Liar Game - nieuwe cover?!

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Welke cover spoort je het meest aan Liar Game te kopen?

Ik verkies de nieuwe cover van Kana
16
70%
Ik verkies de originele cover
7
30%
 
Total votes: 23

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Liar Game - nieuwe cover?!

Post by Brook500 »

Gilles wrote:
Koen wrote:Das een feit, Brook. En Mangaheuvel is Aniway niet. Op Aniway haalt de Kana cover geen enkele stem (allez, buiten mijn sympathiestem dan :P)
Eigenlijk heb ik nooit stilgestaan bij de kleurtjes van de Conan-covers, ik vind het wel leuk zo.
Ik vind dat de Duitsers het goed hebben gedaan met de covers. Juist zoals de jp-versie. Ik vind die achtergrond zo mooi.
Last edited by Brook500 on Fri Nov 05, 2010 4:28, edited 1 time in total.
Image

User avatar
Drazic
Posts: 140
Joined: Sat Feb 18, 2006 20:45
Contact:

Re: Liar Game - nieuwe cover?!

Post by Drazic »

Dat Kana de cover gebruikt betekent dat ze toestemming hebben van de uitgever en/of de schrijver. Ik zie het probleem niet dus. Al zou je dat ook kunnen zeggen over censuur in manga maar dit verandert ook niks aan de manga zelf.

Maar ik vind dan wel de nieuwe cover ook echt veel mooier. Zouden ze vaker moeten doen eigenlijk ;) De covers van 20th century boys zijn zo lelijk. De covers van de engelse zijn 10 keer beter.

Hij's wel duur idd. Maar ik krijg de eerste toch gratis xD

User avatar
Hercule
Posts: 195
Joined: Sat Oct 30, 2010 23:25

Re: Liar Game - nieuwe cover?!

Post by Hercule »

De originele cover doet me een beetje aan een shojo manga denken dus ik ben wel blij dat ze hem veranderd hebben.
Maar 8.50 vind ik wel een beetje veel voor een nederlandse manga, het moet wel betaalbaar blijven voor zowel jong als oud.
Image

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Liar Game - nieuwe cover?!

Post by Berserker500 »

Ik vraag me toch wel af wat jullie allemaal hebben tegen de orginele cover.
Je kan de cover misschien niet mooi vinden maar de manga is wel op die manier getekend.
Gaan jullie je dan niet storen aan de tekenstijl?

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Liar Game - nieuwe cover?!

Post by NeeNee »

Koen wrote:Ik weet niet wat de reden was achter de coverwijziging door Kana maar ze zullen heus niet over één nacht ijs gegaan zijn. En zullen sowieso de goedkeuring van de Japanse rechthebbenden moeten gehad hebben. Nu jullie goedkeuring nog :D Uiteindelijk is de cover behouden de gemakkelijkheidsoplossing. Maar gemakzucht kan je je echt niet permitteren met de huidige marktsituatie, denk ik.
Nou, het is niet alsof ze het idee erg ver gaan zoeken zijn. De anderen krijgen een prentje en wij krijgen... de achterflap. Jochei. :roll:

Image

Ik vraag mij vooral af hoe de volgende covers eruit gaan zien. Allemaal hetzelfde, met een ander nummer? Dat wordt mijn saaiste reeks ooit. :?

Ik vond het net zo fascinerend hoe de personages op elke cover van haarkleur wisselen. Zouden ze tenminste de kleurenpagina's behouden hebben?

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Liar Game - nieuwe cover?!

Post by Brook500 »

Berserker500 wrote:Ik vraag me toch wel af wat jullie allemaal hebben tegen de orginele cover.
Je kan de cover misschien niet mooi vinden maar de manga is wel op die manier getekend.
Gaan jullie je dan niet storen aan de tekenstijl?
Goed argument, Berserker.
Ikzelf vind ook dat men daarvoor de manga niet mag afweren.
Met die originele cover heb je toch een goed zicht op de tekenstijl van de manga.
En ik zie zo al dat het geen manga is voor een 12-jarige: zwarte achtergrond & de personages die met een 'horror' of 'thriller' -look zien.
Image

User avatar
Wimpuls
Posts: 692
Joined: Thu Sep 23, 2004 19:48
Location: stoel, bureaustoel
Contact:

Re: Liar Game - nieuwe cover?!

Post by Wimpuls »

...'t Is een rare cover (voor mij), met die paranoia-ogen. Echt stijlvol is ie ook niet. Wat moeten die 2 halve kaders voorstellen?
De tekenstijl zelf stoort me niet, 't is ook niet de meest swingende van het moment. Maar de cover is meer beangstigd dan de inhoud van het boekje zelf. Als vaandeldrager van de originaliteit 8) moet ik toegeven dat ze hier een goeie zet doen. So what dat alle covers dan saai zijn. Koop u een kleurrijke shounen om er naast te zetten :) . We zijn hier tot slot over een detail bezig: in januari ligt ie in de winkel te blinken, voor een normale prijs, in onze favoriete taal.

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Liar Game - nieuwe cover?!

Post by pietel »

Hercule wrote:De originele cover doet me een beetje aan een shojo manga denken dus ik ben wel blij dat ze hem veranderd hebben.
Maar 8.50 vind ik wel een beetje veel voor een nederlandse manga, het moet wel betaalbaar blijven voor zowel jong als oud.
Ik koop mijn manga in de fnac voor de groene prijs (nieuwe uitgaven worden altijd de eerste twee, drie weken afgeprijsd), dan is het 7 euro ofzo en dat vind ik een mooie deal.

De reden waarom ik Liar Game in mijn hoofd altijd associeer met een lelijke tekenstijl is deze cover. Als ik aan die serie denk, komt spontaan deze prent in me op, die ik echt niet geslaagd vind.
Terwijl ik de hoofdstukken lees, heb ik weinig last van de tekenstijl omdat het verhaal en personages interessant genoeg zijn.
Image

User avatar
Gilles
Posts: 95
Joined: Fri Oct 05, 2007 19:12
Location: Torhout, West-Vlaanderen, België
Contact:

Re: Kana!

Post by Gilles »

Ik ga even hooghartig doen en mezelf citeren :D
Gilles wrote: De tekenstijl van Liar Game komt veel meer tot z'n recht in zwart-wit, dus de cover die in kleur is steekt daar wat van af.
De cover is de eerste drempel om met een reeks kennis te maken. Als Kana de originele cover zou gebruiken zouden veel potentiële geïnteresseerden de reeks al geen kans, geven puur omdat de cover te afstotelijk is. De kans dat deze tactiek enkel gebruikt wordt bij het eerste deel is groot, het is het kennismakingsdeel hé.
Het valt me op dat diegenen die pro de originele cover zijn, ook wel diegenen zijn die de reeks reeds kennen. Dat is een minderheidsgroep, daar moet je echt rekening mee houden.

Dat je een boek niet op de cover mag beoordelen daar gaat iedereen mee akkoord, maar als je als nieuwe lezer een keuze moet maken tussen pakweg tien nieuwe verschillende reeksen die je niet kent moet iets je nieuwsgierigheid/aandacht opwekken. Het simplistische van de nieuwe kanacover (die blijkbaar de achterflap van het origineel is) doet het blijkbaar beter dan de originele tekening die niet door iedereen wordt gesmaakt.

Als ik de poll op de getekende reep bekijk zie ik een unanieme voorkeur voor de cover van Kana (in totaal 11 stemmen 100 % pro de nieuwe cover op het moment dat ik deze post typ).
De reacties op de getekende reep op de kanacover kun je hier desgewenst eens nalezen.

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Liar Game - nieuwe cover?!

Post by Berserker500 »

In Frankrijk hebben ze dan toch geen last van de cover want de reeks schijnt daar goed te verkopen.
De Kana cover vind ik toch geen grote verbetering hoor. Volgens mij schrik je meer kopers af met de hoge prijs dan met de cover.
Met zo'n hoge prijs zou ik toch graag wat beter papier willen. En met die hoge prijs en het grotere formaat waarom maken ze er dan gaan Big Kana van.
Want hoe ga je nu het onderscheid maken tussen Dark en Big Kana?
Ze hadden er toch ten minste een mooie achtergrond op kunnen zetten maar nu gaan alle covers bijna hetzelfde zijn.
Hopelijk zitten de kleurenpagina's erbij want anders is het maar flauw.
Ik ben dan wel voor de orginele cover maar ik heb de reeks nog niet gelezen buiten dan de preview op de site van Tonkam.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Liar Game - nieuwe cover?!

Post by Koen »

Een reactie van Kim:
De aanpassing van de cover voor de Nederlandstalige markt is gebeurd in overleg met de Japanse uitgever en met de auteur. Die konden zich helemaal terugvinden in het ontwerp en hebben hun zegen gegeven.
Qua formaat hebben we de Japanse versie gevolgd. Een groot formaat dus zoals Monster. En daar hoort een prijs van 8,50 euro bij. Bovendien telt Liar Game meer pagina's dan de gemiddelde shonen, dus meer leesplezier ;-)
Niks over de kleurenpagina's maar Kana behoudt toch altijd de kleurenpagina's? Dus ik zie niet in waarom ze dat hier niet zouden doen...
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Liar Game - nieuwe cover?!

Post by Koen »

Berserker500 wrote:Met zo'n hoge prijs zou ik toch graag wat beter papier willen.
Antwoord van Kim:
Ons papier leunt heel dicht aan bij de Japanse versie, daarom is er ook voor gekozen. Om de authentieke feel van een Japanse manga zo dicht mogelijk te benaderen.
Dus van cover mogen ze niet van het origineel afwijken, maar van papier wel? ;) Kana probeert sowieso altijd zo dicht mogelijk bij het origineel te blijven (slip cover, formaat, papier, geluidseffecten). Doen ze dat één keer niet (hier dus de coverwijziging) krijgen ze kritiek. Begrijpelijk van de diehard fans zoals hier, maar dan moet je ook niet ineens ander papier dan het origineel willen natuurlijk ;) [Ik huiver altijd als ze op Aniway het formaat en de afwezigheid van de slip cover aanhalen om de US markt te verkiezen omdat die nauwer aanleunen bij het origineel dan de onze :roll: ]

(Nu ben ik zelf ook sowieso ook fan van beter (vooral: witter) papier maar van mij mogen wijzigingen tov. het origineel dan ook :))

Btw, beetje offtopic maar omdat er nu toch ook over de prijs wordt gediscussieerd. De papierprijs is enorm gestegen de laatste paar jaren. Dat is ook de reden waarom de Franse manga-uitgeverijen hun prijzen bijna jaarlijks verhogen. Dus ondanks de inkrimping van de Franse markt is het de papierprijs in de eerste plaats, die daar de prijzen doet stijgen, niet de dalende verkoop. Soit, we wijken af maar gewoon als opmerking ;)
motivatiedip. help!

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Liar Game - nieuwe cover?!

Post by Berserker500 »

Dat ze er een groter formaat van maken daar kan ik inkomen maar ze maken er dan Dark Kana van inplaats van Big Kana.
Was het voor Big Kana niet de bedeoling van Seinen manga op een groter formaat?
Liar Game gaat toch ongeveer evenveel pagina's hebben als Monster, zou het dan niet beter zijn om er Big Kana van te maken.
Ik zie op deze manier geen onderscheid tussen de 2.
Wanneer is het nu Big Kana en wanneer is het nu Dark Kana?
Op welk tempo gaat deze serie eigenlijk uitkomen?
Gezien de lengte van de reeks ga ik voor om de 3 maand.

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Liar Game - nieuwe cover?!

Post by barbapapa »

Ik moet wel zeggen dat ik ook een voorstander ben van een beetje variatie tussen verschillende covers.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Liar Game - nieuwe cover?!

Post by NeeNee »

Berserker500 wrote: Ze hadden er toch ten minste een mooie achtergrond op kunnen zetten maar nu gaan alle covers bijna hetzelfde zijn.
Hopelijk zitten de kleurenpagina's erbij want anders is het maar flauw.
Dat is dus ook mijn gevoel. Een coverwijziging op zich kan goed zijn, maar deze is zo... steriel. Zelfs de lettertjes zijn opeens allemaal hetzelfde.

En het kaartmotief (want dat is wat die twee halve kaders moeten voorstellen) uit de covers vond ik net erg origineel. Alhoewel het absoluut beter had gekund, ik had bijvoorbeeld erg graag een volledig kaartmodel gezien (met een prentje recht en eentje ondersteboven met zo'n schuine streep ertussen).

Koen wrote: Niks over de kleurenpagina's maar Kana behoudt toch altijd de kleurenpagina's? Dus ik zie niet in waarom ze dat hier niet zouden doen...
... Echt? Noem mij dom, maar ik kan mij nu geen enkele Nl reeks herinneren waar kleurenpagina's instaan. Inuyasha, Conan en Naruto hebben ze alvast niet.

Post Reply