Liar Game ~[Kana]

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Liar Game ~[Kana]

Post by Koen »

Op 22 juni 2011 verscheen Liar Game 2 in het Nederlands. Lees hier de review van dit ingenieuze volume!

We lieten Nao verweesd achter in een grote villa waar de tweede ronde van de Liar Game zou doorgaan. Gelukkig voor haar is ook Akiyama weer van de partij. Zal hij wederom de ridder op het witte paard spelen voor de hulpeloze Nao?

De tweede ronde werkt volgens het minderheidsbeginsel. De 22 deelnemers moeten ja-neevragen beantwoorden en de minderheid mag door naar de volgende vraag. Tot er slechts één winnaar overblijft. Die gaat aan de haal met 2,2 miljard yen. De rest blijft over met een diepe schuld. Eén kans op tweeëntwintig. Het ziet er niet goed uit voor Nao. Maar Akiyama zou Akiyama niet zijn als hij geen uitgekiende strategie zou uitwerken…

Het eerste volume van Liar Game was al redelijk sterk, maar dit tweede volume gaat dan toch nog een stapje verder. Je wordt als lezer meegesleurd in een spannende en beklijvende intrige en je redeneert mee met de personages en hun te volgen strategie. Liar Game is een heel aangename verrassing en verplicht voer voor iedereen, Death Note liefhebbers in het bijzonder.

Dat Kana even foutloos werkt als Akiyama is natuurlijk ook leuk meegenomen.
motivatiedip. help!

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Liar Game ~[Kana]

Post by pietel »

Ja inderdaad, je leeft en denkt heel hard mee. Heel meeslepend.
Maar als je direct daarna nog eens door het boekje bladert, valt op dat er eigenlijk heel weinig gebeurt. En dat buiten de ingenieuze plot, de personages eigenlijk niet echt interessant zijn.
Je moet maar eens proberen een willekeurige pagina te herlezen. De dialogen zijn puur plot, elke zin, elke toevalligheid, elke karaktereigenschap is ongelooflijk geconstrueerd. Daarom heb ik ook geen enkele emotionele band met de personages.
Dat neemt niet weg dat het heel goed bedacht is. Het minderheids-scenario is perfect geloofwaardig en mocht je hetzelfde spel spelen met echte personen, dan kan het best wel eens gelijkaardig uitdraaien.
Image

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Liar Game ~[Kana]

Post by The Donkey »

zijn er plannen voor Liar Game in het engels?
het gegeven spreekt me wel aan, maar mn voorkeur gaat naar het engels:P
aan de andere kant als daar geen plannen zijn kan ik net zo goed deze op piken:P

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Liar Game ~[Kana]

Post by NeeNee »

De Franse versie zit al aan deel 7, maar over een Engelse is nog steeds niets bekend.

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Liar Game ~[Kana]

Post by The Donkey »

NeeNee wrote:De Franse versie zit al aan deel 7, maar over een Engelse is nog steeds niets bekend.
okey dankje:)
njaa niet veel keus dan:P

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Liar Game ~[Kana]

Post by NeeNee »

pietel wrote:Ja inderdaad, je leeft en denkt heel hard mee. Heel meeslepend.
Maar als je direct daarna nog eens door het boekje bladert, valt op dat er eigenlijk heel weinig gebeurt. En dat buiten de ingenieuze plot, de personages eigenlijk niet echt interessant zijn.
Je moet maar eens proberen een willekeurige pagina te herlezen. De dialogen zijn puur plot, elke zin, elke toevalligheid, elke karaktereigenschap is ongelooflijk geconstrueerd. Daarom heb ik ook geen enkele emotionele band met de personages.
We hebben toch al uitgelegd dat LG ontzettend plotgedreven is. Als je vooral manga leest voor de karakterontwikkeling, dan is dit echt de verkeerde reeks voor jou.

Ik vind het wel leuk. Net als bij Conan: bij de meeste zaken is er geen enkele persoonlijke betrokkenheid en geniet je gewoon van de puzzels; en als er dan toch een keer iets dicht bij huis gebeurt, heeft het des te meer impact. Maar je moet natuurlijk wel van detectives houden.
Dat neemt niet weg dat het heel goed bedacht is. Het minderheids-scenario is perfect geloofwaardig en mocht je hetzelfde spel spelen met echte personen, dan kan het best wel eens gelijkaardig uitdraaien.
Behalve dan dat de kans klein is dat er iemand tussenzit die alles al voorzien heeft. Eerlijk gezegd had ik hier zelfs een beetje een Mary-Sue gevoel, het gaat allemaal een beetje te perfect. Ik had liever gezien dat hij het pas tegen de laatste ronde doorhad.


Liar Game 2
Naïeve Nao geraakt tegen wil en dank betrokken bij de tweede ronde van de Liar Game. Koene ridder Akiyama moet nogmaals komen opdraven om haar te redden (en hij doet dat nog ook :roll: ). Dit nieuwe spel werkt volgens het minderheidsprincipe: de groep die het minste stemmen heeft, wint. Het is duidelijk dat klassieke teamvorming hier niet werkt, maar zwendelgenie Akiyama weet toch een feilloze strategie voor de overwinning uit zijn hoed te toveren - al is die dan misschien niet zo waterdicht als eerst gedacht.

Deze tweede ronde is een stuk beter dan de vorige, maar bevat nog steeds teveel uitleg naar mijn smaak. Sommige stukken redenering worden meerdere malen herhaald en dat is echt niet nodig. Vanaf de derde ronde had ik daar geen last meer van, dus het wordt alleen maar beter. 8)

De tekenstijl is nog steeds wat bizar en vaak overdreven, maar sommige prenten vind ik dan weer erg cool. :D Een kwestie van even wennen.

Ik blijf het wel jammer vinden van de oersaaie covers. Ze hadden tenminste elke keer een ander kleurtje kunnen kiezen of zo.

PrIEsTER
Posts: 164
Joined: Sun Feb 20, 2011 21:10

Re: Liar Game ~[Kana]

Post by PrIEsTER »

Leuk volume en amusant trucje/theorie achter de redeneringen.
Wat ik ook goed vond, was het einde: de ronde zit erop, je weet de uitslag, bent klaar voor de volgende ronde.
Hopelijk blijft de opbouw zo overzichtelijk, en komt men binnenkort niet met clifhangers tussen de boekjes in het midden
van een spelronde. Ik kan me dan voorstellen dat ik met een pauze van enkele maanden de plotten heel wat minder overzichtelijk/leuk
zou vinden.
Nice cover trouwens :lying:

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Liar Game ~[Kana]

Post by NeeNee »

Binnenkort worden de rondes sowieso te lang voor één album, dus dan zul je toch moeten wachten. :wink:

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Liar Game ~[Kana]

Post by NeeNee »

Wow, ik las net op een andere site dat iemand psychologie is gaan studeren omwille van Akiyama. :lol:

Dat is wat je noemt een echte fan. :wink:

PrIEsTER
Posts: 164
Joined: Sun Feb 20, 2011 21:10

Re: Liar Game ~[Kana]

Post by PrIEsTER »

Is wel een verkeerd basis/rolmodel om een richting te kiezen. Of wil hij oplichter/politieker worden?

Zoals mensen die archeologie studeren omdat ze Indiana Jones gezien hebben, en dan merken dat er geen wilde gevechten met nazis en oude stammen zijn...
Remember kids: working is no fun :evil: (meestal toch)

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Liar Game ~[Kana]

Post by NeeNee »

PrIEsTER wrote:Is wel een verkeerd basis/rolmodel om een richting te kiezen. Of wil hij oplichter/politieker worden?

Zoals mensen die archeologie studeren omdat ze Indiana Jones gezien hebben, en dan merken dat er geen wilde gevechten met nazis en oude stammen zijn...
Remember kids: working is no fun :evil: (meestal toch)
Maar Akiyama gebruikt echt wel psychologie om mensen te lezen en hun gedragingen te voorspellen. Ik vind dat ook superinteressant (heb lang overwogen om psychologie te gaan studeren), daarom hoef je nog geen oplichter te willen worden.

En politieker is volgens mij wel een andere richting, hoor.

alkatar4
Posts: 9
Joined: Wed Mar 09, 2011 19:07

Re: Liar Game ~[Kana]

Post by alkatar4 »

Is deze serie eigenlijk al afgelopen in japan?

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Liar Game ~[Kana]

Post by NeeNee »

^ Nee. Ze staat wel al bijna een jaar op hiatus, maar dat schijnt normaal te zijn na het einde van elke grote arc.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Liar Game ~[Kana]

Post by Koen »

Op 12 oktober 2011 verscheen Liar Game 3 in het Nederlands. Lees hier de review van dit ingenieuze volume!

Nao is er dankzij Akiyama eindelijk in geslaagd aan de gruwel van de Liar Game te ontsnappen. En dit met zelfs 40 miljoen yen zakgeld in handen! Maar aangezien Nao het hoofdpersonage is kan ze natuurlijk nog niet uit de manga verdwijnen na een luttele twee volumes. Het Liar Game Tournament laat je ook niet zomaar uit haar klauwen verdwijnen. Door het verleden van Akiyama uit de doeken te doen slagen ze erin Nao te laten meedoen aan de herkansingen. Het meisje hoopt op die manier Akiyama te kunnen helpen in de derde ronde. Maar dan moet ze eerst de herkansingen overleven. Slaagt ze daarin zonder Akiyama’s hulp?

Het blijft crescendo gaan met Liar Game. Dit derde volume is zowaar nog interessanter en leuker dan het voorgaande. Onverwachte wendingen zijn schering en inslag in dit volume en het wordt steeds moeilijker als lezer om de tactiek van de spelers te voorspellen. Prachtig uitgekiend allemaal door mangaka Shinobu Kaitani.

Ook Kana liet geen steken vallen. De uitgeverij levert een foutloos boekje af. Ook al word je zodanig opgeslorpt door het verhaal en de games dat eventuele taal- of zetfoutjes niet al je aandacht kunnen opeisen. Kortom, Liar Game bevestigt als een absolute aanrader!
motivatiedip. help!

PrIEsTER
Posts: 164
Joined: Sun Feb 20, 2011 21:10

Re: Liar Game ~[Kana]

Post by PrIEsTER »

Beslaat dit volume nu een volledige ronde? Anders wacht ik nog even met aanschaffen.

Post Reply