Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Berserker500 »

Zeg Koen, waren dat van Conan niet 18-45 en 50-60 die je voor mij opzijhoudt of heb je er nog liggen?

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Brook500 »

Koen wrote:Tennis is geen populaire sport, Brook. Clijsters en Henin zijn populair, maar als je ziet dat de Fed Cup confrontatie (halve finale!) vorige week niet eens de zaal halfgevuld kreeg dan zie je hoe afhankelijk tennis is van namen, en niet van de sport an sich.
Ik spreek eigenlijk over een paar jaar terug, Koen. :wink:
Toen volgde ik het nieuws nog, maar nu nog amper.
Image

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Koen »

Berserker500 wrote:Zeg Koen, waren dat van Conan niet 18-45 en 50-60 die je voor mij opzijhoudt of heb je er nog liggen?
Hmm, ik dacht dat ik er nog had, maar blijkbaar niet ;) (Allez, buiten de eerste zes maar die zullen hier niemand interesseren ;))
motivatiedip. help!

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Brook500 »

Koen wrote:
Berserker500 wrote:Zeg Koen, waren dat van Conan niet 18-45 en 50-60 die je voor mij opzijhoudt of heb je er nog liggen?
Hmm, ik dacht dat ik er nog had, maar blijkbaar niet ;) (Allez, buiten de eerste zes maar die zullen hier niemand interesseren ;))
Misschien ik wel. Ik ga misschien de eerste franse volumes kopen. Maar dat zal voor later zijn. :wink:
Image

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Koen »

Je weet me te vinden. ;)
motivatiedip. help!

PrIEsTER
Posts: 164
Joined: Sun Feb 20, 2011 21:10

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by PrIEsTER »

Echt heel slecht nieuws. Ik ben iemand die sowieso alle Nederlandstalige manga blindelings koopt (een mens moet toch
iets sparen hé) en dus ook enkel de Nederlandstalige reeksen volgt.
In deze discussie kan ik vooral Pietel zijn redenering volgen (en NeeNee neut te veel :mrgreen: =>waarom zagen over het stoppen van IY terwijl
je de Kana-uitgave toch niet goed vond, en Conan waren toch allemaal maar aparte verhaaltjes).
Ik vind het ook jammer dat alles zo traag uitgegeven wordt, maar we mogen inderdaad dankbaar zijn dat er toch nog iets komt...
De grote series zijn toch juist zo groot geworden omdat ze goed zijn? (en gehypet ook...) Hopelijk kan ik nog lang Naruto en Bleach volgen, maar
mijn favorieten zijn toch nog altijd One Piece en Berserk (niet stoppen Glenat!!! :? ).
De keuze voor kortere series juich ik inderdaad ook toe, maar ze moeten dan wel ook in korte periodes uitgegeven worden.
Maar de serie 20th Century Boys (die trouwens geniaal is...tot het nummer dat ik in het Nederlands heb kunnen lezen...) heeft toch ook het einde niet gehaald.
Het is jammer dat het geen voorspelbare markt is en ik vraag me eigenlijk ook af of die "succesreeksen" bij ons wel ook deftig verkopen. Laat ons
hopen dat er misschien ooit verbetering komt.

PS. NeeNee het is niet fair om nu de hele Nederlandstalige manga markt te laten voor wat het is. Ga je nu ook nooit meer Engelse mangas kopen omdat
Tokyopop ermee ophoudt of omdat Delrey ook reeksen stop zet of omdat ...?

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by NeeNee »

PrIEsTER wrote: In deze discussie kan ik vooral Pietel zijn redenering volgen (en NeeNee neut te veel :mrgreen: =>waarom zagen over het stoppen van IY terwijl
je de Kana-uitgave toch niet goed vond, en Conan waren toch allemaal maar aparte verhaaltjes).
Omdat het een precedent schept. Als ze nu series cancellen terwijl ze eerder beloofd hadden alles af te werken, wat zal ze tegenhouden om in de toekomst hetzelfde te doen zodra een andere manga ook wat minder verkoopt?

En Conan is toevallig wel één van mijn favoriete series. Dat het hoofdzakelijk losse verhaaltjes zijn maakt de reeks niet minderwaardig.

PS. NeeNee het is niet fair om nu de hele Nederlandstalige manga markt te laten voor wat het is. Ga je nu ook nooit meer Engelse mangas kopen omdat
Tokyopop ermee ophoudt of omdat Delrey ook reeksen stop zet of omdat ...?
Nee, maar ik ga wel twee keer nadenken vooraleer ik aan onbekende nieuwe reeksen begin. In het Nederlands zowel als in het Engels.

En aangezien ik nu al weet dat ik telkens een half jaar zal moeten wachten op een nieuwe Psyren of Liar Game, denk ik daar drie keer na.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Tamara »

PS. NeeNee het is niet fair om nu de hele Nederlandstalige manga markt te laten voor wat het is. Ga je nu ook nooit meer Engelse mangas kopen omdat
Tokyopop ermee ophoudt of omdat Delrey ook reeksen stop zet of omdat ...?
Nederland heeft twee 'grote' manga-uitgevers: Kana en Glenat. Beide bakken er niet zo heel veel van de laatste tijd. Glenat kan geen tempo houden en wie weet zien we 20th Century Boys en Pluto 2 nooit. Kana heeft nu laten zien dat ze series laten vallen. Twee series is bovendien best veel, als je kijkt naar de omvang van hun catalogus.

In de VS heb je naast Tokyopop en Del Rey ook nog Viz, Vertical, Seven Seas, Kodansha, Dark Horse en meer. Per uitgever is het niet moeilijk om je risico's in te schatten. Viz? Veilig zolang je maar uit de buurt blijft van lange shounen series die niet ultra populair zijn. Vertical? 100% veilig. Seven Seas? Betrouwbaar zolang het niet over light novels gaat. Kodansha? Eén, het is Kodansha. Twéé, er is 2 miljoen in de Amerikaanse tak gepompt, dus die laten de eerste paar jaar geen series sneuvelen. Dark Horse speelt het op veilig, maar luistert ook naar de lezers. Eden 13 verschijnt deze zomer <3

Wat betreft Tokyopop, daar hing al een paar jaar 'WIJ GAAN KADUUK' boven. In neonverlichting. DJ Milky vindt films interessanter dan manga, dus moest de uitgeverij het bekopen.

User avatar
Wimpuls
Posts: 692
Joined: Thu Sep 23, 2004 19:48
Location: stoel, bureaustoel
Contact:

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Wimpuls »

Jammer, jammer, maar wat kunnen ze anders doen? Dat ze een belfote breken, tja... Als ik altijd zo principieel zou zijn, stak mijn spaargeld in een kous onder mijn matras.
Ik vind dat Kana tenminste zijn nek durft uitsteken in een onbekende markt. Als er dan na een paar jaar een paar ongunstige factoren opduiken, kan ik het hen niet kwalijk nemen dat ze hun koers aanpassen ('t is niet dat ze 180° draaien). We spreken hier ook niet over een of andere multinational die het zich kan permiteren om een paar verlieslatende producten te blijven verkopen, puur om de goeie naam te houden en omdat het verlies gedragen wordt door de andere producten. Ja, het komt niet goed over en het schept inderdaad een precedent, maar ik vind het geen reden tot paniek.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Tamara »

Jammer, jammer, maar wat kunnen ze anders doen?
Geen beloften doen? Helemaal niet aan series beginnen waarmee ze veel risico lopen? Minder dan een jaar geleden zeiden ze nog dat zoals de zaken er nu voorstonden, ze nog jaren in dat tempo door zouden kunnen gaan.
Als er dan na een paar jaar een paar ongunstige factoren opduiken, kan ik het hen niet kwalijk nemen dat ze hun koers aanpassen
Die ongunstige factoren waren 4-5 jaar geleden ook al aanwezig. Daarom hadden we juist vertrouwen in Kana. Waarom zou je als uitgever aan die series beginnen als je niet zeker was van je zaak?
We spreken hier ook niet over een of andere multinational die het zich kan permiteren om een paar verlieslatende producten te blijven verkopen, puur om de goeie naam te houden en omdat het verlies gedragen wordt door de andere producten.
Soms is die strategie wel het beste, ook voor kleinere bedrijven. Het vertrouwen van je klanten hebben is ontzettend waardevol. Of het verstandig is om iets met verlies te verkopen, hangt puur af van hoe groot de verliezen zijn.
Ja, het komt niet goed over en het schept inderdaad een precedent, maar ik vind het geen reden tot paniek.
Moet je voor de lol eens kijken welke andere series maar sporadisch verschijnen.

User avatar
Wimpuls
Posts: 692
Joined: Thu Sep 23, 2004 19:48
Location: stoel, bureaustoel
Contact:

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Wimpuls »

Tamara wrote:Die ongunstige factoren waren 4-5 jaar geleden ook al aanwezig. Daarom hadden we juist vertrouwen in Kana. Waarom zou je als uitgever aan die series beginnen als je niet zeker was van je zaak?
Hoe kan je nu zeker zijn over zoiets? Nooit. Zelfs na een omvangrijk marktonderzoek kan je de bal misslaan. En 5 jaar is lang.
Tamara wrote:Minder dan een jaar geleden zeiden ze nog dat zoals de zaken er nu voorstonden, ze nog jaren in dat tempo door zouden kunnen gaan.
Dat is niet mooi, inderdaad. Maar ik zou ook liegen :) . Noem mij één bedrijf dat vlakaf zegt: 'Eigenlijk zien we de toekomst somber in. Ik zou alvast stoppen met onze producten te kopen.'
Tamara wrote:Soms is die strategie wel het beste, ook voor kleinere bedrijven. Het vertrouwen van je klanten hebben is ontzettend waardevol. Of het verstandig is om iets met verlies te verkopen, hangt puur af van hoe groot de verliezen zijn.
Soms. Het hangt er vanaf.

Bon, ik bekijk het van iets verder af omdat ik alleen Conan volg, maar waarom dat gedramatiseer? Je laat het klinken alsof ineens Kana een grote boosdoener is.

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by pietel »

Tamara wrote:Die ongunstige factoren waren 4-5 jaar geleden ook al aanwezig. Daarom hadden we juist vertrouwen in Kana. Waarom zou je als uitgever aan die series beginnen als je niet zeker was van je zaak?
Nu klink je toch redelijk naief. Ik vind niet dat mijn vertrouwen geschonden is, omdat ik nooit zulke onrealistische verwachtingen had. Ik ben er zeker van dat Kana de intentie had om de reeksen te blijven uitgeven,
maar er zijn limieten. het heeft geen zin om vertrouwen te winnen als er pakweg maar 10 lezers zijn van die series.

Waarom zou je als uitgever niet aan die series beginnen? Het zijn successeries in het buitenland. Ik zou als beginnende manga-uitgeverij geweldig in de wolken zijn met de kans om zo'n series te mogen uitgeven. En daarna zou ik zwaar ontgoocheld zijn dat er zelfs geen klein deel van dat succes kan verzilverd worden op onze markt. Het gaat hier niet over een ietwat tegenvallende verkoop, maar eerder om een bijna nietbestaande verkoop.
Ik begrijp dat betrouwbaarheid een belangrijke waarde is voor een manga-uitgever, maar we hebben hier niet de luxe van de amerikanen of de fransen. Als Kana failliet gaat, dan kopen de leden van dit forum gewoon de engelse of franse versie en die paar sporadische nieuwe lezers vergeten zo weer dat er ooit manga in de winkelrekken stond. Het "trouwe" publiek voor nederlandse manga is niet levensvatbaar zoals het nu is.
Image

User avatar
Hercule
Posts: 195
Joined: Sat Oct 30, 2010 23:25

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Hercule »

Maar wat is eigenlijk de reden om manga niet gewoon in het Engels te kopen?
Voorheen was de belofte van Kana om geen series te stoppen een belangrijke reden om kana trouw te blijven maar verder zie ik geen enkele reden omdat nu nog te doen.
NL uitgevers lopen vaak ver achter, NL uitgevers hebben een vreemd uitgave patroon, NL manga zijn duurder en NL manga zijn moeilijk te vinden in de winkel.
Last edited by Hercule on Thu Apr 21, 2011 11:35, edited 1 time in total.
Image

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Kira »

Even op een paar reacties reageren.
Tamara wrote:
De keuze om de titels op onze markt uit te brengen was niet verkeerd, niemand wist toen hoe die markt zou reageren,
Er was wel het één en ander te voorspellen. Inu Yasha en Detective Conan doen het goed in het buitenland. Reden? De anime is op TV! In Duitsland kon (kan?!) je jarenlang 's middags Detective Conan kijken op RTL2 en de mangaserie is dan ook jarenlang EMA's grootste succes geweest. Inu Yasha? Ditto.
Ik blijf erbij dat ze het op Cartoon Network hebben/hadden moeten uitzenden met nl dub. Ok, grote fans zullen het haten, maar het trekt wel aandacht!! En dat verdiend Detective Conan toch? Bovendien wordt het op sommige Cartoon Networks nog uitgezonden.
NeeNee wrote:Inuyasha aan de andere kant heb ik nooit reclame van gezien, en het uitgaventempo ging na een paar nummers al meteen de dieperik in. Ik heb niet echt het gevoel dat die reeks een eerlijke kans heeft gehad. (En dan zijn er de belachelijke vertalingen. Ik vraag mij nu echt af of die overdaad aan Japanse termen mensen heeft afgeschrikt.)
Het stond in de Yo!, een krant die toen iedereen van het 5de en het 6de leerjaar kreeg in Vlaanderen op Katholieke scholen. Er was zelfs een wedstrijd bij waar je 10x de eerste 5 delen kon winnen en 5x het eerste deel. (Dat van 5x en 10x weet ik niet meer zeker) Wat moest je doen? Op http://www.mangakana.com/nl de leeftijd van de hoofdpersonage opzoeken. Ik had trouwens het eerste deel gewonnen en een paar kinderen van mijn klas vonden het wel tof.
Brook500 wrote:
Berserker500 wrote:Er zijn precies toch niet veel reeksen in het nl die goed verkopen.
Ik vraag mij eigenlijk af wat er wel goed verkoopt hier. One Piece, Dragonball, Naruto, Bleach sowieso & ik dacht dat Berserk ook redelijk goed is.
Hiernaar ben ik ook wel benieuwd. Ik krijg volgens mij een heel fout beeld met de andere mangafans die ik ken: de een leest Naruto en Dragonball, twee andere lezen er Detective Conan, nog iemand leest Yu-Gi-Oh!, nog iemand Boeddha en nog iemand anders leest Kenshin.
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Detective Conan en Inuyasha worden stopgezet bij Kana

Post by Koen »

NeeNee wrote:En aangezien ik nu al weet dat ik telkens een half jaar zal moeten wachten op een nieuwe Psyren of Liar Game, denk ik daar drie keer na.
Maar waar haal jij toch constant die zes maanden? Ik heb je dat nog al ten onrechte zien verkondigen... Van de drie nieuwe series gingen er drie volumes verschijnen dit jaar. LG verscheen in januari, dus dat is een release om de vier maanden. Psyren verscheen maar in maart dus dat is een release van bijna om de drie maanden in 2011. Dat ligt toch wel redelijk ver van jouw 'half jaar per volume' me dunkt...
motivatiedip. help!

Post Reply