Ikigami ~[Kana]

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

PrIEsTER
Posts: 164
Joined: Sun Feb 20, 2011 21:10

Ikigami ~[Kana]

Post by PrIEsTER »

Volume1.

Ik was heel benieuwd naar deze nieuwe reeks, en heb het dan ook in één ruk uitgelezen.
De stijl is volledig mijn ding en de vertaling is weer pico-bello in orde (go kana!).
Alleen heb ik achteraf het gevoel dat dit nummer enkel gebruikt is voor sfeerschepping (wat uitstekend lukt!) door
verschillende aparte verhaaltjes te vertellen. Er is telkens één terugkerend personage maar daar gebeurt eigenlijk niets mee...

Hier komt de vraag terug of het niet beter was geweest om onmiddellijk de eerste twee volumes uit te geven. Want
dit volume schept enkel een beeld, maar maakt mij alleszins niet nieuwsgieriger door te eindigen met een cliffhanger of
onbeantwoorde vragen (hoewel dit heel irritant kan zijn bij te lange releasetijden :D ).

Toch ga ik zeker het tweede volume kopen omdat ik zoveel goede commentaren over het verdere verloop heb gelezen en dit
toch wel wil meemaken.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Ikigami ~[Kana]

Post by Tamara »

PrIEsTER wrote:
Alleen heb ik achteraf het gevoel dat dit nummer enkel gebruikt is voor sfeerschepping (wat uitstekend lukt!) door
verschillende aparte verhaaltjes te vertellen. Er is telkens één terugkerend personage maar daar gebeurt eigenlijk niets mee...
Vrijwel de hele serie is zo. Lees de nieuwe Aniway voor meer info :D

SilverOwls
Posts: 183
Joined: Sun Oct 07, 2007 20:58
Location: Knokke-Heist
Contact:

Re: Ikigami ~[Kana]

Post by SilverOwls »

Ikigami ga ik zeker verder sparen.
De art ( zeker de cover *_* )vind ik heel mooi en het plot spreekt me ook aan. :D
Tis echt nog allemaal zo mysterieus.
Had ook liever 2 delen in een keer gehad.
Image

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Ikigami ~[Kana]

Post by Koen »

Motoro Mase was onlangs in Frankrijk voor het Salon du Livre. Ondertussen zijn we enkele nieuwtjes te weten gekomen via de interviews die hij gaf tijdens zijn verblijf in Parijs.

Zoals je weet verschijnen de nieuwe hoofdstukken van Ikigami eerder onregelmatig. De mangaka werkt dan ook zonder assistenten en doet al het werk zelf. Meer nog, uitgeverij Shogakukan heeft zelfs zoveel vertrouwen in de man dat hij zonder tanto mag werken. Voor zij die Bakuman niet volgen, een tanto is de begeleider die elke mangaka krijgt toevertrouwd van de uitgeverij, die met hem meedenkt over het scenario en hem bijstuurt waar nodig.

Mase heeft ook al enkele ideetjes voor zijn nieuwe serie, want belangrijk om weten is dat Ikigami het einde nadert in Japan. De auteur weet al tot in de puntjes hoe zijn verhaal zal aflopen. Momenteel telt de manga 8 verschenen volumes in Japan.
motivatiedip. help!

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Ikigami ~[Kana]

Post by Brook500 »

Iikigami 1

Eindelijk eens begonnen aan de reeks. Ik had een jaar geleden de live-actionfilm gezien & het verhaal van Ikigami bleef mij wel boeien.
Kana zorgt voor een mooie cover (en ja ook de achterkant :wink: ) & de vertaling was ook goed verzorgd.
In dit deel komen de eerste 2 slachtoffers die in de eerste helft van de film een Ikigami kregen.
Vooral die van de zanger blijft emotioneel aanslepend.
Image

User avatar
Bart
Posts: 318
Joined: Sat Jan 19, 2008 12:59
Location: Antwerpen

Re: Ikigami ~[Kana]

Post by Bart »

Brook500 wrote:[...]Kana zorgt voor een mooie cover (en ja ook de achterkant :wink: ) [...]
Een mooie achterkant is wél het allerbela

Ach, laat maar zitten.
'[...] I would never disrespect an egg. It gave up on being a chicken to be our breakfast.'
"Wicked Things" - John Allison

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Ikigami ~[Kana]

Post by Brook500 »

Bart wrote:
Brook500 wrote:[...]Kana zorgt voor een mooie cover (en ja ook de achterkant :wink: ) [...]
Een mooie achterkant is wél het allerbela

Ach, laat maar zitten.
Die quote was een verwijzing naar die van Psyren, Bart. :wink:
Image

User avatar
Wimpuls
Posts: 692
Joined: Thu Sep 23, 2004 19:48
Location: stoel, bureaustoel
Contact:

Re: Ikigami ~[Kana]

Post by Wimpuls »

ik denk dat hij dat wist

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Ikigami ~[Kana]

Post by Brook500 »

Ik wist niet of hij het serieus bedoelde of als grap. Blijkbaar dan toch als grap. :P
Image

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Ikigami ~[Kana]

Post by Berserker500 »

Deel 01
Zeer mooie uitgave van Kana maar ik vind het wel raar dat ze de Engelse titel genomen hebben.
Van de 2 verhalen vond ik vooral het tweede met die muzikant het meest aangrijpend.

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Ikigami ~[Kana]

Post by pietel »

Het eerste verhaal was veel sterker en ook belangrijk om eerst te vertellen.
Als je mensen de doodstraf geeft en ze dan vrij in de maatschappij laat rondlopen, is de kans heel groot dat ze heel wat regels gaan overtreden (onder het motto: je hebt toch niks te verliezen)
de ouders straffen voor de misdaden is een kleine drempel om het niet te doen, maar uiteindelijk vooral heel oneerlijk,

ik vond het hier wel sterk dat de wraak die hij uitoefent, wel heel wrang aanvoelt en dat hij zelfs voor het einde beseft dat hij zijn laatste uren heeft verspild, zich niet beter voelt en verbitterd moet eindigen.
Het concept van de serie komt heel duidelijk tot zijn recht: de intense laatste ogenblikken van jonge mensen die gaan sterven.
het tweede verhaaltje was meer een sprookje en was allemaal iets te toevallig om echt pakkend te zijn.
Image

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Ikigami ~[Kana]

Post by mangazot »

Da's goed zeg: een recensie van Ikigami in het Nieuwsblad van vandaag.
"Ze" zijn etnhousiast, maar die uitsmijter.... "De wat brave realistische stijl mist de kracht die andere manga's net zo sterk maakt" :sarcastic: Is die vent blind of zo?
Image

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Ikigami ~[Kana]

Post by Koen »

Op 16 maart 2011 verscheen Ikigami 1 in het Nederlands. Lees hier de review van dit aangrijpende volume!

Ikigami speelt zich af in een land waar vrede heerst. Om hun bewoners de waarde van het leven in te prenten, voeren de autoriteiten de welvaartsvrijwaringswet in. Deze wet houdt in dat elk kind een vaccin ingespoten krijgt. Eén op de duizend krijgt echter samen met dit vaccin een dodelijke injectie toegediend die hun dood zal veroorzaken ergens tussen hun 18 en 24 jaar. Op die manier probeert de regering iedereen volop van hun leven te laten genieten. Althans tot ze eventueel plots doodvallen.

Ikigami vertelt het verhaal van een ambtenaar die deze overlijdensberichten, ikigami in de volksmond, 24 uur voor het tijdstip van overlijden bij de ‘uitverkorene’ aflevert. In dit eerste volume volgen we de laatste dag van twee jongeren die door het noodlot getroffen werden. De ene zal eindigen met een valse noot, de andere met een positieve. En zo weten we meteen dat niet iedereen op dezelfde manier omgaat met dergelijk verschrikkelijk nieuws.

Ikigami is een absolute topper die Kana in huis haalt. Dit eerste volume toont al meteen de beklijvende en aangrijpende vertelwijze van mangaka Motoro Mase en ik kan jullie verzekeren dat het enkel crescendo gaat. Aanrader!

Kana levert zoals gewoonlijk een foutloos boekje af en we juichen toe dat de uitgeverij wederom een wat kortere reeks uitkiest. Lange reeksen hebben ze al in overvloed!
motivatiedip. help!

PrIEsTER
Posts: 164
Joined: Sun Feb 20, 2011 21:10

Re: Ikigami ~[Kana]

Post by PrIEsTER »

Net nr 2 gelezen. Het is een ontspannende, meeslepende manga geworden.

Er worden 2 verhalen verteld in dit volume:
het eerste luik gaat over een regisseur en zijn vriendin,
het tweede luik gaat over een bejaardenverzorger.

Het verhaal over de bejaardenverzorger was de eerste keer dat de manga mij echt raakte. Echt zielig.

Het viel mij nu ook weer op hoe verzorgd deze reeks eigenlijk is. De cover is een beetje saai, maar de manga zelf staat vol
prachtige tekeningen. Ik vind deze stijl echt expressief, verzorgd en duidelijk. Echt de moeite.

Bij het eerste nummer ervaarde ik het als een gemis toen ik te weten kwam dat er eigenlijk geen groot, doorlopend complot vol intriges is (dat hebben jullie me toch wijsgemaakt). Maar nu leest het idd wat vlotter en kan je verhaaltje per verhaaltje apart bekijken binnen de grote setting. Misschien wel een verademing tussen al het shonengeweld...

*spoiler* En je hoeft niet steeds zoveel namen te onthouden: iedereen sterft...

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Ikigami ~[Kana]

Post by Koen »

Op 3 augustus 2011 verscheen Ikigami 2 in het Nederlands. Lees hier de review van dit aangrijpende volume!

In dit volume schotelt Motoro Mase ons twee beklijvende verhalen voor die telkens de laatste 24 uur van iemands leven volgen. In het eerste verhaal maken we kennis met een hardwerkende jongeman die ervan droomt regisseur te worden. Om te kunnen blijven gaan neemt hij echter drugs… De ikigami brengt een verrassend einde aan dit eerste verhaal.

Het tweede verhaal is zowaar nog aangrijpender. Nietsnut Shoji werkt in een bejaardentehuis maar zijn onhandigheid wekt de toorn op van iedereen waar hij mee werkt. Toch zal zijn aanwezigheid het leven van één oud dametje drastisch doen omslaan…

Ikigami blijft absolute top. Het eerste verhaal dat al erg sterk is en tot het einde verrassend uit de hoek komt wordt enkel overtroffen door het nog betere tweede verhaal. Bovendien slaagt Mase er perfect in zijn emotioneel geladen verhalen prachtig te ondersteunen met zijn afgewerkte tekenstijl. Ikigami is een must have. Kana levert eveneens een perfect product af zodat niemand een excuus heeft om deze manga uit zijn bibliotheek te weren.
motivatiedip. help!

Post Reply