Meningen gevraagd over manga in de bibliotheek

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Kinlyu
Posts: 11
Joined: Wed Dec 27, 2006 21:34
Location: Beerse
Contact:

Re: Meningen gevraagd over manga in de bibliotheek

Post by Kinlyu »

Ik heb wel eens manga geleend uit de bib van Turnhout, waar ze toen in die diepe bakken staken... en van ver leek de mangabak dus leeg, omdat de boekjes niet boven de rand uitkomen. Eh, ik herinner me dat ze Detective Conan toen nog niet hadden, wat ik wel jammer vond. Vind. Als ze die nog niet hebben mag die zeker bij de collectie. Dat was wel 2-3 jaar geleden ondertussen, geen idee of de collectie nu is uitgebreid naar (bijna) alle in het Nederlands uitgegeven manga - wat voor stripstad Turnhout wel zou mogen, haha.

Een locatie tussen volwassen en kinderafdeling in lijkt mij een goed idee, maar ik heb ook het gevoel dat die locatie al ingenomen zou kunnen worden door allerlei ander materiaal. En dit hangt natuurlijk zeker af van de indeling van de bib zelf... ik ben sinds de nieuwe jeugdafdeling is geopend ook niet meer in de bib in m'n eigen dorp geweest... vroeger waren de strips vrij vaag geplaatst: deels in een kast, deels in lagere bakken met zitjes rond en nog een deel bij de volwassenen. Dat was ook waar de manga stond, maar er was maar erg weinig... Ik geloof Death Note en Monster (niet te klagen daarover), misschien is het ondertussen ook wel verbeterd. :)

nele
Posts: 23
Joined: Thu Sep 25, 2008 19:50
Location: Leuven
Contact:

Re: Meningen gevraagd over manga in de bibliotheek

Post by nele »

Rijkelijk laat, maar nogmaals dank voor alle tips. De studiedag was heel interessant -veel volk, en Strip Turnhout zegt dat de reacties op het manga-verhaal erg positief waren.

Ik denk dat Strip Turnhout nog wat extra info over de studiedag en ook alle presentaties online gaat zetten, maar de mijne staat alvast op http://fanficforensics.dreamwidth.org/22909.html. Ik heb mensen aangeraden om eens langs Mangaheuvel te passeren als ze reviews of advies van deskundigen ter zake zoeken :)

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Meningen gevraagd over manga in de bibliotheek

Post by Koen »

Super! :)
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Meningen gevraagd over manga in de bibliotheek

Post by NeeNee »

Wow, Mangaheuvel krijgt zelfs een speciale vermelding. :)

Ziet er behoorlijk goed uit... het enige waar ik het niet helemaal mee eens ben is die "geen inmenging". Het heeft inderdaad geen zin om te proberen de fandoms van buitenaf te reguleren, maar veel fans appreciëren het enorm als uitgeverijen/verkopers op de forums aanwezig zijn om vragen te beantwoorden, en zoiets zou je als bibliotheek ook kunnen doen.

nele
Posts: 23
Joined: Thu Sep 25, 2008 19:50
Location: Leuven
Contact:

Re: Meningen gevraagd over manga in de bibliotheek

Post by nele »

@NeeNee Het hangt er idd vanaf. Mogelijk speelt hier wat beroepsmisvorming van mijn kant -ik heb (als fan) een aantal onaangename excursies van niet-fans in fandom meegemaakt, en als onderzoeker heb ik gehoord van nog veel meer dergelijke incidenten.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Meningen gevraagd over manga in de bibliotheek

Post by NeeNee »

^ Je maakt me nieuwsgierig. :)

Als je ongevraagd een forum binnenvalt en mensen gaat vertellen wat ze moeten doen ben je uiteraard fout bezig. Maar ik dacht meer aan zoiets als wat Archonia op Aniway doet, een thread waar mensen kunnen vragen wat er zoal in de bibliotheek te vinden valt en wat ze in de nabije toekomst nog gaan aankopen en zo.

Wordt natuurlijk wel een beetje moeilijk gezien het aantal bibliotheken dat er zijn... maar de grote steden zouden dat zeker kunnen doen. Ik zou het best fijn vinden om te horen dat ik binnenkort in de biblitheek van Gent de nieuwe uitgaven van Sailor Moon kan gaan lezen, om maar iets te noemen.

User avatar
Saki
Posts: 610
Joined: Sun Oct 24, 2010 19:46
Location: Kontich
Contact:

Re: Meningen gevraagd over manga in de bibliotheek

Post by Saki »

Op een forum als Mangaheuvel zou dat nog wel kunnen werken.

Iedereen gedraagt zich hier rustig, volwassen en hebben een open blik.

Op iets als Aniway, wel je hebt zelf gezien hoe Koen 'aangevallen' werd daar toen hij postte dat er enkele Death Note volumes en Bleach 9 een 2de druk kregen.

Dat soort reacties schrikt die 'updaters' dan wel af en kan leiden tot het niet meer posten op fora.
Going to Atsusacon!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Meningen gevraagd over manga in de bibliotheek

Post by Tamara »

Op iets als Aniway, wel je hebt zelf gezien hoe Koen 'aangevallen' werd daar toen hij postte dat er enkele Death Note volumes en Bleach 9 een 2de druk kregen.
Dat was omdat veel mensen niet echt snappen hoe deze industrie werkt. Juist daarom zou het goed zijn als o.a. uitgeverijen wat vaker hun mond opendoen. Hoe moeten fans anders een goed beeld krijgen van de zakelijke kant van manga in Nederland en Vlaanderen?

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Meningen gevraagd over manga in de bibliotheek

Post by Koen »

Tamara wrote:Hoe moeten fans anders een goed beeld krijgen van de zakelijke kant van manga in Nederland en Vlaanderen?
MangaHeuvelMagazine ;)
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Meningen gevraagd over manga in de bibliotheek

Post by NeeNee »

Saki wrote: Op iets als Aniway, wel je hebt zelf gezien hoe Koen 'aangevallen' werd daar toen hij postte dat er enkele Death Note volumes en Bleach 9 een 2de druk kregen.

Dat soort reacties schrikt die 'updaters' dan wel af en kan leiden tot het niet meer posten op fora.
Dat was gewoon omdat ze het verkeerd begrepen. En trouwens, zo erg was dat toch niet? 2 of 3 mensen die vroegen wat er zo speciaal aan was?

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Meningen gevraagd over manga in de bibliotheek

Post by Tamara »

Koen wrote:
Tamara wrote:Hoe moeten fans anders een goed beeld krijgen van de zakelijke kant van manga in Nederland en Vlaanderen?
MangaHeuvelMagazine ;)
Eens in het jaar wat tweedehands info ontvangen is ook niet alles :P

Post Reply