Psyren ~[Kana]

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Psyren ~[Kana]

Post by NeeNee »

Psyren 2
Bij terugkomst ontmoeten Yoshina en Asaga een zekere Matsuri Yagumo, een weirdo die vroeger aan het Psyren-spel heeft meegedaan en die hun zal leren om hun nieuwe krachten te beheersen. Want jawel, beide blijken te beschikken over een sterke "psi", een soort van geheimzinnige kracht die goed is voor alles van telepathie tot dingen opblazen. Als dat niet handig is. :roll:

SAAI. Er wordt echt te veel gepraat in dit album. En dat gemishandel hangt mij ook zwaar de keel uit. Gelukkig komt er daarna weer wat actie. Die acteur is ook een weirdo, maar hij is tenminste iets minder irritant. En hij ziet eruit alsof hij verliefd op Yoshina aan het worden is. XD

Maar wel nog een interessante ontwikkeling op het einde. Dus die granaatwerper-freak is Asaga's voormalige klasgenootje? Schattig. Al weet ik niet meteen of een goed gesprek hier veel gaat helpen. :?

Ik ben nog steeds van plan om nummer 3 te kopen, maar het kan maar beter beter zijn, want 16 volumes als dit houd ik niet vol. Het duurde echt te lang om er doorheen te geraken.

Geen opmerkingen op de vertaling, alleen dit:
- p. 38: "Tot de volgende keer, onderkruipsel! Je zou beter wat meer melk drinken!" -> Hahaha, schitterend! :lol: Die twee gaan nog goede vrienden worden. :mrgreen:

Ligt het trouwens aan mij of stonden er echt te weinig paginanummers in dit boekje? Ik heb superlang moeten zitten bladeren om er eentje te vinden.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Psyren ~[Kana]

Post by Koen »

Op 9 november 2011 verscheen Psyren 3 in het Nederlands. Lees hier de review van dit spannende volume!

Onze vrienden zitten nog steeds vast in de wereld van Psyren. Ze worden aangevallen door een worm en een mysterieuze figuur… Al snel blijkt die mysterieuze figuur Tatsuo te zijn, de jeugdvriend van Asaga. Deze laatste wilt zijn beste vriend weer tot rede brengen, maar dat verloopt niet zoals gepland… Een zenuwslopende strijd biedt zich aan!

Dit derde volume kent een moeizaam verloop. De wachttijd tot het gevecht duurt lang en de informatie die doorsijpelt met betrekking tot de gebruikte technieken gebeurt niet altijd even natuurlijk. Daar staat tegenover dat Tatsuo toch een interessant personage is en dat de mysteries van Psyren blijven boeien. Afwachten of deze reeks het potentieel dat erin zit ook weet waar te maken…

In tegenstelling tot mangaka Toshiaki Iwashiro levert Kana wel een foutloos boekje af.
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Psyren ~[Kana]

Post by NeeNee »

^ Dat had ik dus voorspeld.

Is het tenminste iets minder InfoDump dan vorige keer? Die uitleg begon echt op mijn zenuwen te werken. (Het mens dat de uitleg gaf trouwens ook.) :roll:

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Psyren ~[Kana]

Post by Koen »

De infodump is eigenlijk redelijk beperkt maar het gaat over technieken en das altijd wat onnatuurlijk hoe dat wordt aangebracht als ze dat in het verhaal zelf proberen te doen, vind ik.
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Psyren ~[Kana]

Post by NeeNee »

Psyren 3
Psyren 3 onder de kerstboom gevonden en meteen gelezen. Even terugkijken naar mijn commentaren op volume 2... :wink:
NeeNee wrote:Maar wel nog een interessante ontwikkeling op het einde. Dus die granaatwerper-freak is Asaga's voormalige klasgenootje?
Check.
Schattig. Al weet ik niet meteen of een goed gesprek hier veel gaat helpen. :?
Check.
Die acteur... ziet eruit alsof hij verliefd op Yoshina aan het worden is. XD
Check.

Beetje voorspelbaar, niet? :lol:

Maar het is tenminste weer wat meer actie. Het gebouw wordt onder vuur genomen door bovengenoemde granaatwerper-freak, en ze kunnen zich niet verplaatsen want de twee nieuwelingen zijn ziek gevallen (letterlijk). Yoshina en de anderen moeten dus proberen de plek te verdedigen...

Nog steeds geen topserie, maar goed leesbaar. Al die psi-krachten doen mij wel een beetje aan Shaman King denken... :roll:

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Psyren ~[Kana]

Post by mangazot »

NeeNee wrote:Psyren 3
Psyren 3 onder de kerstboom gevonden
Goeie kerstboom... :D
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Psyren ~[Kana]

Post by NeeNee »

^ Ik had het er zelf onder gelegd... :mrgreen:

Je moet iets doen om goede kado's te krijgen.

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Psyren ~[Kana]

Post by mangazot »

Goeie truc... :D
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Psyren ~[Kana]

Post by NeeNee »

Ik weet niet of er nog iemand interesse heeft in Psyren, maar ik kwam toevallig deze discussie tegen over de goede en slechte punten en het succes in Shonen Jump (waarschuwing: beperkte *spoilers* in de latere posts).
http://www.reddit.com/r/manga/comments/ ... an_rt_for/

Ik vermoed dat we niet meer op een voortzetting van Kana hoeven te rekenen (?), maar ik twijfel nog steeds of ik de serie in een andere taal verder wil lezen... de rating in Jump klopte echt voor mij, het was goed maar niet zeer goed. Zeer middelmatige serie.

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Psyren ~[Kana]

Post by mangazot »

De reeks is niet compleet, maar ik heb ze toch maar alledrie gekocht. Het doet wat nostalgisch aan, zo'n stopgezette reeks lezen.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Psyren ~[Kana]

Post by NeeNee »

Psyren 1-3
Deze nog eens herlezen, maar ik ben nog steeds niet zwaar onder de indruk. Eén van de problemen is dat het verhaal enorm plotgedreven is: het mysterie staat voorop, en de personages gaan er maar zo'n beetje in mee. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn, maar hier geeft het de personages een nogal doelloze indruk; ze willen sterker worden om in Psyren te kunnen vechten, maar ze weten niet precies waarvoor ze vechten of waartegen, en behalve 'mensen redden' hebben ze weinig individuele ambitie of plannen. Het helpt wellicht niet dat ik de meeste personages ook vrij onsympathiek vind (om van de grappig bedoelde mishandelingen nog maar niet te spreken). En dan is er natuurlijk de voorspelbaarheid van die situatie met het verloren klasgenootje.

Ik merk wel dat de trage ontwikkeling minder stoort als je een paar delen achter elkaar leest, en blijkbaar krijgen we ook een aantal nieuwe vaste personages (die even irritant zijn, maar op dit punt verwacht ik niet anders). Eens zien of de volgende delen interessanter zijn.

Nieuw topic: viewtopic.php?f=4&t=1717

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Psyren ~[Kana]

Post by mangazot »

Ik vond anders dat de personages vooral bezig waren met uit de wereld van Psyren te willen weggeraken.
Maar misschien moet ik het eens herlezen.

De serie is waarschijnlijk opgezet om lang te duren. Vandaar de trage plotontwikkeling.

Inuyasha was ook vanaf het begin als een lange reeks opgezet. Dat merk je aan die steen die in een onnoemelijk aantal deeltjes uiteenspat. Dan weet je direct: hier komt nog niet gauw een einde aan.

Of het een goed idee is om in het Nederlands reeksen uit te geven die vanaf het eerste boekje duidelijk lang zullen duren, is twijfelachtig. Je bent nooit zeker of je ze kunt voortzetten, en er is ook niet de mierenkuil van een tijdschrift waar een lezer kan invallen. Ik bedoel: in het Japans verschijnen de meeste van die manga's in afleveringen in tijdschriften. Wie het blad voor iets anders koopt, kan dan geleidelijk voor een nieuwe reeks worden gewonnen, omdat hij het toch eens leest omdat het nu eenmaal toch in het tijdschrift staat.
Maar hier moesten alle lezers in de eerste plaats worden gewonnen door impulsaankopen. Daarom waren die losse kaftjes van Kana en Glént een goed idee: dat zag er erg mooi uit, zeer aantrekkelijk. Maar doen moet je wel een beetje boekjes hebben die zeker in het begin relatief los leesbaar zijn. Ikigami was daarom qua verhaalopbouw een betere keus.

Maar ja, dat is allemaal vijgen na pasen, natuurlijk. En impulsaankopen storten snel in als het economisch slechter gaat. En de economie hadden we op een bepaald moment ook niet meer mee. :rant: :hmmm:
Image

Post Reply