Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by NeeNee »

Dan heb ik liever dat Liar Game een ongekend succes kent. Op de een of andere manier zou mij dat meer vertrouwen in de Belgisch/Nederlandse bevolking geven dan een opmars van Black Butler.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Tamara »

En hoe je dan praktisch kan bewijzen dat deelnemers al of niet de ganse reeks hebben gevolgd is me ook niet echt duidelijk.
Laat mensen op de foto gaan met hun stopgezette series. De sipste gezichten winnen :P
Conan zou zonder problemen een volwassener publiek kunnen aanspreken maar die laten de boekjes links liggen vanwege de kiddy covers met de huppeldepupkleurtjes
Denk je? Striplezers zijn toch niet zo kieskeurig? Aan de andere kant, die lui zitten een beetje vastgeroest bij hun series, dus die proberen misschien niet snel van die enge, vreemde manga.

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by mangazot »

Koen wrote:Ik ben dan van mening dat het typische mangapubliek viseren toch niet echt de beste zet is aangezien die NL manga vaak links laten liggen. Voor andere talen of scans, dat laat ik dan nog in het midden.
Als ik de reacties hier lees, denk ik precies hetzelfde.
Koen wrote:Dus je moet ruimer gaan. Volgens mij.
Waarschijnlijk wel. Je moet stripliefhebbers aantrekken die eens wat anders willen, niet nerds die in een niche willen kruipen. Als een niche geen niche meer is, springen die toch naar een andere.

Ben 's gaan kijken bij een vriend van me die de reeks volledig heeft. Hij zegt dat DC13 in elk geval niet met een cliffhanger stopt. Dus volgens mij valt Kana zich daar geen buil aan. En de zwarepakmannen vond hij niet echt belangrijk.
Het enige echte lijk lijkt InuYasha te zijn. Maar ja, "maagdenbloed dat spreidt zo wijd".
Koen wrote:Ik denk dat er toch een heel groot verschil is tussen Conan en Liar Game. Conan zou zonder problemen een volwassener publiek kunnen aanspreken maar die laten de boekjes links liggen vanwege de kiddy covers met de huppeldepupkleurtjes.
Ja, die covers trekken geen rijpere heren en dames aan.
Tamara wrote:
En hoe je dan praktisch kan bewijzen dat deelnemers al of niet de ganse reeks hebben gevolgd is me ook niet echt duidelijk.
Laat mensen op de foto gaan met hun stopgezette series. De sipste gezichten winnen :P
Koen lansceerde dat volgens mij als grap. Het idee is niet uitvoerbaar, tenzij DC per abo werd verkocht.

Niettemin: ik vind het ook triest hoor, dat een reeks wordt stopgezet. Dat is altijd trtiest. Je moet mijn bieb eens zien: vol met eerste delen en eerste twee delen van veelbelovende stripseries die nooit werden voltooid omdat de uitgever over kop ging. Mooie tekeningen. Interessante invalshoek. Experimentele stijl zonder experminent-om-het-experiment (niet van die stripvarianten van museumkunst die je thuis niet zo willen hebben). Verzorgd uitgegeven. Maar sloeg niet aan, en dus :splat: :pikakiller:
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by NeeNee »

mangazot wrote:
Tamara wrote:
En hoe je dan praktisch kan bewijzen dat deelnemers al of niet de ganse reeks hebben gevolgd is me ook niet echt duidelijk.
Laat mensen op de foto gaan met hun stopgezette series. De sipste gezichten winnen :P
Koen lansceerde dat volgens mij als grap. Het idee is niet uitvoerbaar, tenzij DC per abo werd verkocht.
Sorry hoor, maar waarom is het niet uitvoerbaar? Ik heb al een heel concrete en simpele manier voorgesteld waarop het gedaan kan worden.

En het idee kwam van Tamara.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Tamara »

Koen lansceerde dat volgens mij als grap.
Hé, ga nu niet mijn humor op Koens naam zetten!

Het is best uitvoerbaar (deelnemers moeten alleen op één of andere manier bewijzen dat ze Detective Conan 1-13 en/of Inu Yasha 1-10 hebben), het is inderdaad alleen de vraag of ze nog meer aandacht willen richten op de stopgezette series :)

User avatar
Wimpuls
Posts: 692
Joined: Thu Sep 23, 2004 19:48
Location: stoel, bureaustoel
Contact:

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Wimpuls »

Ik las net een artikel in de Standaard over de malaise in stripland.
Interessant om te horen hoe strips geen tijd meer krijgen om voet aan de grond te krijgen door het steeds grotere aanbod.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Brook500 »

Dat is idd een zeer interessant artikel, Wimpuls. :)
Het vat wel heel duidelijk op hoe naïef een uitgeverij soms kan zijn als ze in 't begin succes boeken zoals de Vliegende Hollander.
Image

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Tamara »

Wimpuls wrote:Ik las net een artikel in de Standaard over de malaise in stripland.
Interessant om te horen hoe strips geen tijd meer krijgen om voet aan de grond te krijgen door het steeds grotere aanbod.
Het bevestigt maar weer eens wat we 10 jaar geleden ook al wisten. Uitgeverijen blijven titels tegen de muur gooien om te kijken wat blijft plakken, maar dat nieuwe publiek wordt nooit bereikt.

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by mangazot »

Tamara wrote:
Koen lansceerde dat volgens mij als grap.
Hé, ga nu niet mijn humor op Koens naam zetten!

Het is best uitvoerbaar (deelnemers moeten alleen op één of andere manier bewijzen dat ze Detective Conan 1-13 en/of Inu Yasha 1-10 hebben), het is inderdaad alleen de vraag of ze nog meer aandacht willen richten op de stopgezette series :)
Volgens mij alleen op de volgende manier uitvoerbaar: je stuurt je deeltjes trug naar de uitgeverij, en de uitgeverij stuurt jou deeltejs van nieuwe reeksen terug.
Maar foto's? Werkt niet. De hele buurt kan de boekjes lenen om op de foto te staan.
Wat misschien wel zou werken: de aankoopbonnetjes naar de uitgeverij sturen. Maar ja, wie heeft die nog? En als ze al een jaar of drie oud zijn, zijn ze soms onleebaar geworden.
Als je ze online kocht, zitten de gegevens misschien nog in de database van de onlinewinkel.
Maar al bij al: stel dat iedereen zijn 13 gekochte DC's en 10 IY terugstuurt. Je begrijpt dat Kana niet 23 nieuwe boekjes terug kan sturen. Dan gaan ze nog sneller over kop dan als ze DC en IY blijven uitgeven.

Kijk, er is maar één goede oplossing: een wedstrijdje organiseren en de eerste twee delen van een van de nieuwe reeksen naar de winnaars sturen. Ongeacht of die winnaar ooit een verdwenen reeks heeft gekocht of niet.
En zo'n actie is dus gewoon een promotiestunt.
Maar iets doen voor wie de oude delen heeft?
Dit misschien: je stuurt al je DC's en/of IY's op naar Kana (lekker postzegels plakken), en kan stuurt ze je terug met het eerste of de eerste twee delen van een van de nieuwe reeksen van jouw keuze erbij.
Opsturen van de boeken naar Kana moet dan voor een bepaalde sluitingsdatum, en na die sluitingsdatum stuurt Kan je het boeltje op.
Dan kan niemand één deel twee keer gebruiken.
Oké. Dat om bedrog uit te sluiten.
Nu de logistiek nog.
Is er ergens een jeugdvereniging die niets te doen heeft?
Wimpuls wrote:Ik las net een artikel in de Standaard over de malaise in stripland.
Zeer.
"hadden het Engelstalige origineel al.". Dat herken ik heel goed met oa Watchmen.
O, wat leuk: "Batman: De terugkeer van de Dark Knight van Frank Miller" En dat heb ik natuurlijk al laaaang in mijn kast!

"Persepolis van Marjane Satrapi "
Jaja, ken ik... Een typisch uitvaasel van "graphic novel". Zo van: "Wij zijn goed". "Wij maken kunst". "Dus wij mogen slechte ekeningen afleveren." Nogal wat graphic novels zijn in dat bedje ziek: ondermaats, slordig tekenwerk waarvan iedere jongere tiener direct zou zien dat het slecht getekend is. Maar een volwassen lezer wordt veronderstelt dat te slikken omdat het zogezegd "graphic novels" zijn.
Ja, met heel Anwerpen, maar niet met mij.

"In absolute cijfers gaat het nog steeds uitstekend met de Vlaamse stripmarkt, maar dat is nog steeds in de eerste plaats op het conto te schrijven van populaire kinder- en familiestrips als Jommeke, De Kiekeboes, Suske en Wiske, FC De Kampioenen of Urbanus."
De Vlaamse striplezer is te conservatief, alhoewel zijn keuze voor Urbanus duidelijk maakt dat hij ook wel iets voor een experiment voelt. Maar ja, als de kop van Urbanus erop plakt... Dan krijg je zelfs een plastiek zakske verkocht.

"Franse reeksen van tweede garnituur" Tweede garnituur? Is dat de "De Standaard is wel intellectueel hoor" houding? Er vescheen in de jaren 70 veel meer rommel.

"Ook Franse stripuitgevers klagen al jaren over de overproductie, maar elk jaar opnieuw verschijnen er nóg meer titels dan het jaar voordien"
Dat doet me denken aan de automarkt. Daar werd ook geklaagd over overproductie. De reactie van de fabrikanten? Nog meer modellen nog sneller op de markt brengen. En toen plots BOEM!
Er is één voordeel: er zijn heel veel kleine stripuitgeverijen. Als die verdwijnen zal er direct ademruimte komen. In de automarkt was de concentratie al zo groot, dat er direct een grote crisis dreigde waardoor fabrikanten overheidsgeld konden krijgen.

Volgende slachtoffer in Vlaanderen: Daedalus.

Tokyopop; kroniek van een aangekondigde dood. Dat is geen nieuws.
Image

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by mangazot »

Tamara wrote:Laat mensen op de foto gaan met hun stopgezette series. De sipste gezichten winnen :P
Je kunt ze er dan supersip op zetten met stroppen om zich op te hangen of zo. De winnaar kijgt het eerste deel van Ikigami.
Ah, nee, daar willen ze juist in leven blijven.
Een aanval van leeswoede suggereren?
Plots zelf manga's gaantekenen?
Een dojinshi oprichten?
Image

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Tamara »

Volgens mij alleen op de volgende manier uitvoerbaar: je stuurt je deeltjes trug naar de uitgeverij, en de uitgeverij stuurt jou deeltejs van nieuwe reeksen terug.
Maar foto's? Werkt niet. De hele buurt kan de boekjes lenen om op de foto te staan.
Wat misschien wel zou werken: de aankoopbonnetjes naar de uitgeverij sturen. Maar ja, wie heeft die nog? En als ze al een jaar of drie oud zijn, zijn ze soms onleebaar geworden.
Als je ze online kocht, zitten de gegevens misschien nog in de database van de onlinewinkel.
Maar al bij al: stel dat iedereen zijn 13 gekochte DC's en 10 IY terugstuurt. Je begrijpt dat Kana niet 23 nieuwe boekjes terug kan sturen. Dan gaan ze nog sneller over kop dan als ze DC en IY blijven uitgeven.
Goede god... ben je autistisch of zo? Ik wel en ik zelfs ik denk niet zo belachelijk moeilijk en serieus! Met prijsvragen en dergelijke is altijd wel vals te spelen en het maakt niemand ook maar ene drol uit.
"Persepolis van Marjane Satrapi "
Jaja, ken ik... Een typisch uitvaasel van "graphic novel". Zo van: "Wij zijn goed". "Wij maken kunst". "Dus wij mogen slechte ekeningen afleveren." Nogal wat graphic novels zijn in dat bedje ziek: ondermaats, slordig tekenwerk waarvan iedere jongere tiener direct zou zien dat het slecht getekend is. Maar een volwassen lezer wordt veronderstelt dat te slikken omdat het zogezegd "graphic novels" zijn.
Wat is er mis met een organische tekenstijl die het vooral moet hebben van eenvoud? Als de tekeningen emotie en gevoel weten over te brengen, zie ik het probleem niet. Ik klaag liever over de dertien-in-een-dozijn tekenstijl die tot onherkenbaarheid gepolijst zijn.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by NeeNee »

mangazot wrote: Volgens mij alleen op de volgende manier uitvoerbaar: je stuurt je deeltjes trug naar de uitgeverij, en de uitgeverij stuurt jou deeltejs van nieuwe reeksen terug.
Maar foto's? Werkt niet. De hele buurt kan de boekjes lenen om op de foto te staan.
En wat dan nog? Is het echt zo'n drama als er een paar extra mensen meedoen?

Met alle respect, maar wat doe jij moeilijk zeg. Als Kana zo obsessief gaat doen over deelnemerskwalificaties is het natuurlijk geen goed idee, maar je kunt toch ook gewoon zeggen "voor mensen die IY/Conan volgden" en daar iedereen bijrekenen die de volledige reeks ter beschikking heeft, of het nu bij hemzelf of bij een gebuur is?

Tamara wrote: Wat is er mis met een organische tekenstijl die het vooral moet hebben van eenvoud? Als de tekeningen emotie en gevoel weten over te brengen, zie ik het probleem niet. Ik klaag liever over de dertien-in-een-dozijn tekenstijl die tot onherkenbaarheid gepolijst zijn.
Maaike Hartjes! :D

Haar tekeningen zijn hoofdzakelijk stokpoppetjes, maar toch slaagt ze erin om vrijwel alle emoties perfect weer te geven. Als je van eenvoud houdt, moet je haar werk zeker eens bekijken.

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by mangazot »

NeeNee wrote:
mangazot wrote: Volgens mij alleen op de volgende manier uitvoerbaar: je stuurt je deeltjes trug naar de uitgeverij, en de uitgeverij stuurt jou deeltejs van nieuwe reeksen terug.
Maar foto's? Werkt niet. De hele buurt kan de boekjes lenen om op de foto te staan.
En wat dan nog? Is het echt zo'n drama als er een paar extra mensen meedoen?
Nou ja, ik dacht dat je de deelnemers wou beperken tot wie DC had gekocht, maar als het gewoon een wedstrijd is waar je enkele winnaars uit pikt, dan maakt het niet uit wie er meedoet.
Maar zoals gezegd: dan is het gewoon een promotieactie, en is het niet om de kopers van DC iets terug te geven voor hun aankopen.
Als zo het misschien beter zijn voor de kopers van InuYasha, want die reeks eindigt met een cliffhanger.
NeeNee wrote:
Tamara wrote: Wat is er mis met een organische tekenstijl die het vooral moet hebben van eenvoud? Als de tekeningen emotie en gevoel weten over te brengen, zie ik het probleem niet. Ik klaag liever over de dertien-in-een-dozijn tekenstijl die tot onherkenbaarheid gepolijst zijn.
Maaike Hartjes! :D

Haar tekeningen zijn hoofdzakelijk stokpoppetjes, maar toch slaagt ze erin om vrijwel alle emoties perfect weer te geven. Als je van eenvoud houdt, moet je haar werk zeker eens bekijken.
(Maaike Hartjes ken ik niet, dus daarover wil ik hier geen oordeel uitspreken)

Persepolis is nog doenbaar, maar de reeks werd een succes door... de verfilming. Of vertekenfilming. 'k Weet niet meer precies wat het was. En doordat het origineel is in het Iraans was of zo.
Itt tot Watchman: dat kwam op de markt toen de film al een tijd uit was, en bijna iedereen die Nederlands kent, kan Engels lezen.
Het succes van Persepolis is meer aan de omstandigheden dan aan de kwaliteit te danken. Wat niet betekent dat P. slécht was, dat gebeurt immers vaker, om niet te zeggen: atlijd.
Maar er zijn echt wel graphic novels die duidelijk erbarmelijk getekend zijn. P haalt het nog net. Maar er is tonnen graphic novel met slecht perspectief, kromme houdingen, lichaamsverhoudingen die de ene keer wel en de andere keer niet kloppen.. En dat op een in het oog springende manier. Niet zo dat je het pas merkt als je goed kijkt.

Samengevat: nogal wat graphic novels verzorgen het tekenwerk niet. Of lijken het in elk geval niet te doen. En daar hou ik een een afgescheept gevoel aan over.

wat denken jullie trouwens van Boudain? Dat vind ik ook iemand die volgens mij beter kan dan hij doet, en waarvan de tekeningen er vaak uitzien alsof hij er maar snel heeft opgegooid. Bovendien hindert me dat hij zo met zijn eigen gevoelens staat te pronken. Ik heb er het een en ander van gelezen, maar zou er nooit iets van kopen, vooral door het tekenwerk.
Ik geef toe dat het iets helemaal anders is dan de eenheidsworst die sommige strips zijn, maar ik begin ook wel te begrijpen waarom die eenheidsworst soms wél verkoopt en Boudain niét. Bij die eenheidsworst krijg je niet het gevoeld dat de tekenaar maar gauw wat uit zijn mouw heeft geschud, al krijg je wel het gevoel dat het niet geïnspireerd is. Zo is het altijd wat.

Overiens is Watchmen geen gfraphic novel.. Da's een Amerikaanse superhelden strip. Het is wel atypisch voor een superheldenstrip, maar het is alleen maar atypisch voor wie al tientallen jaren achterop zit met wat er in de Amerikaanse superhelendenstrips gebeurt.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by NeeNee »

mangazot wrote:
NeeNee wrote:
mangazot wrote: Volgens mij alleen op de volgende manier uitvoerbaar: je stuurt je deeltjes trug naar de uitgeverij, en de uitgeverij stuurt jou deeltejs van nieuwe reeksen terug.
Maar foto's? Werkt niet. De hele buurt kan de boekjes lenen om op de foto te staan.
En wat dan nog? Is het echt zo'n drama als er een paar extra mensen meedoen?
Nou ja, ik dacht dat je de deelnemers wou beperken tot wie DC had gekocht, maar als het gewoon een wedstrijd is waar je enkele winnaars uit pikt, dan maakt het niet uit wie er meedoet.
Maar zoals gezegd: dan is het gewoon een promotieactie, en is het niet om de kopers van DC iets terug te geven voor hun aankopen.
Als zo het misschien beter zijn voor de kopers van InuYasha, want die reeks eindigt met een cliffhanger.
Nee, het is niet de bedoeling om de boekjes terug te betalen of zo. Gewoon een wedstrijd gericht op de lezers van de stopgezette reeksen om duidelijk te maken dat Kana hen heus niet vergeten is.

Ik zou het appreciëren. Ik bedoel, het is een mooi gebaar, zelfs al is de kans niet groot dat je wint. (Al heb ik er eigenlijk geen idee van hoeveel mensen beide reeksen volledig hebben. Dat zullen er vast niet veel zijn. Waarschijnlijk toch beter om ze apart te bekijken, en wie beide volledig heeft mag twee keer meedoen. :) )

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Koen »

Volgende slachtoffer in Vlaanderen: Daedalus.
Laat het uit, heb daar iets teveel reeksen lopende! :o Maar hoe ze hun productie ineens bijna verdubbelen is idd nooit een goede zet...
motivatiedip. help!

Post Reply