Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by NeeNee »

pietel wrote:Er zijn geen professionals als het op zoiets aankomt. Bij Kana doen ze evenhard gokwerk als wij doen. Trial & Error.
en spijtig genoeg is dat de enige methode die er is. Er zijn geen gegarandeerde successen, je moet risico's pakken en Inuyasha is geen subtopper, maar een wereldwijde hit.
Ik dacht dat dat nou net het voordeel van ervaring met de Franse markt was? Dat ze al een beetje een idee hadden welke combinaties er konden werken en niet werken?

Het is natuurlijk geen garantie, maar nogmaals, dat er een limiet zit aan het aantal lange shonen dat mensen gaan volgen was voorspelbaar. Volgens mij ligt het dan ook minder aan Inuyasha zelf (mijn lievelingsreeks, tussen haakjes) en meer aan de timing. En misschien speelt het feit dat de reeks net gedaan was ook wel tegen hen, op de een of andere manier heb ik het idee dat mensen sneller een serie gaan beginnen die nog loopt. Ik kan het mis hebben.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Tamara »

Het is een probleem als in de toekomst andere series hetzelfde lot ondergaan, want als uitgeverij ga je toch een zeker engagement aan als je een reeks vertaalt,
maar in dit geval kan ik ze weinig kwalijk nemen.
Ik neem het ze anders behoorlijk kwalijk dat ze ooit aan de series begonnen zijn. Valse hoop heet dat.
De keuze om de titels op onze markt uit te brengen was niet verkeerd, niemand wist toen hoe die markt zou reageren,
Er was wel het één en ander te voorspellen. Inu Yasha en Detective Conan doen het goed in het buitenland. Reden? De anime is op TV! In Duitsland kon (kan?!) je jarenlang 's middags Detective Conan kijken op RTL2 en de mangaserie is dan ook jarenlang EMA's grootste succes geweest. Inu Yasha? Ditto.
je moet risico's pakken en Inuyasha is geen subtopper, maar een wereldwijde hit.
Was. Inu Yasha was een wereldwijde hit 5+ jaar geleden. Toen Kana eraan begon was de serie al over z'n hoogtepunt heen.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Brook500 »

En misschien speelt het feit dat de reeks net gedaan was ook wel tegen hen, op de een of andere manier heb ik het idee dat mensen sneller een serie gaan beginnen die nog loopt. Ik kan het mis hebben.
Maar Detective Conan loopt nog & die wordt ook stopgezet. Dus daar zal het grootste probleem niet bij zitten.
Ik denk vooral ook aan de lengte van de 2 reeksen, en door de keuze van de beginnende lezers, DC & Inuyasha moesten afvallen.
Ik heb ook opgemerkt dat voor Naruto & Bleach meer reclame wordt gemaakt in de winkels dan de 2 vernoemde reeksen.
En als beginnende lezers ben je dan meer nieuwsgierig naar de geviseerde reeksen.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by NeeNee »

Brook500 wrote:
En misschien speelt het feit dat de reeks net gedaan was ook wel tegen hen, op de een of andere manier heb ik het idee dat mensen sneller een serie gaan beginnen die nog loopt. Ik kan het mis hebben.
Maar Detective Conan loopt nog & die wordt ook stopgezet. Dus daar zal het grootste probleem niet bij zitten.
Ik denk vooral ook aan de lengte van de 2 reeksen, en door de keuze van de beginnende lezers, DC & Inuyasha moesten afvallen.
Ik heb ook opgemerkt dat voor Naruto & Bleach meer reclame wordt gemaakt in de winkels dan de 2 vernoemde reeksen.
En als beginnende lezers ben je dan meer nieuwsgierig naar de geviseerde reeksen.
Ik bedoelde het in het algemeen. Voor Conan was een mindere verkoop enigzins voorspelbaar, detectives hebben een beperkter doelpubliek. Ik vind het goed dat ze het toch geprobeerd hebben (al hadden ze niet moeten beloven alle reeksen af te werken als ze zulke risico's nemen).

Maar van Inuyasha blijf ik erbij dat de timing zeer slecht was. a) Er waren toen echt al teveel 'gelijkaardige' lange shonen op de markt, b) de reeks was net afgelopen, dus iedereen wist dat hij 56 delen zou tellen en c) dat hij in andere talen al veel eerder volledig zou zijn. Dat zijn niet de ideale omstandigheden om een reeks te beginnen, en zeker niet zo'n lange reeks waarvan je weet dat het een grote investering is. Als ze toen gewoon een reeksje van 10 delen hadden gestart, dan hadden ze nu kunnen afvloeien zonder te cancellen. En dan hadden ze Inuyasha kunnen houden voor als Yu-Gi-Oh en Shaman King gedaan zijn, want dat zou volgens mij wel werken.

User avatar
Hercule
Posts: 195
Joined: Sat Oct 30, 2010 23:25

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Hercule »

Eerlijk gezegd was ik helemaal vergeten dat Kana Inuyasha uitgaf in het Nederlands want ik ben al jaren geen volume tegen gekomen in een stripboeken winkel.
Van DC vind ik het jammer ook omdat beloofd was dat men niet zomaar zou stoppen met een reeks.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by NeeNee »

^ Jup, dat soort beloftes mag je echt niet doen als je ze niet kunt waarmaken. Zeg dan dat je zeker de eerste 10 delen gaat uitgeven of zo, dan ga je op zijn minst niet als bedriegers af als later blijkt dat je het niet kunt doorzetten.

Ik vraag me af of ze Yu-Gi-Oh volledig gaan maken? Met 9, 5 en 7 maanden tussen de laatste albums zit die reeks volgens mij ook wel in de gevarenzone.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Koen »

Het was voor mij alsnog een onverwachte aankondiging, maar wel één die ik begrijp en zelf ondersteun. Je mag een ganse catalogus niet hypothekeren vanwege twee series die de rest de dieperik zouden insleuren. Ik hoop zelfs dat reeksen als Shaman King, YGH, Nana… net méér kans hebben om tot het einde door te gaan nu Conan en IY stopgezet werden. Ik heb liever dat Kana het eens over een andere boeg gooit qua uitgavepolitiek dan dat ze na nog enkele jaren aanmodderen met dezelfde niet-verkopende series de handdoek in de ring werpen en alle manga stopzetten.

Als ik hier lees dat enkel de toppers zullen overblijven en al de rest gecancelled zal worden trek ik grote ogen. Het zijn net toppers die gecancelled worden, of die nauwelijks verkopen. Of zijn Conan, Rumiko Takahashi (en bij Glénat lijkt ook Kenshin nauwelijks te verkopen),… geen klinkende namen? Of dat dan goed of slechts nieuws is, laat ik in het midden ;) In een klein taalgebied moet je ook de hoop niet koesteren dat we ooit een gediversifieerd aanbod gaan hebben zoals in Frankrijk of Amerika. Dat lijkt me een utopie. Als we hier de internationaal ronkende namen als Naruto en Bleach krijgen, en in hun kielzog enkele andere toppers, zullen we content mogen zijn.

En zoals pietel zegt, Kana heeft geen budget om een think tank op te richten of om uitgebreid marktonderzoek te doen naar wat kan aanslaan. Ik weet alleen dat ze alvast voor Conan de grote middelen hebben ingezet. Toen deze manga startte werd er toch redelijk wat advertentieruimte in kranten gevuld met Conanreclame. Dat heb ik voor Naruto, Bleach of Death Note nooit gezien. Ook al had Death Note ook wel een mooi persdossier dat werd rondgestuurd waardoor er misschien wat extra aandacht gecreëerd werd in de media. Je kan inderdaad wel zeggen dat de fans geen goed oog hadden op Conan en IY maar ik kan me anderzijds wel inbeelden dat vanuit Japanse kant er druk bestond om ‘hun toppers’ aan te kopen. Als Conan goed had verkocht was het commercieel zoveel interessanter dan Death Note dat na een luttele 12 volumes al geen geld in het laatje meer bracht, zo moet je het ook zien.

NeeNee, je zegt dat fans liever een reeks starten die nog lopende is in Japan. Geen idee of dat zo is, maar als ik de Franse fora van nabij volg is het net het omgekeerde. Daar zijn de mangafans net wantrouwig om nieuwe, langlopende reeksen te starten die nog lopen in Japan. Net omdat ze niet weten wanneer die gaat eindigen, hoe die gaat eindigen, hoelang ze op het einde in hun taal zullen moeten wachten, hoelang de reeks hun ‘mangabudget’ zal opsouperen, etc. etc. Daar is de teneur net om afgelopen, liefst wat kortere reeksen te starten. Ik meen me te herinneren dat ook jij de uitgeverijen erop wees eens wat kortere, afgelopen reeksen te beginnen. En blijkbaar denkt Kana er ook zo over. LG en Ikigami zijn kort en komen slechts sporadisch uit in Japan, en Psyren is afgelopen na 16 volumes (wat relatief kort is voor een recente shonen).

Soit, spijtige beslissing, zonder enige twijfel, maar laat ons hopen op een even zonnige toekomst als momenteel buiten. Geluk bij ongeluk: IY en Conan hebben in het Frans net hetzelfde formaat, layout en coverdesign. Dus onze collecties zullen niet fucked up zijn aan de buitenkant ;)
motivatiedip. help!

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Brook500 »

Als Kenshin ook al slechte verkoopcijfers haalt, dan zie ik weer al een reeks waar ik 't niet waag meer te gaan investeren in 't nl.
Is Hoshin ook niet zo'n slechte verkopende reeks op onze markt?
Er zijn nog wel enkele reeksen die ik wil voortzetten in 't nl. Alhoewel die minder & minder worden. :(
Image

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Berserker500 »

Er zijn precies toch niet veel reeksen in het nl die goed verkopen.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Koen »

Bij mij is het net omgekeerd, Brook. Ik zet hoe langer hoe meer series stop in het Frans als ze in het Nederlands verschijnen (Liar Game, Ikigami, Naruto, Nana...). Voorlopig blijf ik enkel Berserk nog in het Frans volgen. Omdat ik dan toch nog minder vertrouwen heb in Glénat dan in Kana ;)

(Nana is idd een prachtige uitgave in het Frans met die classy rug. Toch een verschil met die kiddy oranje/roze afwisseling bij ons, maar ja, Akata heeft enorm sterke grafici in dienst, heb ik zo de indruk.)
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by NeeNee »

Koen wrote:Het was voor mij alsnog een onverwachte aankondiging, maar wel één die ik begrijp en zelf ondersteun. Je mag een ganse catalogus niet hypothekeren vanwege twee series die de rest de dieperik zouden insleuren. Ik hoop zelfs dat reeksen als Shaman King, YGH, Nana… net méér kans hebben om tot het einde door te gaan nu Conan en IY stopgezet werden. Ik heb liever dat Kana het eens over een andere boeg gooit qua uitgavepolitiek dan dat ze na nog enkele jaren aanmodderen met dezelfde niet-verkopende series de handdoek in de ring werpen en alle manga stopzetten.
Ik weet niet. Ik had misschien liever gezien dat ze beide series op hiatus gezet hadden. Vooral bij Conan is de kans volgens mij niet onbestaande dat de reeks het later beter doet, als manga wat meer bekendheid geniet.

Nou ja, dat kan nog natuurlijk. De kans lijkt mij klein dat een anere uitgeverij de licensie zal oppikken, dus in principe kunnen ze altijd nog opnieuw beginnen. Al ga ik daar nou niet op zitten wachten.
Als ik hier lees dat enkel de toppers zullen overblijven en al de rest gecancelled zal worden trek ik grote ogen. Het zijn net toppers die gecancelled worden, of die nauwelijks verkopen. Of zijn Conan, Rumiko Takahashi (en bij Glénat lijkt ook Kenshin nauwelijks te verkopen),… geen klinkende namen? Of dat dan goed of slechts nieuws is, laat ik in het midden ;) In een klein taalgebied moet je ook de hoop niet koesteren dat we ooit een gediversifieerd aanbod gaan hebben zoals in Frankrijk of Amerika. Dat lijkt me een utopie. Als we hier de internationaal ronkende namen als Naruto en Bleach krijgen, en in hun kielzog enkele andere toppers, zullen we content mogen zijn.
Ik bedoel verkoopstoppers, met name Naruto en Bleach. Dat zijn namelijk de enige series die nog op een redelijk tempo uitgegeven worden.

Het is net omdat verkoopstoppers niet noodzakelijk overeenstemt met inhoudelijke toppers dat ik mij zorgen maak. En nee, met enkel die twee en 'in hun kielzog enkele andere toppers' ben ik niet content, want daar heb ik echt niets aan. Dingen als Liar Game en Psyren zijn dan veel interessanter voor de 'oudere' fans onder ons.
En zoals pietel zegt, Kana heeft geen budget om een think tank op te richten of om uitgebreid marktonderzoek te doen naar wat kan aanslaan. Ik weet alleen dat ze alvast voor Conan de grote middelen hebben ingezet. Toen deze manga startte werd er toch redelijk wat advertentieruimte in kranten gevuld met Conanreclame. Dat heb ik voor Naruto, Bleach of Death Note nooit gezien. Ook al had Death Note ook wel een mooi persdossier dat werd rondgestuurd waardoor er misschien wat extra aandacht gecreëerd werd in de media. Je kan inderdaad wel zeggen dat de fans geen goed oog hadden op Conan en IY maar ik kan me anderzijds wel inbeelden dat vanuit Japanse kant er druk bestond om ‘hun toppers’ aan te kopen. Als Conan goed had verkocht was het commercieel zoveel interessanter dan Death Note dat na een luttele 12 volumes al geen geld in het laatje meer bracht, zo moet je het ook zien.
Dat ze de forums lezen. Het is niet echt betrouwbaar marktonderzoek, maar je hebt wel een hoop gratis medewerkers om je te helpen denken.

Maar zoals ik al zei, voor Conan geef ik je gelijk, dat hebben ze geprobeerd. Ik denk dat het enkel nog zin heeft als de anime ooit op tv zou komen (en dat zal ook wel niet voor direct zijn).

Inuyasha aan de andere kant heb ik nooit reclame van gezien, en het uitgaventempo ging na een paar nummers al meteen de dieperik in. Ik heb niet echt het gevoel dat die reeks een eerlijke kans heeft gehad. (En dan zijn er de belachelijke vertalingen. Ik vraag mij nu echt af of die overdaad aan Japanse termen mensen heeft afgeschrikt.)
NeeNee, je zegt dat fans liever een reeks starten die nog lopende is in Japan. Geen idee of dat zo is, maar als ik de Franse fora van nabij volg is het net het omgekeerde. Daar zijn de mangafans net wantrouwig om nieuwe, langlopende reeksen te starten die nog lopen in Japan. Net omdat ze niet weten wanneer die gaat eindigen, hoe die gaat eindigen, hoelang ze op het einde in hun taal zullen moeten wachten, hoelang de reeks hun ‘mangabudget’ zal opsouperen, etc. etc. Daar is de teneur net om afgelopen, liefst wat kortere reeksen te starten. Ik meen me te herinneren dat ook jij de uitgeverijen erop wees eens wat kortere, afgelopen reeksen te beginnen. En blijkbaar denkt Kana er ook zo over. LG en Ikigami zijn kort en komen slechts sporadisch uit in Japan, en Psyren is afgelopen na 16 volumes (wat relatief kort is voor een recente shonen).
Ik denk dat vooral vlak na het beëindigen een erg slecht moment is voor lange reeksen, omdat je dan tegen een hele lange achterstand aankijkt. Misschien had Inuyasha over een paar jaar een betere kans gemaakt. Of misschien ook niet, ik ben geen helderziende. (Ik denk wel nog altijd dat het beter was geweest als er net een paar andere lange shonen waren afgelopen, zodat de mensen weer 'plaats' hadden voor een nieuwe lange reeks.)

Bij kortere reeksen geldt dit veel minder, daar is de tijdsduur sowieso veel korter dus dan maakt het niet zo uit. En ja, ik denk nog steeds dat kortere reeksen een beter idee is in de huidige marktsituatie, net omdat er al zoveel lange zijn. Maar als je dan toch een lange reeks wilt starten denk ik dat je beter bent met eentje die nog loopt, omdat je dan niet zit met iets wat eigenlijk al bij voorbaat gedateerd is.

De situatie in Frankrijk is natuurlijk ook een beetje anders, de meesten daar moeten wel Frans lezen want ze kunnen niets anders. Bovendien komen series daar in het algemeen veel vroeger (en sneller) op de markt, dus de gemidelde wachtijd is veel korter. Hier is de verleiding om over te stappen veel groter als je weet dat de Englse/Franse versie 40 volumes voorligt, en dat geldt nog veel sterker als een reeks al afgelopen is, want waarom zou je 20 jaar wachten op het einde als het nu al in de winkels ligt? Zolang de reeks nog loopt weet je dat je op een bepaald moment toch zult moeten wachten, maar hier dus niet en dat maakt volgens mij het ongeduld nog groter. Vandaar dat ik denk dat vlak na het (met veel publiciteit aangekondigde) einde het slechtse moment is.

Wat de nieuwe reeksen van Kana betreft, LG, Ikigami en Psyren zijn goede keuzes qua lengte, ik weet alleen niet of dat genoeg is. Zou het aantal albums van een reeks echt zo'n doorslaggevende factor zijn voor de gemiddelde Vlaamse mangalezer? In principe hoefde je van Conan ook niet alle albums te kopen, maar dat heeft toch niet gewerkt. Zou het bij Liar Game nu anders gaan?
Soit, spijtige beslissing, zonder enige twijfel, maar laat ons hopen op een even zonnige toekomst als momenteel buiten. Geluk bij ongeluk: IY en Conan hebben in het Frans net hetzelfde formaat, layout en coverdesign. Dus onze collecties zullen niet fucked up zijn aan de buitenkant ;)
Ja, nou kan ik weer tweedehands Conans in het Frans gaan jagen. :fadein:

Maar ik verlies wel zo stilaan mijn voeling met de Nederlandse markt, aangezien er nog maar eens ik het halfjaar een boekje voor mij tussen zit.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Koen »

Hiatus had leuk (en hoopvoller) geweest… Twee vragen rijzen dan echter meteen bij me op. Mocht dit van de Japanners? Dat zou alvast ‘niet voor niks’ geweest zijn, vermoed ik zo (als ze al zo flexibel zouden geweest zijn, wat ik betwijfel). En twee, zou dat voor jou een verschil gemaakt hebben? Zou je nu wèl braaf gewacht hebben tot het hiatus eventueel binnen enkele jaren werd opgeheven als je nu al niet enkele maanden kan wachten? ;)

Met ‘in het kielzog enkele andere toppers’ bedoelde ik natuurlijk wel niet enkel andere typische shonen, maar ook dingen als LG, Ikigami, Urasawa,… Toppers in hun genre, als het ware.

Voor IY sta ik ook niet echt achter die overdaad aan Japanse termen, alleen kan het enkel die mensen gestoord hebben die de reeks ook daadwerkelijk een kans gaven. Geen idee of IY nooit gescoord heeft of als ze na elk volume een terugval kende. Daar kan enkel Kana over oordelen.

Geen idee of iets als het aantal volumes echt van belang is voor de NL markt. Geen idee of de kopers (niet enkel de fans dus, wel de kopers ;)) zo geïnformeerd zijn en zo omzichtig omgaan met alles als wij, de fans.

Ik heb nog een redelijk gevuld jachtterrein als het op Franse Conans aankomt ;) Ik moet gewoon eens zien welke ik voor Berserker al opzij hou.
motivatiedip. help!

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Brook500 »

Berserker500 wrote:Er zijn precies toch niet veel reeksen in het nl die goed verkopen.
Ik vraag mij eigenlijk af wat er wel goed verkoopt hier. One Piece, Dragonball, Naruto, Bleach sowieso & ik dacht dat Berserk ook redelijk goed is.

Nu ik eraan denk: Hadde ze een paar jaar geleden ipv Inuyasha niet beter een reeks als Prince of Tennis kunnen publiseren?
Hier in België is tennis een serieuze populaire sport geworden door onze toppers Henin & Clijsters & is ook een sport die meer & meer wordt beoefend. :?
Image

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Koen »

Tennis is geen populaire sport, Brook. Clijsters en Henin zijn populair, maar als je ziet dat de Fed Cup confrontatie (halve finale!) vorige week niet eens de zaal halfgevuld kreeg dan zie je hoe afhankelijk tennis is van namen, en niet van de sport an sich.
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by NeeNee »

Koen wrote:Hiatus had leuk (en hoopvoller) geweest… Twee vragen rijzen dan echter meteen bij me op. Mocht dit van de Japanners? Dat zou alvast ‘niet voor niks’ geweest zijn, vermoed ik zo (als ze al zo flexibel zouden geweest zijn, wat ik betwijfel). En twee, zou dat voor jou een verschil gemaakt hebben? Zou je nu wèl braaf gewacht hebben tot het hiatus eventueel binnen enkele jaren werd opgeheven als je nu al niet enkele maanden kan wachten? ;)
Ik heb lang braaf gewacht op Conan, hoor. Het vorige nummer was een jaar geleden en ik dacht nog niet aan overstappen (ondanks het feit dat ik een groot deel van de reeks al in het Frans heb). En nee, waarschijnlijk niet, maar ik vind het nog steeds jammer dat andere mensen de reeks nu niet meer kunnen leren kennen. Ze is echt te cool om zomaar weg te smijten.
Voor IY sta ik ook niet echt achter die overdaad aan Japanse termen, alleen kan het enkel die mensen gestoord hebben die de reeks ook daadwerkelijk een kans gaven. Geen idee of IY nooit gescoord heeft of als ze na elk volume een terugval kende. Daar kan enkel Kana over oordelen.
Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar ik blader een nieuwe reeks eerst eens door in de winkel, en als ik na 5 bladzijden de draad kwijt ben dan koop ik hem dus niet. Het afschrikeffect komt vóór de aankoop, niet erna.
Ik heb nog een redelijk gevuld jachtterrein als het op Franse Conans aankomt ;) Ik moet gewoon eens zien welke ik voor Berserker al opzij hou.
Ik heb de latere nummers bijna allemaal. Nu alleen 14-24 nog, die ik eigenlijk in het Nederlands wilde kopen.

Post Reply