Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Koen »

Interessante post, Tamara. Zeker voor een leek als mij die de Amerikaanse markt van haar noch pluimen kent/volgt. Toch frons ik de wenkbrauwen als ik lees dat ze een dozijn nieuwe titels lanceren in de zomermaanden. Zomer is niet de interessantste periode om nieuwe dingen te lanceren en een dozijn lijkt me wel héél veel. Lijkt me eerder overspoelen dan introduceren. Maar alles hangt ervan af hoe veel maanden hun zomer telt ;) en hoeveel titels ze al overnemen uiteraard... Boeiende tijden op de Amerikaanse markt blijkbaar...
motivatiedip. help!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Tamara »

Nee, ik denk dat de timing wel correct is. Ze nemen het van Del Rey over (-> combinatie van opgeschoonde catalogus en nieuwe titels), dus het is niet allemaal extra drukte. Ook is het conventieseizoen dan nog in volle gang, dus er zijn veel handelaren die extra zullen inkopen. Het geluk staat ook aan hun kant. Tokyopop was misschien al flink geslonken de afgelopen drie jaar, maar het betekent toch dat er ongeveer 10-15 releases per maand wegvallen. Daar komt nog bovenop dat Kodansha USA als nieuwkomer niet gebukt gaat onder de Borders-situatie (enorme boekenketen kocht bij veel uitgeverijen voor flinke bedragen in, slaagde er niet in voor de geleverde spullen te betalen en vroeg faillissement aan; veel uitgeverijen zijn dus miljoenen misgelopen), ze maken een frisse start.

Natuurlijk nemen ze risico, maar zo is de markt nu eenmaal op dit moment. Wachten tot de situatie verbetert is ook geen optie, lijkt mij.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Koen »

Ah, conventies, das inderdaad een gegeven dat ik over het hoofd zag. Juli was een doodse maand op de Franse markt... tot Japan Expo zo groots werd en eind juni/begin julie misschien wel de belangrijkste periode is gewoorden voor de uitgeverijen.
motivatiedip. help!

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Brook500 »

Koen wrote:Ah, conventies, das inderdaad een gegeven dat ik over het hoofd zag. Juli was een doodse maand op de Franse markt... tot Japan Expo zo groots werd en eind juni/begin julie misschien wel de belangrijkste periode is gewoorden voor de uitgeverijen.
Dat had ik vorig jaar op JE ook door. Daar lagen bij de stands van de uitgevers nieuwe delen gedrukt die normaal gezien pas 1 of zelfs 2 maanden nadien pas in de winkels komen. :D
Image

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Tamara »

Koen wrote:Ah, conventies, das inderdaad een gegeven dat ik over het hoofd zag. Juli was een doodse maand op de Franse markt... tot Japan Expo zo groots werd en eind juni/begin julie misschien wel de belangrijkste periode is gewoorden voor de uitgeverijen.
In de VS is het wat meer versplinterd, maar het is een goede plek om als uitgeverij te laten zien dat je bestaat.

Ik heb eigenlijk geen idee of Kodansha zelf op veel beurzen zal staan, maar als ze slim zijn, nemen ze een voorbeeld aan Vertical. Ed Chavez, die de marketing voor Vertical doet, maakt er altijd een punt van om fans en pers te woord te staan. Als bijvoorbeeld ANN over de staat van de Amerikaanse manga industrie wil praten, kun je er vrijwel zeker van zijn dat Ed klaar staat om deel te nemen aan een podcast.

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by mangazot »

Als ze met IY en DC stoppen op een moment dat een episode is afgerond, zal het allemaal zo erg wel nog niet zijn. Je hebt dan wel niet de volledige reeks, maar aan de andere kant heb je er dan ook niet zo veel last van.

Maar, ja, een reeks stoppen is altijd een begrafenis. :x (lekker goth :mrgreen: )

En de investeringen van de lezers? Als de uitgever stopt op een moment in de reeks waar je kunt stoppen, is het ook niet zo erg. EN als de uitgever stopt, zal het aantal lezers dat investeerde wel niet groot zijn geweest. :roll:

En dan nog: Kana had beloofd reeksen niet te stoppen, "zoals de zaken nu staan", als ik Tamara mag geloven. Maar blijkbaar staan de zaken nu niet meer zoals "nu" "toen" was. Dan hebben ze geen belofte gebroken. :-?

Het lijkt of er gewoon een ruil is geweest: we stoppen slecht lopende reeksen, en vervangen ze door nieuwe. Op die manier blijft de Japanse uitgever tevreden, want hij verkoopt nog evenveel deeltjes als vroeger, alleen toevallig van andere reeksen, en Kana gaat niet kopje onder. :rainbow1:
k' Had het ook liever anders gehad.

Maar ja....

En je moet je ook eens dit afvragen: waarom zijn de reeksen gestopt die VOLTOOID werden? Omdat het verhaal AF WAS? Of omdat het werd AFGEMAAKT? :2gunfire: Da's een doordenkertje, weet je. :halfrobot:

EN het is officieel geen hiatus, maar misschien blijkt ooit dat het echt alleen maar een hiatus was. Als Kana dat niet zegt, is het omdat ze het spel echt wel eerlijk spelen. :scrambleup:

In het Engels of het Frans? Ja, vergeet het. Ik lees in het Nederlands. Punt. Veel gemakkelijker. Het kan mij geen bal schelen of het in andere talen verderloopt. Dan laat ik dan maar lopen. Ik loop er niet achteraan. 8) Zal me :silly: wezen.

Ik hoop dat de nieuwe reeksen wat worden.

Kodansha: waarom zouden zij plots zoveel reeksen tegelijk uitbrengen? Om te zien wat verkoopt, en er na een jaartje of twee de zwakke broertjes uit te gooien? :puppydogeyes:

Troost je: het is met Kana tenminste niet zo erg als met De Vliegende Hollander. Die zijn helemaal RIP. en :changes:
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by NeeNee »

mangazot wrote:Als ze met IY en DC stoppen op een moment dat een episode is afgerond, zal het allemaal zo erg wel nog niet zijn. Je hebt dan wel niet de volledige reeks, maar aan de andere kant heb je er dan ook niet zo veel last van.
Jammer genoeg eindigt Inuyasha vlak op een klifhanger.
En de investeringen van de lezers? Als de uitgever stopt op een moment in de reeks waar je kunt stoppen, is het ook niet zo erg. EN als de uitgever stopt, zal het aantal lezers dat investeerde wel niet groot zijn geweest. :roll:
Dat doen ze dus niet. En het aantal lezers was dan misschien niet zo hoog, maar dat betekent niet dat diegenen die het wel kochten niet geïnvesteerd hebben.
En dan nog: Kana had beloofd reeksen niet te stoppen, "zoals de zaken nu staan", als ik Tamara mag geloven. Maar blijkbaar staan de zaken nu niet meer zoals "nu" "toen" was. Dan hebben ze geen belofte gebroken. :-?
Als ik mij niet vergis werd er gezegd dat ze geen reeksen voortijdig zouden stopzetten. En dan nog, klantenvertrouwen win je niet met "Je had de kleine lettertjes maar moeten lezen."
En je moet je ook eens dit afvragen: waarom zijn de reeksen gestopt die VOLTOOID werden? Omdat het verhaal AF WAS? Of omdat het werd AFGEMAAKT? :2gunfire: Da's een doordenkertje, weet je. :halfrobot:
Inuyasha is gestopt omdat het verhaal af was. En nee, Takahashi werd niet verplicht om te stoppen; er was een lang uitgesponnen einde en een epiloog en alles.

Conan is helemaal niet gestopt, de reeks is nog steeds razend populair in Japan.
In het Engels of het Frans? Ja, vergeet het. Ik lees in het Nederlands. Punt. Veel gemakkelijker. Het kan mij geen bal schelen of het in andere talen verderloopt. Dan laat ik dan maar lopen. Ik loop er niet achteraan. 8) Zal me :silly: wezen.
Fijn voor jou, maar er zijn waarschijnlijk wel mensen die graag het einde van Inuyasha willen lezen. Ondanks de losstaande verhaaltjes werkt die reeks namelijk naar een duidelijk einddoel toe vanaf volume 6, en dan wil je ook weten of ze het halen.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Tamara »

neenee wrote: Als ik mij niet vergis werd er gezegd dat ze geen reeksen voortijdig zouden stopzetten. En dan nog, klantenvertrouwen win je niet met "Je had de kleine lettertjes maar moeten lezen."
Dat en ze zeiden dat ze nog jaren door zouden kunnen gaan zoals de zaken er toen voorstonden. Dat was toen Detective Conan en Inu Yasha nog sporadisch verschenen - niet erg lang geleden dus. Een serie gaat niet van rendabel naar verliesgevend binnen een deel of twee, dus ja, dat zou ik ook als een leugen tellen.

Zeg, eigenlijk is het ontzettend ironisch dat Detective Conan vervangen is met Liar Game, niet? :)

Weet je wat Kana zou moeten doen? Een abonnement op Liar Game verloten onder de mensen die braaf alle delen van Detective Conan en/of Inu Yasha hebben gekocht. Dat is een leuke wedstrijd :D
mangazot wrote:Kodansha: waarom zouden zij plots zoveel reeksen tegelijk uitbrengen? Om te zien wat verkoopt, en er na een jaartje of twee de zwakke broertjes uit te gooien? :puppydogeyes:
Verdiep je er eens in. Veel van die series zijn korter dan tien delen en worden om de twee maanden uitgegeven. Over twee jaar is het gros van de nieuwe series dus al afgelopen. Sterker nog, één van de series is deze herfst al compleet. Until the Full Moon telt maar twee delen.

User avatar
Hercule
Posts: 195
Joined: Sat Oct 30, 2010 23:25

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Hercule »

Maar, ja, een reeks stoppen is altijd een begrafenis, (lekker goth )
Is dit een uitdrukking? en bovendien is een begrafenis heel wat erger als het stoppen van twee manga reeksen.
Verdiep je er eens in. Veel van die series zijn korter dan tien delen en worden om de twee maanden uitgegeven. Over twee jaar is het gros van de nieuwe series dus al afgelopen. Sterker nog, één van de series is deze herfst al compleet. Until the Full Moon telt maar twee delen.
Daar komt nog bij dat veel van de langere titiels die Kodansha uit zal geven zich bij Del Rey al bewezen hebben. Daar nemen ze dus weinig risico mee.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by NeeNee »

Tamara wrote: Zeg, eigenlijk is het ontzettend ironisch dat Detective Conan vervangen is met Liar Game, niet? :)
Ja. En dat is niet echt vertrouwenwekkend. Ze gaan echt moeite moeten doen om Liar Game aan de man te brengen, anders gaat het volgens mij straks dezelfde weg op.
Weet je wat Kana zou moeten doen? Een abonnement op Liar Game verloten onder de mensen die braaf alle delen van Detective Conan en/of Inu Yasha hebben gekocht. Dat is een leuke wedstrijd :D
Dat zou inderdaad een goed idee zijn. Een krachtige verontschuldiging, en misschien geraken de laatste nummers van Conan en Inuyasha dan toch nog verkocht (want die wil nu natuurlijk geen kip meer).

Zelfs als het alleen om het eerste deel ging (of beter nog, de eerste delen van LG en Psyren) zou het nog een mooi gebaar zijn. Moet je echt eens aanraden, Koen. De ideale manier om mensen die nu zwaar teleurgesteld zijn in Kana toch nog aan de nieuwe series te krijgen.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Koen »

Ik denk dat er toch een heel groot verschil is tussen Conan en Liar Game. Conan zou zonder problemen een volwassener publiek kunnen aanspreken maar die laten de boekjes links liggen vanwege de kiddy covers met de huppeldepupkleurtjes. Liar Game heeft sowieso al oudere personages én Kana trekt voluit de kaart van die oudere lezers door de covers stilish aan te passen. Soit, daar lijken ze me toch een duidelijke keuze te maken die bij Conan niet goed uit de verf kwam.

Ik wil dat wedstrijdvoorstel gerust eens onder de aandacht brengen alleen kan ik me moeilijk voorstellen dat Kana de aandacht wil trekken op het stopzetten van twee series (wat zo'n wedstrijd zou doen). En hoe je dan praktisch kan bewijzen dat deelnemers al of niet de ganse reeks hebben gevolgd is me ook niet echt duidelijk.
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by NeeNee »

Koen wrote:Ik denk dat er toch een heel groot verschil is tussen Conan en Liar Game. Conan zou zonder problemen een volwassener publiek kunnen aanspreken maar die laten de boekjes links liggen vanwege de kiddy covers met de huppeldepupkleurtjes. Liar Game heeft sowieso al oudere personages én Kana trekt voluit de kaart van die oudere lezers door de covers stilish aan te passen. Soit, daar lijken ze me toch een duidelijke keuze te maken die bij Conan niet goed uit de verf kwam.
Mogelijk. Maar de reeks is dan weer veel minder bekend bij het mangapubliek, dus ze zullen sowieso stevig moeten adverteren.
Ik wil dat wedstrijdvoorstel gerust eens onder de aandacht brengen alleen kan ik me moeilijk voorstellen dat Kana de aandacht wil trekken op het stopzetten van twee series (wat zo'n wedstrijd zou doen). En hoe je dan praktisch kan bewijzen dat deelnemers al of niet de ganse reeks hebben gevolgd is me ook niet echt duidelijk.
Laat ze een foto nemen van alle delen met hun paspoort erbij?

Je zult wel een beetje kleinschalige fraude hebben (broers en zussen die dezelfde collectie fotograferen), maar dat maakt niet zoveel uit. En dat ze de manga pas later hebben gekocht geeft ook niets, je wilt die boekjes tenslotte net kwijt.

Wat dat onder de aandacht brengen betreft, het is beter dat klanten het nu weten dan dat ze nog jaren vruchteloos zitten te wachten op nieuwe nummers, want dan geraken ze alleen maar meer gefrustreerd. Volgens mij zou zo'n wedstrijd bij wijze voor goedmakertje net een goede indruk maken. En vergeet niet dat je ook de nieuwe reeksen onder de aandacht brengt, vooral van mensen die anders misschien een tijdje niets meer met Kana te maken zouden willen hebben. Dat lijkt mij persoonlijk nog iets belangrijker qua publiciteit.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Koen »

NeeNee wrote:Maar de reeks is dan weer veel minder bekend bij het mangapubliek, dus ze zullen sowieso stevig moeten adverteren.
Ik ben dan van mening dat het typische mangapubliek viseren toch niet echt de beste zet is aangezien die NL manga vaak links laten liggen. Voor andere talen of scans, dat laat ik dan nog in het midden. Dus je moet ruimer gaan. Volgens mij. Daarmee kijk ik enorm uit naar wat Black Butler hier bij ons gaat doen. Want das echt een titel typisch voor het mangapubliek. Benieuwd of die hier gaat scoren... Het is er alvast eentje die ik niet in m'n Heuvelgeverij-catalogus zou opnemen ;) Misschien moet ik na het enorme succes van Black Butler m'n ganse denkpatroon bijschaven, maar dat weten we dan ook weer :)
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by NeeNee »

Ik hoop dat hij flopt. Ik vind het een vreselijke reeks. :roll:

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Koen »

Van mij mag hij een ongekend succes kennen, als dat dan voor meer Kana-slagkracht zorgt. :)
motivatiedip. help!

Post Reply