Black Butler ~[Kana]

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

PrIEsTER
Posts: 164
Joined: Sun Feb 20, 2011 21:10

Black Butler ~[Kana]

Post by PrIEsTER »

Blijkbaar krijg ik de eer om het BB-topic te openen :bday:


Ook ik ben niet ongevoelig voor hypes. Ik volg de Engelse/Franse/anderstalige-mangamarkten niet, maar ik lees soms wel eens de nieuwste posten door van het internationale manga(heuvel)-topic. Zo weet ik ook wel van het bestaan van bijvoorbeeld FMA en andere "gro(t)(ots)e" reeksen. En was ik al achter het bestaan
gekomen van de Black Butler: Sebastian. Ik lees/onthoud wel enkel de themas, maar bijvoorbeeld nooit de inhoud/samenvatting van een volume omdat ik spoilers vermijd. Zo had ik ook al ondervonden dat de meningen over de reeks zeer verschillend waren.
De eerste discussie die ik hier kon volgen (onder de Nederlandse manga-topic ) was onder welk label Kana deze manga zou onderbrengen: Seinen, Dark, Shonen en Shojo... Interessant, maar je kan er enkel over meepraten als je een serie al eens gelezen hebt.
Dan verscheen de eerste voorpublicatie op de mangakana website: damn, dit is toch duidelijk shojo. Saai...andere reeks aub...niet geinteresseerd in servies en cakejes.

Nu kwam ik gisteren thuis en zag het eerste volume op de tafel liggen. Oh bedankt voor het cadeau :mrgreen:

Nu ja, wij hebben geen tv (we zijn materiaal voor Man bijt Hond). En er was vanavond dus geen f*ck te doen en was alleen thuis. En puur uit verveling begon ik eraan (ik had ook iets anders kunnen lezen, maar dan had ik voor mezelf niet kunnen vaststellen/bevestigen hoe slecht ik het vond :snipersmile: )

Maar wat bleek: Ik vind het een duivels goede manga! (ik weet het: een binnenkopper)

Het begint inderdaad allemaal zeemzoet (shojo), dan wordt het opeens mysterieus (dark) en het eindigt met een actiescene (shonen). Wat een veelzijdige butler!
Ik vond dit volume erg geslaagd en een aangename verrassing. Bedankt Kana, voor de nieuwe reeks.
Hopelijk blijft de serie nog even dit niveau en interessante mix houden. Er zijn alleszins nog een paar vragen opengebleven die opgeklaard zullen moeten worden.

Voor de korte inhoud met commentaar zal iemand anders moeten posten: want ik zou het niet leuk vinden moest ik iemand spoilen. :?

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Black Butler ~[Kana]

Post by Kira »

Ik had er al een stukje uit gelezen uit de Kanabox, zoals jou. De meeste shojo is trouwens niet zo saai hoor... In Vampire Knight komt bijvoorbeeld behoorlijk wat actie (of toch spanning xD). Maar waar was ik? Oh ja, na uren en uren te lezen, keek ik toch een naar de klok op m'n startbalk (vijf minuten waren voorbij xD). Na blz. 9 gaf ik het op, ik had wel verwacht dat er nog actie zou inkomen, maar het leven van een verwijfde saaie butler die stiekem veel cooler is als hij eruit ziet, interesseert me niet.
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

PrIEsTER
Posts: 164
Joined: Sun Feb 20, 2011 21:10

Re: Black Butler ~[Kana]

Post by PrIEsTER »

Ik zou toch eens proberen verder te lezen dan je neus lang is :wink:

Ik was van hetzelfde idee, maar op het einde wordt het echt vet.
Nu ja, smaken verschillen, en ik word niet betaald om zieltjes te winnen... :twisted:

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Black Butler ~[Kana]

Post by Weertangel »

Ik weet nog niet echt wat ik er van vindt, heeft wel een charme maar het grijpt me toch niet zo erg zoals sommige andere series dat doen.

User avatar
Hinote
Posts: 55
Joined: Sun Jul 11, 2010 15:57
Location: Antwerpen

Re: Black Butler ~[Kana]

Post by Hinote »

Black Butler heb ik overgeven na 4 volumes. (Ik heb de Franse versie een jaar geleden gekocht)
Het verhaal schommelt altijd van hele saaie (en soms irrelevante) stukken naar spannende stukken dus heb ik het opgegeven. De rabid fangirls en fanservice hebben het ook wel een klein beetje voor mij verpest. :(
In iedere geval, je kan nog niet echt zeggen dat het een goeie serie is aan de hand van 1 volume.
Last edited by Hinote on Mon Aug 08, 2011 9:11, edited 1 time in total.

PrIEsTER
Posts: 164
Joined: Sun Feb 20, 2011 21:10

Re: Black Butler ~[Kana]

Post by PrIEsTER »

Inderdaad. Ik zal dus nog even moeten wachten op andere volumes om mijn visie op te serie te kunnen geven. Blijkbaar wel tot nu toe niet zo positieve reacties...
Wat bedoel je eigenlijk met rabid fanservice?

User avatar
Hinote
Posts: 55
Joined: Sun Jul 11, 2010 15:57
Location: Antwerpen

Re: Black Butler ~[Kana]

Post by Hinote »

PrIEsTER wrote:Inderdaad. Ik zal dus nog even moeten wachten op andere volumes om mijn visie op te serie te kunnen geven. Blijkbaar wel tot nu toe niet zo positieve reacties...
Wat bedoel je eigenlijk met rabid fanservice?
Rabid fangirls zijn nogal vervelende fans. Ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen, het is een term van enkele jaren terug. Zo'n fan zou bv zeggen: Ik noem later mijn kind Ciel. Ze zijn echt geobsedeerd door de serie of door een personage. En zouden de personages echt bestaan zouden ze die zelfs stalken.
Fanservice kan vanalles zijn bv. half naakte vrouwen of mannen in de serie. Maar is Black Butler in het vooral yaoi-fanservice.
Last edited by Hinote on Mon Aug 08, 2011 9:11, edited 3 times in total.

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Black Butler ~[Kana]

Post by Weertangel »

Ik vraag me ook trouwens af in welke tijd die serie zich afspeelt, want het lijkt begin vorige eeuw, maar je ziet ook mobieltjes en zo! echt wazig.... doet me denken aan Pandora Hearts om een of de andere reden....

User avatar
Hinote
Posts: 55
Joined: Sun Jul 11, 2010 15:57
Location: Antwerpen

Re: Black Butler ~[Kana]

Post by Hinote »

Weertangel wrote:Ik vraag me ook trouwens af in welke tijd die serie zich afspeelt, want het lijkt begin vorige eeuw, maar je ziet ook mobieltjes en zo! echt wazig.... doet me denken aan Pandora Hearts om een of de andere reden....
Jack the Ripper gaat nog aanbod komen dus het Victoriaans tijdperk als ik me niet vergis.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Black Butler ~[Kana]

Post by NeeNee »

Ik heb 1-2 volumes gelezen online en het kon me niet echt boeien. De voornaamste componenten zijn onnozele humor (die andere bedienden), yaoi fanservice en donker-lugubere actie, en geen daarvan spreken mij echt aan, dus ja...

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Black Butler ~[Kana]

Post by pietel »

Black Butler 1
Het Kana Dark-label is terecht. Ciel Phantomhive wordt de hond van de koningin genoemd en heeft blijkbaar als taak om op te treden tegen de maffia en consoorten,
hierbij geholpen door zijn butler met demonische krachten. En dat allemaal in een gothic victoriaanse sfeer.
Direct in het eerste volume wordt Ciel gekidnapt, afgeranseld en bijna vermoord,
maar al lezende voelt dit allemaal niet zo duister aan als het zou moeten zijn. Er gaat geen enkele dreiging uit van de tekeningen, die enkel dienen als decor om een mooie butler te laten zien, die liefst dansles geeft aan zijn baasje. De butler krijgt verder een ton van kansen om te laten zien hoe miraculeus geweldig hij elke taak kan uitvoeren, maar heeft geen greintje persoonlijkheid buiten een betekenisvolle grijns :? .
Het enige ietwat interessante personage is Ciel: een getormenteerde jongen die zich stoer voordoet. De rest van de cast is volstrekt inwisselbaar met pakweg een mooie vaas ofzo.
Voorlopig moeten we ook geloven dat het personeel bestaat uit een tuinman die niet kan tuinieren, een kok die niet kan koken en een meid die niet kan eeuh meiden. Geef dan tenminste een hint ofzo dat er meer achter hun uiterlijk zit, want nu zijn ze enkel vervelend nutteloos als ze in beeld komen.
En dan was er natuurlijk nog een personage dat diende om butler Sebastiaan te laten vechten, een personage dat diende om Sebastiaan Japans te laten koken en een personage dat diende om Sebastiaan een mooie hoed te laten dragen. Eindconclusie: oppervlakkig!
Image

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Black Butler ~[Kana]

Post by MrXarnus »

Hinote wrote:
PrIEsTER wrote:Inderdaad. Ik zal dus nog even moeten wachten op andere volumes om mijn visie op te serie te kunnen geven. Blijkbaar wel tot nu toe niet zo positieve reacties...
Wat bedoel je eigenlijk met rabid fanservice?
Rabid fangirls zijn nogal vervelende fans. Ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen, het is een term van enkele jaren terug. Zo'n fan zou bv zeggen: Ik noem later mijn kind Ciel. Ze zijn echt geobsedeerd door de serie of door een personage. En zouden de personages echt bestaan zouden ze die zelfs stalken.
Fanservice kan vanalles zijn bv. half naakte vrouwen of mannen in de serie. Maar is Black Butler in het vooral yaoi-fanservice.
Na de woorden 'yaoi-fanservice' gelezen te hebben weet ik nu zeker dat ik deze reeks niet ga volgen.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Black Butler ~[Kana]

Post by NeeNee »

MrXarnus wrote:Na de woorden 'yaoi-fanservice' gelezen te hebben weet ik nu zeker dat ik deze reeks niet ga volgen.
Ach, het zit eigenlijk meer in hun hoofd... wat je ziet is een schattig (zeggen ze) jongetje en een knappe butler die altijd samen zijn. Meer is niet nodig om rabid fangirls het hoofd op hol te brengen.

User avatar
Hinote
Posts: 55
Joined: Sun Jul 11, 2010 15:57
Location: Antwerpen

Re: Black Butler ~[Kana]

Post by Hinote »

NeeNee wrote:
MrXarnus wrote:Na de woorden 'yaoi-fanservice' gelezen te hebben weet ik nu zeker dat ik deze reeks niet ga volgen.
Ach, het zit eigenlijk meer in hun hoofd... wat je ziet is een schattig (zeggen ze) jongetje en een knappe butler die altijd samen zijn. Meer is niet nodig om rabid fangirls het hoofd op hol te brengen.
Eigelijk viel het 'yaoi-service' nog goed mee in de eerst 4 volumes die ik heb gelezen. Het was maar 1 à 2 pagina's. Maar ik ben gewoon bang voor meer sinds de mangaka's eerdere werken yaoi is.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Black Butler ~[Kana]

Post by Koen »

Op 3 augustus 2011 verscheen Black Butler 1 in het Nederlands. Lees hier de review van dit duivelse volume!

Opdondertje Ciel Phantomhive is de laatste telg van een vooraanstaande Britse familie. In zijn ruime landhuis wordt hij bijgestaan door een duivels goede butler, Sebastian. Blijkbaar gaat al het huishoudgeld naar het loon van de sublieme Sebastian want de andere medewerkers zijn nietsnutten die alles in het honderd doen lopen. Alleen moeten we ons als lezer afvragen of Sebastian wel met geld betaald wordt en niet met iets heel anders…

Black Butler (ook wel gekend onder de naam Kuroshitsuji) is zowat overal ter wereld een hype. Op wat die hype gebaseerd is werd me tijdens de lectuur van dit eerste volume vooralsnog niet duidelijk.

Black Butler verschijnt onder het Dark Kana label. Het is één van die reeksen die je sowieso moeilijk in een vakje kan steken. We wachten de volgende volumes af om te zien op welke manier de reeks evolueert en of ze meer weet te overtuigen dan dit eerste volume.

Kana overtuigt gelukkig wel. Een mooi afgewerkt boekje zonder taalfouten, zoals we gewend zijn. En gelukkig kiest de uitgeverij niet voor de Japanse titel Kuroshitsuji… We zouden immers niet willen dat potentiële kopers denken dat de reeks shit is!
motivatiedip. help!

Post Reply