Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Kira »

Berserker500 wrote:http://www.stripspeciaalzaak.be/StripFacts.php#Kana
Je moet het artikel maar eens lezen Brook want ik schat het nu toch negatiever in als er voor.
In het slechtse geval komt er niets meer van Urasawa. :(
:( :( Nee, dit vind ik écht te zielig. (Ik had me pas bijna overwogen om 20th Century Boys toch maar te kopen omdat ik het dan toch kon inhalen en uiteindelijk zag het er ook nog wel tof uit)
Tamara wrote:
Ze hebben precies op uw ziel getrapt, als ik u zo hoor. Wat kan de wereld toch hard zijn.
Geef Neenee eens ongelijk. Moet je eens kijken wat lezers minstens hebben geïnvesteerd als ze elke keer (dus 3-5 jaar lang!) tijdig de nieuwe releases van de dode series hebben gekocht:
Inu Yasha: €50
Detective Conan: €65
20th Century Boys: €70

Bijna €200 die ook in Duitse/Franse/Engelse manga geïnvesteerd hadden kunnen worden.
Per fan natuurlijk.

En NeeNee heeft wat tegenslagen gehad blijkbaar, dus ik neem het haar niet kwalijk.
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by NeeNee »

Kana is al zeker twee klanten kwijt. Glenat waarschijnlijk ook, want dit zet een tendens voor de Nl-markt als geheel.
vi2003 wrote:Ze denken toch niet dat ik Liar Game, Psyren of Ikigami ga kopen, van een
uitgever die series niet afmaakt. Kana kan me de pot op.
Usagi-chan wrote:Niet juist de enige Kana series (samen met Nana) die ik nog uitkijk om te kopen ;___;!!! FML

Denk maar niet dat ik die 'nieuwe series' ga aanschaffen, als het zo zit, geef ik mijn geld liever uit aan VIZ.

Tot zover mijn determinatie om de Nederlandse mangamarkt te steunen.
Ik hoop maar dat die nieuwe series ook een nieuw publiek vinden, want ik hoor meer en meer dat old-timers de Nl-markt opgeven. En die old-timers zijn misschien niet zo belangrijk voor de verkoopcijfers, maar wel voor reclame. Als ze die groep kwijtgeraken hebben ze echt een probleem, want volgens mij is advies door andere fans best wel belangrijk in dit wereldje.

Of misschien zie ik het weer te pessimistisch. Maar toch, het is geen goed teken.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Koen »

Ja, want VIZ zet geen series stop...

Reeksen stopzetten is natuurlijk nooit goed. Enerzijds verkopen reeksen dan blijkbaar niet genoeg, en anderzijds schaad je sowieso het vertrouwen. Van fans, van mensen die erover horen, etc. Maar natuurlijk kan het een noodzakelijk kwaad zijn. En dat lijkt me hier toch echt het geval. Als je ziet dat Kana drie nieuwe series lanceert, een vierde aankondigt en nog verrassingen voorziet, dan denk ik niet dat ze de strijdbijl al aan het begraven zijn. Ze willen duidelijk nog investeren om manga te doen slagen in ons taalgebied, en teren niet louter op de bestaande reeksen die dan wel een centje opleveren.

En natuurlijk is het nefast dat fans Kana/Glénat de rug toekeren maar ja, dat weet je als uitgeverij ook wel. Het zal zijn dat het echt niet anders kon.
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by NeeNee »

Koen wrote:Ja, want VIZ zet geen series stop...
Waarom zet je het beste argument in het klein? Dat was ik al haast vergeten.

*gaat ze van antwoord dienen in Koens plaats*

PrIEsTER
Posts: 164
Joined: Sun Feb 20, 2011 21:10

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by PrIEsTER »

Beste Neenee,

Mensen die hun lievelingsseries laten vallen voor zoiets, speelden reeds met de gedachte om over te schakelen.
Het is waar dat je voor de NL series wat meer geduld/begrip/verdraagzaamheid moet kunnen opbrengen, maar in het NL
lezen is nog altijd het gemakkelijkst en gewoon een kwestie van smaak.
+Ik vind het nogal opvallend op andere fora dat het cool is om NL-manga af te breken en te zeggen dat je enkel Engels
leest (hoewel enkel Japans origineel is :idea: ).

En qua geduld: mensen die nu pas op de trein springen hebben toch al wat keuze: zie je eigen lijst van verschenen manga in het NL :wink:

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by NeeNee »

PrIEsTER wrote:Beste Neenee,

Mensen die hun lievelingsseries laten vallen voor zoiets, speelden reeds met de gedachte om over te schakelen.
Het is waar dat je voor de NL series wat meer geduld/begrip/verdraagzaamheid moet kunnen opbrengen, maar in het NL
lezen is nog altijd het gemakkelijkst en gewoon een kwestie van smaak.
+Ik vind het nogal opvallend op andere fora dat het cool is om NL-manga af te breken en te zeggen dat je enkel Engels
leest (hoewel enkel Japans origineel is :idea: ).

En qua geduld: mensen die nu pas op de trein springen hebben toch al wat keuze: zie je eigen lijst van verschenen manga in het NL :wink:
Nou, ik begrijp best dat mensen geen zijn meer hebben om geld te besteden aan een lange serie in het Nederlands als ze niet zeker weten of die afgewerkt gaat worden. Trouwens, de commentaren gingen er vooral over dat ze geen nieuwe series bij Kana meer zouden beginnen. Mensen die zeggen dat ze hun andere lopende series gaan stopzetten heb ik nog niet gehoord.

Ik ben zelf ook een grote voorstander van Nl-manga, dan weet je best, maar dat maakt mij nog niet automatisch fan van wat de uitgeverijen doen. Het is één ding om mensen te overtuigen dat een bepaalde taal niet slechter is dan een andere, maar het is al veel moeilijker om ze wijs te maken dat ze er ook nog eens ontzettend trage en soms afhakende uitgaven moeten bijnemen. Ik kan ze nu echt niet meer kwalijk nemen dat ze eerst eens naar de toekomst kijken vooraleer op de boot te springen, want als je die series al die tijd braafjes en met veel geduld gevolgd hebt dat is dit echt wel een schot in de rug.

User avatar
yatagarasu
Posts: 160
Joined: Thu Dec 30, 2010 2:30
Location: Vlaanderen

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by yatagarasu »

NeeNee wrote:
PrIEsTER wrote:Beste Neenee,

Mensen die hun lievelingsseries laten vallen voor zoiets, speelden reeds met de gedachte om over te schakelen.
Het is waar dat je voor de NL series wat meer geduld/begrip/verdraagzaamheid moet kunnen opbrengen, maar in het NL
lezen is nog altijd het gemakkelijkst en gewoon een kwestie van smaak.
+Ik vind het nogal opvallend op andere fora dat het cool is om NL-manga af te breken en te zeggen dat je enkel Engels
leest (hoewel enkel Japans origineel is :idea: ).

En qua geduld: mensen die nu pas op de trein springen hebben toch al wat keuze: zie je eigen lijst van verschenen manga in het NL :wink:
Nou, ik begrijp best dat mensen geen zijn meer hebben om geld te besteden aan een lange serie in het Nederlands als ze niet zeker weten of die afgewerkt gaat worden. Trouwens, de commentaren gingen er vooral over dat ze geen nieuwe series bij Kana meer zouden beginnen. Mensen die zeggen dat ze hun andere lopende series gaan stopzetten heb ik nog niet gehoord.

Ik ben zelf ook een grote voorstander van Nl-manga, dan weet je best, maar dat maakt mij nog niet automatisch fan van wat de uitgeverijen doen. Het is één ding om mensen te overtuigen dat een bepaalde taal niet slechter is dan een andere, maar het is al veel moeilijker om ze wijs te maken dat ze er ook nog eens ontzettend trage en soms afhakende uitgaven moeten bijnemen. Ik kan ze nu echt niet meer kwalijk nemen dat ze eerst eens naar de toekomst kijken vooraleer op de boot te springen, want als je die series al die tijd braafjes en met veel geduld gevolgd hebt dat is dit echt wel een schot in de rug.
Ik blijf mij afvragen wie er de doelgroep is van de manga-uitgevers in Belgïe (en dan bedoel ik Vlaanderen) Als je ze bijna enkel in speciaalzaken kan kopen, dan zie ik de afzetmarkt in Vlaanderen niet groter worden in de nabije toekomst. :? Ok, ze hebben er tegenwoordig ook in de Fnac en de Carrefour (denk ik), maar ik vraag me af of er veel verkocht worden. Hoewel ik een tijdje geleden een jonge vrouw een Death Note zag lezen in het station 8) Misschien is er toch nog een sprankje hoop :lol: Het is niet meer dan normaal dat het stopzetten van reeksen kwaad bloed zet bij de trouwe lezers. :( Helaas moeten uitgeverijen ook winst maken.
Image

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by mangazot »

yatagarasu wrote:[Ik blijf mij afvragen wie er de doelgroep is van de manga-uitgevers in Belgïe
Euh.... stripliefhebbers? :mrgreen:
Image

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Koen »

Ik ben nu echt wel eens benieuwd naar het succes van de nieuwe reeksen... Ikigami is idd eerder voor de stripliefhebber, Black Butler is dan weer volledig voor de mangafan, en Liar Game hangt daar wat tussenin. Kan goede test worden ;)
motivatiedip. help!

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Jarus »

Ik vraag me af of er ook ergens verkoopcijfers zijn in het openbaar.
Want ik vraag me soms wel eens af hoe goed sommige series verkocht worden.
Weet iemand of dat misschien openbaar is???
En dan hebben wij ook allemaal een idee hoe goed alles loopt.
Maar het leek me zowiezo geen makkelijke keuze voor kana om het stop te zetten.
MIsschien is er hoop dat als de manga markt goed loopt dat ze het weer oppakken.
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Brook500 »

Hey, Jarus is back!!! :D :Fade-color
Over de verkoopcijfers kan ik je eigenlijk niets vertellen. Maar over het feit dat er van Death Note & Bleach sowieso al delen zijn herdrukt, is al zeker positief voor de nl-markt.
Heeft Monster & Naruto van Kana eigenlijk al herdrukken gehad?
Image

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Jarus »

ja ik ben weer even terug.
En ben je blij mij weer te zien :D
Maar goed dus zowiezo herdrukken van bleach en death note dat is mooi.
Iemand nog meer info??
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

User avatar
Edward
Posts: 367
Joined: Tue Oct 07, 2008 15:28

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Edward »

Jarus wrote:ja ik ben weer even terug.
En ben je blij mij weer te zien :D
Maar goed dus zowiezo herdrukken van bleach en death note dat is mooi.
Iemand nog meer info??
Ik vind het feit dat Kana in 2011 totaal 11 nieuwe reeksen op de NL markt ook wel bijzonder (liar Game, Ikigami, Psyren, Black Butler, Doubt). Het stoppen van 2 reeksen zat daar wel wat vreemd tegenover... dat geeft wel weer verwarring van hoe goed de markt nu eigenlijk loopt. Sowieso voldoende ook door te zetten... het zit hem echt in de reeksenkeuze blijkbaar...

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Jarus »

ja het zal hem zeker in de reeks keuzen liggen.
en ja inuyasha was wel wat ouder misschien ligt het ook wel aan??
maar nog niemand met verkoopcijfers ofzo????
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Koen »

Er staat wat in MangaHeuvelMagazine 4 over de verkoop van NL reeksen ('eigen uitgeverij' artikel, aan het eind).
motivatiedip. help!

Post Reply