Graphic Classic ~[EPO]

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Graphic Classic ~[EPO]

Post by Koen »

Graphic Classic 1 – “Oorlog en Vrede”

“Oorlog en Vrede” is de eerste “Graphic Classic” van uitgever EPO. Deze collectie omvat klassiekers uit de literatuur en de non-fictie. Klassiekers die iedereen wel wil lezen, die sommigen zelfs in hun bibliotheek hebben staan, maar die niemand ook daadwerkelijk leest. Met deze mangaversie kan iedereen deze klassiekers (her)ontdekken via een aangename leesbeurt van ongeveer een uur.

“Oorlog en Vrede” speelt zich af in het begin van de 19de eeuw. Er heerst chaos in Europa en één man lijkt hiervan te profiteren om het Europese vasteland te veroveren: Napoleon Bonaparte. Niets lijkt dit militaire genie te stuiten, tot hij Rusland wil veroveren. Een enorme troepenmacht trekt van Frankrijk naar Rusland om Moskou te veroveren. Verovert de keizer van Frankrijk ook het trotse Rusland?

Ondanks deze korte inleiding die het omgekeerde doet vermoeden wordt het verhaal in eerste instantie weergegeven via het standpunt van enkele Russische legerofficiers en lieden van adel. Zij zullen elk hun rol spelen in de geschiedenis van de oorlog tegen het “Grande Armée”.

Deze “manga de dokuha” vormt een aangename introductie tot het origineel. Zowel de tekenstijl als de pagina-indeling zijn erg klassiek voor een manga. Eigenlijk is de figuur van Napoleon het enige waar de manga-invloed wat in lijkt door te schemeren. Hij wordt erg karikaturaal neergezet en een foto van zijn babyzoon tovert toch even een glimlach op het gezicht van de lezer. Voor de rest steekt het overdreven karikaturale van Napoleon eerder wat af tegen de rest van de personages. Maar dat is een detail. Het is goed mogelijk dat Napoleon ook in het origineel erg excentriek werd neergezet.

De uitgave van EPO ziet er goed uit. De harde kaft doet het werk eer aan, maar verhoogt natuurlijk de prijs. De vertaling van Nele Noppe leest vlot en bevat eigenlijk geen foutjes tot de dt-fout op pagina 181 enigszins de pret bederft. Een klein minpuntje zijn de geluidseffecten die enerzijds weinig origineel zijn, en anderzijds ook wel heel erg droog op de pagina’s worden neergepoot.

Conclusie? Oorlog en Vrede vormt een geslaagde start van de Graphic Classic collectie. Ik was inhoudelijk aangenaam verrast en ook de uitgave doet het werk eer aan. De prijs is aan de hoge kant maar als dat geen obstakel vormt zou ik deze manga aan iedereen aanraden.
motivatiedip. help!

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Graphic Classic ~[EPO]

Post by barbapapa »

Iemand nu al enig idee naar de artiest? :p
Dit moet toch ergens in het boekje vermeld staan...

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Graphic Classic ~[EPO]

Post by Koen »

Nope, in één van m'n volgende recensies vermeld ik dat er nergens iets valt terug te vinden over de mangaka.
motivatiedip. help!

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Graphic Classic ~[EPO]

Post by barbapapa »

Bizar.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Graphic Classic ~[EPO]

Post by Koen »

Zeker omdat er bij de non-fictie klassiekers toch ook een verhaaltje moet worden bij verzonnen.
motivatiedip. help!

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Graphic Classic ~[EPO]

Post by Brook500 »

Heb Oorlog en Vrede ook gelezen.
Het valt best goed mee. De privé-levens van de Russische officiers & de veldslagen zelf waren wel goed om te volgen.
De tekenstijl was wat aan de klassieke kant, maar bij zo'n uitgave verwachtte ik het wel een beetje.
Hopelijk gaan de volgende uitgaves ook even mooi zijn om te lezen.
Image

nele
Posts: 23
Joined: Thu Sep 25, 2008 19:50
Location: Leuven
Contact:

Re: Graphic Classic ~[EPO]

Post by nele »

Wat die mangaka betreft: in Japan gebeurt het vaak dat voor een dergelijke eerder "educatieve" reeks de uitgeverij (East Press in dit geval) een soort manga-studio onder de arm neemt waarvan de mangaka zich bezig houden met professioneel contractwerk in plaats van puur "persoonlijke" manga. Dat soort studio's maakt ook op bestelling informatieve manga voor organisaties en voor de overheid, reclame-manga voor bedrijven et cetera. In die omstandigheden is het niet abnormaal dat de namen van de individuen die aan een bepaald deel gewerkt hebben niet benadrukt worden. Men ziet het geheel eerder als een groepsproject, vermoed ik.

Blij dat je 'm leuk vond, Koen. Dat van de geluidseffecten ga ik doorgeven, ze zien er idd nog wat sec uit.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Graphic Classic ~[EPO]

Post by NeeNee »

Toch leuk dat je hier gewoon je adviezen kwijt kunt en dat die dan ook gelezen worden. :)

Alleen een vertegenwoordiger van Glénat missen we nog. :?

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Graphic Classic ~[EPO]

Post by Berserker500 »

NeeNee wrote:Toch leuk dat je hier gewoon je adviezen kwijt kunt en dat die dan ook gelezen worden. :)

Alleen een vertegenwoordiger van Glénat missen we nog. :?
Een vertegenwoordiger van Glénat daat hoop ik al niet meer op met de huidige situatie.
Ik kan persoonlijk niet wachten op deel 2 van het Kapitaal.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Graphic Classic ~[EPO]

Post by Brook500 »

Berserker500 wrote:Ik kan persoonlijk niet wachten op deel 2 van het Kapitaal.
Ik heb ook het eerste deel van Het Kapitaal gelezen.
Ik vind HK eigenlijk beter dan Oorlog en Vrede. Het verhaal spreekt denk ik meerdere lezer aan. Alleen spijtig van die t dat in te is weggelaten op pg 150.
Maar voor de rest een goede vertaling Nele.
Ik ben benieuwd naar het tweede deel & het andere dat in 't voorjaar 2011 zal verschijnen: Les Miserables.
Image

nele
Posts: 23
Joined: Thu Sep 25, 2008 19:50
Location: Leuven
Contact:

Re: Graphic Classic ~[EPO]

Post by nele »

NeeNee wrote:Toch leuk dat je hier gewoon je adviezen kwijt kunt en dat die dan ook gelezen worden. :)
Blijf gerust adviezen geven, ik hou zelf ook niet alle aspecten van die manga-uitgaven in de gaten dus het is handig als andere mensen af en toe een oogje in het zeil houden :D Bij EPO luistert men alvast -ze hebben de belettering helemaal herzien toen er hier opmerkingen waren over de pagina's die x aantal maanden geleden in De Standaard verschenen. Let wel, ik volg bijlange na niet alle threads, dus ga er maar van uit dat ik een opmerking/tip niet gezien heb als ik er niet op antwoord. Mail me in dat geval ajb even.

Op de dt-fouten heb ik geen antwoord behalve "aaargh". Geef ik door voor eventuele herdrukken :oops:

User avatar
Edward
Posts: 367
Joined: Tue Oct 07, 2008 15:28

Re: Graphic Classic ~[EPO]

Post by Edward »

Ik heb vanmiddag beide titels in handen gehad. Wat een dunne lichte boekjes zeg. De boeken zien er op de eerste indruk goed uit en stonden pal in beeld. Dat is zeker al goed natuurlijk;).

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Graphic Classic ~[EPO]

Post by Koen »

Graphic Classic 2 – “Het Kapitaal 1”

“Het Kapitaal” is de tweede uitgave in de collectie Graphic Classic van uitgeverij EPO. De reeks zal onafhankelijk te lezen klassiekers herbergen maar wordt eveneens genummerd op de rug. “Oorlog en Vrede” was deel 1, “Het Kapitaal 1” – want bestaande uit twee delen – wordt nummer 2 in de reeks. Zoals gezegd zal “Het Kapitaal” dus over twee delen worden gespreid en niet bestaan als one-shot zoals “Oorlog en Vrede”.

Het verhaal doe ik uit de doeken in de volledige recensie op de website. We volgen Robin, een simpele kaasboer, die rijk wil worden en met de hulp van een gewiekste investeerder een kaasfabriek uit de grond probeert te stampen. Daarvoor moet hij beroep doen op arbeiders en daar zal het voornamelijk om gaan. Wat betekent arbeid? Welke termen komen er allemaal kijken bij het economisch proces?

Ook hier wordt een klassieker via een simpel verhaaltje ontleed. Af en toe staat er een definitie op een pagina maar meestal maakt ook het verhaal duidelijk hoe de vork in de steel zit. Eenvoudig en toegankelijk worden de ideeën hernomen in Het Kapitaal uitgelegd.

Uiteraard is dit een collectie waar je kunt kiezen welke klassiekers je het meeste aanstaan. Ga je meer voor de literaire klassiekers? Of kies je hier en daar een non-fictie werk uit waarover je meer wilt weten? De prijs zal misschien niet iedereen toelaten de hele collectie aan te schaffen; toch is dat waarschijnlijk iets wat ik zal doen. De hervertellingen zijn de klassiekers waardig en aangezien de uitgave verzorgd is en je met een rugnummering zit, kan dit een erg mooie en waardevolle aanwinst zijn om mee te pronken in je bibliotheek.

De vertaling leest vlot weg, de taal is evenzeer verzorgd, en ik vond enkel een klein zetfoutje op pagina 150 (“(t)e staan”).
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Graphic Classic ~[EPO]

Post by NeeNee »

Gevonden. :) Ze stonden helemaal niet bij de manga.

De boeken zijn iets kleiner dan ik verwacht had. En veel wit rond de plaatjes. Dat vond ik eigenlijk soms wel een beetje storen.

De tekenstijl is niet lelijk, maar nu ook weer niet om over naar huis te schrijven. En het is een beetje jammer dat ze allemaal in dezelfde stijl zijn. Maar zoals voorgenomen wacht ik op Darwin om er eentje kopen, en dan zie ik wel.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Graphic Classic ~[EPO]

Post by Brook500 »

Heb je de 2 eerste delen dan niet gekocht?
Image

Post Reply