Evolutie van Nederlandstalige manga tot in 2012

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
yatagarasu
Posts: 160
Joined: Thu Dec 30, 2010 2:30
Location: Vlaanderen

Evolutie van Nederlandstalige manga tot in 2012

Post by yatagarasu »

Er is net een overzicht online gekomen van alle lopende Nederlandstalige mangareeksen per uitgever.

Zo te zien hebben we hier erg te lijden onder de uitgevers. Alle releasedatums van de onvoltooide delen (behalve Ayako van uitgeverij L) zijn onbekend. Edit: ook Ikigami zit op schema. Er is waarschijnlijk een foutje ingeslopen bij het invoeren van de nummers voor black butler. De 13 zal normaal een 3 zijn.

Aan deze snelheid zal ik nog een tijdje moeten wachten op het 4de deel van Liar game. In het algemeen heb ik het gevoel dat de Nederlandstalige markt "in de vriezer" is gestopt.

Vallen er jullie nog verbazende (of niet zo verbazende) trends op ?

Edit: de pagina met de gegevens afkomstig van de poort is nu vervangen door een betere tabel www.animetoplay.com zie ook deze thread : viewtopic.php?f=9&t=1368

ImageImage
Last edited by yatagarasu on Fri Jun 15, 2012 7:11, edited 5 times in total.
Image

User avatar
Edward
Posts: 367
Joined: Tue Oct 07, 2008 15:28

Re: Evolutie van Nederlandstalige manga tot in 2012

Post by Edward »

De trends die mij voornamelijk opvallen zijn de volgende
- Glénat heeft (m.u.v. Berserk en One Piece) sinds augustus 2011 geen enkele andere manga meer op de NL markt gezet
- Kana released de laatste maanden nog maar vrij weinig. De meest logische oorzaak is bekend, maa rik hoop toch dat ze niet te lang
dit probleem nog houden. Ik denk dat er vanaf september toch wel weer wat in moet gaan komen hoor;) Ikigami kan ook niet eindeloos uitgegeven
worden

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Evolutie van Nederlandstalige manga tot in 2012

Post by Koen »

Het najaar wordt volgens mij cruciaal. Blijft manga op de NL markt of wordt alles stopgezet?
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Evolutie van Nederlandstalige manga tot in 2012

Post by NeeNee »

Ze moeten inderdaad niet te lang blijven rekken. Als ze de fans zelfs geen uitzicht op nieuwe albums geven, haakt op de duur iedereen af.

Btw, Shaman King 28 is toch onlangs verschenen? Die staat een heel jaar te vroeg. En nummer 25-27 (verschenen in 2011) worden helemaal niet vermeld.
Dat zijn dus 10% meer albums in 2012! :P

User avatar
yatagarasu
Posts: 160
Joined: Thu Dec 30, 2010 2:30
Location: Vlaanderen

Re: Evolutie van Nederlandstalige manga tot in 2012

Post by yatagarasu »

Ik denk dat we het met Shaman king alleen niet lang gaan trekken om de markt op gang te houden. Het is beter dan niks. Maar misschien dat we eens moeten speculeren over een doushinji zoals in Discussie 14
Image

User avatar
Edward
Posts: 367
Joined: Tue Oct 07, 2008 15:28

Re: Evolutie van Nederlandstalige manga tot in 2012

Post by Edward »

Koen wrote:Het najaar wordt volgens mij cruciaal. Blijft manga op de NL markt of wordt alles stopgezet?
Ik denkdat ik mij hier helemaal in kan vinden. Als er dit najaar niet serieus wat gebeurt. Dan zijn alleen Uitgeverij L (Tezuka's) en Castermen (Taniguchi's) de lachende '3e' uitgeverijen. Glénat en Kana gaan het qua mangaafdeling niet overleven als het zo door gaat. Ik denk wat dat betreft net zoals Koen, dat de periode van september tot december zeer cruciaal is. (hoe verschrikkelijk ik het ook vind)

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Evolutie van Nederlandstalige manga tot in 2012

Post by Tamara »

Hoshin Engi 9 is al een tijdje uit, Hoshin Engi 10 en Hoshin Engi 11 hebben volgens mij ook verschijningsdata... Archonia heeft ze in elk geval al wel alvast op de website staan.

User avatar
Edward
Posts: 367
Joined: Tue Oct 07, 2008 15:28

Re: Evolutie van Nederlandstalige manga tot in 2012

Post by Edward »

Tamara wrote:Hoshin Engi 9 is al een tijdje uit, Hoshin Engi 10 en Hoshin Engi 11 hebben volgens mij ook verschijningsdata... Archonia heeft ze in elk geval al wel alvast op de website staan.
Tja,.. hoe betrouwbaar is dat.. Pluto 2 staat er ook nog steeds op... maar die is al zo lang uitgesteld inmiddels (en we weten nog steeds niet of deze nou officieel gecanceld is of niet.. maar delen komen er toch niet meer:P)

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Evolutie van Nederlandstalige manga tot in 2012

Post by MrXarnus »

Zowel Kana als Glénat zouden zichzelf eens moeten her-lanceren met nieuwe series, goedkopere prijzen (6,95 per deel lijkt met toch haalbaar...) en een nieuwe site.
Of er moet eens een nieuwe speler op de markt komen...

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Evolutie van Nederlandstalige manga tot in 2012

Post by NeeNee »

En Dragon Ball is nu dus officieel gecanceld.

Ik verwacht dat Glénat er binnenkort mee ophoudt. Ze hebben op dit moment welgeteld één album in de pijplijn en dat is voor augustus, dat is echt niet normaal.

Het is de eerste keer dat ik echt voor het voortbestaan van de Nl manga vrees.

SilverOwls
Posts: 183
Joined: Sun Oct 07, 2007 20:58
Location: Knokke-Heist
Contact:

Re: Evolutie van Nederlandstalige manga tot in 2012

Post by SilverOwls »

Ja, tis echt erg. Vind ik nu zo zonde van men geld. Ging het echt zo slecht met die verkoopscijfers?
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Evolutie van Nederlandstalige manga tot in 2012

Post by NeeNee »

^ Geen idee. Maar Glénat doet al zeker een jaar vrijwel geen moeite meer.

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Evolutie van Nederlandstalige manga tot in 2012

Post by MrXarnus »

Als het zelfs met über toppers als DB niet lukt, zal het waarschijnlek nooit lukken met hun business schema.
Er moet dringend eens een omekeer komen in manier van uitgeven of ik vrees dat het te laat is...

User avatar
yatagarasu
Posts: 160
Joined: Thu Dec 30, 2010 2:30
Location: Vlaanderen

Re: Evolutie van Nederlandstalige manga tot in 2012

Post by yatagarasu »

MrXarnus wrote: Of er moet eens een nieuwe speler op de markt komen...
NeeNee wrote:En Dragon Ball is nu dus officieel gecanceld.

Ik verwacht dat Glénat er binnenkort mee ophoudt. Ze hebben op dit moment welgeteld één album in de pijplijn en dat is voor augustus, dat is echt niet normaal.

Het is de eerste keer dat ik echt voor het voortbestaan van de Nl manga vrees.
Ja, ik heb het gevoel dat ze de NL markt aan het verwaarlozen zijn. Ik vraag me eigenlijk af of ze wel een strategie hebben ? Is de verkoop hier zo laag dat ze het gaan opgeven of zijn er andere redenen in het spel ? Zoals het nu gaat lijkt het alsof ze deze markt niet willen en zich liever enkel met de FR markt bezig houden. Dragon Ball gecanceld, dat voorspelt weinig goeds. :-|
Image

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Evolutie van Nederlandstalige manga tot in 2012

Post by Tamara »

Edward wrote:
Tamara wrote:Hoshin Engi 9 is al een tijdje uit, Hoshin Engi 10 en Hoshin Engi 11 hebben volgens mij ook verschijningsdata... Archonia heeft ze in elk geval al wel alvast op de website staan.
Tja,.. hoe betrouwbaar is dat.. Pluto 2 staat er ook nog steeds op... maar die is al zo lang uitgesteld inmiddels (en we weten nog steeds niet of deze nou officieel gecanceld is of niet.. maar delen komen er toch niet meer:P)
Volgens een andere topic zijn deze releases begin dit jaar ook bevestigd door De Poort. Ze zouden dus betrouwbaar moeten zijn.

...

Normaal gesproken...

Post Reply