Prijsstijging bij Kana

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Prijsstijging bij Kana

Post by Koen »

Eindejaarsbrochure van Ballon is beschikbaar op de SSZ:

9 november:
Psyren 3
Ikigami 3
Naruto 30
Nana 17

7 december:
Black Butler 3
Doubt 2
Bleach 18
Shaman King 27

Spijtig genoeg ook een prijsstijging vanaf november - en niet van de minste:

€ 6,95 -> € 8,50
€ 8,50 -> € 9,95
motivatiedip. help!

User avatar
Marv
Posts: 396
Joined: Mon Jan 16, 2006 8:30
Location: Kot & Thuis.

I screwed up

Post by Marv »

Waarom die dure prijzen voor manga eigenlijk? Zijn het de kleine oplages die de kosten omhoog drijven? Want zwart-wit drukken kan op zich toch nooit duur zijn. :/
Bazooko's Circus is what the world would be doing every Saturday night if the Nazis had won the war. This was the Sixth Reich.
-Raoul Duke AKA Hunter S Thompson.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Kana!

Post by Koen »

Gewoon te weinig mensen die de boekjes kopen, vermoed ik. Maar wel de wil om manga te blijven uitgeven en ondersteunen, waardoor de prijs omhoog moet als je je bedrijf niet op de fles wilt laten gaan ;)
motivatiedip. help!

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Kana!

Post by Brook500 »

Koen wrote:Spijtig genoeg ook een prijsstijging vanaf november - en niet van de minste:

€ 6,95 -> € 8,50
€ 8,50 -> € 9,95
:shock: + €1,5 is echt wel overdreven veel. € 8,5 betaal je in Frankrijk voor een seinen & € 9,95 voor een Samurai Deeper Kyo Integrale (dubbel deel) bij Kana. :?
Dat is wel even slikken. Ik ben al blij dat ik geen enkele dark- & seinenreeks meer bij Kana nl volg. Maar Bleach ga ik nog wel blijven volgen in 't nl. :wink:
Voor de andere paar reeksen zal ik nog eens goed moeten over nadenken. :?
Last edited by Brook500 on Wed Aug 31, 2011 19:31, edited 1 time in total.
Image

User avatar
Marv
Posts: 396
Joined: Mon Jan 16, 2006 8:30
Location: Kot & Thuis.

Re: Kana!

Post by Marv »

Ik stel me dan wel serieuze vragen bij het beleid dat ze voeren. Reeksen zoals Psyren, Black Butler, ... lijken me allemaal grote gokken om uit te brengen (puur subjectief, in Amerika en Japan lijkt Black Butler wel populair). Gaan meer reeksen uitbrengen de verkoopcijfers en zichtbaarheid van manga echt vergroten of graven ze hun eigen graf nog dieper zo? Als je dat afweegt tegen een kleinere catalogus van de beste en bekendste reeksen? Als ze dan per se het shonen-aanbod nog willen uitbreiden, waarom geen Fairy Tail bijvoorbeeld dat zowel in Japan als Frankrijk enorm populair is. Of een Full Metal Alchemist?
Nu ja, ken de cijfers niet allemaal dus wie weet zit ik helemaal fout maar dacht daar onlangs nog aan toen ik voor het manga rek stond in de Fnac.
Bazooko's Circus is what the world would be doing every Saturday night if the Nazis had won the war. This was the Sixth Reich.
-Raoul Duke AKA Hunter S Thompson.

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Kana!

Post by MrXarnus »

Holy sh**!
Ze willen gewoon dat mensen geen manga's kopen zeker?
Hopelijk zal dit niet voor altijd zo blijven of ik zal mijn aankopen van Kana moeten verminderen...

EDIT:De kans lijkt klein maar meschien hebben ze nu meer pagina's of kleurpagina's...

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Kana!

Post by Brook500 »

MrXarnus wrote:EDIT:De kans lijkt klein maar meschien hebben ze nu meer pagina's of kleurpagina's...
't is te hopen voor vooral de dark & seinenuitgaves. Anders kun je series zoals Doubt beter in 't frans kopen, aangezien ze bij Ki-oon €8 kosten MET kwaliteitspapier EN MET kleurenpagina's. 8)
Image

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Kana!

Post by MrXarnus »

Nu ik eraan denk,als ze ze duurder maken dan krijgen we meschien de volgende situatie:
Bijvoorbeeld:100 verkochte manga's aan €6,95=€695
85 verkochte manga's aan €8,50=€722,5
De toekomst van Kana NL ligt dus er vanaf hoeveel mensen er na de prijsstijging afhaken.
Of dit betekent het einde van Kana NL.
Ik gok eerlijkgezegd op het 2de,maar als we nog wat mensen kunnen aanmoedigen om NL manga te kopen inplaats van ENG,FR of een andere taal kunnen we dit nog laten werken.

User avatar
Turvy
Posts: 140
Joined: Tue Apr 25, 2006 19:25
Location: NTE HQ
Contact:

Re: Kana!

Post by Turvy »

Marv wrote:Als ze dan per se het shonen-aanbod nog willen uitbreiden, waarom geen Fairy Tail bijvoorbeeld dat zowel in Japan als Frankrijk enorm populair is. Of een Full Metal Alchemist?
Want nu iets beginnen uitgeven waar in andere talen, die je lezers ook machtig zijn, al meer dan 20 delen van bestaan is commercieel wel een goed idee...?

Dit is mijn mening en mag niet gelezen worden als die van Kana, maar het is toch de evidentie zelve?

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Kana!

Post by NeeNee »

Koen wrote: Spijtig genoeg ook een prijsstijging vanaf november - en niet van de minste:

€ 6,95 -> € 8,50
€ 8,50 -> € 9,95
Whoa! Dat is echt wel te veel. :shock:

Dus Nederlandse manga zijn nu dubbel zo duur als Engelse. Huh. :? Misschien ga ik mijn aankoopgedrag toch eens moeten herzien dan. Ik bedoel, de Nl markt steunen is goed en wel, maar het moet wel redelijk blijven.

User avatar
Marv
Posts: 396
Joined: Mon Jan 16, 2006 8:30
Location: Kot & Thuis.

Re: Kana!

Post by Marv »

Turvy wrote:
Marv wrote:Als ze dan per se het shonen-aanbod nog willen uitbreiden, waarom geen Fairy Tail bijvoorbeeld dat zowel in Japan als Frankrijk enorm populair is. Of een Full Metal Alchemist?
Want nu iets beginnen uitgeven waar in andere talen, die je lezers ook machtig zijn, al meer dan 20 delen van bestaan is commercieel wel een goed idee...?

Dit is mijn mening en mag niet gelezen worden als die van Kana, maar het is toch de evidentie zelve?
Dan hadden ze ook evengoed nooit aan Bleach of Naruto kunnen beginnen. Zowel het Frans als het Engels zitten al verder. Waarom zou je dan nog überhaupt reeksen willen uitbrengen in het Nederlands als dat je argument is? Alle bekende en veel minder bekende reeksen zijn al in het Engels of het Frans te verkrijgen.

Als je wilt dat manga doorbreekt zul je het met de kleppers van reeksen moeten doen en niet de kleinere reeksen. Voor de mangaliefhebber is dat wel leuk allemaal maar het is niet die nichegroep die het verschil gaat maken op de markt. Er zijn al verschillende grote reeksen te verkrijgen en mijn punt is net dat als ze toch nieuwe reeksen willen uitbrengen ze beter voor 3 grote reeksen gaan dan 5 bekende. Hangt er ook van af natuurlijk hoe duur de licenties zijn, daar weet ik hoe dan ook niets van af.

Als je toch bij Kana werkt, kun je dan niet even uitleggen wat hun strategie is? Hoeveel onderzoek kruipt er in het beslissen van welke reeksen ze uitbrengen en hoe doen ze dat? Ben er al een tijdje nieuwsgierig naar maar de keer dat ik voor onderzoek naar Kana mailde/belde was het gene vette qua informatie.
Bazooko's Circus is what the world would be doing every Saturday night if the Nazis had won the war. This was the Sixth Reich.
-Raoul Duke AKA Hunter S Thompson.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Kana!

Post by NeeNee »

Ik denk dat Kana's idee om reeksen uit te geven die nog niet of nauwelijks in het Engels uit waren wel een goede zet was... maar dat moeten ze qua betaalbaarheid ook mee willen. Als mensen weten dat ze een paar maand later de Engelse versies kunnen kopen voor de helft van de prijs gaan ze daar weer op wachten, en dan ben je ook nergens.

User avatar
Turvy
Posts: 140
Joined: Tue Apr 25, 2006 19:25
Location: NTE HQ
Contact:

Re: Kana!

Post by Turvy »

Marv wrote:Als je toch bij Kana werkt, kun je dan niet even uitleggen wat hun strategie is?
Ik werk niet bij Kana en heb geen enkele invloed op de strategie, vandaar de disclaimer ;)
Ik ben maar een arme vertaalslaaf.

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Kana!

Post by MrXarnus »

NeeNee wrote:Ik denk dat Kana's idee om reeksen uit te geven die nog niet of nauwelijks in het Engels uit waren wel een goede zet was... maar dat moeten ze qua betaalbaarheid ook mee willen. Als mensen weten dat ze een paar maand later de Engelse versies kunnen kopen voor de helft van de prijs gaan ze daar weer op wachten, en dan ben je ook nergens.
Als je scanlations meetelt is bijna alles altijd voor niks te verkrijgen op het web.Als scanlations er niet waren was de nederlandse markt waarschijnlijk bijna zo groot als de franse.Ik snap nogsteeds niet waarom manga's in Frankrijk zoveel beter verkopen dan hier,iemand die het me kan uitleggen?

User avatar
Marv
Posts: 396
Joined: Mon Jan 16, 2006 8:30
Location: Kot & Thuis.

Re: Kana!

Post by Marv »

Mensen die hun manga al in andere talen gaan lezen, zijn de die hard fans imo. Dat is niet de groep waarbij je in eigen land hoeft te doorbreken. Het is ook niet die relatief kleine groep die manga een permanente plaats zal kunnen geven op de markt denk ik. Dus dat idee van Kana gaat verloren denk ik. Vooral speculatie natuurlijk maar ik ben benieuwd naar cijfers en feiten erover. In Vlaanderen brengen ze die cijfers niet uit dacht ik (spijtig).

En waar koop jij je Engelstalige manga voor 5€?
Bazooko's Circus is what the world would be doing every Saturday night if the Nazis had won the war. This was the Sixth Reich.
-Raoul Duke AKA Hunter S Thompson.

Post Reply