Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Koen »

Kodansha? Eén, het is Kodansha. Twéé, er is 2 miljoen in de Amerikaanse tak gepompt, dus die laten de eerste paar jaar geen series sneuvelen.
Net omdat ze zoveel geld erin pompen lijkt het me een noodzaak dat ze snel rendement halen, en dus eventuele ballast even snel overboord zullen gooien.

Dat is ook weer zoiets dat heerst op de Franse fora - en aan Tamara's post te zien ook bij de fans die de US markt volgen. Het idee dat het allemaal zal beteren als de Japanners de buitenlandse markten direct in handen nemen. Hum. Het enige dat buitenlandse uitgeverijen ervan weerhoudt reeksen sneller stop te zetten is net de druk vanuit Japanse hoek. Denk je dat een Japanse uitgeverij zichzelf onder druk zal zetten om een verlieslatende reeks verder te blijven uitgeven? Ik ben zelf redelijk naïef (ik had de stopzetting van DC en IY bv. helemaal niet verwacht), maar zó naïef ben zelfs ik niet. :P
motivatiedip. help!

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by pietel »

Hercule wrote:Maar wat is eigenlijk de reden om manga niet gewoon in het Engels te kopen?
Voorheen was de belofte van Kana om geen series te stoppen een belangrijke reden om kana trouw te blijven maar verder zie ik geen enkele reden omdat nu nog te doen.
NL uitgevers lopen vaak ver achter, NL uitgevers hebben een vreemd uitgave patroon, NL manga zijn duurder en NL manga zijn moeilijk te vinden in de winkel.
Voor een groot deel persoonlijke voorkeur. De discussie daarover vind je hier: viewtopic.php?f=4&t=1274
Voorts zou ik ook graag zien dat manga doorbreekt in Vlaanderen en Nederland. En daarvoor is het belangrijk dat er manga in het nederlands wordt uitgegeven.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by NeeNee »

Koen wrote:
NeeNee wrote:En aangezien ik nu al weet dat ik telkens een half jaar zal moeten wachten op een nieuwe Psyren of Liar Game, denk ik daar drie keer na.
Maar waar haal jij toch constant die zes maanden? Ik heb je dat nog al ten onrechte zien verkondigen... Van de drie nieuwe series gingen er drie volumes verschijnen dit jaar. LG verscheen in januari, dus dat is een release om de vier maanden. Psyren verscheen maar in maart dus dat is een release van bijna om de drie maanden in 2011. Dat ligt toch wel redelijk ver van jouw 'half jaar per volume' me dunkt...
Ik tel. Liar Game 1 verscheen in januari, 2 verschijnt in juni, dat is 5 maanden. Psyren 1 verscheen in maart, 2 in augustus, 5 maanden. Afgerond noem ik dat een halfjaar.

Als blijkt dat ze later inderdaad sneller gaan verschijnen zal ik mijn aantallen bijstellen, maar zolang ik geen concrete datums heb, hecht ik geen geloof aan vage beloftes. Daarvan heb ik er de laatste tijd echt teveel gezien.

User avatar
Wimpuls
Posts: 692
Joined: Thu Sep 23, 2004 19:48
Location: stoel, bureaustoel
Contact:

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Wimpuls »

Ze hebben precies op uw ziel getrapt, als ik u zo hoor. Wat kan de wereld toch hard zijn.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by NeeNee »

Ik vind het niet leuk als mensen mijn vertrouwen beschamen. Wat Glénat doet kan intussen alleen nog maar omschreven worden als 'vlakaf liegen', dus als Kana dan opeens ook niet meer betrouwbaar blijkt dan vind ik dat best erg. Vooral ook omdat het vlak na het nieuws van Tokyopop komt, wat ook al een serieuze opdoffer was (op mangavlak dan. Ik weet heel goed dat er ergere dingen zijn, maar ik heb de laatste tijd al zoveel tegenslagen gehad, dan wil je dit er gewoon niet meer bij hebben).

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by MrXarnus »

Wel zoals ik het zeg:
"If s*** doesn't sell, don't sell it."
Lijkt me eerlijk gezegd een goede keuze dan steeds blijven manga's vertalen die toch bijna niemand leest.
Nu is er wel meer plaats voor nieuwe series. :mrgreen:

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Koen »

NeeNee wrote:Ik vind het niet leuk als mensen mijn vertrouwen beschamen. Wat Glénat doet kan intussen alleen nog maar omschreven worden als 'vlakaf liegen', dus als Kana dan opeens ook niet meer betrouwbaar blijkt dan vind ik dat best erg. Vooral ook omdat het vlak na het nieuws van Tokyopop komt, wat ook al een serieuze opdoffer was (op mangavlak dan. Ik weet heel goed dat er ergere dingen zijn, maar ik heb de laatste tijd al zoveel tegenslagen gehad, dan wil je dit er gewoon niet meer bij hebben).
Redelijk off-topic maar het bericht op de SSZ over de Urasawa reeksen lijkt me allesbehalve positief. Nu lijkt alles te zijn vastgelopen...
motivatiedip. help!

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Brook500 »

Koen wrote: Redelijk off-topic maar het bericht op de SSZ over de Urasawa reeksen lijkt me allesbehalve positief. Nu lijkt alles te zijn vastgelopen...
Was dat al niet een tijdje zo? :P
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by NeeNee »

Brook500 wrote:
Koen wrote: Redelijk off-topic maar het bericht op de SSZ over de Urasawa reeksen lijkt me allesbehalve positief. Nu lijkt alles te zijn vastgelopen...
Was dat al niet een tijdje zo? :P
Een paar jaar bijvoorbeeld?

Die zijn ook altijd bij hoog en laag blijven beweren dat ze alle series zouden afwerken. Niet dat ik nog veel van hen geloofde, maar toch. Doe dan geen beloftes.

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Berserker500 »

http://www.stripspeciaalzaak.be/StripFacts.php#Kana
Je moet het artikel maar eens lezen Brook want ik schat het nu toch negatiever in als er voor.
In het slechtse geval komt er niets meer van Urasawa. :(

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Koen »

Toen ik het laatst informeerde (rond de jaarovergang) werd er nog moeite gedaan en was er nog dialoog tussen beide partijen. Als ik de SSZ lees lijkt me dat tussen de lijnen heel wat minder positief... Of nog negatiever. Naargelang je ingesteldheid ;)
motivatiedip. help!

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Brook500 »

Berserker500 wrote:http://www.stripspeciaalzaak.be/StripFacts.php#Kana
Je moet het artikel maar eens lezen Brook want ik schat het nu toch negatiever in als er voor.
In het slechtse geval komt er niets meer van Urasawa. :(
Toen er begin dit jaar vermeld werd door Glenat zelf dat ze beide Urasawareeksen in haitus waren, had ik al een bang voorgevoel dat we 't misschien mochten vergeten. :(
Maar van 20th CB waren er al langer problemen met het uitgavetempo (al vanaf 't begin eigenlijk :? ).
Ik heb er toch wel gezien dat ze de 2 Berserk-delen hebben vernoemd als releases van mei & juni. En waarschijnlijk ook zeker One Piece & DBU in mei. :D
Die drie ga ik zeker nog wel verderkopen in 't nl want zowel de covers als de vertaling zijn nog altijd goed. :wink:
Image

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Tamara »

Net omdat ze zoveel geld erin pompen lijkt het me een noodzaak dat ze snel rendement halen, en dus eventuele ballast even snel overboord zullen gooien.
Nope. Kodansha is redelijk nieuw op de Amerikaanse markt, dus het eerste wat ze moeten doen schapruimte veroveren en een goede reputatie opbouwen. Om dit te bereiken nemen ze een deel van Del Rey's oude catalogus over (de series die zich al bewezen hebben dus) en beginnen ze daarnaast ongeveer een dozijn nieuwe series deze zomer. Het is een groot offensief, maar ze hebben de titels wel zorgvuldig gekozen. Het gaat voornamelijk om kortere series en een groot deel ervan kan in verband gebracht worden met een bekende naam/titel.
Dat is ook weer zoiets dat heerst op de Franse fora - en aan Tamara's post te zien ook bij de fans die de US markt volgen. Het idee dat het allemaal zal beteren als de Japanners de buitenlandse markten direct in handen nemen.
Dat idee heerst niet echt. Veel fans zijn juist wantrouwig tegenover Kodansha, omdat ze het gevoel hebben dat ze Del Rey eruit gewerkt hebben. Dat is natuurlijk niet waar, maar het lijkt wel zo. Bovendien is er de hele situatie rondom Tokyopop. Toen Kodansha daar de licenties terugtrok, is het met een aantal series niet goed afgelopen.
Hum. Het enige dat buitenlandse uitgeverijen ervan weerhoudt reeksen sneller stop te zetten is net de druk vanuit Japanse hoek. Denk je dat een Japanse uitgeverij zichzelf onder druk zal zetten om een verlieslatende reeks verder te blijven uitgeven? Ik ben zelf redelijk naïef (ik had de stopzetting van DC en IY bv. helemaal niet verwacht), maar zó naïef ben zelfs ik niet. :P
Nee, maar consumenten vertrouwen mag je niet verwaarlozen, zeker niet in de eerste twee jaar, omdat je anders je winsten op lange termijn riskeert. Die twee miljoen moet je niet alleen zien als een investering in geprinte boekjes, maar ook als een investering in klanten. Het is ook niet zo dat Kodansha de markt niet begrijpt. Ze werken vooral samen met de stabiele uitgeverijen. Dark Horse geeft nu CLAMP-series opnieuw uit en ze hebben onlangs geïnvesteerd in Vertical. Vertical blijft onafhankelijk functioneren, maar laat ondertussen wel zien hoe je overleeft in de Amerikaanse manga-industrie.
Ze hebben precies op uw ziel getrapt, als ik u zo hoor. Wat kan de wereld toch hard zijn.
Geef Neenee eens ongelijk. Moet je eens kijken wat lezers minstens hebben geïnvesteerd als ze elke keer (dus 3-5 jaar lang!) tijdig de nieuwe releases van de dode series hebben gekocht:
Inu Yasha: €50
Detective Conan: €65
20th Century Boys: €70

Bijna €200 die ook in Duitse/Franse/Engelse manga geïnvesteerd hadden kunnen worden.
Last edited by Tamara on Fri Apr 22, 2011 9:14, edited 1 time in total.

User avatar
Hercule
Posts: 195
Joined: Sat Oct 30, 2010 23:25

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Hercule »

Maar het is toch nog niet zeker welke series Kodansha allemaal overneemt van Del Rey?
Image

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Tamara »

Hercule wrote:Maar het is toch nog niet zeker welke series Kodansha allemaal overneemt van Del Rey?
Voor een groot deel is het nu duidelijk wat gered wordt en wat niet. Ze zullen er vast nog wel een paar oppikken als er ruimte in het uitgeefschema is, maar de komende zes maanden hoef je er waarschijnlijk niet op te rekenen.

Natuurlijk heeft Kodansha zich steeds van de beste kant laten zien door Del Rey en Dark Horse oude Tokypop-series compleet te doen maken/laten herdrukken, maar dit is ook het ideale moment om Del Rey's catalogus op te schonen en dat zullen ze dan ook zeker doen.

Post Reply