Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by The Donkey »

Tamara wrote:
er zijn trouwens maar een stuk of 10 series die door een UK uitgever ook gedrukt zijn.
Je had Gollancz, die Viz manga onder hun eigen mangalijn uitbrachten in het Verenigd Koninkrijk. Tanoshimi deed hetzelfde met Del Rey-titels. Beide labels bestaan niet meer.

Ik heb een paar Britse Tsubasa's en op het logo na zijn de echt identiek aan de Amerikaanse editie. Ook de prijs ligt/lag op hetzelfde niveau :)

Oh, en in het geval van Inu Yasha heb je natuurlijk nog de iets duurdere ani-manga's, maar dat zijn geen echte manga's. Het zijn strips gemaakt van afbeeldingen uit de anime.
maar Gollancz heeft nooit die (ani-)manga's van Inuyasha uitgegeven.
was ook vrij apart dat ze uberhaupt de boel opnieuw uitgaven in de UK, ze gebruikten ten slotte dezelfde lay-out en vertaling...
weet nog dat jij Maison Ikkoku daar van daan had gehaalt omdat de Viz versie op was:P

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Tamara »

Het kan zijn dat er problemen waren met de licenties. Misschien kost Viz ze in het begin alleen voor de VS en Canada.

In Australië zie je het trouwens ook. Daar geeft Madman Viz edities opnieuw uit met hun eigen logo.

Vergelijk het met videogames. Daar geven verschillende bedrijven in verschillende regio's dezelfde game met dezelfde vertaling uit :)

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by NeeNee »

Tamara wrote: Oh, en in het geval van Inu Yasha heb je natuurlijk nog de iets duurdere ani-manga's, maar dat zijn geen echte manga's. Het zijn strips gemaakt van afbeeldingen uit de anime.
De vergelijking die ik maakte was tussen twee dezelfde ani-manga. Ik weet dat de prijs voor de gewone reeks nog anders ligt.
Vanuit hun standpunt is het waarschijnlijk geen slechte techniek, nee.

Maar ik ben toch blij dat de meeste andere winkels het niet zo doen. Niets zo irritant als een reeks niet te kunnen kopen omdat de eerste delen niet meer te vinden zijn.
Nu ben je oneerlijk. Archonia probeert de series die ze verkopen altijd op voorraad te houden, maar dat lukt gewoon niet altijd. Veel oudere delen van lopende series worden niet herdrukt. Die delen worden dan soms al zeldzaam terwijl de serie nog niet eens afgelopen is. Daar hebben andere boekhandels net zo goed last van. Je moet er dan maar net eentje treffen die toevallig nog dat ene deel op voorraad hebben.
Wat is er oneerlijk aan? Het is geen verwijt. Sommige winkels volgen de markt heel nauw en sommige houden meer oude brol op voorraad; beide zijn redelijke strategieën.

Maar ik ben iemand die vaak oude reeksen oppikt, dus dan ga ik overal zoeken waar ze ze nog hebben. Vandaar dat ik vaak blij ben met de 'oude brol' aanpak.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Tamara »

Je zei:
Niets zo irritant als een reeks niet te kunnen kopen omdat de eerste delen niet meer te vinden zijn.
Dat die delen niet meer te vinden zijn, ligt niet aan de winkels, maar aan de uitgeverijen. Natuurlijk is het heerlijk als je ergens nog oude manga kunt vinden, maar als jij dat laatste exemplaar koopt, zal die winkel ook geen nieuwe meer kunnen inkopen. Het is geen kwestie van op voorraad houden, het is een kwestie van wachten tot het eindelijk verkoopt. Voor de meeste winkels dan. Een enkeling gaat doelbewust opzoek naar zeldzame strips, maar zal deze ook voor marktconforme prijzen verkopen. Geen prettig prijskaartje van $9,99 dus...

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by NeeNee »

En jij zei:
Tamara wrote:Er zijn meerdere manieren om klanten tevreden te houden. Een diep assortiment is er eentje. Maar weet je waar mensen ook van houden? Koopjes. Door de laatste voorraad af te prijzen, lok je mensen naar de site en maak je tegelijkertijd ruimte voor nieuwe artikelen.
Met andere woorden, Archonia probeert bewust snel van hun oude voorraden af te geraken. Sommige andere winkels doen dat niet, wat betekent dat ze dergelijke nummers langer op voorraad hebben.

Beide methodes hebben hun voordelen. Maar we beginnen een beetje heel erg off-topic te geraken, dus misschien is dit wel een aparte discussie waard.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Tamara »

Maakt het wat uit? Verkocht is verkocht. Natuurlijk is het vervelend als je je kans mist, maar aan de andere kant bezorgt zo'n uitverkoop iemand anders een topdag. Ik heb zelf ook mijn slag geslagen toen al die CMX manga werden afgeprijsd. Jammer voor de rest, maar hé, niet iedereen kan altijd geluk hebben :)

Maar goed, wat voor discussie had je in gedachten? Iets over het inkoopbeleid van stripspeciaalzaken? Wat ze mee naar conventies nemen? Prijsniveaus?

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by NeeNee »

^ Daarom ben ik dus blij dat sommige winkels het ene doen en andere winkels het andere. :lol:

Voor de discussie, ik dacht eerder aan iets over de houding die winkels aannemen t.o.v. oudere reeksen. Sommige gaan alle niet verkochte albums na een half jaar al terugsturen en sommige laten ze voor onbeperkte tijd in de rekken staan; sommige webwinkels tonen uitverkochte titels jarenlang als "Tijdelijk niet beschikbaar" en sommige wissen meteen de hele reeks uit de catalogus. Een beetje zoals de conversatie die we daarnet hadden dus, maar dan ruimer dan alleen Archonia. :)

Post Reply