Liar Game - nieuwe cover?!

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Welke cover spoort je het meest aan Liar Game te kopen?

Ik verkies de nieuwe cover van Kana
16
70%
Ik verkies de originele cover
7
30%
 
Total votes: 23

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Kana!

Post by Koen »

Brook500 wrote:Er is een gezegde: "Beoordeel nooit de cover van een boek".
Zeg je dat nu tegen mij of tegen jezelf? :)

Ik vermoed dat Kana ook wel ingecalculeerd had dat de fans hier niet happig mee gingen zijn, maar willen ze met LG een breder publiek aanspreken zoals met DN...?

Die discussie moet er wel eens komen want lijkt me interessant. En voor de kenners van de FR markt, de covers van Delcourt/Akata die zijn vaak heel mooi herwerkt tov. het origineel. (Oké, behalve die van Yakitate Japan, die sucken :P)
motivatiedip. help!

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Kana!

Post by Berserker500 »

Brook500 wrote:Er is een gezegde: "Beoordeel nooit de cover van een boek".
Die zit wel Brook. :D
Ik heb eigenlijk niets tegen een andere cover maar nu krijg ik de indruk dat buiten het nummer van de volume dat elke cover bijna hetzelfde gaat zijn.
De groote van de volume vind ik eigenlijk wel raar want was dit formaat niet alleen voor Big Kana?

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Kana!

Post by Brook500 »

Koen wrote:
Brook500 wrote:Er is een gezegde: "Beoordeel nooit de cover van een boek".
Zeg je dat nu tegen mij of tegen jezelf? :)

Ik vermoed dat Kana ook wel ingecalculeerd had dat de fans hier niet happig mee gingen zijn, maar willen ze met LG een breder publiek aanspreken zoals met DN...?

Die discussie moet er wel eens komen want lijkt me interessant. En voor de kenners van de FR markt, de covers van Delcourt/Akata die zijn vaak heel mooi herwerkt tov. het origineel. (Oké, behalve die van Yakitate Japan, die sucken :P)
Eigenlijk tegen jou, Koen. Niet dat ik je wou aanvallen of zo, maar het is toch de uiteindelijke waarheid.
Oke, ik moet ook toegeven dat de fr covers van YTJ niet zóó mooi zijn, tegenover de jp.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Kana!

Post by NeeNee »

Koen wrote:Ik kan begrijpen dat de mensen hier niet tevreden zijn met de wijziging van de cover. Logisch, jullie zijn de diehard fans en kenners en hebben liever het behoud van het origineel. Maar dat jullie niet inzien dat Kana dat ook maar doet om manga te doen overleven in het Nederlands en de boekjes trachten beter te doen verkopen, dat vind ik toch sterk. Want net omdat jullie het kennerspubliek zijn zouden jullie ook moeten weten dat momenteel alles in het werk gesteld moet worden om meer kopers te vinden. Ik weet niet wat de reden was achter de coverwijziging door Kana maar ze zullen heus niet over één nacht ijs gegaan zijn. En zullen sowieso de goedkeuring van de Japanse rechthebbenden moeten gehad hebben. Nu jullie goedkeuring nog :D Uiteindelijk is de cover behouden de gemakkelijkheidsoplossing. Maar gemakzucht kan je je echt niet permitteren met de huidige marktsituatie, denk ik.
Ik denk niet dat iemand hier het belang van de cover onderschat, of niet inziet dat Kana dat doet met de bedoeling om meer te verkopen. Wat we niet inzien is hoe het veranderen van een lelijke, excentrieke cover in een saaie, nietszeggende zwart-wit cover ze daarbij gaat helpen.

Jij noemt het gemakzucht, ik noem het "if it ain't broke, don't fix it". Of tenminste niet tenzij je echt zeker bent dat het een verbetering gaat zijn, en dat is hier - gezien de eerste reacties - dus nogal twijfelachtig.
Last edited by NeeNee on Thu Nov 04, 2010 19:26, edited 1 time in total.

User avatar
Gilles
Posts: 95
Joined: Fri Oct 05, 2007 19:12
Location: Torhout, West-Vlaanderen, België
Contact:

Re: Kana!

Post by Gilles »

Ik beoordeel een boek nooit op z'n cover. Maar ik vind die nieuwe cover van Kana wel aantrekkelijker dan het origineel.
De tekenstijl van Liar Game komt veel meer tot z'n recht in zwart-wit, dus de cover die in kleur is steekt daar wat van af. Het is een goeie commerciële zet om van cover te veranderen volgens mij, zeker omdat het bij deze manga nog kan. Met Naruto of Monster had zoiets zeker niet gepakt!

En wat die € 8,50 betreft, dat is is toch wel aan de hoge kant hoor. Zeker voor een eerste deel is dat een hoge drempel.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Kana!

Post by Koen »

Brook500 wrote:
Koen wrote:
Brook500 wrote:Er is een gezegde: "Beoordeel nooit de cover van een boek".
Eigenlijk tegen jou, Koen. Niet dat ik je wou aanvallen of zo, maar het is toch de uiteindelijke waarheid.
Ik heb hier de Franse versie liggen, mét de originele cover. Het zijn jullie die overwegen de NL versie links te laten liggen vanwege de cover. Op wie is je spreekwoord het meest van toepassing? ;)
motivatiedip. help!

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Kana!

Post by Brook500 »

Koen wrote: Ik heb hier de Franse versie liggen, mét de originele cover. Het zijn jullie die overwegen de NL versie links te laten liggen vanwege de cover. Op wie is je spreekwoord het meest van toepassing? ;)
'kuch'
Maar ja, ik blijf ondanks die paar negatieve dingen toch bij mijn pro-nl mangamarkt. Alhoewel dat ik zo snel mogelijk Liar Game bij Tonkam ga verderkopen.
Image

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Kana!

Post by Koen »

NeeNee wrote:Of tenminste niet tenzij je echt zeker bent dat het een verbetering gaat zijn, en dat is hier - gezien de eerste reacties - dus nogal twijfelachtig.
Maar dat weet je toch nooit? Schoonheid is toch in het oog van den beholder, lijk ze zeggen? De (grafisch) verantwoordelijkeen bij Kana zullen uiteraard overtuigd zijn dat dit een verbetering is en dat ze hiermee kans maken beter te scoren dan met het origineel. Dat zal hun persoonlijke smaak zijn maar ook wel studies qua doelpubliek en koopmentaliteit (vermoed ik). Wij zijn de kopers en hebben ook ons zegje natuurlijk. Maar is het negatieve oordeel van jullie 3 meer waard dan het positieve oordeel van ons 2?

Ik denk dat we pas na enkele maanden, zelfs een jaar zullen kunnen inschatten of Kana de juiste keuze heeft gemaakt. En dan nog. Wat is de juiste keuze? Stel dat LG een degelijke verkoop haalt, zonder meer. Is het dan mislukt omdat je met de wijziging een hit verwachtte, of is ze dan gelukt omdat het geen flop à la SHtBJ werd? Ik vermoed dat ze bij hun objectieven toch wel rekening gehouden zullen hebben met de meerkost die een coverwijziging met zich meebrengt. Zoals gezegd, is het veel eenvoudiger niks aan de cover te wijzigen.
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Kana!

Post by Koen »

Brook500 wrote:'kuch'
Ik weet het, Brook, maar je spreekwoord viel wat raar omdat we het hier louter over de cover - en de wijziging ervan - hebben. ;)

Ik heb het trouwens ook op het forum van de SSZ gepost, want hier verwacht ik toch dat de meningen in dezelfde lijn gaan liggen. Ik vind meningen van stripfans interessanter, omdat ik altijd vermoed dat DN een succes is geworden omdat ook de stripfans die reeks omhelsd hebben. En LG heeft ook dat potentieel, denk ik, hoop ik...
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Kana!

Post by NeeNee »

Koen wrote: Maar dat weet je toch nooit? Schoonheid is toch in het oog van den beholder, lijk ze zeggen? De (grafisch) verantwoordelijkeen bij Kana zullen uiteraard overtuigd zijn dat dit een verbetering is en dat ze hiermee kans maken beter te scoren dan met het origineel. Dat zal hun persoonlijke smaak zijn maar ook wel studies qua doelpubliek en koopmentaliteit (vermoed ik). Wij zijn de kopers en hebben ook ons zegje natuurlijk. Maar is het negatieve oordeel van jullie 3 meer waard dan het positieve oordeel van ons 2?
Nee, maar als de meningen nu al zo verdeeld zijn is het zeker geen eenduidig succes.

Maar misschien kunnen we dit inderdaad beter een eigen topic geven. Koen, kun je de laatste 2-3 pagina's van deze thread afsplitsen? Of maak je liever meteen een nieuwe discussie voor covers in het algemeen?

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Kana!

Post by Koen »

Tgoh, hier valt veel over te zeggen, zowel over dit specifieke geval als over het algemeen. Dus misschien in eerste instantie het gewoon over LG houden? Dan voeg ik er een poll aan toe, zoals Gilles deed op De Getekende Reep ;)
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Liar Game - nieuwe cover?!

Post by NeeNee »

Link toegevoegd aan de eerste post zodat mensen ook zonder opzoekwerk kunnen zien waar het over gaat.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Kana!

Post by Brook500 »

Koen wrote:Tgoh, hier valt veel over te zeggen, zowel over dit specifieke geval als over het algemeen. Dus misschien in eerste instantie het gewoon over LG houden? Dan voeg ik er een poll aan toe, zoals Gilles deed op De Getekende Reep ;)
Ja, dat is voor mij oke. We kunnen zo zien hoe uitgebreidt de meningen hierover zullen zijn.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Liar Game - nieuwe cover?!

Post by NeeNee »

Originele cover wint. :P

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Liar Game - nieuwe cover?!

Post by Brook500 »

Mijn stem heb ik al uitgebracht. Natuurlijk originele cover (together with Neenee). Maar zoals ik al een stuk of tien keer op deze forum heb gepost, ben ik iemand die altijd zo dicht mogelijk bij 't origineel wil blijven.
Een nieuwe cover vind ik alles behalve goed omdat je zo een deel van het boekje verziekt. Oke, er zijn series bij waar de covers een beetje afwijken van 't origineel, maar dan vind ik het beter een deel v/d cover dan heel de cover.
Image

Post Reply