Prijsstijging bij Kana

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Kana!

Post by MrXarnus »

Marv wrote:Mensen die hun manga al in andere talen gaan lezen, zijn de die hard fans imo. Dat is niet de groep waarbij je in eigen land hoeft te doorbreken. Het is ook niet die relatief kleine groep die manga een permanente plaats zal kunnen geven op de markt denk ik. Dus dat idee van Kana gaat verloren denk ik. Vooral speculatie natuurlijk maar ik ben benieuwd naar cijfers en feiten erover. In Vlaanderen brengen ze die cijfers niet uit dacht ik (spijtig).

En waar koop jij je Engelstalige manga voor 5€?
Op bookdepository staan er sommige reeksen voor €5 per stuk.

User avatar
Marv
Posts: 396
Joined: Mon Jan 16, 2006 8:30
Location: Kot & Thuis.

Re: Kana!

Post by Marv »

Turvy wrote:
Marv wrote:Als je toch bij Kana werkt, kun je dan niet even uitleggen wat hun strategie is?
Ik werk niet bij Kana en heb geen enkele invloed op de strategie, vandaar de disclaimer ;)
Ik ben maar een arme vertaalslaaf.
Ah geen probleem. Maar antwoord toch maar op de rest van mijn post. :P

@ Mr Xarnus: Ik denk niet dat scanlations zo veel van de Nederlandstalige markt stelen hoor.
Bazooko's Circus is what the world would be doing every Saturday night if the Nazis had won the war. This was the Sixth Reich.
-Raoul Duke AKA Hunter S Thompson.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Kana!

Post by NeeNee »

MrXarnus wrote: Op bookdepository staan er sommige reeksen voor €5 per stuk.
Vrijwel alle reeksen van Viz, eigenlijk.

Als je de 10% extra korting meetelt nog wat meer.

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Kana!

Post by Weertangel »

MrXarnus wrote: Als je scanlations meetelt is bijna alles altijd voor niks te verkrijgen op het web.Als scanlations er niet waren was de nederlandse markt waarschijnlijk bijna zo groot als de franse.Ik snap nogsteeds niet waarom manga's in Frankrijk zoveel beter verkopen dan hier,iemand die het me kan uitleggen?
Wat mij eens is verteld bij de Eppo is dat de reden manga's in frankrijk beter verkopen dan hier en Vlaanderen is het feit dat ze er in Frankrijk VEEL eerder mee begonnen zijn(en het feit dat Frankrijk veel groter is zal ook wel meetellen) dus zit het al een beetje meer ingeworteld dan bij ons.

En wat Scanlations betreft, die zullen geen inpact hebben op de NL markt omdat degene die online lezen ze toch al liever op zijn engels lezen.
En dan nog, de meeste mensen die ik ken die ook wel eens scanlations lezen kopen ook gewoon de boeken, simpelweg omdat het aangenamer is dan naar een monitor staren..(geldt ook voor mij)

Ik gebruik scans om series te lezen die nog niet vertaald zijn of waar ik nog niet zeker over ben of ik ze wil kopen, en om gewoon series te bekijken die ik alleen van naam ken, want previews krijg je niet veel van manga's tegenwoordig, en als je ze krijgt vertellen ze meestal niet veel...

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Kana!

Post by NeeNee »

Weertangel wrote:
MrXarnus wrote: Als je scanlations meetelt is bijna alles altijd voor niks te verkrijgen op het web.Als scanlations er niet waren was de nederlandse markt waarschijnlijk bijna zo groot als de franse.Ik snap nogsteeds niet waarom manga's in Frankrijk zoveel beter verkopen dan hier,iemand die het me kan uitleggen?
Wat mij eens is verteld bij de Eppo is dat de reden manga's in frankrijk beter verkopen dan hier en Vlaanderen is het feit dat ze er in Frankrijk VEEL eerder mee begonnen zijn(en het feit dat Frankrijk veel groter is zal ook wel meetellen) dus zit het al een beetje meer ingeworteld dan bij ons.

En wat Scanlations betreft, die zullen geen inpact hebben op de NL markt omdat degene die online lezen ze toch al liever op zijn engels lezen.
En dan nog, de meeste mensen die ik ken die ook wel eens scanlations lezen kopen ook gewoon de boeken, simpelweg omdat het aangenamer is dan naar een monitor staren..(geldt ook voor mij)

Ik gebruik scans om series te lezen die nog niet vertaald zijn of waar ik nog niet zeker over ben of ik ze wil kopen, en om gewoon series te bekijken die ik alleen van naam ken, want previews krijg je niet veel van manga's tegenwoordig, en als je ze krijgt vertellen ze meestal niet veel...
Idem. Als scanlations zo belangrijk waren zou niemand iets verkopen, maar in het Engels en Frans draait de markt nog steeds vrij goed. Er zijn voldoende mensen die de manga in boekvorm willen hebben, maar die gaan nog steeds kijken naar de beste prijs.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Kana!

Post by Koen »

Waarom de Franse markt zo (relatief*) goed draait? Daar zijn verschillende redenen toe… Blijkbaar heerst er sowieso al een nieuwsgierigheid bij de Fransen naar Japan, in het algemeen, dus dat is misschien de reden waarom er al eind jaren zeventig en vooral in de jaren tachtig en negentig voluit de kaart van anime werd getrokken. Er was toen nog geen sprake van tig televisiezenders en anime was volop tegenwoordig op de enkele nationale zenders waar iederéén naar kijk. Wat Club Dorothée heeft gedaan voor anime en manga in Frankrijk kan je nog altijd voelen. De generatie die nu aan de top staat van de uitgeverijen zijn allemaal kinderen van de Club Do generatie. En nog steeds zie je boosts als er anime op nationale zenders wordt uitgezonden. Dat blijft dus een belangrijke vorm van buzz creëren. En gans die Club Do generatie (en die dat daarna komen) hebben dus manga en anime leren kennen via televisie en boekvorm. En blijven die vormen trouw. Veel fans bij ons hebben manga en anime leren kennen via fansubs en scanlations. En blijven eveneens die vormen trouw. Spijtig genoeg ;)

* Ook in Frankrijk zijn de hoogdagen echter voorbij. Een echte crisis is er nog niet maar buiten de enkele toppers zijn er enorm veel reeksen die niet eens aan enkele duizenden verkochte exemplaren raken. Zolang elke uitgeverij wel één (of enkele) ‘locomotieven’ heeft trekken de cijfers van die locomotief de rode cijfers in het groen waarom de verliezen op die andere reeksen gecompenseerd kunnen worden.
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Kana!

Post by Koen »

Voor Marv… (En de rest). Je haalt enkele interessante punten aan, maar je moet naar het volledige parcours van Kana kijken om alles in zijn juiste context te plaatsen. Kana begon met reeksen die gekend waren omdat ze hier op televisie waren gekomen (Yugioh en Shaman King) en volgde al snel met de grote reeksen voor de specifieke doelgroepen (naruto, bleach, nana, monster, death note). Ze werden aan een regelmatig en snel tempo (elke twee maanden) uitgegeven. En de prijs was enorm competitief (5,95). Maar… dat werkte blijkbaar niet.

Trager uitgeven werkte… blijkbaar ook niet.

Nu probeerden ze met reeksen die nog niet gepubliceerd werden in het buitenland.

En blijkbaar is zelfs dan nog een prijsstijging nodig.

Dus ja… Ik weet niet welke strategie jij zou volgen bij een eigen uitgeverij. Maar Kana lijkt me een erg logische strategie gevolgd te hebben. In elk geval degene die ik zelf zou gevolgd hebben ;)

Ik vind het heel moeilijk om Kana iets te ‘verwijten’ in hun huidige parcours. Ik denk ook dat we ons gelukkig mogen prijzen dat huidig big chief Alexis Dragonetti manga een warm hart toedraagt want ik denk dat veel mensen in de uitgeverswereld minder geduld zouden tonen (als je ziet hoe snel reeksen in de franco-belge tegenwoordig worden stopgezet :| ).

Anderzijds blijf je met de huidige prijzen zitten. Die worden nu echt wel heel hoog. Vooral voor het gewone Jump formaat, vind ik persoonlijk. Mensen ‘converteren’ die nu Frans/Engels volgen lijkt me nu onmogelijk geworden. Maar lukte dat vroeger dan wel? Al vind ik niet dat je ook kortingen mag doorrekenen in de Engelse/Franse prijzen, zoals NeeNee doet, want dan moet je ook ‘onze’ kortingen doorrekenen. Meeste stripwinkels hebben klantenkaart en zelfs in Standaard Boekhandel krijg je 10% korting met de kaart van de Gezinsbond.

Als je dus geen fans meer hoopt te recupereren uit andere talen dan moet je het hebben van ‘nieuwe’ fans. En ja, dan geef je het best nieuwe reeksen uit. Nieuwe reeksen krijgen immers sneller ergens een recensie of wat aandacht dan het zoveelste volume van een reeds lopende reeks. Bovendien zal een nieuwe fan sneller op de kar springen als hij bij volume 1 kan beginnen dan als hij al direct 20 voorgaande volumes moet ‘bijkopen’. Dus ook daar neemt Kana weer de logische beslissing.

Maar bon, manga wordt nu plotseling wel een dure hobby… En het is nog maar de vraag wat daarvan de consequenties gaan zijn. Minder kopers in het algemeen, kopers die hun beschikbare budget moeten spreiden…?
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Kana!

Post by NeeNee »

Koen wrote:Voor Marv… (En de rest). Je haalt enkele interessante punten aan, maar je moet naar het volledige parcours van Kana kijken om alles in zijn juiste context te plaatsen. Kana begon met reeksen die gekend waren omdat ze hier op televisie waren gekomen (Yugioh en Shaman King) en volgde al snel met de grote reeksen voor de specifieke doelgroepen (naruto, bleach, nana, monster, death note). Ze werden aan een regelmatig en snel tempo (elke twee maanden) uitgegeven. En de prijs was enorm competitief (5,95). Maar… dat werkte blijkbaar niet.
Hoezo niet? Ik dacht dat Naruto, Bleach, DN... juist wel goed verkochten? Dat het de grote voortrekkers van de catalogus waren?

Wel is het zo dat de markt op een bepaald moment verzadigd raakte, maar dat is een ander probleem.
Trager uitgeven werkte… blijkbaar ook niet.
Duh. Om de drie maanden uitgeven is pima, maar als je mensen 9 maanden laat wachten zonder waarschuwing, jaag je klanten weg. Dat lijkt me logisch.
Nu probeerden ze met reeksen die nog niet gepubliceerd werden in het buitenland.

En blijkbaar is zelfs dan nog een prijsstijging nodig.

Dus ja… Ik weet niet welke strategie jij zou volgen bij een eigen uitgeverij. Maar Kana lijkt me een erg logische strategie gevolgd te hebben. In elk geval degene die ik zelf zou gevolgd hebben ;)
Een tragere prijsstijging, om te beginnen. 20% in één keer is wel extreem veel.
Anderzijds blijf je met de huidige prijzen zitten. Die worden nu echt wel heel hoog. Vooral voor het gewone Jump formaat, vind ik persoonlijk. Mensen ‘converteren’ die nu Frans/Engels volgen lijkt me nu onmogelijk geworden. Maar lukte dat vroeger dan wel? Al vind ik niet dat je ook kortingen mag doorrekenen in de Engelse/Franse prijzen, zoals NeeNee doet, want dan moet je ook ‘onze’ kortingen doorrekenen. Meeste stripwinkels hebben klantenkaart en zelfs in Standaard Boekhandel krijg je 10% korting met de kaart van de Gezinsbond.
Dat doe ik niet. Viz reeksen kosten bij Bookdep gemiddeld €5 zonder korting.

Zelfs met de 20% korting op nieuwe strips in de Fnac kom je niet eens in de buurt.
Als je dus geen fans meer hoopt te recupereren uit andere talen dan moet je het hebben van ‘nieuwe’ fans. En ja, dan geef je het best nieuwe reeksen uit. Nieuwe reeksen krijgen immers sneller ergens een recensie of wat aandacht dan het zoveelste volume van een reeds lopende reeks. Bovendien zal een nieuwe fan sneller op de kar springen als hij bij volume 1 kan beginnen dan als hij al direct 20 voorgaande volumes moet ‘bijkopen’. Dus ook daar neemt Kana weer de logische beslissing.
Hier ben ik het niet eens. Als je je gaat concentreren op nieuwe fans, dan geef je het best populaire reeksen uit. Die nieuwkomers hebben toch geen benul of een reeks nieuw of oud is, dus dat argument heeft dan geen zin meer.

Maar misschien is dit wel een eigen topic waard? "Prijsstijging bij Kana" of zo.

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Prijsstijging bij Kana

Post by MrXarnus »

Vanaf dat de huidige fans kinderen hebben zie ik manga en anime wel wat populairder worden in België en Nederland,maar op dit moment heeft NL mangabijna geen toekomst meer.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Prijsstijging bij Kana

Post by Koen »

Hier ben ik het niet eens. Als je je gaat concentreren op nieuwe fans, dan geef je het best populaire reeksen uit. Die nieuwkomers hebben toch geen benul of een reeks nieuw of oud is, dus dat argument heeft dan geen zin meer.
En nieuwe fans weten wel wat populair is? Ik vind Liar Game, Ikigami, Doubt... goede keuzes en ook 'populair' genoeg om uitgegeven te worden.

Er zijn natuurlijk reeksen die wel goed zullen verkopen. Kana zei ook begin dit jaar dat ze aan het toenmalige tempo nog enkele jaren manga konden uitgeven. Maar manga is geen nicheproduct. Toen Kana jaren geleden begon wouden ze echt doorbreken bij het grote publiek en je maakt doelstellingen, en dan merk je dat die groei die je verwachtte volledig achterwege blijft. Dan pas je je strategie aan. En blijkbaar is de juiste strategie nog niet gevonden.

Dit zijn ook maar 'mijn' redeneringen he, ik verkondig hier in geen geval de eventuele positie/reden van Kana (die ik trouwens niet ken, doch dit geheel terzijde ;)).

Eén belangrijke prijsstijging sporadisch of elk jaar een beetje omhoog...? Ook iets waar je over kan discussiëren...
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Prijsstijging bij Kana

Post by NeeNee »

Koen wrote:
Hier ben ik het niet eens. Als je je gaat concentreren op nieuwe fans, dan geef je het best populaire reeksen uit. Die nieuwkomers hebben toch geen benul of een reeks nieuw of oud is, dus dat argument heeft dan geen zin meer.
En nieuwe fans weten wel wat populair is? Ik vind Liar Game, Ikigami, Doubt... goede keuzes en ook 'populair' genoeg om uitgegeven te worden.
Populariteit heeft niets te maken met kennis. Nieuwe fans zullen zelf wel beoordelen of een reeks goed is of niet; maar als je dat op voorhand wilt kunnen inschatten, is wereldwijde populariteit wel een indicatie.
Er zijn natuurlijk reeksen die wel goed zullen verkopen. Kana zei ook begin dit jaar dat ze aan het toenmalige tempo nog enkele jaren manga konden uitgeven. Maar manga is geen nicheproduct. Toen Kana jaren geleden begon wouden ze echt doorbreken bij het grote publiek en je maakt doelstellingen, en dan merk je dat die groei die je verwachtte volledig achterwege blijft. Dan pas je je strategie aan. En blijkbaar is de juiste strategie nog niet gevonden.
Nou, ik kan je vertellen dat zulke hoge prijzen ook niet de goede strategie is. Dan kunnen ze beter rustig doorgaan zoals ze bezig waren... ik weet ook wel dat dat niet ideaal is, maar dit maakt het volgens mij echt alleen maar erger.
Eén belangrijke prijsstijging sporadisch of elk jaar een beetje omhoog...? Ook iets waar je over kan discussiëren...
Over wat het beste is kun je discussiëren, maar wat de meeste mensen zal afschrikken lijkt mij vrij duidelijk. Kleine stijgingen vallen nu eenmaal veel minder op.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Prijsstijging bij Kana

Post by Koen »

Dus dan maken ze goede keuzes want alle reeksen die ze in 2011 lanceerden zijn populair.

Rustig voortdoen dan geef je een groei bijna op, waarschijnlijk willen ze alsnog proberen nieuwe fans aan te trekken, een nieuw publiek aan te boren.

Elk jaar in januari een kleine prijsstijging valt ook op, hoor. Zo gebeurt het in Frankrijk soms en dat blijft ook allesbehalve onder de radar. Nu ja, een prijsstijging goed verpakken lijkt me sowieso onmogelijk. Ik vond de 7,50 van Glénat al 'hoog'. Meer dan 8 euro... Wow...

Ik zei het via PM nog tegen Brook. Binnenkort kunnen early adapters van NL manga hun reeksen met winst doorverkopen op de tweedehandsmarkt :|
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Prijsstijging bij Kana

Post by NeeNee »

Koen wrote:Dus dan maken ze goede keuzes want alle reeksen die ze in 2011 lanceerden zijn populair.
Ja? Volgens mij zijn Liar Game en Black Butler te veel op een niche gericht om echt supergroot te worden, en Psyren is gewoon middelmatig.

Die reeksen waren net gekozen omdat ze nieuw zijn voor de bestaande fans. Als je je wilt concentreren op een heel nieuw publiek moet je FMA uitbrengen, of Fairy Tail. Maar die hebben alle oude fans dus al.
Rustig voortdoen dan geef je een groei bijna op, waarschijnlijk willen ze alsnog proberen nieuwe fans aan te trekken, een nieuw publiek aan te boren.
Ja, waarschijnlijk. Maar als zelfs de die-hard fans zijn te pletter schrikken van deze prijzen, dan doet een nieuwe fan dat zeker.
Elk jaar in januari een kleine prijsstijging valt ook op, hoor. Zo gebeurt het in Frankrijk soms en dat blijft ook allesbehalve onder de radar. Nu ja, een prijsstijging goed verpakken lijkt me sowieso onmogelijk. Ik vond de 7,50 van Glénat al 'hoog'. Meer dan 8 euro... Wow...
Jup...
Ik zei het via PM nog tegen Brook. Binnenkort kunnen early adapters van NL manga hun reeksen met winst doorverkopen op de tweedehandsmarkt :|
Binnenkort zijn alle uitgevers failliet en zijn alle Nl-manga verzamelstukken... :mrgreen:

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Prijsstijging bij Kana

Post by Tamara »


Anderzijds blijf je met de huidige prijzen zitten. Die worden nu echt wel heel hoog. Vooral voor het gewone Jump formaat, vind ik persoonlijk. Mensen ‘converteren’ die nu Frans/Engels volgen lijkt me nu onmogelijk geworden. Maar lukte dat vroeger dan wel? Al vind ik niet dat je ook kortingen mag doorrekenen in de Engelse/Franse prijzen, zoals NeeNee doet, want dan moet je ook ‘onze’ kortingen doorrekenen. Meeste stripwinkels hebben klantenkaart en zelfs in Standaard Boekhandel krijg je 10% korting met de kaart van de Gezinsbond.
Alleen in België, alleen in België... Nederlanders zullen ze daarvandaan moeten halen als ze minder dan de prijs op de kaft willen betalen. Ik vraag me af of de Vlaamse uitgeverijen daar wel rekening mee houden...

Waarom las ik ook alweer Nederlandstalige manga?

Misschien moet ik weer meer Duits gaan lezen. Naruto en dergelijke kost daar maar €5, maximaal €6.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Prijsstijging bij Kana

Post by NeeNee »

Tamara wrote: Misschien moet ik weer meer Duits gaan lezen. Naruto en dergelijke kost daar maar €5, maximaal €6.
Ik zal je niet tegenhouden. €8,5 voor een Naruto-pocketje... ik vond het voor een Liar Game al zoveel. :?

Misschien moet ik toch meer op Archonia gaan kopen. Alhoewel, echt veel verschil maakt dat ook al niet. Het is maar amper minder dan met 10% in de winkel.

Post Reply