Wat brengen de uitgevers ons in 2013 ? Einde NL manga ?

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Wat brengen de uitgevers ons in 2013 ? Einde NL manga ?

Post by barbapapa »

Te veel Belgen/Nederlanders die ofwel Engels/Frans/Duits onder de knie hebben. Nederlandstalige markt is een maat voor niets, zeker gezien zn achterstand.
Enkel van die klassiekere auteurs zoals Tezuka/Taniguchi gaan we waarschijnlijk blijven zien, aangezien die markt verder reikt dan de gemiddelde manga-fan.

User avatar
Edward
Posts: 367
Joined: Tue Oct 07, 2008 15:28

Re: Wat brengen de uitgevers ons in 2013 ? Einde NL manga ?

Post by Edward »

barbapapa wrote:Te veel Belgen/Nederlanders die ofwel Engels/Frans/Duits onder de knie hebben. Nederlandstalige markt is een maat voor niets, zeker gezien zn achterstand.
Enkel van die klassiekere auteurs zoals Tezuka/Taniguchi gaan we waarschijnlijk blijven zien, aangezien die markt verder reikt dan de gemiddelde manga-fan.
Daar ben ik het mee eens. Alleen het gespiegelde en de noemer 'graphic novel' doet al zo veel meer mensen aan dat de manga's. En daarbij denk ik ook dat het korte karakter van de meeste series wel bijdraagd dat mensen ze kopen. Na wil er na volume 25 van een doorlopend verhaal nog beginnen? Veel mensen haken al af.
Tevens oogt het uiterlijk al anders. Een hardcover editie doet al gauw een hogee leeftijdsgroep aanspeken dan de krijgen zachte kaft boekjes van Kana en Glénat.

Ik denk dat we geen Shonen series meer hoeven verwachten in het Nederlands. Net wat Barbapapa zegt, enkel de tezuka's en taniguchi zullen het goed blijven doen. Mocht Kana het toch nog willen proberen met een manga (naast Ikigmi), zal het ook één zijn die een zelfde karakter kent als de genoemde auteurs. Een urasawa bijvoorbeeld zal het waarschijnlijk nog wel goed doen in NL;). Zij het dan niet dat daar de meeste rechten al van verpest zijn door Glénat;)

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Wat brengen de uitgevers ons in 2013 ? Einde NL manga ?

Post by mangazot »

Voorspellingen zijn altijd moeilijk.
Een serie van 50 delen is inderdaad niet gemakkelijk, maar een twintig tot dertig delen moet wel kunnen.
Overigens: ook die lange reeksen zijn niet altijd zo lang als ze wel lijken.
Yu-Gi-Oh! bijv. lijkt zo'n 45 dln lang te zijn, maar is het dat eigenlijk niet. Het zijn verschillende series die chronologisch na elkaar komen maar in Japan als verschillende series werden uitgebracht, bijv YGO Stupendum. Hier worden ze echter als één lange reeks uitgebracht, en daardoor lijken ze langer dan ze zijn.
Id. Naruto: met deel 26 of zo herbegint dat eigenlijk. Je kunt dan instappen. Misschien moeten de uitgevers dat duidelijker maken in de "verpakking".
Bij ons worden de "arcs" weggemoffeld tot één grote arc, en dat lijkt me geen goed idee. Als je één reeks van 18 dln zoals Monster kunt verkopen, kun je ook 2x opeenvolgende reeksen van 18 dln verkopen, en dat is dan toch één lange reeks van 36 dln.
Dus volgens mij hebben ze het verkeerd aangepakt. Veel van die lange reeksen beginnen trouwens met superkorte reeksjes: eerst één deel, dan twee, dan drie, dan eventueel acht of tien, dan weer een tweetal... Dat was zo ongeveer het stramien bij YGO.
Image

User avatar
yatagarasu
Posts: 160
Joined: Thu Dec 30, 2010 2:30
Location: Vlaanderen

Re: Wat brengen de uitgevers ons in 2013 ? Einde NL manga ?

Post by yatagarasu »

barbapapa wrote:Te veel Belgen/Nederlanders die ofwel Engels/Frans/Duits onder de knie hebben. Nederlandstalige markt is een maat voor niets, zeker gezien zn achterstand.
Wie vindt er dat het uitbrengen van Death Note en Liar Game een goede zet was ? Zit er hier nog toekomst in voor de NL uitgevers ? Al moet ik er wel bij zeggen dat de frequentie waarmee Liar Game uitgegeven wordt echt slecht is.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Wat brengen de uitgevers ons in 2013 ? Einde NL manga ?

Post by NeeNee »

^ Death Note verkocht volgens mij toch goed.

Maar dat is dan ook een zeldzame topper.

User avatar
yatagarasu
Posts: 160
Joined: Thu Dec 30, 2010 2:30
Location: Vlaanderen

Re: Wat brengen de uitgevers ons in 2013 ? Einde NL manga ?

Post by yatagarasu »

NeeNee wrote:^ Death Note verkocht volgens mij toch goed.

Maar dat is dan ook een zeldzame topper.
Had de uitzending op JIM tv daar iets mee te maken ? Of hoe verklaar je dat die dan zo goed verkocht ? Het is ook wel een goede manga.
Tamara wrote:Nu heb ik ze in het Nederlands t/m 11, maar echt hoopvol ziet het er niet uit.
mangazot wrote:Voorspellingen zijn altijd moeilijk.
Een serie van 50 delen is inderdaad niet gemakkelijk, maar een twintig tot dertig delen moet wel kunnen.
Is het dan eigenlijk zo moeilijk voor de uitgevers om zich aan een vast schema te houden. Want er zitten tegenwoordig toch geen vaste tijden meer in. Bijvoorbeeld een manga vast om de 3 maanden uitgeven is blijkbaar niet meer mogelijk.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Wat brengen de uitgevers ons in 2013 ? Einde NL manga ?

Post by NeeNee »

^ Ik denk dat DN voor de uitzendingen al goed verkocht. Het was gewoon een reeks die aansloeg.

Dragon Ball verkocht destijds trouwens toch ook behoorlijk? Het probleem was vooral dat ze het succes van de topreeksen niet konden voortzetten.

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Wat brengen de uitgevers ons in 2013 ? Einde NL manga ?

Post by mangazot »

Sommige deeltjes van DN hebben drie drukken (3!), en daar had de anime volgens mij niet veel mee te maken.
Bleach schijnt het ook goed te hebben gedaan. Er zijn in elk geval enkele delen herdrukt, maar volgens mij lag dat wél aan de anime op JIM.

Waarom het ene een succes is en het andere niet?
De economie heeft daar volgens mij veel mee te maken. De eerste reeksen van Kana verschenen in een beter economisch klimaat dan de nieuwe reeksen van 2011. Dat is van belang omdat een reeks een goede start moet kennen om het lang genoeg vol te houden, en Liar Game, Psyren, Black Butler, Ikigami en Doubt hebben die goede start volgens mij gemist.
Gelukkig was Doubt maar vier delen lang.
Ze zouden nu herbeginnen met Ikigami, en dat is een van die nieuwe reeksen. Dus zo'n flop is het ook allemaal niet geweest.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Wat brengen de uitgevers ons in 2013 ? Einde NL manga ?

Post by NeeNee »

Ik denk dat het verschil vooral ligt aan
- kwaliteit. Death Note is gewoon een van de beste reeksen als je een breed publiek wilt aanspreken, met zijn combinatie van shonen en seinen thema's.
- lengte. Wat investering betreft is 12 delen ongeveer perfect, het is lang genoeg om mensen te binden en kort genoeg dat het vooruitzicht niet afschrikt. Bleach met zijn 50-and-running albums liep vanaf het begin al meer dan 30 nummers achter op de Engelse versie.
- saturatie van de markt. Bleach werd opgestart toen Kana al verschillende lange shonen reeksen had lopen. Death Note was het eerste en enige in zijn genre op dat moment.

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Wat brengen de uitgevers ons in 2013 ? Einde NL manga ?

Post by Gurenn »

Dat incident met die mangamoord zal ook wel aan de verkoopcijfers van Death Note bijgedragen hebben. Sensatie lokt nu eenmaal.

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Wat brengen de uitgevers ons in 2013 ? Einde NL manga ?

Post by mangazot »

Totaal niet.
Ik denk zelfs integendeel.
Dat was met die laatste Batmanfilm ook het geval: doordat de doder zich zou hebben geïnspireerd op een batmanpersonage, was de recette lager dan verwacht.
Image

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Wat brengen de uitgevers ons in 2013 ? Einde NL manga ?

Post by Koen »

Niet dat mensen Death Note zijn gaan kopen om te zien waarover die 'mangamoord' ging, maar het zorgt wel voor namedropping en herkenning, en dat zal sowieso een boost geweest zijn, denk ik.
motivatiedip. help!

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Wat brengen de uitgevers ons in 2013 ? Einde NL manga ?

Post by mangazot »

Ik denk dat DN er niet genoeg bekend voor was. Het was tenslotte een vreemde maar toch wat obscure moord. Je moets al kikken op moordberichten om ervanaf te weten. Het was pas toen ik al enige tijd DN las, dat ik iets hoorde over die moord.
DN verschijnt in het NL sinds 2007. Geen idee wanneer die moord was.
Er is ook een stripverhaal in twee delen gebaseerd op die mangamoord. Dat zal er wel iets aan hebben. Het heet De mangamoorden, denk ik, en het speelt zich af in Brussel. En dat is alles wat het gemeen heeft met de echte mangamoorden.
In het wereldje van de mangalezers en striplezers zal het wel over de tongen zijn gegaan, maar of dat heeft aangezet tot kopen... De meeste striplezers zijn immers Sus&Wis-, Jommeke-, Kiekeboes-, FC DE Kampioenen- en Vertonghenlezers, en of zij iets afwisten van die moord, laat staan van DN...
Ik geloof niet dat zoiets echt de verkoop optrekt. De bekenheid misschien wel, maar op de verkeerde manier. Een beetje zoals Michael Jackson met zijn zuurstoftenten, apen, Jezus' blood, pretpark, plastische chirurgie etc... Erg bekend, maar bekend als clown Pipo.
Image

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Wat brengen de uitgevers ons in 2013 ? Einde NL manga ?

Post by Koen »

Het was toch een moord die de algemene media erg breed uitgesmeerd hebben hoor. Niet echt een 'obscure' moord ;)
motivatiedip. help!

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Wat brengen de uitgevers ons in 2013 ? Einde NL manga ?

Post by Gurenn »

Het zorgde zeker voor een boost. Als er een tweede mangamoord was geweest dan was Death Note uitverkocht geraakt.

Post Reply