Wat het voor mij zo erg maakt is dat Nederlandstalige manga mijn volledige hobby beslaat.
Kana heeft steeds de meer professionele indruk (hoewel niet in alles), terwijl Glenat toch de sloddervos van de klas is.
Toch vind ik dat Glenat steeds de betere reeksen en verzorgdere manga uitgaf (tot nu toe). Dus als beginnend lezer, zonder achtergrond
van de situatie, leek deze uitgever me de spannendste en bekwaamste (Akira, OP, Berserk,Neon Genesis,...). De fanbasis in de Benelux
is inderdaad niet bijster groot en echte fanboys van de uitgeverijen ben ik nog altijd niet tegengekomen, maar toch vraag ik me af of Glenat
toch niet meer verkoopt dan Kana. En is Kana misschien diegene die het best de schijn kan ophouden? Ze lanceren nu wel volop nieuwe reeksen,
maar ik wacht nu ook al een eeuwigheid op de eindes van de reeksen Shaman King en Yu-Gi-Oh.
Ik draag beide uitgeverijen een warm hart toe en kijk steeds vol ongeduld uit naar de nieuwe releases, maar ik denk dat NL manga een te marginaal
verschijnsel is. Zodat er gewoon geen extra geld gestopt kan worden in promotie/informatie. Mijn mening is dus dat beide wel zullen blijven
voortkabbelen, maar dat we niet te snel verandering zullen zien.
Laten we hopen dat ik het fout heb .
PS: Hoelang nog slapen tot 22/6?
jouw vertrouwen in de uitgevers.
Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit
Re: jouw vertrouwen in de uitgevers.
1. Ze hadden op dat moment al te veel lange shonen series. Er zit een limiet op het aantal zulke reeksen waarin een beginnende lezer bereid is te investeren.Kira wrote:Bij deze post kwam dus vooral die vragen op. Wat was er toch zo stompzinnig aan dat Kana Inuyasha op de Nederlandse markt wou brengen? De reeks is in andere landen toch wel populair dachtik?NeeNee wrote:Okee, maar je moet geen genie zijn om te voorspellen dat weinig beginnende lezers tien lange shonen tegelijk gaan kopen.pietel wrote: De keuze om de titels op onze markt uit te brengen was niet verkeerd, niemand wist toen hoe die markt zou reageren,
Inuyasha op dat moment uitbrengen was gewoon een ontzettend stomme keuze. Dat zeiden we bij de aankondiging van de titel al. Als wij het konden zien aankomen, waarom de professionals bij Kana dan niet?
EDIT: Ze konden van de andere reeksen ook niet weten dat het werkt in Vlaanderen en Nederland he.
2. Zoals Koen al zei, die reeksen deden het in Frankrijk ook al niet goed. Toch een teken aan de wand.
Nee, maar dan was het hun eigen probleem geweest als de reeks slecht verkocht. Nu moeten de lezers ervoor opdraaien, want zij blijven met een onafgewerkte serie zitten.Ja, het is inderdaad wel heel stom dan als Inuyasha dan plots wordt stopgezet... Maar als dat niet zou gebeurt zijn en als de vertaling wel goed zou zijn, zou je het dan plots minder dom vinden dat Kana NL met Inuyasha afkwam?
En wie weet, misschien zou het met een betere (en dan bedoel ik vooral meer toegankelijke) vertaling wel beter verkocht hebben. Maar dat zullen we nooit weten.
Re: jouw vertrouwen in de uitgevers.
In Duitsland deden die twee reeksen het wel ontzettend goed, maar vooral in de periode 2002-2005 en mede dankzij anime op de buis... Eigenlijk hebben beide uitgeverijen een tijd lang veel te veel naar het verleden gekeken. Daarom ben ik ook blij dat Glénat waarschijnlijk afziet van Angel Sanctuary. Het was gedoemd te mislukken.Koen wrote:Wat ik vreemd vind is dat zowel Kana als Glénat kijken naar Frankrijk om te zien wat in het westen werkt, maar dat Conan en Inuyasha ook in Frankrijk helemaal niet scoren zoals verhoopt.
Wat dat betreft is Kana nu iets slimmer bezig. Kortere, nieuwere reeksen die nog niet/nauwelijks in het Frans/Engels verkrijgbaar zijn.
Re: jouw vertrouwen in de uitgevers.
aan het huidige ritme verschijnt in 2013 het laatste deel van SKPrIEsTER wrote:k wacht nu ook al een eeuwigheid op de eindes van de reeksen Shaman King