Net omdat ze zoveel geld erin pompen lijkt het me een noodzaak dat ze snel rendement halen, en dus eventuele ballast even snel overboord zullen gooien.
Nope. Kodansha is redelijk nieuw op de Amerikaanse markt, dus het eerste wat ze moeten doen schapruimte veroveren en een goede reputatie opbouwen. Om dit te bereiken nemen ze een deel van Del Rey's oude catalogus over (de series die zich al bewezen hebben dus) en beginnen ze daarnaast ongeveer een dozijn nieuwe series deze zomer. Het is een groot offensief, maar ze hebben de titels wel zorgvuldig gekozen. Het gaat voornamelijk om kortere series en een groot deel ervan kan in verband gebracht worden met een bekende naam/titel.
Dat is ook weer zoiets dat heerst op de Franse fora - en aan Tamara's post te zien ook bij de fans die de US markt volgen. Het idee dat het allemaal zal beteren als de Japanners de buitenlandse markten direct in handen nemen.
Dat idee heerst niet echt. Veel fans zijn juist wantrouwig tegenover Kodansha, omdat ze het gevoel hebben dat ze Del Rey eruit gewerkt hebben. Dat is natuurlijk niet waar, maar het lijkt wel zo. Bovendien is er de hele situatie rondom Tokyopop. Toen Kodansha daar de licenties terugtrok, is het met een aantal series
niet goed afgelopen.
Hum. Het enige dat buitenlandse uitgeverijen ervan weerhoudt reeksen sneller stop te zetten is net de druk vanuit Japanse hoek. Denk je dat een Japanse uitgeverij zichzelf onder druk zal zetten om een verlieslatende reeks verder te blijven uitgeven? Ik ben zelf redelijk naïef (ik had de stopzetting van DC en IY bv. helemaal niet verwacht), maar zó naïef ben zelfs ik niet.
Nee, maar consumenten vertrouwen mag je niet verwaarlozen, zeker niet in de eerste twee jaar, omdat je anders je winsten op lange termijn riskeert. Die twee miljoen moet je niet alleen zien als een investering in geprinte boekjes, maar ook als een investering in klanten. Het is ook niet zo dat Kodansha de markt niet begrijpt. Ze werken vooral samen met de stabiele uitgeverijen. Dark Horse geeft nu CLAMP-series opnieuw uit en ze hebben onlangs geïnvesteerd in Vertical. Vertical blijft onafhankelijk functioneren, maar laat ondertussen wel zien hoe je overleeft in de Amerikaanse manga-industrie.
Ze hebben precies op uw ziel getrapt, als ik u zo hoor. Wat kan de wereld toch hard zijn.
Geef Neenee eens ongelijk. Moet je eens kijken wat lezers minstens hebben geïnvesteerd als ze elke keer (dus 3-5 jaar lang!) tijdig de nieuwe releases van de dode series hebben gekocht:
Inu Yasha: €50
Detective Conan: €65
20th Century Boys: €70
Bijna €200 die ook in Duitse/Franse/Engelse manga geïnvesteerd hadden kunnen worden.