Op bookdepository staan er sommige reeksen voor €5 per stuk.Marv wrote:Mensen die hun manga al in andere talen gaan lezen, zijn de die hard fans imo. Dat is niet de groep waarbij je in eigen land hoeft te doorbreken. Het is ook niet die relatief kleine groep die manga een permanente plaats zal kunnen geven op de markt denk ik. Dus dat idee van Kana gaat verloren denk ik. Vooral speculatie natuurlijk maar ik ben benieuwd naar cijfers en feiten erover. In Vlaanderen brengen ze die cijfers niet uit dacht ik (spijtig).
En waar koop jij je Engelstalige manga voor 5€?
Prijsstijging bij Kana
Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit
Re: Kana!
Re: Kana!
Ah geen probleem. Maar antwoord toch maar op de rest van mijn post.Turvy wrote:Ik werk niet bij Kana en heb geen enkele invloed op de strategie, vandaar de disclaimerMarv wrote:Als je toch bij Kana werkt, kun je dan niet even uitleggen wat hun strategie is?
Ik ben maar een arme vertaalslaaf.
@ Mr Xarnus: Ik denk niet dat scanlations zo veel van de Nederlandstalige markt stelen hoor.
Bazooko's Circus is what the world would be doing every Saturday night if the Nazis had won the war. This was the Sixth Reich.
-Raoul Duke AKA Hunter S Thompson.
-Raoul Duke AKA Hunter S Thompson.
Re: Kana!
Vrijwel alle reeksen van Viz, eigenlijk.MrXarnus wrote: Op bookdepository staan er sommige reeksen voor €5 per stuk.
Als je de 10% extra korting meetelt nog wat meer.
- Weertangel
- Posts: 852
- Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
- Location: Weert The Netherlands
Re: Kana!
Wat mij eens is verteld bij de Eppo is dat de reden manga's in frankrijk beter verkopen dan hier en Vlaanderen is het feit dat ze er in Frankrijk VEEL eerder mee begonnen zijn(en het feit dat Frankrijk veel groter is zal ook wel meetellen) dus zit het al een beetje meer ingeworteld dan bij ons.MrXarnus wrote: Als je scanlations meetelt is bijna alles altijd voor niks te verkrijgen op het web.Als scanlations er niet waren was de nederlandse markt waarschijnlijk bijna zo groot als de franse.Ik snap nogsteeds niet waarom manga's in Frankrijk zoveel beter verkopen dan hier,iemand die het me kan uitleggen?
En wat Scanlations betreft, die zullen geen inpact hebben op de NL markt omdat degene die online lezen ze toch al liever op zijn engels lezen.
En dan nog, de meeste mensen die ik ken die ook wel eens scanlations lezen kopen ook gewoon de boeken, simpelweg omdat het aangenamer is dan naar een monitor staren..(geldt ook voor mij)
Ik gebruik scans om series te lezen die nog niet vertaald zijn of waar ik nog niet zeker over ben of ik ze wil kopen, en om gewoon series te bekijken die ik alleen van naam ken, want previews krijg je niet veel van manga's tegenwoordig, en als je ze krijgt vertellen ze meestal niet veel...
Re: Kana!
Idem. Als scanlations zo belangrijk waren zou niemand iets verkopen, maar in het Engels en Frans draait de markt nog steeds vrij goed. Er zijn voldoende mensen die de manga in boekvorm willen hebben, maar die gaan nog steeds kijken naar de beste prijs.Weertangel wrote:Wat mij eens is verteld bij de Eppo is dat de reden manga's in frankrijk beter verkopen dan hier en Vlaanderen is het feit dat ze er in Frankrijk VEEL eerder mee begonnen zijn(en het feit dat Frankrijk veel groter is zal ook wel meetellen) dus zit het al een beetje meer ingeworteld dan bij ons.MrXarnus wrote: Als je scanlations meetelt is bijna alles altijd voor niks te verkrijgen op het web.Als scanlations er niet waren was de nederlandse markt waarschijnlijk bijna zo groot als de franse.Ik snap nogsteeds niet waarom manga's in Frankrijk zoveel beter verkopen dan hier,iemand die het me kan uitleggen?
En wat Scanlations betreft, die zullen geen inpact hebben op de NL markt omdat degene die online lezen ze toch al liever op zijn engels lezen.
En dan nog, de meeste mensen die ik ken die ook wel eens scanlations lezen kopen ook gewoon de boeken, simpelweg omdat het aangenamer is dan naar een monitor staren..(geldt ook voor mij)
Ik gebruik scans om series te lezen die nog niet vertaald zijn of waar ik nog niet zeker over ben of ik ze wil kopen, en om gewoon series te bekijken die ik alleen van naam ken, want previews krijg je niet veel van manga's tegenwoordig, en als je ze krijgt vertellen ze meestal niet veel...
Re: Kana!
Waarom de Franse markt zo (relatief*) goed draait? Daar zijn verschillende redenen toe… Blijkbaar heerst er sowieso al een nieuwsgierigheid bij de Fransen naar Japan, in het algemeen, dus dat is misschien de reden waarom er al eind jaren zeventig en vooral in de jaren tachtig en negentig voluit de kaart van anime werd getrokken. Er was toen nog geen sprake van tig televisiezenders en anime was volop tegenwoordig op de enkele nationale zenders waar iederéén naar kijk. Wat Club Dorothée heeft gedaan voor anime en manga in Frankrijk kan je nog altijd voelen. De generatie die nu aan de top staat van de uitgeverijen zijn allemaal kinderen van de Club Do generatie. En nog steeds zie je boosts als er anime op nationale zenders wordt uitgezonden. Dat blijft dus een belangrijke vorm van buzz creëren. En gans die Club Do generatie (en die dat daarna komen) hebben dus manga en anime leren kennen via televisie en boekvorm. En blijven die vormen trouw. Veel fans bij ons hebben manga en anime leren kennen via fansubs en scanlations. En blijven eveneens die vormen trouw. Spijtig genoeg
* Ook in Frankrijk zijn de hoogdagen echter voorbij. Een echte crisis is er nog niet maar buiten de enkele toppers zijn er enorm veel reeksen die niet eens aan enkele duizenden verkochte exemplaren raken. Zolang elke uitgeverij wel één (of enkele) ‘locomotieven’ heeft trekken de cijfers van die locomotief de rode cijfers in het groen waarom de verliezen op die andere reeksen gecompenseerd kunnen worden.
* Ook in Frankrijk zijn de hoogdagen echter voorbij. Een echte crisis is er nog niet maar buiten de enkele toppers zijn er enorm veel reeksen die niet eens aan enkele duizenden verkochte exemplaren raken. Zolang elke uitgeverij wel één (of enkele) ‘locomotieven’ heeft trekken de cijfers van die locomotief de rode cijfers in het groen waarom de verliezen op die andere reeksen gecompenseerd kunnen worden.
motivatiedip. help!
Re: Kana!
Voor Marv… (En de rest). Je haalt enkele interessante punten aan, maar je moet naar het volledige parcours van Kana kijken om alles in zijn juiste context te plaatsen. Kana begon met reeksen die gekend waren omdat ze hier op televisie waren gekomen (Yugioh en Shaman King) en volgde al snel met de grote reeksen voor de specifieke doelgroepen (naruto, bleach, nana, monster, death note). Ze werden aan een regelmatig en snel tempo (elke twee maanden) uitgegeven. En de prijs was enorm competitief (5,95). Maar… dat werkte blijkbaar niet.
Trager uitgeven werkte… blijkbaar ook niet.
Nu probeerden ze met reeksen die nog niet gepubliceerd werden in het buitenland.
En blijkbaar is zelfs dan nog een prijsstijging nodig.
Dus ja… Ik weet niet welke strategie jij zou volgen bij een eigen uitgeverij. Maar Kana lijkt me een erg logische strategie gevolgd te hebben. In elk geval degene die ik zelf zou gevolgd hebben
Ik vind het heel moeilijk om Kana iets te ‘verwijten’ in hun huidige parcours. Ik denk ook dat we ons gelukkig mogen prijzen dat huidig big chief Alexis Dragonetti manga een warm hart toedraagt want ik denk dat veel mensen in de uitgeverswereld minder geduld zouden tonen (als je ziet hoe snel reeksen in de franco-belge tegenwoordig worden stopgezet ).
Anderzijds blijf je met de huidige prijzen zitten. Die worden nu echt wel heel hoog. Vooral voor het gewone Jump formaat, vind ik persoonlijk. Mensen ‘converteren’ die nu Frans/Engels volgen lijkt me nu onmogelijk geworden. Maar lukte dat vroeger dan wel? Al vind ik niet dat je ook kortingen mag doorrekenen in de Engelse/Franse prijzen, zoals NeeNee doet, want dan moet je ook ‘onze’ kortingen doorrekenen. Meeste stripwinkels hebben klantenkaart en zelfs in Standaard Boekhandel krijg je 10% korting met de kaart van de Gezinsbond.
Als je dus geen fans meer hoopt te recupereren uit andere talen dan moet je het hebben van ‘nieuwe’ fans. En ja, dan geef je het best nieuwe reeksen uit. Nieuwe reeksen krijgen immers sneller ergens een recensie of wat aandacht dan het zoveelste volume van een reeds lopende reeks. Bovendien zal een nieuwe fan sneller op de kar springen als hij bij volume 1 kan beginnen dan als hij al direct 20 voorgaande volumes moet ‘bijkopen’. Dus ook daar neemt Kana weer de logische beslissing.
Maar bon, manga wordt nu plotseling wel een dure hobby… En het is nog maar de vraag wat daarvan de consequenties gaan zijn. Minder kopers in het algemeen, kopers die hun beschikbare budget moeten spreiden…?
Trager uitgeven werkte… blijkbaar ook niet.
Nu probeerden ze met reeksen die nog niet gepubliceerd werden in het buitenland.
En blijkbaar is zelfs dan nog een prijsstijging nodig.
Dus ja… Ik weet niet welke strategie jij zou volgen bij een eigen uitgeverij. Maar Kana lijkt me een erg logische strategie gevolgd te hebben. In elk geval degene die ik zelf zou gevolgd hebben
Ik vind het heel moeilijk om Kana iets te ‘verwijten’ in hun huidige parcours. Ik denk ook dat we ons gelukkig mogen prijzen dat huidig big chief Alexis Dragonetti manga een warm hart toedraagt want ik denk dat veel mensen in de uitgeverswereld minder geduld zouden tonen (als je ziet hoe snel reeksen in de franco-belge tegenwoordig worden stopgezet ).
Anderzijds blijf je met de huidige prijzen zitten. Die worden nu echt wel heel hoog. Vooral voor het gewone Jump formaat, vind ik persoonlijk. Mensen ‘converteren’ die nu Frans/Engels volgen lijkt me nu onmogelijk geworden. Maar lukte dat vroeger dan wel? Al vind ik niet dat je ook kortingen mag doorrekenen in de Engelse/Franse prijzen, zoals NeeNee doet, want dan moet je ook ‘onze’ kortingen doorrekenen. Meeste stripwinkels hebben klantenkaart en zelfs in Standaard Boekhandel krijg je 10% korting met de kaart van de Gezinsbond.
Als je dus geen fans meer hoopt te recupereren uit andere talen dan moet je het hebben van ‘nieuwe’ fans. En ja, dan geef je het best nieuwe reeksen uit. Nieuwe reeksen krijgen immers sneller ergens een recensie of wat aandacht dan het zoveelste volume van een reeds lopende reeks. Bovendien zal een nieuwe fan sneller op de kar springen als hij bij volume 1 kan beginnen dan als hij al direct 20 voorgaande volumes moet ‘bijkopen’. Dus ook daar neemt Kana weer de logische beslissing.
Maar bon, manga wordt nu plotseling wel een dure hobby… En het is nog maar de vraag wat daarvan de consequenties gaan zijn. Minder kopers in het algemeen, kopers die hun beschikbare budget moeten spreiden…?
motivatiedip. help!
Re: Kana!
Hoezo niet? Ik dacht dat Naruto, Bleach, DN... juist wel goed verkochten? Dat het de grote voortrekkers van de catalogus waren?Koen wrote:Voor Marv… (En de rest). Je haalt enkele interessante punten aan, maar je moet naar het volledige parcours van Kana kijken om alles in zijn juiste context te plaatsen. Kana begon met reeksen die gekend waren omdat ze hier op televisie waren gekomen (Yugioh en Shaman King) en volgde al snel met de grote reeksen voor de specifieke doelgroepen (naruto, bleach, nana, monster, death note). Ze werden aan een regelmatig en snel tempo (elke twee maanden) uitgegeven. En de prijs was enorm competitief (5,95). Maar… dat werkte blijkbaar niet.
Wel is het zo dat de markt op een bepaald moment verzadigd raakte, maar dat is een ander probleem.
Duh. Om de drie maanden uitgeven is pima, maar als je mensen 9 maanden laat wachten zonder waarschuwing, jaag je klanten weg. Dat lijkt me logisch.Trager uitgeven werkte… blijkbaar ook niet.
Een tragere prijsstijging, om te beginnen. 20% in één keer is wel extreem veel.Nu probeerden ze met reeksen die nog niet gepubliceerd werden in het buitenland.
En blijkbaar is zelfs dan nog een prijsstijging nodig.
Dus ja… Ik weet niet welke strategie jij zou volgen bij een eigen uitgeverij. Maar Kana lijkt me een erg logische strategie gevolgd te hebben. In elk geval degene die ik zelf zou gevolgd hebben
Dat doe ik niet. Viz reeksen kosten bij Bookdep gemiddeld €5 zonder korting.Anderzijds blijf je met de huidige prijzen zitten. Die worden nu echt wel heel hoog. Vooral voor het gewone Jump formaat, vind ik persoonlijk. Mensen ‘converteren’ die nu Frans/Engels volgen lijkt me nu onmogelijk geworden. Maar lukte dat vroeger dan wel? Al vind ik niet dat je ook kortingen mag doorrekenen in de Engelse/Franse prijzen, zoals NeeNee doet, want dan moet je ook ‘onze’ kortingen doorrekenen. Meeste stripwinkels hebben klantenkaart en zelfs in Standaard Boekhandel krijg je 10% korting met de kaart van de Gezinsbond.
Zelfs met de 20% korting op nieuwe strips in de Fnac kom je niet eens in de buurt.
Hier ben ik het niet eens. Als je je gaat concentreren op nieuwe fans, dan geef je het best populaire reeksen uit. Die nieuwkomers hebben toch geen benul of een reeks nieuw of oud is, dus dat argument heeft dan geen zin meer.Als je dus geen fans meer hoopt te recupereren uit andere talen dan moet je het hebben van ‘nieuwe’ fans. En ja, dan geef je het best nieuwe reeksen uit. Nieuwe reeksen krijgen immers sneller ergens een recensie of wat aandacht dan het zoveelste volume van een reeds lopende reeks. Bovendien zal een nieuwe fan sneller op de kar springen als hij bij volume 1 kan beginnen dan als hij al direct 20 voorgaande volumes moet ‘bijkopen’. Dus ook daar neemt Kana weer de logische beslissing.
Maar misschien is dit wel een eigen topic waard? "Prijsstijging bij Kana" of zo.
Re: Prijsstijging bij Kana
Vanaf dat de huidige fans kinderen hebben zie ik manga en anime wel wat populairder worden in België en Nederland,maar op dit moment heeft NL mangabijna geen toekomst meer.
Re: Prijsstijging bij Kana
En nieuwe fans weten wel wat populair is? Ik vind Liar Game, Ikigami, Doubt... goede keuzes en ook 'populair' genoeg om uitgegeven te worden.Hier ben ik het niet eens. Als je je gaat concentreren op nieuwe fans, dan geef je het best populaire reeksen uit. Die nieuwkomers hebben toch geen benul of een reeks nieuw of oud is, dus dat argument heeft dan geen zin meer.
Er zijn natuurlijk reeksen die wel goed zullen verkopen. Kana zei ook begin dit jaar dat ze aan het toenmalige tempo nog enkele jaren manga konden uitgeven. Maar manga is geen nicheproduct. Toen Kana jaren geleden begon wouden ze echt doorbreken bij het grote publiek en je maakt doelstellingen, en dan merk je dat die groei die je verwachtte volledig achterwege blijft. Dan pas je je strategie aan. En blijkbaar is de juiste strategie nog niet gevonden.
Dit zijn ook maar 'mijn' redeneringen he, ik verkondig hier in geen geval de eventuele positie/reden van Kana (die ik trouwens niet ken, doch dit geheel terzijde ).
Eén belangrijke prijsstijging sporadisch of elk jaar een beetje omhoog...? Ook iets waar je over kan discussiëren...
motivatiedip. help!
Re: Prijsstijging bij Kana
Populariteit heeft niets te maken met kennis. Nieuwe fans zullen zelf wel beoordelen of een reeks goed is of niet; maar als je dat op voorhand wilt kunnen inschatten, is wereldwijde populariteit wel een indicatie.Koen wrote:En nieuwe fans weten wel wat populair is? Ik vind Liar Game, Ikigami, Doubt... goede keuzes en ook 'populair' genoeg om uitgegeven te worden.Hier ben ik het niet eens. Als je je gaat concentreren op nieuwe fans, dan geef je het best populaire reeksen uit. Die nieuwkomers hebben toch geen benul of een reeks nieuw of oud is, dus dat argument heeft dan geen zin meer.
Nou, ik kan je vertellen dat zulke hoge prijzen ook niet de goede strategie is. Dan kunnen ze beter rustig doorgaan zoals ze bezig waren... ik weet ook wel dat dat niet ideaal is, maar dit maakt het volgens mij echt alleen maar erger.Er zijn natuurlijk reeksen die wel goed zullen verkopen. Kana zei ook begin dit jaar dat ze aan het toenmalige tempo nog enkele jaren manga konden uitgeven. Maar manga is geen nicheproduct. Toen Kana jaren geleden begon wouden ze echt doorbreken bij het grote publiek en je maakt doelstellingen, en dan merk je dat die groei die je verwachtte volledig achterwege blijft. Dan pas je je strategie aan. En blijkbaar is de juiste strategie nog niet gevonden.
Over wat het beste is kun je discussiëren, maar wat de meeste mensen zal afschrikken lijkt mij vrij duidelijk. Kleine stijgingen vallen nu eenmaal veel minder op.Eén belangrijke prijsstijging sporadisch of elk jaar een beetje omhoog...? Ook iets waar je over kan discussiëren...
Re: Prijsstijging bij Kana
Dus dan maken ze goede keuzes want alle reeksen die ze in 2011 lanceerden zijn populair.
Rustig voortdoen dan geef je een groei bijna op, waarschijnlijk willen ze alsnog proberen nieuwe fans aan te trekken, een nieuw publiek aan te boren.
Elk jaar in januari een kleine prijsstijging valt ook op, hoor. Zo gebeurt het in Frankrijk soms en dat blijft ook allesbehalve onder de radar. Nu ja, een prijsstijging goed verpakken lijkt me sowieso onmogelijk. Ik vond de 7,50 van Glénat al 'hoog'. Meer dan 8 euro... Wow...
Ik zei het via PM nog tegen Brook. Binnenkort kunnen early adapters van NL manga hun reeksen met winst doorverkopen op de tweedehandsmarkt
Rustig voortdoen dan geef je een groei bijna op, waarschijnlijk willen ze alsnog proberen nieuwe fans aan te trekken, een nieuw publiek aan te boren.
Elk jaar in januari een kleine prijsstijging valt ook op, hoor. Zo gebeurt het in Frankrijk soms en dat blijft ook allesbehalve onder de radar. Nu ja, een prijsstijging goed verpakken lijkt me sowieso onmogelijk. Ik vond de 7,50 van Glénat al 'hoog'. Meer dan 8 euro... Wow...
Ik zei het via PM nog tegen Brook. Binnenkort kunnen early adapters van NL manga hun reeksen met winst doorverkopen op de tweedehandsmarkt
motivatiedip. help!
Re: Prijsstijging bij Kana
Ja? Volgens mij zijn Liar Game en Black Butler te veel op een niche gericht om echt supergroot te worden, en Psyren is gewoon middelmatig.Koen wrote:Dus dan maken ze goede keuzes want alle reeksen die ze in 2011 lanceerden zijn populair.
Die reeksen waren net gekozen omdat ze nieuw zijn voor de bestaande fans. Als je je wilt concentreren op een heel nieuw publiek moet je FMA uitbrengen, of Fairy Tail. Maar die hebben alle oude fans dus al.
Ja, waarschijnlijk. Maar als zelfs de die-hard fans zijn te pletter schrikken van deze prijzen, dan doet een nieuwe fan dat zeker.Rustig voortdoen dan geef je een groei bijna op, waarschijnlijk willen ze alsnog proberen nieuwe fans aan te trekken, een nieuw publiek aan te boren.
Jup...Elk jaar in januari een kleine prijsstijging valt ook op, hoor. Zo gebeurt het in Frankrijk soms en dat blijft ook allesbehalve onder de radar. Nu ja, een prijsstijging goed verpakken lijkt me sowieso onmogelijk. Ik vond de 7,50 van Glénat al 'hoog'. Meer dan 8 euro... Wow...
Binnenkort zijn alle uitgevers failliet en zijn alle Nl-manga verzamelstukken...Ik zei het via PM nog tegen Brook. Binnenkort kunnen early adapters van NL manga hun reeksen met winst doorverkopen op de tweedehandsmarkt
Re: Prijsstijging bij Kana
Alleen in België, alleen in België... Nederlanders zullen ze daarvandaan moeten halen als ze minder dan de prijs op de kaft willen betalen. Ik vraag me af of de Vlaamse uitgeverijen daar wel rekening mee houden...
Anderzijds blijf je met de huidige prijzen zitten. Die worden nu echt wel heel hoog. Vooral voor het gewone Jump formaat, vind ik persoonlijk. Mensen ‘converteren’ die nu Frans/Engels volgen lijkt me nu onmogelijk geworden. Maar lukte dat vroeger dan wel? Al vind ik niet dat je ook kortingen mag doorrekenen in de Engelse/Franse prijzen, zoals NeeNee doet, want dan moet je ook ‘onze’ kortingen doorrekenen. Meeste stripwinkels hebben klantenkaart en zelfs in Standaard Boekhandel krijg je 10% korting met de kaart van de Gezinsbond.
Waarom las ik ook alweer Nederlandstalige manga?
Misschien moet ik weer meer Duits gaan lezen. Naruto en dergelijke kost daar maar €5, maximaal €6.
Re: Prijsstijging bij Kana
Ik zal je niet tegenhouden. €8,5 voor een Naruto-pocketje... ik vond het voor een Liar Game al zoveel.Tamara wrote: Misschien moet ik weer meer Duits gaan lezen. Naruto en dergelijke kost daar maar €5, maximaal €6.
Misschien moet ik toch meer op Archonia gaan kopen. Alhoewel, echt veel verschil maakt dat ook al niet. Het is maar amper minder dan met 10% in de winkel.