Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by NeeNee »

pietel wrote: awel daar geloof ik dus niet in.
wat kinderen en tieners lezen heeft meestal weinig met elkaar te maken. Zelfs als een kind graag manga leest, betekent dit niet dat ie manga zal blijven lezen.
Ik denk dat je ze dan zowel als kind en als tiener zal moeten overtuigen van de pluspunten van manga. en dan kan je ze evengoed enkel overtuigen als tiener.
Maar dan zijn ze op zijn minst al bekend met manga, dus de stap naar oudere reeksen zal een stuk minder groot zijn dan voor iemand die er nog nooit van gehoord heeft.

Het garandeert natuurlijk niet dat ze dan als tiener ook nog manga gaan lezen, maar was manga bekender maken bij het grote publiek niet een van de doelen?

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by Koen »

Ik denk dat hypes sneller ontstaan bij kinderen dan bij tieners... Zeker jongens hebben de neiging zich net af te zetten tegen hypes als ze puberen, heb ik althans de indruk. En een speelplaats hype is wat manga nodig heeft ;)
motivatiedip. help!

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by Jarus »

Maar je hoe ontstaat precies een hype en hoe zorg je er voor dat die hype manga heet?? :?
iemand nog ideeen ??
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by NeeNee »

Anime uitzenden? Die Baguman-brol ligt tegenwoordig toch in alle winkels.

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by Jarus »

dan word de hype eerder verzamelkaartjes of weet ik het wat voor prularie als je anime uitzend.
Of er moet bij anime reclame komen voor manga anders zie ik dat niet gebeuren.
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by NeeNee »

^ Als die tijdschriftjes van Bugaman verkopen moet manga ook lukken.

Welke winkels zouden trouwens belangrijk kunnen zijn? Standaard Boekhandel is alvast een groot verlies.

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by pietel »

^standaard boekhandel is helemaal geen groot verlies.
Vanaf het begin hebben die nooit begrepen dat je manga in stock moet hebben vanaf het eerste nummer.
als enkel deel 4 van een serie in de rekken ligt, kan je nooit nieuwe lezers winnen.

tja het past dan ook niet in de strategie van de standaard boekhandel. dat zijn meestal kleine winkels die gericht zijn op nieuwe releases.
en ik denk dat die werken met franchises. dus per filiaal is er ook een beperkt budget en ruimte om een deftige stock te onderhouden.
Image

User avatar
Gilles
Posts: 95
Joined: Fri Oct 05, 2007 19:12
Location: Torhout, West-Vlaanderen, België
Contact:

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by Gilles »

Wat er te koop is in de Standaard Boekhandel-winkels wordt door de hoofdzetel bepaald. De keten werkt zowel met filialen (winkels die volledig onder leiding staan van de hoofdzetel) en franchise (de formule van de winkels uitgebaat door een zelfstandig ondernemer). Daarom verkopen ze er alleen boeken die een zekere 'verkoopzekerheid' hebben. 't Is tevens de reden waarom je in iedere winkel wel dezelfde dingen tegenkomt. Natuurlijk zijn er wel bepaalde verschillen, de ene winkel doet ook in dagbladen en de andere niet. Maar voor zaken als manga ligt de beslissing volledig bij het hoofdhuis, die ze ondertussen wel al zal geschrapt hebben wegens slechte verkoopcijfers. Overgens heeft de hoofdzetel niet zo'n overdreven grote stock en koopt het direct aan bij de uitgevers zelf. Dus ga je er zelden een boek vinden die bij de uitgever zelf al uitverkocht is.
Pietel heeft gelijk dat manga totaal niet past in de strategie van Standaard Boekhandel. Veel Europese stripverhalen trouwens ook niet, met de uitzondering van de 'standaards' zoals Sus en Wis, De Kampioenen en Jommeke.

(Oja for the record ik heb een aantal jaar geleden stage gedaan in zo'n winkel daarom voeg ik dat er even aan toe).

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by Koen »

Het is duidelijk dat manga niet past in de strategie van SB, maar het past perfect in onze strategie om manga meer zichtbaarheid te geven ;)

Trouwens, Nintendo spelletjes vind ik ook niet passen in de SB, maar dat verkopen ze wel... (Voorlopig althans nog...)
motivatiedip. help!

User avatar
Gilles
Posts: 95
Joined: Fri Oct 05, 2007 19:12
Location: Torhout, West-Vlaanderen, België
Contact:

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by Gilles »

Daarin heb je wel gelijk Koen. Maar dat valt dan wel weer te verklaren hé.
De verkoop van games blijft stijgen (dat stond toevallig vandaag nog in Het Laatste Nieuws en gisteren op hun site http://www.hln.be/hln/nl/4126/Games/art ... ames.dhtml).
Het publiek daarvoor was al groot voor ze het in hun assortiment opnamen.

Ik vrees dat je voor de verkoop van manga sowieso bij zelfstandigen moet gaan die zich aan het medium wagen.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by NeeNee »

Meh, de Carrefour verkoopt ze toch nog steeds. Niet echt enthousiast, maar toch.

Zijn er eigenlijk nog meer warenhuizen die manga in hun assortiment hebben? De blauwe Dragon Balls tellen niet mee.

Of andere winkels?

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by NeeNee »

Nu ik erover nadenk, series waarvan ze veel brol kunnen verkopen werken eigenlijk nog het beste. Welke nieuwe reeksen zouden daarvoor geschikt zijn?

Zonder meteen een nieuwe BeyBlade/Yu-Gi-Oh kloon te worden, bedoel ik dan.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by Tamara »

One Piece? Bijna elke grote, lopende shounen serie met een anime werkt wel. Zolang iemand maar de rechten kan krijgen om verzamelplaatjes uit te brengen.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by NeeNee »

Jammer genoeg heeft Luffy geen specifieke wapens of attributen die je kunt namaken.

Maar het is wel een voordeel als de manga al een beetje ver is, zodat ze meteen kunnen beginnnen kopen. Jammer dat Bleach op zo'n obscure zender was, als ze die op Ketnet of Disney Channel hadden getoond met wat reclame voor de manga ervoor en erachter zou het volgens mij best wel geholpen hebben.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by Tamara »

Ach, je kunt Luffy-strohoeden verkopen. One Piece is juist toegankelijker dan de meeste series! Kindertjes hebben geen wapens nodig om One Pieceje te spelen: de Luffy's kunnen elkaar zo ook wel op de bek timmeren! :D

Post Reply