Discussie nr. 31: Vertegenwoordigers op fora

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Discussie nr. 31: Vertegenwoordigers op fora

Post by NeeNee »

De meesten hier herinneren zich nog wel de betreurde Vanessa (spreekbuis van Glénat), en ook Kim van Kana heeft ons een tijdlang op de forums te woord gestaan tot ze die rol overdroeg aan Koen. Tegenwoordig verloopt het contact met het publiek een stuk moeilijker; het Kana-forum ligt er compleet onbeheerd bij en Glénat heeft zelfs geen werkend e-mailadres meer op hun site staan. Enkel anime-uitgever Filmfreaks zorgt nog (zelf) voor regelmatige updates.

Vinden jullie het belangrijk dat er op de forums vertegenwoordigers aanwezig zijn aan wie je vragen kunt stellen? En dan heb ik het niet enkel over uitgeverijen, maar ook bijvoorbeeld over winkels als Archonia en organisatoren van conventies/activiteiten. Vaak zijn dat soort vragentopics behoorlijk populair, maar dan hoor je soms dat de verantwoordelijken er zelf niet dol op zijn en dat ze liever willen dat mensen andere contactmogelijkheden gebruiken...

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 31: Vertegenwoordigers op fora

Post by NeeNee »

Persoonlijk vind ik communicatie naar de klanten toe een essentieel onderdeel van elke service, en organisaties die moeite doen om voor hun doelpubliek gemakkelijk bereikbaar te zijn hebben bij mij dan ook een streepje voor. Het is natuurlijk een erg arbeidsintensieve en nogal ondankbare taak, en als dusdanig is het niet helemaal onbegrijpelijk dat dit het eerste is dat sneuvelt als er bespaard moet worden... maar toch, een bedrijf dat er niet in slaagt om zijn communicatie te verzorgen maakt al snel een verwaarloosde indruk, wat ervoor zorgt dat het klantenvertrouwen nog meer de dieperik induikt. Volgens mij is dit nou net één van de belangrijkste punten om aandacht aan te besteden als het verder slecht gaat, zodat de mensen kunnen zien dat je nog steeds serieus bezig bent. Maar blijkbaar ben ik dus één van de weinigen met die mening.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 31: Vertegenwoordigers op fora

Post by Koen »

Hekel thema… Ik vind dat in principe geen noodzaak. Natuurlijk moet er wel gecommuniceerd worden (via een eigen website meestal), maar voor de rest kan ik begrijpen dat dit niet altijd even eenvoudig is om te verwezenlijken. Natuurlijk voor een nicheproduct als het onze, in een beginnende markt kan dit wel extra vertrouwen opwekken, een band scheppen, het gevoel geven dat ze [de uitgeverij] “één van ons is”. Langs de andere kant zie je dat dat nu bij Kana moeilijk vol te houden is qua werkdruk en dan ‘mis’ je iets als het wegvalt. Terwijl je het anders misschien nooit gehad zou hebben en het gemis minder zou opvallen...

Nu, we zien wel meer en meer dat zelfs op de grote Franse markt uitgeverijen via Facebook en andere sociale media trachten de band met de fans aan te halen. Lijkt me uiteindelijk wel een positieve evolutie – ook al zou je best als fan nooit vragen hoeven te hebben ;)
motivatiedip. help!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Discussie nr. 31: Vertegenwoordigers op fora

Post by Tamara »

Natuurlijk voor een nicheproduct als het onze, in een beginnende markt kan dit wel extra vertrouwen opwekken, een band scheppen, het gevoel geven dat ze [de uitgeverij] “één van ons is”
Dit.

Laat ze maar wat meer opduiken op conventies. Ze moeten niet alleen duidelijkheid creëren, maar zichzelf ook zichtbaar maken. Nieuwe series? Kondig ze aan op een evenement zoals Animecon. Misschien ben je wel niet zo belangrijk, maar als je doet alsof je belangrijk bent, gaan mensen je vanzelf geloven.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 31: Vertegenwoordigers op fora

Post by NeeNee »

^ Vind ik ook. Het is toch te belachelijk dat er op Vlaamse en Nederlandse conventies amper Nederlandstalige manga te vinden zijn? Als er nu één plaats is om reclame te maken, is het daar wel.

Gelukkig dat nieuwe series nog op de forums aangekondigd worden, al moet dat vaak ook door de fans gebeuren. Hetgeen aan de ene kant wel werkt, maar langs de andere kant ook veel verwarring schept als iets niet officieel bevestigd is (vooral bij Glenat dan). Alhoewel, het is nu niet alsof de officiële berichten van Glenat zo duidelijk zijn. Ik heb ze nog steeds niet vergeven dat ze ons al meer dan een jaar lang voorliegen... -_-

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Discussie nr. 31: Vertegenwoordigers op fora

Post by Jarus »

Ik erger me kapot aan het feit als ik hier kijk en lees dat er een nieuwe serie komt dat dat dan niet eens op de kana ste staat.
IK denk dan echt van jeetje zijn we niet belangrijk ofzo.
Ik vind het wel erg belangrijk dat ze het FOLK benaderen over dit soort dingen.
Ik zie in winkels ook nooit reclame hangen ofzo als er een nieuwe serie aan komt of weet ik veel wat.
Dus uitgevers laat meer van je zien en horen want daar helpen jullie jezelf heel erg veel mee.
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

User avatar
Edward
Posts: 367
Joined: Tue Oct 07, 2008 15:28

Re: Discussie nr. 31: Vertegenwoordigers op fora

Post by Edward »

Jarus wrote:Ik erger me kapot aan het feit als ik hier kijk en lees dat er een nieuwe serie komt dat dat dan niet eens op de kana ste staat.
IK denk dan echt van jeetje zijn we niet belangrijk ofzo.
Ik vind het wel erg belangrijk dat ze het FOLK benaderen over dit soort dingen.
Ik zie in winkels ook nooit reclame hangen ofzo als er een nieuwe serie aan komt of weet ik veel wat.
Dus uitgevers laat meer van je zien en horen want daar helpen jullie jezelf heel erg veel mee.
Ik vond de vertegenwoordigers van uitgeverijen juist zo prettig, omdat ze ons informatie gaven die nergens anders kwam. Neem (vooral) Glénat als voorbeeld. met Vanessa kregen we vertrouwen, die gaf ons accuratere informatie dan de Glénat website ooit heeft kunnen bieden. Vooral dat, is dan erg prettig.
Ik mis ze neit zozeer, maar net wat Jarus zegt,... doe toch iets met je website. Ik ben heelblij dat een uitgeverij als Kana de informatie goed bijhoudt, maar ook nieuwe
series kan meer mee gedaan worden qua aankondigingen... Black Butler en Doubt worden niet eens gepromoot, terwijl er bij de eerste 3 nieuwe titels een grote wedstrijd aan vooraf ging

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 31: Vertegenwoordigers op fora

Post by NeeNee »

Edward wrote:Ik mis ze neit zozeer, maar net wat Jarus zegt,... doe toch iets met je website. Ik ben heelblij dat een uitgeverij als Kana de informatie goed bijhoudt, maar ook nieuwe series kan meer mee gedaan worden qua aankondigingen... Black Butler en Doubt worden niet eens gepromoot, terwijl er bij de eerste 3 nieuwe titels een grote wedstrijd aan vooraf ging
Ik vind vooral het forum erg. Dan heb je een eigen plek waar je je nieuwe series/albums kunt promoten en waar mensen je kunnen bereiken, ligt het volledig dood. Wordt alleen nog gebruikt om elkaar te vertellen waar je de manga allemaal gratis kunt lezen. Kom op Kana, dan vraag je er toch om.

Maar die wedstrijd was wel ontzettend cool. Vooral omdat ook de forums erin betrokken werden. Wanneer komt er nog eens zo'n actie om te peilen wat de meest gevraagde titels zijn? Dat lijkt mij best wel nuttig.

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Discussie nr. 31: Vertegenwoordigers op fora

Post by The Donkey »

ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal dat ze zich niet op forums begeven.
een werkend email adres daar in tegen is een must!
als je een vraag hebt die je echt wilt stellen moet je kunnen emailen en dan binnen een week ofzo een fatsoenlijk antwoord krijgen.
zodra je mensen van een uitgeverij op een forum zet krijg je veel meer vragen dan anders
en die mensen worden er tenslotte niet voor betaalt om al je vragen te beantwoorden (tenminste ik neem aan dat ze flink wat andere taken hebben:P)
maarja iemand op je forum hebben die wel direct contact heeft met dat soort mensen is echt geweldig!
en zeker omdat de nederlandse manga markt zo klein is denk ik dat uitgevers wel moeten kijken hoe hun fans (de mensen op het forum) reageren op de uitgaves.
dus het is een meer pasive rol die ze zouden moeten aannemen, wel meelezen, maar niet posten.

User avatar
Saki
Posts: 609
Joined: Sun Oct 24, 2010 19:46
Location: Kontich
Contact:

Re: Discussie nr. 31: Vertegenwoordigers op fora

Post by Saki »

Ik vind het zeker handig om vertegenwoordigers op fora te vinden.

Neem Ive van FF nou, hij is zelf geen anime/manga fan, maar post wel maandelijks de nieuwe releases, beantwoord vragen, heeft zelfs een FB-pagina opgericht.

Dat is een service naar de klanten toe en dat werkt (denk ik toch)
Going to Atsusacon!

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Discussie nr. 31: Vertegenwoordigers op fora

Post by mangazot »

Toen ik mijn eerste zakcentjes uitgaf aan boeken en strips, heb ik dat nooit gedaan aan uitgeverijen die contact zochten met de fans. Misschien waren er die wel al, maar ik had er dan toch niets van gemerkt.
Dus, is het nodig?
Ik denk het niet.
De uitgaven komen op de eerste plaats.
Maar als uitgeverij A het doet, en daardoor een sterkere concurrentiepositie krijgt dan uitgeverij B, dan is uitgeverij B ook verplicht om het te doen.
En zoals Neenee zegt, het is arbeidsintensief en een ondankbare taak. Tenslotte kan op zo'n forum vanalles gebeuren. De fans kunnen je de hemel in prijzen, maar als er een of andere muggenzifter tussenzit die altijd op een of ander zwak punt hamert dat misschien compleet bijkomstig is... Of als er ruzies ontstaan zodat de sfeer naar de haaien is... Ja, dan mag je achteraf aan een herstelperiode beginnen werken.
Een beetje zoals die topic hier onlangs over die twee stopgezette reeksen van Kana. Het risico bestaat dat zoiets blijft hangen, terwijl er ook andere uitgevers zijn die reeksen stopzetten, en er zijn zelfs uitgevers die AL hun reeksen hebben stopgezet, omdat ze de hele boel gewoon hebben opgedoekt. Maar toch riskeert Kana de kop van Jut te worden doordat er hier een draad over is.

Uiteindelijk zijn zulke contacten een bijzondere vorm van pr, en dat is niet eenvoudig. Het is spelen met vuur, als je het mij vraagt. Het zal wel weer op een of andere managementtheorie gebaseerd zijn over klantenrelaties, klantentrouw, klantvriendelijkheid, en meer van dat, die waarschijnlijk ooit het een en ander heeft opgeleverd voor een bedrijf dat ermee is begonnen. Een beetje zoals die Long Tail theorie: veel verdienen door producten te verkopen waarvan weinig exemplaren per product worden verkocht, maar wel van heel veel verschillende producten. Dat was het idee achter sommige onlinewinkels, maar toen zij moesten besparen of de winst wilden opdrijven, was het toch die "tail" waar ze als eerst in sneden. Grote hoeveelheden van een beperkt aantal producten verkopen blijft nu eenmaal rendabeler dan van een groot aantal producten per product een klein aantal verkopen.

Dus: moet het, dat contact met de fans?
Nee. Maar als de anderen het doen, dan moet je op z'n minst eens gaan kijken of het water niet te koud is. Je kunt niet achterblijven.
(zo, en daarmee weten jullie dus wat ik heb gestudeerd :coolbrows: )
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 31: Vertegenwoordigers op fora

Post by NeeNee »

mangazot wrote:
Een beetje zoals die topic hier onlangs over die twee stopgezette reeksen van Kana. Het risico bestaat dat zoiets blijft hangen, terwijl er ook andere uitgevers zijn die reeksen stopzetten, en er zijn zelfs uitgevers die AL hun reeksen hebben stopgezet, omdat ze de hele boel gewoon hebben opgedoekt. Maar toch riskeert Kana de kop van Jut te worden doordat er hier een draad over is.
Maar ze krijgen ook enorm veel reclame voor hun nieuwe reeksen omdat er draadjes over zijn.

Dus: moet het, dat contact met de fans?
Nee. Maar als de anderen het doen, dan moet je op z'n minst eens gaan kijken of het water niet te koud is. Je kunt niet achterblijven.
Klopt. En aangezien de Nl uitgeverijen in dit geval met een achterstandspositie begonnen zijn (veel mensen die al in het Engels of Frans lazen) is het voor hen toch wel belangrijk om de aandacht van de fans te trekken binnen de kleine Nl community. Volgens mij is dat zelfs hun voornaamste (potentiële) voordeel.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Discussie nr. 31: Vertegenwoordigers op fora

Post by Tamara »

Als series niet meer verschijnen, gaan mensen ook draadjes beginnen om te vragen wat er aan de hand is. Zoiets voorkom je niet.

Klopt. En aangezien de Nl uitgeverijen in dit geval met een achterstandspositie begonnen zijn (veel mensen die al in het Engels of Frans lazen) is het voor hen toch wel belangrijk om de aandacht van de fans te trekken binnen de kleine Nl community. Volgens mij is dat zelfs hun voornaamste (potentiële) voordeel.
'Klein' valt op zich nog wel weer mee. Kleine conventies trekken al snel 1000 bezoekers. Aniway heeft een oplage van 9.000 exemplaren. Natuurlijk moet manga het uiteindelijk ook hebben van de mensen die zichzelf geen fan noemen, maar als ze al niet eens de bestaande mangalezer kunnen overtuigen...

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 31: Vertegenwoordigers op fora

Post by NeeNee »

^ Dat is niets in vergelijking met de Engelse of Franse markt.

Maar ik bedoelde 'klein' vooral in de betekenis van 'het is een kleine wereld'. De Nederlandstalige community is min of meer beperkt tot een handjevol fora die ook nog eens heel sterk in elkaar overlopen, dus de hele doelgroep bereiken (diegenen die actief betrokken zijn dan) zou gemakkelijk moeten zijn.
Last edited by NeeNee on Sun Jul 10, 2011 20:08, edited 1 time in total.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Discussie nr. 31: Vertegenwoordigers op fora

Post by Tamara »

Nee, met de Franse en Engelse (en Duitse) markt kun je het inderdaad niet vergelijken, maar hé, Nederland en Vlaanderen zijn samen nog niet eens groot :) Maar inderdaad, onze community is compact. Het zou niet moeilijk moeten zijn om veel mensen in één keer te bereiken...

Post Reply