Discussie nr. 19: Vaste boekenprijs negatief voor manga?

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Discussie nr. 19: Vaste boekenprijs negatief voor manga?

Post by Kira »

Ik heb alles gelezen, en snap waarom het nadelig is enzo maar waarom die wet er in Nederland is snap ik niet echt. :oops:
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 19: Vaste boekenprijs negatief voor manga?

Post by NeeNee »

Kira wrote:Ik heb alles gelezen, en snap waarom het nadelig is enzo maar waarom die wet er in Nederland is snap ik niet echt. :oops:
Volgens Tamara om de kleine boekhandelaars en uitgevers te beschermen. Zodat boeken die commercieel niet zo interessant zijn (maar wel cultureel) toch nog een kans maken.

Alleen werkt het bij manga averechts omdat je daar (oneerlijke) concurrentie hebt van geïmporteerde Engelstalige uitgaven, die blijkbaar volstrekt niet gereguleerd zijn.

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Discussie nr. 19: Vaste boekenprijs negatief voor manga?

Post by Kira »

Tamara wrote:Ik: Mag de prijs nog een beetje naar beneden? Het is een flinke stapel...
Kassa-meneer: Nee, ze zijn al flink afgeprijsd, veel goedkoper dan elders.
Ik: Dat valt wel mee, bij Archonia betaal ik standaard €5,60 per stuk.
Kassa-meneer: Dat kan niet kloppen, het is in strijd met de Nederlandse wet.
Ik: Het is een Belgische winkel. Maar zeg eens, dit is wel een Nederlandse winkel, waarom mogen jullie deze boeken dan wel afprijzen?
Kassa-meneer: ...
Ik: Krijg ik nog korting?
Kassa-meneer: Nee.
xD Ocharme die achter de kassa!

-nu ik het eindelijk snap xD- Ze zouden dat gewoon moeten afschaffen bij strips vindik, net als tijdschriften want aan tijdschriften hebben toch echt GEEN culturele waarde.
NeeNee wrote:Nou begrijp ik opeens waarom Engels zoveel populairder is in Nederland.

En als ze dan ook nog eens moeten opboksen tegen Belgische winkels dan begrijp ik helemaal waarom zo weinig winkeliers zich er aan wagen. Ik heb me altijd afgevraagd hoe het komt dat je hier blijkbaar zoveel gemakkelijker Nederlandse manga vindt dan in Nederland... dit is het antwoord.
Toen ik in Nederland was verkochte ze manga zelfs in krantenwinkeltjes. Alleen kon je die beter niet kopen, want de meeste waren gevouwen enzo, maarja: ze verkochten het. (Wat ik nog nergens in Vlaanderen heb gezien, een krantenwinkel met manga) Maar dat kan evengoed de enige in Nederland zijn, dus zo ééntje zegt eigenlijk niks.
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

Post Reply