jouw vertrouwen in de uitgevers.

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

jouw vertrouwen in de uitgevers.

Post by Jarus »

Hmmm ja nl manga land ziet er erg triets uit.
Weinig tot geen info over nieuwe series of releases.
En dan nog maar te zwijgen over het tempo van de releases.
En begin me dan toch erg af te vragen of de nl manga markt volhoud.
Zou ik nog wel nl manga gaan kopen voordat ze weer iets stopzetten
En dan mijn zeur verdiende centje uitgegeven heb aan iets waar ik het einde niet van zal zien.
Lastige problemen voor de manga liefhebber.
Dus met onderandere deze dingen begint mijn vertrouwen erg te wankelen.
Hoe zit het met jullie vertrouwen in de uitgevers??
Last edited by Jarus on Mon Jun 06, 2011 20:37, edited 1 time in total.
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: jouw vertrouwen in de uitgevers.

Post by Koen »

Mijn vertrouwen in Kana is nog altijd overeind. Degelijke communicatie en releases worden drie maand op voorhand aangekondigd en systematisch op tijd in de rekken. Stopzetten van series is minder maar nood breekt wet en voorlopig blijven het begrijpelijke uitzonderingen.

Glénat boezemt heel wat minder vertrouwen in. Eigenlijk mag je er niks van hopen en gewoon proberen te genieten van wat er in de winkelrekken komt zonder je af te vragen wat/wanneer verschijnt.
motivatiedip. help!

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: jouw vertrouwen in de uitgevers.

Post by Jarus »

Ja Koen ik kan niet anders dan met jouw meegaan.
Kana heeft bij mij ook wel het meeste vertrouwen maar met glenat ja daar is het wat minder.
Hoewel ik wel vind dat kana hun nieuwe series toch beter mogen aankondigen.
Want zoals ik al eerder ergens op het forum gezegt heb ik kom achter nieuwe series via dit forum en niet via de site.
En ik ben toch nog steeds erg nieuwschierig naar verkoopcijfers van de nl manga markt.
Want ik persoonlijk heb nou geen flauw idee hoe manga loopt in nl.
Ik ga het eens aan mijn mangaboer vragen hoe goed het bij hem loopt ben erg benieuwd.
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

User avatar
Bart
Posts: 318
Joined: Sat Jan 19, 2008 12:59
Location: Antwerpen

Re: jouw vertrouwen in de uitgevers.

Post by Bart »

Koen wrote:Glénat boezemt heel wat minder vertrouwen in. Eigenlijk mag je er niks van hopen en gewoon proberen te genieten van wat er in de winkelrekken komt zonder je af te vragen wat/wanneer verschijnt.
Jarus wrote:Ik ga het eens aan mijn mangaboer vragen [...]
De door Glénat aangekondigde delen waren mooi op tijd gereed, alleen bleken ze met EHEC-bacterie besmet en zodus moesten ze vernietigd worden voor ze bij de consument terechtkwamen?
'[...] I would never disrespect an egg. It gave up on being a chicken to be our breakfast.'
"Wicked Things" - John Allison

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: jouw vertrouwen in de uitgevers.

Post by Brook500 »

Nog tot eind vorig jaar had ik nog wat vertrouwen in Glenat & Kana.
Maar dat is bij beide door verschillende redenen opeens in elkaar gezakt.
Glenat
  • De zogezegde 4 delen per maand wordt niet toegepast (slecht 7 delen op de 3 maanden dat er manga is uitgekomen). Ze hadden wel gezegd dat in Februari, april, Juli niets ging uitkomen net als bij Kana.
    Het is niet zeker of 20th Century Boys & Pluto zullen doorgaan want ze zitten al meer als 1,5 jaar vast met de onderhandelingen met de japanners.
    Ook de toekomst van Kenshin zie ik somber in.
    De communicatie is ronduit slecht bij Glenat, je moet altijd wachten wat er de maand in de winkelrekken komt.
    One Piece is de bestverkopende reeks bij Glenat maar die komt ondanks dat toch niet regelmatiger uit dan dat 't eigenlijk moet.
Kana
  • De prijs van de nieuwste dark shonenuitgaves is veel te duur.
    Detecitve Conan & Inuyasha zijn stopgezet, maar voor zo'n lange reeksen zat 't gevaar er wel in.
    Communiceren is zoals bij Glenat een minpunt bij Kana, alhoewel ze toch nog iets beter doen op dat vlak
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: jouw vertrouwen in de uitgevers.

Post by NeeNee »

Bart wrote: De door Glénat aangekondigde delen waren mooi op tijd gereed, alleen bleken ze met EHEC-bacterie besmet en zodus moesten ze vernietigd worden voor ze bij de consument terechtkwamen?
Het triestige is dat dat effectief klinkt als een excuus waar Glenat mee zou kunnen afkomen.

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: jouw vertrouwen in de uitgevers.

Post by Kira »

Kana
Het is wel stom dat Kana stopte met Detective Conan en Inuyasha. Maar ze hebben het toch geprobeerd. Sommige zeiden dat ze dan gewoon beter nooit met die twee konden beginnen, maar die uitspraak snap ik echt niet... Ik vond het wel erg dat ze ermee stopten; maar waren die 13 albums van Detective Conan (en 10 van Inuyasha) niet de moeite waard in Vlaanderen en Nederland? Maar Kana in het algemeen: Ik heb nog steeds alle vertrouwen in hen.

Glénat
Glénat blijft zoals ze is; dingen aankondigen die toch niet komen op de data van de site, slechte contacten (Want gaf Vanessa niet pas info als je erom vroeg [bv. ''Klopt het dat blablabla binnenkort bij Glénat komt?'' ''Ja, blablabla is binnenkort ook in het Nederlands!''] of verwissel ik haar nu met iemand anders?) en bovendien ook een erge leugenaar. Het punt is: in tijden als deze voor manga had je wel van Glénat kunnen verwachten dat dit allemaal nog erger zou worden. Die twee nieuwe reeksen maar niet uitgeven is ook niet zo raar in hun omstandigheden, en ze zeggen inderdaad wel geen bal over de omstangdigheden met Pluto en 20th Century Boys, en ik neem ook aan dat sommige zich afvragen of Berserk net zo word als Hoshin Engi en Rurouni Kenshin een hele tijd, maar dan nog: Glénat is gewoon Glénat en in deze tijden zijn ze, zoals ik al zei, nog erger.
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: jouw vertrouwen in de uitgevers.

Post by Koen »

Brook500 wrote:Communiceren is zoals bij Glenat een minpunt bij Kana, alhoewel ze toch nog iets beter doen op dat vlak[/list]
Kan je dit even verduidelijken? Ik vind de communicatie van Kana immers erg goed... Uitgaveschema wordt drie maand op voorhand aangekondigd (én gehouden), nieuwe reeksen worden ook langer op voorhand op fora aangekondigd omdat ze weten dat die lijsten van distributeurs toch doorsijpelen, ze zijn vlot bereikbaar via mail, én ze communiceren zelfs over stopgezette reeksen! Met een officiële mededeling. Dat lijkt misschien logisch maar in Frankrijk zijn er toch uitgeverijen die reeksen gewoon wegmoffelen of een langzame dood laten sterven zonder er ook maar enige mededeling over te doen...

Als jullie specifieke zaken hebben die verbeterd of veranderd kunnen worden - zoals Jarus zegt, officiële mededelingen over nieuwe series ook op de eigen website - laat me die gerust weten, dan deel ik die mee aan Kim.
motivatiedip. help!

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: jouw vertrouwen in de uitgevers.

Post by Brook500 »

Het feit dat de nieuwste reeksen (BB & Doubt) nog niet zijn aangekondigd op hun site.
Maar buiten dat is het communiceren toch wel beter dan Glenat, want die hebben nog maar amper iets van nieuwe reeksen aangekondigd op hun site.
(Sorry voor het woordje 'iets' er tussen te zetten, ik was iets te kritisch :oops: )
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: jouw vertrouwen in de uitgevers.

Post by NeeNee »

Kira wrote:Kana
Het is wel stom dat Kana stopte met Detective Conan en Inuyasha. Maar ze hebben het toch geprobeerd. Sommige zeiden dat ze dan gewoon beter nooit met die twee konden beginnen, maar die uitspraak snap ik echt niet... Ik vond het wel erg dat ze ermee stopten; maar waren die 13 albums van Detective Conan (en 10 van Inuyasha) niet de moeite waard in Vlaanderen en Nederland?
Wat valt er niet aan te snappen? Als je al zoveel lange reeksen hebt, dan is het stom om er nog meer uit te geven als je nog niet eens zeker weet dat het werkt. Van Conan wil ik ze nog nageven dat het een dapper experiment was om zich aan het detectivegenre te wagen, maar Inuyasha met zijn letterlijke vertaling en klifhangereinde heeft de reeks in mijn ogen meer kwaad dan goed gedaan. Vroeger kon ik mijn lieveringsserie gewoon aan iedereen aanraden, nu moet ik erbij zeggen "maar niet de Nederlandse versie kopen, hoor!". En probeer dan nog maar eens uit te leggen dat je de Nl markt steunt. -_-

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: jouw vertrouwen in de uitgevers.

Post by Kira »

Maar ligt die vertaling ervan niet vooral aan de vertalers? Daar kan Kana toch niks aan doen. En is dat niet erg vaak dat een manga eindigt met een klifhanger, zodat ze hopen dat je snel het volgende deel wilt lezen? Het lijkt me niet raar dat ze dus gecanceld wordt met een klifhanger op het einde.

Het heeft ook een tijd geduurd voordat Detective Conan eens niet moest beginnen met het slot van een apart verhaal, eindigde deel 13 niet ook zo?
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: jouw vertrouwen in de uitgevers.

Post by NeeNee »

Kana beslist toch zeker zelf welke vertalers ze in dienst nemen? Je gaat mij niet wijsmaken dat er zo'n schrijnend tekort is dat ze geen enkele keuze hebben. En er mogen dan al veel klifhangers in Inuyasha zijn, dat neemt niet weg dat het voor de fans erg rot is als de reeks midden in een gevecht stopt.

Conan eindigt netjes met een afgewerkt verhaaltje. Ik geloof dat dat ongeveer 1/3 van de keren gebeurt ('k heb het niet geteld).

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: jouw vertrouwen in de uitgevers.

Post by Kira »

Ja, het is inderdaad wel heel stom dan als Inuyasha dan plots wordt stopgezet... Maar als dat niet zou gebeurt zijn en als de vertaling wel goed zou zijn, zou je het dan plots minder dom vinden dat Kana NL met Inuyasha afkwam?
NeeNee wrote:
pietel wrote: De keuze om de titels op onze markt uit te brengen was niet verkeerd, niemand wist toen hoe die markt zou reageren,
Okee, maar je moet geen genie zijn om te voorspellen dat weinig beginnende lezers tien lange shonen tegelijk gaan kopen.

Inuyasha op dat moment uitbrengen was gewoon een ontzettend stomme keuze. Dat zeiden we bij de aankondiging van de titel al. Als wij het konden zien aankomen, waarom de professionals bij Kana dan niet?
Bij deze post kwam dus vooral die vragen op. Wat was er toch zo stompzinnig aan dat Kana Inuyasha op de Nederlandse markt wou brengen? De reeks is in andere landen toch wel populair dachtik?

EDIT: Ze konden van de andere reeksen ook niet weten dat het werkt in Vlaanderen en Nederland he.
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: jouw vertrouwen in de uitgevers.

Post by Koen »

Wat ik vreemd vind is dat zowel Kana als Glénat kijken naar Frankrijk om te zien wat in het westen werkt, maar dat Conan en Inuyasha ook in Frankrijk helemaal niet scoren zoals verhoopt.
motivatiedip. help!

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: jouw vertrouwen in de uitgevers.

Post by Weertangel »

Hoewel ik zelf tegenwoordig weinig NL boeken lees(eigenlijk alleen Storm) krijg ik de indruk dat de NL mangamarkt dezelfde weg gaat als de comic uitgevers, want de Nl versies van series zoals Witchblade, The darkness en Crimson werden ook halverwege afgebroken toendertijd ondat de verkoop niet goed genoeg was :(
En er was echt niets mis met de vertaling hoor!
Dus laten we hopen dat de mangamarkt niet hetzelfde lot wacht :(
Last edited by Weertangel on Thu Jun 09, 2011 6:21, edited 1 time in total.

Post Reply