Prijsstijging bij Kana

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Kana!

Post by mangazot »

MrXarnus wrote:Nu ik eraan denk,als ze ze duurder maken dan krijgen we meschien de volgende situatie:
Bijvoorbeeld:100 verkochte manga's aan €6,95=€695
85 verkochte manga's aan €8,50=€722,5
Rare berekening. Waar haal je die cijfers?
Image

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Prijsstijging bij Kana

Post by Tamara »

Het is gewoon een voorbeeldje. Nooit economie gehad op school? Het evenwicht tussen vraag en aanbod is één van de fundamenten van de economische wetenschap.

Nu is manga wel een luxe goed (met een elastische vraag), dus het is te verwachten dat de daling van de vraag sterker zal zijn dan de stijging van de prijs. Dus bijvoorbeeld:
Prijs stijgt met 18,2% -> vraag daalt met 20% -> 80 x 8,50 = 680.

...

Hebben ze daar bij Kana wel economie gehad op school? :P

Geintje, de vraag naar een manga(serie) is natuurlijk van nog veel meer afhankelijk dan alleen de prijs. Maar toch...

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Prijsstijging bij Kana

Post by mangazot »

Tamara wrote:Hebben ze daar bij Kana wel economie gehad op school? :P
Waarschijnlijk wel.
Volgens mij is dat de redne dat de prijs zo sterk stijgt: het verlies in klanten door de prijsstiging hopen ze waarschijnlijk te compenseren door de stijging wat hoger te leggen.
Image

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Prijsstijging bij Kana

Post by mangazot »

Koen wrote: En zoals ik al zei, verschillende reeksen aan strak tempo hèbben ze al geprobeerd. Aan een veel betere prijs als nu. Bleek niet voldoende te werken...
Ik vind het het leukst als er om de twee maanden een deel verschijnt.
Met die vijf delen per jaar zijn ze er eigenlijk, want in juli verschijnt niets, en sommige andere maanden zijn ook wat kalmer, zoals januari.
Ik denk dat ze ook nog zoeken naar het beste uitgaveritme. Je ziet dat aan de verschijningsdata: die wisselen nogal.
Het best bekende ritme is viermaandelijks dnek ik, voor Sus en Wis.

PS: S&W verschijnt binnenkor tin het Chinees. Maar de afleveringen met die knalgele Chinezen brnegen ze niet uit. Pech voor de Chinezen: ze hadden zich krom kunen lachen. :lol:
Image

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Prijsstijging bij Kana

Post by The Donkey »

damn dat zijn hele heftige prijs steigingen! 1,45 per deel:S
en dan vond ik de 50 cent die het retourtje voor de trein van mn dorp naar groningen elk jaar duurder word al veel!
njaa blij dat ik zo goed als alles in het engels volg:P

User avatar
Drazic
Posts: 140
Joined: Sat Feb 18, 2006 20:45
Contact:

Re: Prijsstijging bij Kana

Post by Drazic »

Ik denk niet dat je kan zeggen dat Kana nu duurder is dan engelse manga. Bookdepository heeft veel SJ voor rond de 5.50 maar in veel "normale" Nederlandse winkels is het nog gewoon minstens 10 euro. Voor de mensen die gewoon in de winkel vergelijken blijven ze goedkoper. Kana moet het daarnaast neem ik aan vooral hebben van mensen die niet of nauwelijks engels kunnen. Dus ja, engelse manga is goedkoper maar alleen voor mensen die online manga kopen en goed genoeg engels kunnen om manga te lezen. Hopelijk voor Kana is dit maar een klein deel van hun lezers.

Voor mij zelf zijn de nieuwe prijzen geen enorm probleem. Het lijkt me persoonlijk slimmer om niet te veel met de prijs van de shonen manga te doen aangezien ik aanneem dat die toch een jonger publiek hebben maar wie weet maakt het weinig uit... Zoals ik al zei het blijft voor die mensen goedkoper dan de engelse manga.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Prijsstijging bij Kana

Post by NeeNee »

^ Mensen die geen Engels spreken zullen ze in het Nederlands taalgebied weinig vinden, vooral onder de volwassenen.

Misschien gaan ze inderdaad voor mensen die niet aan Engelse manga weten te komen... maar dan nog, jongeren hebben een beperkt budget. Als manga duurder wordt in vergelijking met Europese strips zullen ze nog minder geneigd zijn om het te proberen.

User avatar
Drazic
Posts: 140
Joined: Sat Feb 18, 2006 20:45
Contact:

Re: Prijsstijging bij Kana

Post by Drazic »

NeeNee wrote:^ Mensen die geen Engels spreken zullen ze in het Nederlands taalgebied weinig vinden, vooral onder de volwassenen.

Misschien gaan ze inderdaad voor mensen die niet aan Engelse manga weten te komen... maar dan nog, jongeren hebben een beperkt budget. Als manga duurder wordt in vergelijking met Europese strips zullen ze nog minder geneigd zijn om het te proberen.
Onder de volwassenen zal het inderdaad een stuk minder zijn maar er zijn voor zover ik weet genoeg tieners die wel moeite hebben met engels. Voor dat soort mensen zal de engelse versie nooit een optie zijn. Net als dat voor mij het niks uitmaakt dat bijvoorbeeld Doubt in het frans goedkoper is.

En als iemand al geen moeite heeft met engels dan zijn ze weer bang voor online winkels/importeren. Kana zal vast concurrentie hebben van engelse manga maar ik denk niet dat sites als bookdepository veel uitmaken. Als dit wel zo is lijkt me dit een redelijk groot probleem en dan meer omdat ze blijkbaar niet mensen bereiken die niet al manga fan zijn.

En inderdaad, jongeren hebben een beperkt budget. Daarom lijkt het me ook slimmer om de tiener-reeksen op 6.50 te houden. Of in ieder geval niet meteen naar 8.50 en eerst 7 euro ofzo.

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Prijsstijging bij Kana

Post by mangazot »

Ik lees nog altijd 2x zo snel in het Nederlands dan in het engels, ondanks dat ik heel veel Engels lees en altijd hoge punten had voor engels op school. Dus geef mij die boekjes maar in het Nederlands.
Image

User avatar
Gilles
Posts: 95
Joined: Fri Oct 05, 2007 19:12
Location: Torhout, West-Vlaanderen, België
Contact:

Re: Prijsstijging bij Kana

Post by Gilles »

Bon, het is alweer een tijdje geleden dat ik nog m'n Nederlandstalige manga bijgekocht heb. Vandaag had ik echter zin om na het werk eens de Fnac binnen te stappen en zodoende...

Ik wist wel niet wat ik zag toen ik de prijzen bekeek. Ok, een prijsstijging verbaast me niet, maar was Naruto niet zo'n € 2,00 goedkoper de laatste keer dat ik er ene kocht? Enfin, 't is in ieder geval al een leuk handjevol kleingeld extra dat ik nu kwijt ben aan een paar pockets die snel uitgelezen zijn. Ik heb de meeste recente delen van Bleach en Naruto aangekocht. Aangezien Shaman King bijna volledig is heb ik die ook nog aangekocht. De nieuwe reeksen heb ik echter links laten liggen, leuke dingen gehoord van iemand die ze wel heeft gelezen. De prijs houdt me gewoonweg tegen, die is gewoon te hoog. Wat de andere reeksen betreft die nog in de boekenkast staan... Wel, of ik nog aanvul dat weet ik nog niet.

Vroeger was ik ook van mening dat je de lokale markt zoveel mogelijk moet steunen, maar er zijn grenzen. Als ik op bookdepo dezelfde verhalen veel goedkoper kan kopen, waarom zou ik dat dan niet doen?

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Prijsstijging bij Kana

Post by NeeNee »

^ Omdat Liar Game en Doubt in het Engels niet te krijgen zijn.

Voor de andere reeksen, tja, ik vermoed dat Kana mikt op nieuwe lezers die de buitenlandse markt nog niet kennen? In de Fnac valt het overigens nog mee, met een kaart krijg je 20% korting en dan is de prijs nog te doen.

Momenteel is er in de Carrefour trouwens ook 25% korting op alle strips als je er minstens drie koopt. Iemand nog iets hebben? Want ik moet op dit moment alleen Psyren.

User avatar
Gilles
Posts: 95
Joined: Fri Oct 05, 2007 19:12
Location: Torhout, West-Vlaanderen, België
Contact:

Re: Prijsstijging bij Kana

Post by Gilles »

NeeNee wrote:In de Fnac valt het overigens nog mee, met een kaart krijg je 20% korting en dan is de prijs nog te doen.
Die kaart is de enige reden waarom ik ze niet liet liggen hoor.

De psychologische grens prijs - kwaliteit is gewoon te ver verlegd naar mijn mening.

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Prijsstijging bij Kana

Post by mangazot »

Het is mij wel opgevallen dat nu de Fnax bijna automatisch de boekhandel is waar veel mensen heen trekken, de prijzen er niet zo veel meer verschillen met andere boekhandels. Als ik bedenk dat ze daar in het begin steevast 25% goedkoper waren...
Dus, Gilles, als je vindt dat de prijzen hoger zijn, dan is dat gedeeltelijk ook doordat de Fnax niet zoveel korting meer heeft.
Image

Himechi
Posts: 13
Joined: Wed Nov 16, 2011 12:00
Location: Lede

Re: Prijsstijging bij Kana

Post by Himechi »

Ik zou graag wat meer nederlandstalige mangas kopen maar spijtig genoeg vind ik ze gewoon te duur.

Kben maar een arm studentje en daarom koop ik echt alles int Frans.... Het Engels is ook zot duur....

En dan nog ga ik graag naar japan expo (parijs) want daar kunde boeken kopen aan 5 of zelfs 4 euro soms.

In de winkels waar ik al binnen ben geweest hebben ze wel niet een al te grote collectie.
Spijtig genoeg nog een reden waarom ik ze allemaal int frans lees het aanbod is gewoon 100 keer groter.

Maar ik blijf ze steunen!!!!! OOIT zal elke jongere in Beglië de mangas kennen buahahahaha :lol:

PrIEsTER
Posts: 164
Joined: Sun Feb 20, 2011 21:10

Re: Prijsstijging bij Kana

Post by PrIEsTER »

De mangas (en strips) krijgen bij Fnac nog steeds 25% korting wanneer ze net uit zijn. Na een paar weken verdwijnt die echter. Met een Fnac-ledenkaart, krijg je wel altijd 25% korting.
Ik ben lid van Fnac want scheelt me wel wat geld op een jaar en je krijgt ook een spaarkaart waardoor je nog eens extra korting krijgt na een bepaalde som te hebben besteed.

Maar de prijsstijging is inderdaad merkbaar... Ik denk nu zelf dat Glenat ietsje goedkoper is.
Ik lees wel enkel Nederlands. Dus het uitgegeven geld wordt binnen de perken gehouden door het mindere uitgavetempo van de Nederlandstalige uitgeverijen.

PS: wel vandaag iets dom voorgehad in de Fnac: de verantwoordelijke voor de stripafdeling (geen baas, maar "simpele" werkneemster) was er niet, dus niemand kon me helpen of de nieuwe One Piece al binnen was + zelf al was hij binnen, dan moest de "verantwoordelijke van de strips" de mangas eerst nog in het rekje leggen voordat ze verkocht mogen worden. Ah ja, bureaucratie dringt overal binnen...

PS: "simpele werkneemster" is allesbehalve minderwaardig bedoeld, want het is een fijne madam die ook mangas leest!

Post Reply