Evolutie van Nederlandstalige manga tot in 2012

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Evolutie van Nederlandstalige manga tot in 2012

Post by NeeNee »

^ Pluto staat in de lijst zonder verschijningsdatum. Dat wil dus niets zeggen.

Hoshin 10 en 11 staan wel aangekondigd, net als Black Cat 9, Gals 9, Kenshin 11 en One Piece 17 (wacht, waar is nummer 16 gebleven? Is die al verschenen?). Maar dat wil ook alleen maar zeggen dat ze zijn aangekondigd door de uitgever; ze zijn pas officieel bevestigd als ze in de nieuwsbrief staan als 'verschenen'.

http://www.depoort.com/aspscripts/hetve ... hiet=manga

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Evolutie van Nederlandstalige manga tot in 2012

Post by Koen »

Glénat weet je pas één week op voorhand. Als de verdeler is langsgeweest en bevestigt dat ze er de week nadien zijn, zijn ze ook altijd in de winkels beland.
motivatiedip. help!

User avatar
yatagarasu
Posts: 160
Joined: Thu Dec 30, 2010 2:30
Location: Vlaanderen

Re: Evolutie van Nederlandstalige manga tot in 2012

Post by yatagarasu »

Tja, als ik de grafiek nog eens bekijk , dan zijn er dit jaar nog niet gek veel manga verschenen. Ik weet niet welke oplage ze draaien op de Franstalige markt, maar dit is toch echt aan de lage kant. Niet normaal.
Image

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Evolutie van Nederlandstalige manga tot in 2012

Post by MrXarnus »

http://www.stripspeciaalzaak.be/StripFacts.php#Manga

Stripspeciaalzaak heeft ook een artikel/overzicht over NL manga gepubliceerd.
Als er in het najaar 2012 geen nieuwe aankondigen is het volgens mij gedaan met nl-manga, of ben ik te pessimistisch?

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Evolutie van Nederlandstalige manga tot in 2012

Post by NeeNee »

^ Dat artikel verdient om gearchiveerd te worden.
Vertaalde mangabusiness in verval

De mangacollectie Graphic Classic van uitgeverij EPO is "om allerlei redenen" (dixit de uitgeverij) stopgezet. In oktober 2011 verschenen de nummers 5 en 6, mangaverstrippingen van Charles Darwins Over het Ontstaan van Soorten en Herman Melvilles Moby Dick, en daar blijft het dus bij. De productie van deze bewerkingen lag in handen van een Japanse studio die tientallen titels op de markt bracht waaronder ook Mein Kampf van Adolf Hitler. Het studiosysteem leverde wisselvallig tekenwerk op en eigen aan een stripbewerking van literatuur resteerde enkel de essentie van het verhaal. Wij stonden best open voor deze collectie omdat het ons in het kort klassiekers uit de wereldliteratuur presenteerde die we toch niet hebben gelezen. Maar een manga in hardcover in zwart-wit aan een relatief hoge prijs krijg je gewoon niet kwijt in onze taalcontreien. Eerder staakte Uitgeverij L al voortijdig eenzelfde hardcoveruitvoering van de Franse mangareeks die was gebaseerd op Lanfeust van Troy, een reeks die ook in het Frans stilligt trouwens.

Wat schiet er dan nog over van manga's in het Nederlands? Niet bijster veel. De achterstand op reeksen die al bestaan in andere talen is een van de handicaps. Nederlanders blijken hun manga's in het Engels te kopen terwijl Vlamingen geneigd zijn de Franse versies aan te schaffen. Volgend overzichtje is niet rooskleurig.
• Casterman heeft zijn meesterlijke Roman-collectie met dikke strips van Jirô Taniguchi, maar erkent dat de verkoop moeilijk is. Een opflakkering kwam er dankzij de actie De Andere Strip van Boek.be en Humo. Deze actie gaat dit jaar niet door en het ziet er niet naar uit dat die nog terugkomt. Maar doe eens zoals ons: leen een van je Taniguchi's uit aan een volwassene. Bij de drie personen die we er kennis mee lieten maken, kregen we telkens vraag naar meer.
• Bij Glénat is Dragonball - Ultimate Edition stopgezet. Het wachten is nu op meer nieuws van andere mangareeksen die het uitgeeft. Dat veel delen al zeer lang worden uitgesteld, stelt ons niet gerust.
• Het verfilmde Scott Pilgrim van de Canadees Bryan Lee O'Malley blijft na twee delen haperen bij Oog & Blik | De Bezige Bij. Deze uitgeverij blinkt allerminst uit in het handhaven van een uitgebalanceerde frequentie en dat heeft een mangareeks nu net nodig. Scott Pilgrim was bij voorbaat kansloos.
• Dan is er ook nog, en niet in het minst, Kana. Lezers merkten terecht op dat bij de laatste aankondigingen van Ballon Media, de overkoepelende uitgeverij van Kana, geen te verschijnen titels bij de manga-uitgeverij staan opgenomen. In overleg met de uitgever blijven we je hieromtrent enkele antwoorden schuldig tot na de zomer.
Die "antwoorden na de zomer" geeft mij nog een beetje hoop. Wellicht zijn ze inderdaad aan het onderhandelen. Maar als er dan nog niets komt, kunnen we het waarschijnlijk wel vergeten, ja.

User avatar
Fakie
Posts: 105
Joined: Tue Sep 23, 2003 12:05
Location: Diepenbeek
Contact:

Re: Evolutie van Nederlandstalige manga tot in 2012

Post by Fakie »

Ik koop sinds 1998 al manga's. De Mekanik in Antwerpen, SuperDragon Toys, Manga Zone, Schlirfbook en Multi BD in Brussel
waren voor mij 'The Places to Be'. Van Nederlandstalige manga's was toen zeker nog geen sprake. Je had al enkele gewaagde
uitgaves zoals 'Striker' of 'Armageddon' die dan blijkbaar toch in het Nederlands verschenen. Maar daar bleef het dan ook bij.

Uiteraard door de roemrijke invloed van Club Dorothée, heb ik dan ook wel de overstap gemaakt naar Franstalige manga's, daar ik ook
wel geen keuze had op dat moment.

Rond 2001/2002 is er dan toch een kleine doorbraak geforceerd en heeft Glénat een 'budget' versie van Dragon Ball gelanceerd.
Van daaruit is dan ook een mooi fundament gelegd voor de verdere uitbouw van de Nederlandstalige mangamarkt. Stripwinkels
werden aangesproken, uitgeverijen wagen zich aan meerdere reeksen etc...

Bij het zien van deze cijfers kan ik ook niet anders denken dat veel Nederlandstalige manga fans, zich wenden tot
de Engelstalige/Franstalige versies. Desalniettemin zou ik het spijtig vinden dat deze optie zou wegvallen voor nieuwere generaties.
Everybody Dies , But not Everybody Really Lives

MaJuV
Posts: 1
Joined: Mon Nov 29, 2010 19:33

Re: Evolutie van Nederlandstalige manga tot in 2012

Post by MaJuV »

Ik vind het een spijtige zaak dat de nederlandstalige strip, en vooral de manga wordt verwaarloosd.
Ik was een trouwe volger van One Piece, Yu-Gi-Oh!, Liar Game, 20th Century Boys, Pluto en Black Butler. Een voor een zie ik mijn reeksen aftakelen of stopgezet worden.
Ja, ik ben een Belg en ja, ik koop Engelstalige manga. Maar de reeksen die ik hier volg, schafte ik volledig in het Nederlands aan.

Maar wat is er eigenlijk de afgelopen maanden allemaal verschenen? Ayoko (godzij dank hebben we nog Uitgeverij L), Berserk Volume 18 van Glenat en Ikagami volume 6 van Kana. That's it.

En de vooruitzichten zijn alles behalve goed, want de najaarsplanning voor ballon heeft 0 manga, Glénat is onvoorspelbaar als altijd en zowel Casterman als Uitgeverij L hebben geen directe plannen voor hun "huisartiest" (Taniguchi/Osamu Tezuka resp.).

Is de Nederlandstalige manga nu echt dood? :?

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Evolutie van Nederlandstalige manga tot in 2012

Post by NeeNee »

Goede vraag. Ik zou One Piece, Yu-Gi-Oh!, Liar Game, 20th Century Boys, Pluto en Psyren graag verder kopen, maar ze verschijnen gewoon niet. Volgens mij is er nog steeds potentieel voor een Nederlandstalige markt, maar als de situatie zo onzeker blijft, gaan mensen er natuurlijk ook geen geld meer insteken. Binnenkort kan ik al mijn Nederlandse Liar Games weer verkopen, en aan €10/stuk doe je daar serieus verlies aan.

User avatar
yatagarasu
Posts: 160
Joined: Thu Dec 30, 2010 2:30
Location: Vlaanderen

Re: Evolutie van Nederlandstalige manga tot in 2012

Post by yatagarasu »

Er is gewoon geen zekerheid op de markt om nu NL manga verder te kopen. Of dit nog gaat veranderen is zeer de vraag. Het zou me wel sterk verwonderen dat er helemaal geen NL manga meer gaan uitkomen. Maar ik vrees dat we terug gaan naar de tijd dat er enkel een paar sterkhouders echt bekend waren. Zoals toen je in de supermarkt enkel een Dragonball zag staan.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Evolutie van Nederlandstalige manga tot in 2012

Post by NeeNee »

Op dit moment zou ik al heel blij zijn met een reeks als Dragon Ball...

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Evolutie van Nederlandstalige manga tot in 2012

Post by Koen »

Ik heb eerlijk gezegd ook liever één regelmatig uitgegeven reeks dan een handvol sporadische shizzle.
motivatiedip. help!

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Evolutie van Nederlandstalige manga tot in 2012

Post by mangazot »

Dragon Ball is nu echt iets dat mij niet aantrekt... :(

Stekhouders... Glénat en Kana waren stekhouders, maar Kana is erafgevallen.
Image

Post Reply