Wat brengen de uitgevers ons in 2013 ? Einde NL manga ?

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Edward
Posts: 367
Joined: Tue Oct 07, 2008 15:28

Re: Wat brengen de uitgevers ons in 2013 ? Einde NL manga ?

Post by Edward »

Koen wrote:Het was toch een moord die de algemene media erg breed uitgesmeerd hebben hoor. Niet echt een 'obscure' moord ;)
Laten we zeggen dat ik dit nieuws zelfs in Nederland uitgebreid op het nieuws heb gezien, waarbij verwezen werd naar 'een japanse strip'

User avatar
yatagarasu
Posts: 160
Joined: Thu Dec 30, 2010 2:30
Location: Vlaanderen

Re: Wat brengen de uitgevers ons in 2013 ? Einde NL manga ?

Post by yatagarasu »

Gurenn wrote:Het zorgde zeker voor een boost. Als er een tweede mangamoord was geweest dan was Death Note uitverkocht geraakt.
Laten we blij zijn dat dat niet gebeurd is, anders zeggen ze nog dat manga een slechte invloed heeft net zoals alles tegenwoordig. Maar kunnen we geen guinness world record vestigen met de hoogste mangastapel of het meest aantal pagina's gelezen in een uur. Maar die dingen zullen wel op naam van Japanners staan.
Image

User avatar
Saki
Posts: 609
Joined: Sun Oct 24, 2010 19:46
Location: Kontich
Contact:

Re: Wat brengen de uitgevers ons in 2013 ? Einde NL manga ?

Post by Saki »

yatagarasu wrote:
Tamara wrote:Pluto heb ik laatst in het Engels gekocht en ik overweeg hetzelfde met 20th Century Boys te doen. Bleach heb ik altijd al in het Engels gelezen en dat doe ik nu nog (al is me soms niet helemaal duidelijk waarom...).
Pluto in het Nederlands is waarschijnlijk het beste voorbeeld van de problemen met de uitgevers in Japan ?
Pluto is een zaak die bij de rechtbank ligt atm. BeNeLux had alleen recht op de verdeling ervan tot ie volledig was uitgegeven. Frankrijk en later de VS hebben dat geschonden.

User avatar
Edward
Posts: 367
Joined: Tue Oct 07, 2008 15:28

Re: Wat brengen de uitgevers ons in 2013 ? Einde NL manga ?

Post by Edward »

Saki wrote:
yatagarasu wrote:
Tamara wrote:Pluto heb ik laatst in het Engels gekocht en ik overweeg hetzelfde met 20th Century Boys te doen. Bleach heb ik altijd al in het Engels gelezen en dat doe ik nu nog (al is me soms niet helemaal duidelijk waarom...).
Pluto in het Nederlands is waarschijnlijk het beste voorbeeld van de problemen met de uitgevers in Japan ?
Pluto is een zaak die bij de rechtbank ligt atm. BeNeLux had alleen recht op de verdeling ervan tot ie volledig was uitgegeven. Frankrijk en later de VS hebben dat geschonden.
Jeetje... en wat voor resultaat wil me daar nu nog op bereiken dan? Ik denk alleen een financiele vergoeding en het recht om hem alsnog uit te geven zou iets goed kunnen doen. Maarja, de verkoop is significant beperrkt door de uitgaven van andere landen..... zeker nu we inmiddels al een paar jaar verder zijn en zowel pluto als 20th CB steeds al meer op de 2e hands markt gaan verschijnen.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Wat brengen de uitgevers ons in 2013 ? Einde NL manga ?

Post by NeeNee »

^ Tja, als ze zoiets beloven en het dan niet doen moet je wel reclameren. Dat zou ik nu toch ook niet zo laten.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Wat brengen de uitgevers ons in 2013 ? Einde NL manga ?

Post by Tamara »

Een het stomme is, als ze Pluto hadden uitgegeven, had ik de serie gewoon in het Nederlands gekocht. Dat zou namelijk goedkoper geweest zijn en als de publicatie in een net tempo was voortgezet, was er waarschijnlijk ook geen achterstand geweest. Maar ja, zo ging het dus niet, dus heb ik de serie eind vorig jaar maar in het Engels aangeschaft.

User avatar
Fakie
Posts: 105
Joined: Tue Sep 23, 2003 12:05
Location: Diepenbeek
Contact:

Re: Wat brengen de uitgevers ons in 2013 ? Einde NL manga ?

Post by Fakie »

Het probleem van de manga NL crisis treft me gelukkig niet, daar ik al vanaf mijn 15de
franstalige manga's koop.

Persoonlijk vond ik het nooit een goed idee om manga's in het Nederlands te lezen, maar
dat geldt voor mij hetzelfde als ze in het Engels lezen. Twaalf jaar geleden heb'k dan ook
de NL mangamarkt met argusogen nagekeken. Hoewel ik het wel een zeer goede zaak vond
voor het genre om zich te definiëren in het boeken- en striplandschap van de lage landen.

De mensen van Aniway heb ik dan ook wel flink gesponsord door vanaf het eerste nummer
(van hun tweede editie) geen enkel nummer te missen. In de laatste tien jaar zijn het aantal
conventies, beurzen, cosplay events, ... alleen maar toegenomen.

De 'fond' was gelegd, maar zoals jullie ook aangeven, vertellen de recenste verschijningen,
dat de NL mangamarkt in serieuze moeilijkheden zit. Ik zie niet noodzakelijk een einde komen
aan het genre. Zoals ik al meer mensen zie vertellen, ... er zijn gerust alternatieven, maar wel
spijtig voor de investering. Al hoop ik dat de mensen niet TE argwanend worden en hun *aankopen*
doen via het internet *HOEST* Scanlations *HOEST*
Everybody Dies , But not Everybody Really Lives

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Wat brengen de uitgevers ons in 2013 ? Einde NL manga ?

Post by mangazot »

Tezuka en Taniguchi lopen gelukkig nog vrij goed.
En er komt een nieuwe Ikigami.
Image

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Wat brengen de uitgevers ons in 2013 ? Einde NL manga ?

Post by Koen »

Ik denk niet dat Tezuka en Taniguchizoveel beter verkopen als de doorsnee Kana of Glénat hoor, maar door de hogere prijs dek je sneller je kosten.
motivatiedip. help!

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Wat brengen de uitgevers ons in 2013 ? Einde NL manga ?

Post by Berserker500 »

Maar een Tezuka of Taniguchi trekt toch meer het traditioneel strip publiek aan dan de doorsnee Kana of Glénat.
Dat is toch hetgene mijn mangaboer mij had vertelt.

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Wat brengen de uitgevers ons in 2013 ? Einde NL manga ?

Post by Gurenn »

^ Absoluut, Tezuka is relatief populair bij de volwassen graphic novel-liefhebber. Die ziet het dan ook niet zozeer als manga, voor hem is het gewoon een literaire strip, net als de Amerikaanse graphic novels die hij in zijn bezit heeft.

Je doorsnee shounen manga daarentegen moet het echt hebben van de mangafans.

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Wat brengen de uitgevers ons in 2013 ? Einde NL manga ?

Post by mangazot »

Berserker500 wrote:Maar een Tezuka of Taniguchi trekt toch meer het traditioneel strip publiek aan dan de doorsnee Kana of Glénat.
Dat is toch hetgene mijn mangaboer mij had vertelt.
Tegen een ervaringsexpert kun je niet op, maar ik vraag me wel af wat hij dan precies bedoelt met "traditioneel strippubliek", want volgens mij koopt dat Sus&Wis, Jommeke, Kiekeboes en the other usual suspects, maar niet graphic-novelachtige dingen in zw.
Image

User avatar
Marv
Posts: 396
Joined: Mon Jan 16, 2006 8:30
Location: Kot & Thuis.

Re: Wat brengen de uitgevers ons in 2013 ? Einde NL manga ?

Post by Marv »

mangazot wrote:
Berserker500 wrote:Maar een Tezuka of Taniguchi trekt toch meer het traditioneel strip publiek aan dan de doorsnee Kana of Glénat.
Dat is toch hetgene mijn mangaboer mij had vertelt.
Tegen een ervaringsexpert kun je niet op, maar ik vraag me wel af wat hij dan precies bedoelt met "traditioneel strippubliek", want volgens mij koopt dat Sus&Wis, Jommeke, Kiekeboes en the other usual suspects, maar niet graphic-novelachtige dingen in zw.
Je hebt het over verschillende leeftijdsgroepen. Het traditioneel publiek tussen 5 en 15 jaar zal die series die jij noemt idd kopen, maar het traditioneel strippubliek dat +20 jaar oud is, zal eerder graphic novels kopen en dus bij uitbreiding Tezuka en Taniguchi.
Leek me vrij vanzelfsprekend. :/
Bazooko's Circus is what the world would be doing every Saturday night if the Nazis had won the war. This was the Sixth Reich.
-Raoul Duke AKA Hunter S Thompson.

User avatar
Marv
Posts: 396
Joined: Mon Jan 16, 2006 8:30
Location: Kot & Thuis.

Re: Wat brengen de uitgevers ons in 2013 ? Einde NL manga ?

Post by Marv »

yatagarasu wrote:
Gurenn wrote:Het zorgde zeker voor een boost. Als er een tweede mangamoord was geweest dan was Death Note uitverkocht geraakt.
Laten we blij zijn dat dat niet gebeurd is, anders zeggen ze nog dat manga een slechte invloed heeft net zoals alles tegenwoordig.
DIe briefjes met "watashi ha kira desu" waren als grap er bij gelegd door een van de 4 daders. Hij was fan van Death Note maar dat had in zijn geheel niet te maken met de moord, aangezien het dumpen van de lichaamsonderdelen weken na de moord gebeurde. Heel onterecht dat manga zo geviseerd werd dus.
Bazooko's Circus is what the world would be doing every Saturday night if the Nazis had won the war. This was the Sixth Reich.
-Raoul Duke AKA Hunter S Thompson.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Wat brengen de uitgevers ons in 2013 ? Einde NL manga ?

Post by Tamara »

'watashi wa kira dess', was het toch? Ik vond het stiekem veel te grappig...

(Veel andere fans trouwens ook. Ik weet nog dat iemand dat jaar tijdens Abunai op de nacht van vrijdag op zaterdag heel groot 'watashi wa kira dess' op een muur had gekalkt met stoepkrijt. De organisatie niet hoe snel ze het weer moesten verwijderen, maar nog aardig wat mensen hebben het gezien en hard gelachen.)

Post Reply