Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Koen »

Minder leuk nieuws van het Kana-front, maar misschien niet geheel onverwacht.
In overleg met de Japanse uitgeverij Shogakukan hebben we beslist om de reeksen Inuyasha en Detective Conan stop te zetten in het Nederlands.
De verkoop van beide reeksen viel op de Nederlandstalige markt heel erg tegen. Omdat beide reeksen niet rendabel waren, hebben we ervoor gekozen om in 2011 in nieuwe reeksen (Liar Game, Psyren, Ikigami en nog een aantal verrassingen) te investeren.
Ondanks de moeilijke marktsituatie blijven we dus investeren in manga. We doen dit jaar dan ook ons uiterste best om manga op de Nederlandstalige markt definitief te doen doorbreken. Maar daarvoor hebben we ook jullie hulp en steun nodig.
motivatiedip. help!

alkatar4
Posts: 9
Joined: Wed Mar 09, 2011 19:07

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by alkatar4 »

:( jammer

User avatar
Gilles
Posts: 95
Joined: Fri Oct 05, 2007 19:12
Location: Torhout, West-Vlaanderen, België
Contact:

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Gilles »

Ik was al maanden op deze reactie aan het wachten om eerlijk te zijn. In ieder geval, Shaman King en Yu-Gi-Oh! moeten ze wel afmaken! Die reeksen staan al veel verder en zijn bijlage zo uitzichtloos niet.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Tamara »

Ik herinner me de beloften van een paar jaar geleden nog...

*bleep* jou, Kana.

Ik had dus nooit mijn Duitse edities moeten verkopen :/

Op mij maken ze netto niet eens winst, want tot nu toe ben ik van plan slechts twee van de nieuwe series te kopen.

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Berserker500 »

Ik had wel verwacht dat dit vroeg of laat zou gebeuren maar ik vind het toch heel spijtig.
En dan te zeggen dat ik met Conan juist ben overgeschakeld naar de Franse versie.
Hopelijk zijn dit wel de enige reeksen die gestopt zijn.

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by pietel »

Terechte keuze denk ik.
Allebei heel lange series (te lange series zelfs) en waarschijnlijk tamelijk duur in aankoop (omdat ze zo populair zijn in japan)
Maar naar mijn mening ook de minst aantrekkelijke series van kana.
Ik heb ze allemaal gekocht, de nederlandse uitgaves, maar ik ben nog altijd niet overtuigd waarom ze zo geweldig zijn.
Inuyasha heeft geen meeslepend verhaal en geen cliffhangers en heeft een ouderwetse stijl. de humor is het grootste pluspunt, maar die is nogal japans.
Conan is een kinderserie (12-14jaar). of zo is het toch altijd bij mij overgekomen. Als manga al wil verkopen in onze contreien moet men het vooral richten op tieners en jongvolwassenen.
Tja ze zijn beide heel episodisch met opeenvolgende kleine verhaaltjes, dus het kan weinig kwaad om het verhaal af te breken. Ik heb geen enkele intentie om de series verder te kopen in een eventuele andere taal.

Goed nieuws voor mij dus. Ik krijg "nog een aantal verrassingen" in plaats van deze twee.
Image

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Tamara »

Terechte keuze denk ik.
Allebei heel lange series (te lange series zelfs) en waarschijnlijk tamelijk duur in aankoop (omdat ze zo populair zijn in japan)
Ik ben het er niet mee oneens, maar Kana stuurt zo wel een verkeerd boodschap De meeste van ons hadden wel door dat het vreemde aankopen waren, maar we kochten ze omdat Kana zeker leek te zijn van z'n zaak. Anders begin je toch niet aan van die lange series? Alle nieuwe series lopen nog in Japan. Is er ook maar enige garantie dat Kana het niet weer halverwege de serie op zal geven?

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by NeeNee »

Nou weten we ook weer wat Kana's beloftes waard zijn. -_-

En ik ben het totaal niet met Pietel eens. Ja, ze zijn episodisch, maar ze hebben wel allebei een sterke overkoepelende verhaallijn. Bij Conan kun je argumenteren dat we niet weten of dat verhaal ooit afgerond zal worden, maar Inuyasha heeft een begin, een midden en een eind (één van de weinige lange series met een degelijk einde trouwens), en wordt nu gewoon afgekapt (bij een klifhanger nog wel. En vlak voor mijn lievelingsalbum. Niet dat ik de reeks nog niet volledig heb). Bovendien wisten ze op voorhand dat het superlange reeksen waren (en dat terwijl ze al zoveel lange reeksen in hun assortiment hadden), dus dit hebben ze echt alleen aan zichzelf te wijten.

Mijn goesting om Liar Game of Psyren in het Nederlands te kopen is nu ook wel over. Liar Game volgt grofweg hetzelfde concept als Conan (grote verhaallijn met allemaal kleine 'detective'verhaaltjes), en Psyren is een 'tweederangs' (niet één van de Grote Drie) shonen als Inuyasha, dus ik zie niet in waarom zij het langer zouden volhouden (tenzij er echt heel veel mensen opeens in het Nederlands gaan lezen). Bovendien is één boekje om het halfjaar echt niet voldoende om een serie goed te kunnen volgen.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Brook500 »

Zeer spijtig, maar niets aan te doen. :cry:
Van beide reeksen heb ik zo goed als alles in 't frans (bijhalve Inuyasha nog een tiental delen te gaan).
Het zijn idd veel te lange reeksen waarbij de nl manga-fans niet zo scheutig op zijn om ze snel te kopen (in vele gevallen volgen ze die series al in een andere taal, waarbij ze veel verder zitten).
Vooral voor DC vind ik 't enorm jammer. Want die serie blijft mijn favoriete shonenmanga na One Piece.
Ik zal misschien later de nl delen gaan vervangen in de franse versie. :?
Ik wil zeker & vast de nl-mangamarkt blijven steunen. Maar als je ziet hoe 't er bij enkele reeksen aan toe gaat, dan vind ik 't niet echt de moeite meer om te wachten, te wachten & te blijven wachten.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by NeeNee »

^ Ik had Conan sowieso al half Nl, half Frans, maar ik vind het toch jammer. Dat was één van de weinige series die ik nog volgde in het Nederlands; verder is er alleen nog One Piece (waar ging dat ook weer over? :roll: ) en Shaman King (als het volgende album niet goed is, geef ik het op...).

Ik vraag mij eigenlijk af of ze werkelijk geloven dat mensen happig gaan zijn om manga in het Nl te lezen als ze geen idee hebben wanneer (en of) het volgende album verschijnt? Niet alleen zijn de uitgaven verschrikkelijk traag, er zit ook weinig regelmaat in (behalve bij Naruto en Bleach). Als het Nederlandse mangalandschap er eentje wordt waarbij alleen een handjevol van de meest populaire series overleven en de rest gecanceld wordt dan hoeft het voor mij ook niet meer.

SilverOwls
Posts: 183
Joined: Sun Oct 07, 2007 20:58
Location: Knokke-Heist
Contact:

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by SilverOwls »

Vind ik wel jammer.
Maar ook niet zo heel erg. Ik ging ze toch niet verder sparen.^^
Image

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Brook500 »

NeeNee wrote:Als het Nederlandse mangalandschap er eentje wordt waarbij alleen een handjevol van de meest populaire series overleven en de rest gecanceld wordt dan hoeft het voor mij ook niet meer.
Ik begin hoe langer hoe meer mijn twijfels te krijgen bij enkele andere (vooral bij Glenat dan). Ik vind de overschakeling bij sommige reeksen naar de franse versie geen slechte zet.
Ik weet niet hoe goed Nana verkoopt hier, maar ik krijg ook meer goesting om die prachtexemplaren van Delcourt te kopen. :?
Image

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by pietel »

Ik heb in ieder geval niet de indruk dat de uitgeverij licht over zo'n beslissing gaat. De reeksen hebben wel degelijk een deftige kans gekregen:
een tiental volumes, de promopakketten, kwaliteitsvolle uitgaves.
als het dan nog niet werkt, dan kan je beter de zieke kindjes op straat zetten. zeker als je nog 50 volumes te gaan hebt.

Het is een probleem als in de toekomst andere series hetzelfde lot ondergaan, want als uitgeverij ga je toch een zeker engagement aan als je een reeks vertaalt,
maar in dit geval kan ik ze weinig kwalijk nemen.
De keuze om de titels op onze markt uit te brengen was niet verkeerd, niemand wist toen hoe die markt zou reageren,
maar als ze niet verkopen en de japanners willen niet meewerken aan lagere licensies voor onze slabakkende nederlandstalige markt, dan moet je knopen doorhakken.
Ik hoop dat Kana hieruit heeft geleerd en een gezondere industrie kan opbouwen.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by NeeNee »

pietel wrote: De keuze om de titels op onze markt uit te brengen was niet verkeerd, niemand wist toen hoe die markt zou reageren,
Okee, maar je moet geen genie zijn om te voorspellen dat weinig beginnende lezers tien lange shonen tegelijk gaan kopen.

Inuyasha op dat moment uitbrengen was gewoon een ontzettend stomme keuze. Dat zeiden we bij de aankondiging van de titel al. Als wij het konden zien aankomen, waarom de professionals bij Kana dan niet?

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by pietel »

Er zijn geen professionals als het op zoiets aankomt. Bij Kana doen ze evenhard gokwerk als wij doen. Trial & Error.
en spijtig genoeg is dat de enige methode die er is. Er zijn geen gegarandeerde successen, je moet risico's pakken en Inuyasha is geen subtopper, maar een wereldwijde hit.
Image

Post Reply