met de Japanse rechthebbenden.

En bovendien lijkt me dat ook economisch weinig interessant als je toch beslist de boel te stoppen. Die paar opvulboekjes dat je nog verkocht krijgt zullen het verschil niet maken...
motivatiedip. help!

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Boekenbeurs te Antwerpen

Post by mangazot »

Om ons te doen kwijlen:

Saikin kono manga wa totemo ninki ga aru.

=

Deze manga is de laatste tijd erg populair.

saikin = de laatste tijd, onlangs, recent
kono = deze
totemo = veel, erg
ninki = populair
aru = zijn
"wa" en "ga" zijn partikels die de functie aanduiden van het zinsdeel.
Het is een beetje lastig, omdat het alletwee een soort onderwerpspartikels zijn.

Maar Japans heeft als voordeel dat zelfstandige naamwoorden geen meervoud of geslacht kennen, en dus kun je de zin gemakkelijk aanpassen.
Bijv:
Saikin kono Bleach wa totemo ninki ga aru.
=
Deze Bleach is de laatste tijd erg populair.
Of:
Saikin InuYasha wa totemo ninki ga aru.
InuYasha is de laatste tijd erg populair.
Of:
Saikin Akira wa totemo ninki ga aru.
=
Akira is de laatste tijd erg populair.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Boekenbeurs te Antwerpen

Post by NeeNee »

Het thema van het jaar is strips, nietwaar?

Dat verklaart misschien waarom ze die manga nog eens bovengehaald hebben.

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Boekenbeurs te Antwerpen

Post by mangazot »

Aha, licht in de duisternis.
Ik hoop dat iemand hier kan zeggen hoe het met de manga op de boekenbeurs is gesteld vóór de beurs voorbij is, zodat ik kan beslissen om al dan niet te gaan. Hop, wie wordt het proefkonijn! :mrgreen:
Image

User avatar
Ginrai
Posts: 465
Joined: Sat Dec 17, 2005 12:19
Location: turnabout in turnhout

Re: Boekenbeurs te Antwerpen

Post by Ginrai »

als ik toch een poging moest wagen om te raden om welke licentie het draait,dan zou ik men (metaforisch) geld zetten op de "all you need is kill" manga van obata!
aangezien death note qua verkoop het meest succesvolle manga was in het nederlands en eveneens dat het een kortere reeks is om uit te geven en hoogstwaarschijnlijk de nieuwe licentie dient voor te peilen om er interesse is in een potentiële manga markt in onze taalzone en potentiële marge van nieuwe lezers aan te trekken door het middel van een manga uit te geven waarvan er een holywood remake is uitgebracht in het loop van dit jaar.

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Boekenbeurs te Antwerpen

Post by mangazot »

Akira en DragonBall deden het ook goed. Van Dragonball kun je zelfs twee edities vinden: een volledige in pocketformaat van 85 delen, en een gedeeltelijk op paperbackformaat van 22 delen.
Ik heb ook herdrukken gezien van sommige delen van Bleach.
Image

User avatar
Saki
Posts: 609
Joined: Sun Oct 24, 2010 19:46
Location: Kontich
Contact:

Re: Boekenbeurs te Antwerpen

Post by Saki »

Ik heb maar op 1standje manga gevonden.. Stripwinkel Alex had enkele verloren delen van Dragonball evolution mee.


Verder heeft een medewerkster van Ballon Media me verteld dat er geen plannen zijn om het merk Kana en GlénatManga verder te zetten.

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Boekenbeurs te Antwerpen

Post by mangazot »

Als er genoeg mensen om blijven vragen, komt het er misschien nog eens van. :D
Image

User avatar
Rattenkop
Posts: 3
Joined: Mon Dec 01, 2014 9:38

Re: Boekenbeurs te Antwerpen

Post by Rattenkop »

Zou wel tof zijn :D

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Boekenbeurs te Antwerpen

Post by mangazot »

Ik heb voor kerst een elektrische zaag gevraagd. Kan van pas komen. 8)
Image

Post Reply