Liar Game - nieuwe cover?!

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply

Welke cover spoort je het meest aan Liar Game te kopen?

Ik verkies de nieuwe cover van Kana
16
70%
Ik verkies de originele cover
7
30%
 
Total votes: 23

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Liar Game - nieuwe cover?!

Post by NeeNee »

*Koens edit*

Ik heb een poll toegevoegd aan dit topic. Verkies je de cover van Kana of de Japanse cover?

Kana:
Image

Japans:
Image


NeeNee's Post:
Wow, Liar Game verschijnt in januari al.
http://www.mangakana.com/nl/s4161/Liar-Game.html

Maar wat is dat met die cover? :? Normaal gezien zag die er toch zo uit:

Image

Is dit een luxe-editie versie of zo?
Last edited by NeeNee on Thu Nov 04, 2010 19:52, edited 1 time in total.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Kana!

Post by Brook500 »

't is idd raar om te zien. En is ook nog eens minder mooi dan die van Tonkam. Ik ga er misschien over nadenken of ik Tonkam-uitgaves zou verderkopen samen met Kana. Want ik hou wel van originele covers.
Image

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Kana!

Post by Berserker500 »

Ik vind die cover van Liar Game bij Kana echt niet goed.
En het heeft blijkbaar hetzelfde formaat als monster en is even duur als monster.
Daar gaat ons voordeel van dark kana. :(

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Kana!

Post by NeeNee »

Ik vind de originele cover ook mooier. Wat raar dat ze dat veranderd hebben.

Deze doet mij denken aan de Black Edition van Death Note.

En €8.5, blijkbaar gaan ze echt voor een duurdere luxe-versie. Ik hoop maar dat het geen hardcover is. -_-

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Kana!

Post by Koen »

Wow, vreemd... Ik moest de nieuwigheden aankondigen en ik ging hier een epos schrijven hoe goed die cover van Liar Game is voor de NL markt en jullie kraken hem af? Vreemd... Deze cover is alvast veel beter dan het origineel dat sowieso al niet echt goed is (ugh @ die tekening) en deze van Kana vind ik enorm geslaagd. Jullie zeiden toch zelf ook dat dit een opvolger van Death Note moest worden? Wel, ik vind dat deze cover in de lijn ligt van DN (of heb ik het dan op de Black Edition van DN ;)), zeker qua lettertype van de titel die ook goed in het oog springt. Ook veel stijlvoller dan die simpelweg niet zo geslaagde tekening. Allez, als Heuveluitgeverij had ik het niet beter kunnen doen. Behou de originele cover en je kan enige vorm van succes al op je buik schrijven.

De hogere prijs had ik niet opgemerkt maar logisch want hetzelfde formaat als Monster, dus seinen formaat = hogere prijs. Das in Frankrijk niet anders hoor ;)
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Kana!

Post by NeeNee »

De Franse versie kost anders maar €7.90 in Frankrijk en €8.15 in België.

En wat is er zo slecht aan de originele cover? De tekenstijl is wat ze is, dat ga je hiermee heus niet veranderen.

Ik vind de originele cover veel meer op (de normale versie van) DN lijken... dat spel met compositie zat er daar ook in. Deze is zo... koud, anoniem, ik weet niet. Het stimuleert mij niet echt om het boek open te slaan.
Last edited by NeeNee on Thu Nov 04, 2010 17:54, edited 1 time in total.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Kana!

Post by Koen »

Ik bedoel dat Jump formaat en seinen formaat ook andere prijzen hebben in Frankrijk en dat ze niet louter afgaan op collecties... Dat Frankrijk goedkoper is lijkt me logisch (zoveel grotere afzetmarkt) maar Tonkam verhoogt wel zijn prijzen in 2011 dacht ik (maar ik weet niet van buiten of de prijsklasse van LG er bij zit)

Als je je publiek al afschrikt met de cover kopen ze het boekje niet eens, als ze het gekocht hebben en ze worden nadien afgeschrikt door de tekenstijl dan zullen ze het toch eerst lezen want ze hebben het gekocht en kunnen ze nog overtuigd worden door het verhaal.

Als je ziet wat ze sommige uitgeverijen in Frankrijk soms doen met covers dan zal je snel inzien dat de Japanners niet altijd even sterk uit de hoek komen (of dat hun markt zaken anders bekijkt. zie maar naar al die verschrikkelijke shojo covers in Japan, met dat handdoekenmotief telkens ugh! Discussietopic idee? Covers behouden ook al zijn ze shit?)
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Kana!

Post by Koen »

Mja, misschien ben ik bevooroordeeld omdat ik de covers van LG niet mooi vind... Dat zwart ça va nog, maar goud?? 't Is geen blingblingmanga he ;) En als ik die Kanacover zag had ik direct iets van: wow, verbetering!

Tweede indruk vind ik die engeltjes al wat minder, maar in de winkels ga je af op je eerste indruk dus dat lijkt me positief (behalve als ik totaal niet representatief ben uiteraard ;))
motivatiedip. help!

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Kana!

Post by Brook500 »

Berserker500 wrote:Ik vind die cover van Liar Game bij Kana echt niet goed.
En het heeft blijkbaar hetzelfde formaat als monster en is even duur als monster.
Daar gaat ons voordeel van dark kana. :(
Damn, ik had zelfs nog niet naar de prijs gekeken. Wel jammer voor een dark-kana editie.
Maar ja, ik blijf ondanks die paar negatieve dingen toch bij mijn pro-nl mangamarkt. Alhoewel dat ik zo snel mogelijk Liar Game bij Tonkam ga verderkopen.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Kana!

Post by NeeNee »

Koen wrote: Als je je publiek al afschrikt met de cover kopen ze het boekje niet eens, als ze het gekocht hebben en ze worden nadien afgeschrikt door de tekenstijl dan zullen ze het toch eerst lezen want ze hebben het gekocht en kunnen ze nog overtuigd worden door het verhaal.

Als je ziet wat ze sommige uitgeverijen in Frankrijk soms doen met covers dan zal je snel inzien dat de Japanners niet altijd even sterk uit de hoek komen (of dat hun markt zaken anders bekijkt. zie maar naar al die verschrikkelijke shojo covers in Japan, met dat handdoekenmotief telkens ugh! Discussietopic idee? Covers behouden ook al zijn ze shit?)
Ik had mijn vorige post net aangepast, maar ik zal het nog eens herhalen: de nieuwe cover stimuleert mij helemaal niet om het boek te kopen. Het is veel te kaal en nietszeggend. Als ik moest kiezen welke van een rijtje covers ik zou openslaan in de winkel, dan zou het zeker niet deze zijn.

En geloof je echt dat mensen dit gaan kopen zonder zich bewust te zijn van de tekenstijl? De meesten kijken toch wel eens in het boek vooraleer het zich aan te schaffen. Ik kan mij echt niet voorstellen dat iemand dit in zijn winkelmand zou gooien zonder eerst eens te zien wat erin staan, want met de cover alleen weet je niets.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Kana!

Post by Koen »

Ja, ik had de edit dus nog niet gelezen toen ik postte...

Dergelijke zaken zijn natuurlijk afhankelijk van persoonlijke smaak, das waar. Ik zou alvast sneller de NL kopen dan de FR/JPN, jij/jullie dus omgekeerd. Maar ik ben sowieso van het principe less is more ;)
motivatiedip. help!

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Kana!

Post by Berserker500 »

Ik ben nu toch echt aan het twijfelen of ik Liar Game in het nl ga kopen.
De cover veranderen om mensen te stimuleren om het boekje te kopen werkt volgens mij niet.
Je bladerd toch altijd eerst is in het boekje voor je het koopt en die hoge prijs stimuleerd zeker niet.
Met de cover heb je tenminste al een idee van de soort tekeningen.
Op deze manier kopen ze misschien alleen het eerste boekje.
En waarom komen er niet in eens 2 delen uit wat normaal toch de gewoonte is bij Kana?

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Kana!

Post by Brook500 »

Berserker500 wrote:Ik ben nu toch echt aan het twijfelen of ik Liar Game in het nl ga kopen.
De cover veranderen om mensen te stimuleren om het boekje te kopen werkt volgens mij niet.
Je bladerd toch altijd eerst is in het boekje voor je het koopt en die hoge prijs stimuleerd zeker niet.
Met de cover heb je tenminste al een idee van de soort tekeningen.
Op deze manier kopen ze misschien alleen het eerste boekje.
En waarom komen er niet in eens 2 delen uit wat normaal toch de gewoonte is bij Kana?
Daar heb je wel een goed punt mee, Berserker. Als ik een manga met een wat minder mooie cover zie liggen, wil ik er sowieso wel eerst eens in bladeren alvorens een oordeel te geven.
Het is iets dat toch trouwens iedereen doet.
Image

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Kana!

Post by Koen »

Ik denk toch dat jullie het belang van de cover onderschatten… Het is toch het eerste wat je ziet als koper… Als de cover je niet aanstaat, waarom zou je dan nog in het boekje kijken om te zien of dat je wel aanstaat? Dat doet de casual fan niet hoor. En de diehard fans (zoals jullie) die hechten misschien minder belang aan de eerste indruk van de cover maar die kennen dan direct ook meer van het verhaal, aantal volumes, etc. En kunnen een nieuwe titel beter inschatten.

Wat NeeNee zegt is natuurlijk wel waar, echte impulsaankopen door de cover zullen er ook weinig zijn, zeker in onze markt waar je de boekjes al in veel te weinig winkels vindt en je sowieso impulsaankopen afzwakt. Toch blijft de cover de eerste indruk van het boekje voor veel mensen. Jullie zijn het beste voorbeeld. Allemaal fans, allemaal steunen jullie de NL markt, en toch zouden jullie de reeks niet kopen in het NL dóór de cover. Ik denk niet dat er een beter voorbeeld is van het belang van de cover…

De NL markt blijkt ook over enorm moeilijke fans te beschikken. Als ik jullie nu zie klagen over de prijs dan trek ik toch grote ogen hoor. Dat is toch gewoon de prijs van Monster? Verschillende onder jullie kennen de FR versie dus weten dat Liar Game seinen formaat is. Toch logisch dat die prijs dan hoger ligt dan de Jump titels en wordt gelijkgesteld met Monster? Mag ik daaruit concluderen dat jullie liever hadden dat Kana het formaat verkleinde om de prijs te drukken?? Ik zou jullie dan eens willen zien steigeren ;)

En dan nog klagen omdat er geen twee volumes tegelijkertijd verschijnen. We krijgen twee nieuwe reeksen en dan moeten er nog twee nieuwe delen samen uitgegeven worden… Kana heeft jullie gewoon teveel verwend ;)

Kortom, wees blij met een nieuwe mangareeks in het Nederlands, met zelfs twéé nieuwe reeksen! Ik kan begrijpen dat de mensen hier niet tevreden zijn met de wijziging van de cover. Logisch, jullie zijn de diehard fans en kenners en hebben liever het behoud van het origineel. Maar dat jullie niet inzien dat Kana dat ook maar doet om manga te doen overleven in het Nederlands en de boekjes trachten beter te doen verkopen, dat vind ik toch sterk. Want net omdat jullie het kennerspubliek zijn zouden jullie ook moeten weten dat momenteel alles in het werk gesteld moet worden om meer kopers te vinden. Ik weet niet wat de reden was achter de coverwijziging door Kana maar ze zullen heus niet over één nacht ijs gegaan zijn. En zullen sowieso de goedkeuring van de Japanse rechthebbenden moeten gehad hebben. Nu jullie goedkeuring nog :D Uiteindelijk is de cover behouden de gemakkelijkheidsoplossing. Maar gemakzucht kan je je echt niet permitteren met de huidige marktsituatie, denk ik.

En als ik nu m’n stoute schoenen aantrek zeg ik natuurlijk: degene die liever het origineel willen die kopen toch nooit in het Nederlands, die kopen een andere, coolere, taal of lezen scans want dat is pas voor fans, door fans. Maar hier moet ik dat niet zeggen want jullie doen allemaal jullie best om de eigen markt te steunen en op Aniway durf ik dat niet :lol:
motivatiedip. help!

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Kana!

Post by Brook500 »

Er is een gezegde: "Beoordeel nooit de cover van een boek".
Image

Post Reply