Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Gilles
Posts: 95
Joined: Fri Oct 05, 2007 19:12
Location: Torhout, West-Vlaanderen, België
Contact:

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Gilles »

Tamara wrote: Denk je? Striplezers zijn toch niet zo kieskeurig? Aan de andere kant, die lui zitten een beetje vastgeroest bij hun series, dus die proberen misschien niet snel van die enge, vreemde manga.
De doorgewinterde striplezer heeft al lang dingen zoals 20th Century Boys geprobeerd. Het probleem ligt bij de modale lezer.
Die halen hun strips trouwens niet in een stripwinkel maar in de Standaard Boekhandel, de supermarkt of misschien gewoon de krantenwinkel.

Dat artikel vertelt volgens mij ook niet veel nieuws. Maar het is wel de waarheid. Het probleem ligt niet bij de lezers, maar bij de uitgeverij. Wat die Nederlandstalige uitgaven van Watchmen van De Vliegende Hollander betreft. Diegenen die dergelijke zaken lezen in de Benelux gaan sowieso liever het originele willen lezen in het Engels, dus is het een beetje een stomme zet geweest om die uit te geven.
Als er in de bioscoop 50 films tegelijk draaien is het ook normaal dat er geen zalen vol raken, tenzij het een film is die iedereen wil zien.

In ieder geval... Jammer voor de nieuwe reeksen maar ik laat ze voorlopig links liggen. Misschien spring ik later wel nog op de boot maar ten eerste ben ik door de trage uitgaven in m'n American Comics-periode en ten tweede heb ik mijn vertrouwen verloren in zowel Kana als Glénat.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Tamara »

Gilles wrote:
Tamara wrote: Denk je? Striplezers zijn toch niet zo kieskeurig? Aan de andere kant, die lui zitten een beetje vastgeroest bij hun series, dus die proberen misschien niet snel van die enge, vreemde manga.
De doorgewinterde striplezer heeft al lang dingen zoals 20th Century Boys geprobeerd.
Op de gemiddelde Nederlandse stripbeurs zie je ze anders nog vies kijken naar die 'rare Japanse mangastrips'.

User avatar
Wimpuls
Posts: 692
Joined: Thu Sep 23, 2004 19:48
Location: stoel, bureaustoel
Contact:

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Wimpuls »

Tamara wrote:
Gilles wrote:
Tamara wrote: Denk je? Striplezers zijn toch niet zo kieskeurig? Aan de andere kant, die lui zitten een beetje vastgeroest bij hun series, dus die proberen misschien niet snel van die enge, vreemde manga.
De doorgewinterde striplezer heeft al lang dingen zoals 20th Century Boys geprobeerd.
Op de gemiddelde Nederlandse stripbeurs zie je ze anders nog vies kijken naar die 'rare Japanse mangastrips'.
Jep, zag dat onlangs in Maasmechelen. Die mannen verzamelen liever alle albums van pakweg Tits dan dat ze een manga aanraken. Ze zagen er dan ook groezeliger uit dan de gemiddelde mangafan (berekening gebaseerd op mijn buikgevoel).

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by NeeNee »

Ze voelen zich bedreigd. Manga is de toekomst en ze weten het. :mrgreen:

Maar ik denk ook dat we eigenlijk beter een nieuw publiek proberen aan te spreken.

User avatar
Hercule
Posts: 195
Joined: Sat Oct 30, 2010 23:25

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Hercule »

De Robbedoes albums waarbij men een meer manga achtige kant op ging waren ook flops terwijl het kwalitatief gezien zeer goede albums waren.
Het zal nog wel een tijdje duren eer dat Manga geaccepteerd zal worden door de traditionele striplezer.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by NeeNee »

En we hebben weer een onderwerp voor discussie!

Jammer genoeg is mijn vlaag van inspiratie intussen over, dus deze zal voor later zijn. Tenzij iemand anders zich geroepen voelt natuurlijk.

User avatar
Gilles
Posts: 95
Joined: Fri Oct 05, 2007 19:12
Location: Torhout, West-Vlaanderen, België
Contact:

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Gilles »

Tamara wrote:
Gilles wrote:
Tamara wrote: Denk je? Striplezers zijn toch niet zo kieskeurig? Aan de andere kant, die lui zitten een beetje vastgeroest bij hun series, dus die proberen misschien niet snel van die enge, vreemde manga.
De doorgewinterde striplezer heeft al lang dingen zoals 20th Century Boys geprobeerd.
Op de gemiddelde Nederlandse stripbeurs zie je ze anders nog vies kijken naar die 'rare Japanse mangastrips'.
Tja, als je naar stripbeurzen kijkt... Ik zie er altijd dezelfde gekken en de meesten zijn al veertigers. Trouwens 90 % wat er op zo'n beurzen te koop is, is courant.
Kortom, het publiek van een stripbeurs is niet hetzelfde als dat van een stripspeciaalzaak. Ik ken veel mensen die manga niets vinden, maar het gros onder hen heeft dan ook tenminste één gelezen...

En sorry dat ik dit zeg, maar hoeveel van de Nederlandse striplezers kennen er meer dan Suske en Wiske en Donald Duck? Het publiek is bij jullie nog beperkter dan bij ons.
Eigenlijk vind ik het sterk dat er überhaupt stripspeciaalzaken bestaan in Nederland.

User avatar
Hercule
Posts: 195
Joined: Sat Oct 30, 2010 23:25

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Hercule »

Dat valt echt reuze mee. Er zullen reeksen in Nederland iets minder bekend zijn maar over het algemeen is de Nederlandse striplezer vrij goed geïnformeerd.
Image

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Koen »

Gilles wrote:En sorry dat ik dit zeg, maar hoeveel van de Nederlandse striplezers kennen er meer dan Suske en Wiske en Donald Duck? Het publiek is bij jullie nog beperkter dan bij ons.
En je hoort ook vaak van de mangafan dat de striplezer minachtend neerkijkt op iets wat ze niet eens lezen, maar hoeveel mangafans kennen iets van strips of lezen meer dan Kiekeboe (sorry, De Kiekeboes) en XIII 'als het kenners zijn'?

Ik merk bv. bij mezelf ook op dat ik qua strips veel moeilijker ben qua tekenstijl die realistisch mooi moet zijn, terwijl ik bij manga veel minder moeilijk ben daarin en ook een iets 'moeilijkere' stijl doorworstel als het verhaal me aanstaat. Terwijl ik bij strips dat verhaal gewoon niet de kans geef me te overtuigen.
motivatiedip. help!

User avatar
Gilles
Posts: 95
Joined: Fri Oct 05, 2007 19:12
Location: Torhout, West-Vlaanderen, België
Contact:

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Gilles »

Iets kennen en iets lezen zijn natuurlijk twee verschillende zaken. Ik ken diverse reeksen maar lees ze daarom niet allemaal (en toen ik stage had in een stripwinkel ging mijn kennis van tientallen reeksen ineens naar honderden), dat is ook onmogelijk.

Laat ons het ons simpelweg zeggen. Onbekend is onbemind, als je een groter leespubliek wil dan moet je ervoor zorgen dat dat publiek kennis kan maken met iets nieuws.
Wijlen Vandersteen leerde zijn volk strips lezen dankzij voorpublicaties in de kranten... Goeie oude tijd.

User avatar
Bart
Posts: 318
Joined: Sat Jan 19, 2008 12:59
Location: Antwerpen

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Bart »

Voor mij zijn manga gewoon strips van Japanse makelij. :lol:

Zelf was ik nog niet of nauwelijks aan 'Detective Conan' en 'Inuyasha' begonnen, in de eerste plaats omdat het in oorspronkelijke uitgave al zo'n langlopende reeksen zijn: als ik er toch zou aan beginnen had ik minstens in 40 delen per reeks moeten investeren.

Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar een dergelijk vooruitzicht schrikt af.
'[...] I would never disrespect an egg. It gave up on being a chicken to be our breakfast.'
"Wicked Things" - John Allison

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Tamara »

En sorry dat ik dit zeg, maar hoeveel van de Nederlandse striplezers kennen er meer dan Suske en Wiske en Donald Duck? Het publiek is bij jullie nog beperkter dan bij ons.
Eigenlijk vind ik het sterk dat er überhaupt stripspeciaalzaken bestaan in Nederland.
Zegt de Belg die niet bekend is met Nederland? :P

De krantenstrips zijn hier heel bekend. Fokke & Sukke zijn zelfs te zien bij De Wereld Draait Door, een populair televisieprogramma. Maar, daar zit nu precies ons probleem. De meeste mensen lezen alleen de strips die ze aangereikt krijgen. De krantenstrips, de Donald Duckjes in wachtkamers.

Wat betreft de bezoekers van beurzen en striphandels, daar is toch een behoorlijke overlap. Als de Arnhemse Stripbeurs het feest was, was De Noorman de (ontzettend gezellige) afterparty, om het zo maar te zeggen. Stripswinkels staan zelf ook op beurzen en wat ze meenemen zijn koopjesbakken en hun meest bijzondere waar.

Op de middelbare school ben ik eens samen met een vriendin en haar ouders naar Arnhem geweest. Haar vader was docent natuurwetenschappen op onze school en hij moest ook naar De Noorman. Hij ging voor zijn Kuifje-verzameling en ik ging voor, nou ja, dat laat zich wel raden :) Dat is het andere probleem, er zijn veel stripliefhebbers zoals die docent. Ze houden van een paar specifieke reeksen, maar dat is voldoende voor hen. Toch zijn dit mensen waar de uitgeverijen zich graag op richten, denk maar aan al die luxe, gelimiteerde edities en heruitgaven.

User avatar
Gilles
Posts: 95
Joined: Fri Oct 05, 2007 19:12
Location: Torhout, West-Vlaanderen, België
Contact:

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Gilles »

Niet bekend met Nederland? (En ik ben een Vlaming. Belg is iets wat op mijn identiteitskaart staat, dus puur bureaucratisch).

Het voorbeeld dat je aanhaalt, Fokke en Sukke. Dat is eigenlijk geen stripreeks, dat zijn gags van één tekening. Dat fenomeen kennen wij ook van ondermeer Kamagurka, Lectrrr, Erik Meynen... Om er maar een paar te noemen.

Ik weet van Nederlandse striptekenaars dat Nederlandse kranten zelfs geen voorstander meer zijn om nog strips op te nemen in hun krant. Vraag maar eens aan Minck Oosterveer wat zijn ervaringen zijn met De Telegraaf. Indertijd publiceerden die ook zijn strips. Oosterveer heeft zich speciaal op de Amerikaanse markt gericht omdat hij niet voldoende toekomst meer ziet in de lage landen. Hij doet het trouwens met succes want ze hebben hem zelfs al aangeboden om aan Spider-Man te werken.

Bepaalde Nederlandse strips zijn hier ook wel relatief bekend hoor. Ik denk aan DirkJan (of hoe je z'n naam ook schrijft), maar je kan de Nederlandse stripcultuur niet vergelijken met de onze (al heeft die ook veel van z'n strepen verloren).

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by mangazot »

Hercule wrote:De Robbedoes albums waarbij men een meer manga achtige kant op ging waren ook flops terwijl het kwalitatief gezien zeer goede albums waren.
Het waren géén goed albums.
Deel 3 was goed. Echt een topper. Maar dat was het enige van de drie dat qua kwaliteit was wat je van iemand als M had mogen verwachten.
Deel 1 was niet goed omdat soms de tekeningen ondeidelijkw aren. M wou de actie zo snel maken, dat sommige plaatjes zoekplaatjes werken.
Bovendien waren sommige personages niet herkenbaar.
Deel 2 had tenminste al niet meer van die zoekplaatjes, dus dat album viel best wel te pruimen, maar het probleem van de onherkenbare personags bleef bestaan.
Deel 3 is super. Maar ja... sommige personages.
Het is normaal dat een nieuwe tekenaar de personages in zijn eigen stijl tekent, maar hier werden sommige gewoon veranderd. En dat had hij iet mogen doen.
Had deel 1 dezelfde kwaliteit gehad als 2, en had hij de personages niet zo vervormd, dan zou het wel gelukt zijn.
Image

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Tamara »

Gilles wrote:Niet bekend met Nederland? (En ik ben een Vlaming. Belg is iets wat op mijn identiteitskaart staat, dus puur bureaucratisch).

Het voorbeeld dat je aanhaalt, Fokke en Sukke. Dat is eigenlijk geen stripreeks, dat zijn gags van één tekening. Dat fenomeen kennen wij ook van ondermeer Kamagurka, Lectrrr, Erik Meynen... Om er maar een paar te noemen.

Ik weet van Nederlandse striptekenaars dat Nederlandse kranten zelfs geen voorstander meer zijn om nog strips op te nemen in hun krant. Vraag maar eens aan Minck Oosterveer wat zijn ervaringen zijn met De Telegraaf. Indertijd publiceerden die ook zijn strips. Oosterveer heeft zich speciaal op de Amerikaanse markt gericht omdat hij niet voldoende toekomst meer ziet in de lage landen. Hij doet het trouwens met succes want ze hebben hem zelfs al aangeboden om aan Spider-Man te werken.

Bepaalde Nederlandse strips zijn hier ook wel relatief bekend hoor. Ik denk aan DirkJan (of hoe je z'n naam ook schrijft), maar je kan de Nederlandse stripcultuur niet vergelijken met de onze (al heeft die ook veel van z'n strepen verloren).
Ik vergelijk de Vlaamse stripcultuur niet met de onze, maar ik denk dat je je een beetje verkijkt op wat er in Nederland gaande is. Kranten zijn nog altijd belangrijk voor striptekenaars, omdat het één van de weinige plekken is waar je met regelmaat je geld kunt verdienen. Ja, de strippagina is al lang geen pagina meer, maar kranten weten ook dat lezers uitkijken naar bepaalde strips en zullen die er ook inhouden. (*kuch*Wat dan weer niet loopt zijn jongerenpagina's *kuch*)

Dat sommige tekenaars geen brood meer zien in de Nederlandse stripmarkt, betekent niet dat het allemaal ach en wee is. We hebben ondertussen een nieuwe stripopleiding in Zwolle waar studenten les krijgen van o.a. Hanco Kolk.

En wat Fokke & Sukke betreft, ach, ze stonden in de Sjosji, dus ik reken ze er lekker bij, net zoals hun soortgenoten die in de stripsecties van tijdschriften, tv-gidsen en kranten staan :)

Post Reply