Wat brengen de uitgevers ons in 2013 ? Einde NL manga ?

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
yatagarasu
Posts: 160
Joined: Thu Dec 30, 2010 2:30
Location: Vlaanderen

Wat brengen de uitgevers ons in 2013 ? Einde NL manga ?

Post by yatagarasu »

Ok ondertussen is het eindejaar gekomen en gegaan. En het is weer tijd om te speculeren over toekomstige aankondigingen bij de uitgevers van de NL manga.

Een van de mogelijkheden die we vorig jaar hoorden was een mogelijke stockvernietiging. Hoe groot schat je de kans in dat de uitgevers er het mes gaan inzetten ?

Van welke manga denk jij dat een stopzetting onvermijdbaar is ?

En ik wacht nog steeds op de uitgave van mijn volgende X (vul hier de manga in waar je op aan het wachten bent)

Als jouw manga stopgezet wordt, dan: A: schakel je over op Engels
B: schakel je over op Frans
C: laat je de reeks vallen

En durf jij een voorspelling te maken van wat de uitgevers nu gaan doen ?

Hoe schat je de verkoop dit jaar in bij de winkels die je kent en/of zie je al veranderingen in het assortiment ?
Image

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Wat brengen de uitgevers ons in 2013 ? Einde NL manga ?

Post by mangazot »

Ik schakel niet over naar een andere taal.
Zoiets kan wel eens een financiële afvoerpijp worden. :mrgreen:
Image

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Wat brengen de uitgevers ons in 2013 ? Einde NL manga ?

Post by mangazot »

Ik had ergens gelezen dat Kana Ikigami zou doorzetten, maar ik vind daar geen bevestiging van.
Wie weet meer?
Image

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Wat brengen de uitgevers ons in 2013 ? Einde NL manga ?

Post by Koen »

mangazot wrote:Ik had ergens gelezen dat Kana Ikigami zou doorzetten, maar ik vind daar geen bevestiging van.
Wie weet meer?
Ikigami 7 heeft Kana me bevestigd, en de uitgeverij heeft de intentie de serie volledig (10 volumes) uit te brengen. Over de andere manga's nog geen nieuws (dus ook niet dat ze zouden zijn stopgezet).
motivatiedip. help!

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Wat brengen de uitgevers ons in 2013 ? Einde NL manga ?

Post by mangazot »

<hartslag> teDUM teDUM teDUM.... </hartslag>
Als we dat zekerder zijn, kunnen we dat lekker luidruchtig gaan rondbazuinen. :bday:
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Wat brengen de uitgevers ons in 2013 ? Einde NL manga ?

Post by NeeNee »

Shaman King heb ik het laatste volume zelfs niet meer van gekocht, dus die laat ik vallen.
Liar Game ga ik waarschijnlijk in het Frans weer oppikken.
Yu-Gi-Oh! heb ik enkel nog volume 26 nodig, ik had gehoopt dat in het Nl te kunnen kopen, maar anders wordt het gewoon Frans.
Psyren weet ik nog niet. Voorlopig wacht ik nog af, want de reeks is geen prioriteit en ik wil echt minder kopen.

En One Piece weet ik ook nog steeds niet wat ik ermee ga doen. Maar die zit bij Glénat, dus ik zal ook nog maar een tijdje wachten. Je weet nooit. :roll:

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Wat brengen de uitgevers ons in 2013 ? Einde NL manga ?

Post by Koen »

Al dat shonen gedoe laat ik vallen, ik heb trouwens bepaalde reeksen (SK, Naruto, Black Cat...) verkocht in het Frans omdat ze in het NL verschenen en bon, lol... Nu gezien ;) Maar iets als Bleach, YGH of One Piece zie ik me niet verder kopen in het Frans als ze stoppen in het NL.

Andere reeksen wil ik dan wel weer hebben. Ik denk in eerste instantie aan Ikigami (oef ;)), maar ook Pluto ben ik nu verder aan het kopen in het Frans (kleine investering), Berserk ben ik zelfs altijd blijven voortkopen (gaat toch traag ;)) en DB Perfect das een twijfelgeval, ik weet niet goed wat daarmee doen. Omdat ik de reeks al in gewone tanks heb in het Frans, twijfel ik nog altijd, maar kans is groot dat ik die ook 'aanvul' met de FR volumes (toch zelfde uitzicht en formaat).
motivatiedip. help!

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Wat brengen de uitgevers ons in 2013 ? Einde NL manga ?

Post by Brook500 »

Alle lopende reeksen heb ik sowieso al laten vallen toen er al maanden geleden de 'manga nl-crisis' begon.
En ik heb ze nu allemaal (behalve Bleach waar ik nog mee wacht) in het frans gekocht heb.
Ook Gals! heb ik nog niet vervangen in het frans maar ik ben ooit aan 't twijfelen of het zou gebeuren omdat het zo'n boring reeks is. Misschien als er ooit een verkoper ze voor 1 of 1,5 euro aanbied. :roll:
Momenteel heb ik nog weinig zin om nieuwe manga (als er ooit nog komen) in het nl te kopen of het moeten echte korte reeksen zijn.
Ik ben trouwens meer een Casterman- en Uitgeverij L-liefhebber geworden omwille van dat ze allemaal korte reeksen hebben.
Over de EPO-delen ben ik nog aan het twijfelen of ik ze nog ga verderkopen of verkopen.
Image

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Wat brengen de uitgevers ons in 2013 ? Einde NL manga ?

Post by MrXarnus »

Naruto en Bleach zal ik in het engels voortzetten (die nieuwe omnibusses lijken me wel interresant) wanneer ik eens wat andere series heb afgewerkt, Death Note zal ik in het engels/frans/duits voortzetten als ik ze voor een goede prijs vindt, DN Angel laat ik compleet vallen en Gals!... dat zie ik wel nog.
Ik moet enkel nog Doubt 3-4 kopen en dan ben ik met uitzondering als korte reeksen als Ayako gedaan met nl manga als de situatie zich zo voortzet.
Zal me nu iets meer op duits en spaans gaan richten denk ik.

Wat ik denk wat de uitgevers gaan doen: Kana geeft Ikigami volledig uit en stopt erna mee OF ze doen een complete herlancering, de enige manier om nl manga nog te redden denk ik.
Glénat geeft zo nu en dan nog eens een boekje uit, maar dat is het dan ook...
Misschien nog een korte reeks bij 'Uitgeverij L' lijkt me ook niet zo gek, uitgeverij EPO zal denk ik ook niets meer uitgeven.

FNAC in gent heeft trouwens hun manga assortiment al wat uitgedund, van 2 volle rekken naar 1 met nog wat extra planken ernaast...

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Wat brengen de uitgevers ons in 2013 ? Einde NL manga ?

Post by NeeNee »

^ Death Note is toch al lang volledig uitgegeven?

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Wat brengen de uitgevers ons in 2013 ? Einde NL manga ?

Post by MrXarnus »

NeeNee wrote:^ Death Note is toch al lang volledig uitgegeven?
Ja, maar nu dat nl manga 8,5 euro kosten voor een gewone manga koop ik hem liever in een andere taal goedkoper, geld groeit niet aan de bomen heh...

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Wat brengen de uitgevers ons in 2013 ? Einde NL manga ?

Post by Tamara »

Al dat shonen gedoe laat ik vallen, ik heb trouwens bepaalde reeksen (SK, Naruto, Black Cat...) verkocht in het Frans omdat ze in het NL verschenen en bon, lol... Nu gezien ;)
Dat had ik met veel Duitse edities... Detektiv Conan had ik tot en met 24, verkocht en tja, we weten allemaal hoe dat is afgelopen. Ondertussen heb ik ze weer opnieuw bij elkaar gesprokkeld en zit nu zelfs aan de 74 XD

Neon Genesis Evangelion is er nog zo eentje. In het Duits t/m 11, maar verkocht. Nu heb ik ze in het Nederlands t/m 11, maar echt hoopvol ziet het er niet uit. Dus ben ik aan de Engelse omnibuseditie begonnen. Aanradertje! Mooi wit papier, niet te dik zodat het boekwerk te zwaar wordt, maar ook niet doorschijnend.

Met Monster, Battle Angel Alita, Nausicaä en Marmalade Boy is het gelukkig wel goed afgelopen, dus het is niet allemaal ellende.

Verder... Pluto heb ik laatst in het Engels gekocht en ik overweeg hetzelfde met 20th Century Boys te doen. Bleach heb ik altijd al in het Engels gelezen en dat doe ik nu nog (al is me soms niet helemaal duidelijk waarom...). Naruto en One Piece... Ik wil ze wel voortzetten, maar ik wacht waarschijnlijk op een stapel tweedehands omnibussen. Voor Berserk heb ik stiekem nog goede hoop. Nana is toch overal ellende, dus ik maak wel een beslissing als de serie ooit wordt afgerond.

User avatar
Ginrai
Posts: 465
Joined: Sat Dec 17, 2005 12:19
Location: turnabout in turnhout

Re: Wat brengen de uitgevers ons in 2013 ? Einde NL manga ?

Post by Ginrai »

in alle eerlijkheid ben ikzelf niet meer zo optimistisch over de toekomst van de Nederlandse manga industrie.maar aangezien een deel van het Hollywood-blockbusters(o.a the man with the iron fists,the wolverine&pacific rim) van dit jaar meer met de Japanse subcultuur in het teken zal staan,kan het misschien zijn dat de lokale manga industrie een 2de wind kan vinden.

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Wat brengen de uitgevers ons in 2013 ? Einde NL manga ?

Post by MrXarnus »

Ginrai wrote:in alle eerlijkheid ben ikzelf niet meer zo optimistisch over de toekomst van de Nederlandse manga industrie.maar aangezien een deel van het Hollywood-blockbusters(o.a the man with the iron fists,the wolverine&pacific rim) van dit jaar meer met de Japanse subcultuur in het teken zal staan,kan het misschien zijn dat de lokale manga industrie een 2de wind kan vinden.
Ze zouden eens wat live-action hollywood manga-adaptie films moeten uitbrengen, de verkoop van comic's is hierdoor sterk gegroeid...

User avatar
yatagarasu
Posts: 160
Joined: Thu Dec 30, 2010 2:30
Location: Vlaanderen

Re: Wat brengen de uitgevers ons in 2013 ? Einde NL manga ?

Post by yatagarasu »

MrXarnus wrote: Ze zouden eens wat live-action hollywood manga-adaptie films moeten uitbrengen, de verkoop van comic's is hierdoor sterk gegroeid...
Herinnert er zich iemand nog die laatste dragon ball film die met echte acteurs werd gespeeld ? Ik heb hem nooit bekeken want de cover stond me niet aan. Ik denk dat die niet echt een succes was. Bestaat er eigenlijk nog geen Jackie Chan manga ? Aangezien dat hij nogal veel films maakt die ook op 2BE worden getoond :D ?

Als er eentje uitkomt zal het wel een Amerikaans adaptatie van Death Note zijn zeker ? Bestaan er eigenlijk charts van de verkoop in de Benelux ? Wat de meest populaire manga zijn die verkocht worden. Ik vrees dat de oplages hier wel minimaal zijn. :?
Tamara wrote:Pluto heb ik laatst in het Engels gekocht en ik overweeg hetzelfde met 20th Century Boys te doen. Bleach heb ik altijd al in het Engels gelezen en dat doe ik nu nog (al is me soms niet helemaal duidelijk waarom...).
Pluto in het Nederlands is waarschijnlijk het beste voorbeeld van de problemen met de uitgevers in Japan ?
MrXarnus wrote:
NeeNee wrote:^ Death Note is toch al lang volledig uitgegeven?
Ja, maar nu dat nl manga 8,5 euro kosten voor een gewone manga koop ik hem liever in een andere taal goedkoper, geld groeit niet aan de bomen heh...
Als die Engelse manga goedkoper zijn, geloof ik niet dat de Nederlandse tegenganger goed kan verkopen ?
NeeNee wrote: Liar Game ga ik waarschijnlijk in het Frans weer oppikken.
Zal zien wat ze met Liar Game doen, het is zeker een reeks die ik verder wil volgen.
Koen wrote:Ik denk in eerste instantie aan Ikigami (oef ;)),
Ik heb het eerste deel in het Nederlands liggen, ik ben wel niet veel verder dan pagina 10 gekomen. Ik vind het thema te deprimerend en de eerste persoon die een ikigami krijgt heeft nogal een realistisch motief.
Image

Post Reply