Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by Jarus »

Naar mijn idee was er nog niet zo een topic als dit dus ik maakte hem maar :D
Hoe kunnen de uitgevers zorgen dat manga bekender word en/of beter verkoopt.
Reclame maken is natuurlijk een makkelijke keuze maar kost veel geld.
En hoe zorg je dat het bekender word voor elke doel groep.
Dus hoe bereik je de kinderen, hoe bereik je tiener/pubers, hoe bereik je jong volwassen en hoe bereik je volwassen.
En voor wie het leuk vind hoe bereik je bejaarden :lol:
Je zou toch wel zeggen een beetje reclame hier en daar is genoeg maar mij lijkt het niet zo makkelijk.
Ik ben toch erg benieuwd wat jullie ideeen en gedachten zijn hier achter.
Deel het met ons en misschien als er een slimme uitgever is die fora afgaan zien ze hier wel wat goede ideeen 8)
Last edited by Jarus on Mon Sep 06, 2010 11:25, edited 1 time in total.
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

User avatar
flandrian15
Posts: 28
Joined: Sun Sep 05, 2010 11:55

Re: Hoe brengen we manga aan de mensen?

Post by flandrian15 »

Ik heb altijd gedacht dat het een goed idee was om een testpakket te verkopen bij verschillende magazines of kranten en dat die magazines en kranten, die sowieso verkocht worden, wat plaats reserveren voor een uitleg te geven over manga en over de desbetreffende reeks.

stel bijv. Het Belang van Limburg. Deze krant heeft een gigantisch leespubliek binnen Limburg. Als ze een actie zouden hebben dat je elke week een volume bij de krant kunt kopen voor minder geld dan het eigenlijk kost en dit 4 keer ofzo. Als mensen de manga dan gelezen hebben en het willen volgen zullen ze vanzelf de andere volumes kopen. Bij kranten lijkt het me thans verstandig eerder seinen te verkopen en hogere manga literatuur (zoals Osamu Tezuka's Buddha, Ode aan Kirihito, Death Note, Berserk, Monster) en dingen zoals pokemon, dragonball, One Piece, Naruto en bleach bij goed verkochte jeugdbladen zoals er vroeger de joepie was en skateboekjes en dergelijke (ik heb geen idee wat nu gangbaar is bij de kids :D ). De jeugdreeksen zouden natuurlijk ook bij een krant kunnen verkocht worden zodat ouders de manga kopen voor hun kinderen.
In dat opzicht zouden de reeksen zelfs kunnen gekoppeld worden aan bekende Nederlandstalige stripreuzen als bijvoorbeeld Suske & Wiske (gekoppeld aan NaNa?), Robbedoes (gekoppeld aan enkele Shonen titels), Lucky Luke (gekoppeld aan desert punk (Sunabouzu) -->van de welke ik hoop dat hij ooit zal uitgebracht worden in het NL), De Rode Ridder en Storm (overduidelijk gekoppeld aan Berserk), Jommeke (gekoppeld aan Shonen).
Deze strips verkopen zo belachelijk goed dat het niet anders kan dat als er op deze manier acties gedaan worden, de manga aan bekendheid wint. Hoewel ik denk dat de uitgeverijen van de strips dit niet echt zouden zien zitten aangezien manga enkel nieuwe concurrentie betekent voor hun stripverhalen.

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by Weertangel »

Dat is een moeielijke, maar het komt voor het grootste deel toch op reclame aan, meer reclame in bladen en op tv kan al veel doen hoor.
Voor de rest kunnen misschien manga fans proberen op bepaalde boekfestijnen of misschien festivals mensen ervoor te winnen door wat boekjes gratis weg te geven of het te combineren met andere akties, zo zijn veel Magic The Gathering spelers wel geintreseerd in comics/manga dus dat kun je dan met elkaar combineren.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by Koen »

We hebben hier al eens serieus over gediscussieerd. Ik vraag me af of het soms niet in het Kana NL topic hier even onder was...?

Ik denk dat flandrian een heel goed idee heeft... Uitgebreide bijlage bij dag- en weekbladen, met artikels, dossiers en voorpublicaties. Alleen is dat enorm kostelijk (als je het al gedaan zou krijgen) en dat geld lijkt me niet voorhanden te zijn...

Ik denk dat in eerste instantie de mond-aan-mondreclame het belangrijkste is. Leer mensen uit je omgeving manga kennen, praat erover, leen ze uit, laat ze boekjes (liefst NL natuurlijk) kopen... Er is misschien nog niet zoveel beschikbaar in het NL maar wel al voor elk wat wils. Elk geconverteerd zieltje is weer een koper bij en bij zo'n kleine markt als de onze, voel je elke koper hoor ;)
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by NeeNee »

Maar er is nog steeds geen enkele manga voor kinderen.

Anders had ik er al lang aan mijn neefjes en nichtjes - pardon, achterneefjes en -nichtjes - cadeau gegeven.
Last edited by NeeNee on Tue Sep 07, 2010 10:24, edited 1 time in total.

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by pietel »

Koen wrote:Ik denk dat in eerste instantie de mond-aan-mondreclame het belangrijkste is. Leer mensen uit je omgeving manga kennen, praat erover, leen ze uit, laat ze boekjes (liefst NL natuurlijk) kopen... Er is misschien nog niet zoveel beschikbaar in het NL maar wel al voor elk wat wils. Elk geconverteerd zieltje is weer een koper bij en bij zo'n kleine markt als de onze, voel je elke koper hoor ;)
Een uitstekende zet is ook bv om het eerste boekje van death note te geven als verjaardagsgeschenk.
als ze het dan toch ooit eens lezen, zijn ze verzekerd benieuwd naar het vervolg van het verhaal. en dan moeten ze wel naar de winkel :turn-l:
Image

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by Brook500 »

Koen wrote:We hebben hier al eens serieus over gediscussieerd. Ik vraag me af of het soms niet in het Kana NL topic hier even onder was...?

Ik denk dat flandrian een heel goed idee heeft... Uitgebreide bijlage bij dag- en weekbladen, met artikels, dossiers en voorpublicaties. Alleen is dat enorm kostelijk (als je het al gedaan zou krijgen) en dat geld lijkt me niet voorhanden te zijn...

Ik denk dat in eerste instantie de mond-aan-mondreclame het belangrijkste is. Leer mensen uit je omgeving manga kennen, praat erover, leen ze uit, laat ze boekjes (liefst NL natuurlijk) kopen... Er is misschien nog niet zoveel beschikbaar in het NL maar wel al voor elk wat wils. Elk geconverteerd zieltje is weer een koper bij en bij zo'n kleine markt als de onze, voel je elke koper hoor ;)
Zoals Koen geef ik Flandrian gelijk i.v.m. bijlages bij Dag- & weekbladen.
Maar mond-aan-mondreclame is nog altijd de beste reclame die er is & het kost niets.
Image

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by Koen »

pietel wrote:Een uitstekende zet is ook bv om het eerste boekje van death note te geven als verjaardagsgeschenk.
als ze het dan toch ooit eens lezen, zijn ze verzekerd benieuwd naar het vervolg van het verhaal. en dan moeten ze wel naar de winkel :turn-l:
Meestal geef ik of Monster, of Nana, maar dat ligt waarschijnlijk ook aan de mensen aan wie je het geeft. Als je daar nog DN bijvoegt dan heb je inderdaad een trio waarmee je zowat iedereen kan overtuigen. En dan maar hopen dat ze zelf verder kopen ;)
motivatiedip. help!

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by Berserker500 »

Ik denk dat vooral de zichtbaarheid van manga moet verbeteren.
Er zijn naar mijn mening veel te weinig winkels die manga aanbieden.
Je moet al naar een stripspeciaalzaak gaan om manga te vinden.
Hoe kan je nu van mensen verwachten dat ze manga kopen als het bijna nergens te krijgen is.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by NeeNee »

Een manga voor kinderen uitgeven in halve volumes en bij de kassa zetten.

Het werkte voor Dragon Ball, waarom zou het nu niet meer werken? En die blauwtjes stonden in elke supermarkt - waarschijnlijk omdat het als maandblad verkocht werd. Het is de enige manga die nog gemakkelijk te vinden was dan gewone strips.

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by pietel »

Berserker500 wrote:Ik denk dat vooral de zichtbaarheid van manga moet verbeteren.
Er zijn naar mijn mening veel te weinig winkels die manga aanbieden.
Je moet al naar een stripspeciaalzaak gaan om manga te vinden.
Hoe kan je nu van mensen verwachten dat ze manga kopen als het bijna nergens te krijgen is.
hoe kan je van winkels verwachten dat ze manga aanbieden als niemand die dingen koopt/leest?
het is een vicieuze cirkel.
totdat er grote media-aandacht komt, lijkt de ouderwetse manier van "één zieltje per keer overtuigen" de enige gegarandeerde methode.

die manga voor kinderen is een illusie.
Naruto is interessant vanaf 10-12jaar, maar toch liever nog een beetje ouder. Dat is het doelpubliek. vroeger overtuigen heeft weinig zin volgens mij.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by NeeNee »

pietel wrote: die manga voor kinderen is een illusie.
Naruto is interessant vanaf 10-12jaar, maar toch liever nog een beetje ouder. Dat is het doelpubliek. vroeger overtuigen heeft weinig zin volgens mij.
Hoezo? Ik zou dolgraag een manga voor kinderen zien verschijnen (Doraemon of Yaiba of zo). Mijn familie kweekt de laatste tijd als konijnen (drie baby's in drie maanden tijd :roll:) en ik geef altijd boeken cadeau, over een paar jaar is dat ideaal om ze aan de manga te krijgen. :twisted:

Tenzij je bedoelt dat het geen zin heeft om Naruto naar kinderen te promoten? Nee, allicht niet. Daarom vraag ik ook kindvriendelijkere series, he.

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by pietel »

NeeNee wrote:Hoezo? Ik zou dolgraag een manga voor kinderen zien verschijnen (Doraemon of Yaiba of zo). Mijn familie kweekt de laatste tijd als konijnen (drie baby's in drie maanden tijd :roll:) en ik geef altijd boeken cadeau, over een paar jaar is dat ideaal om ze aan de manga te krijgen. :twisted:
awel daar geloof ik dus niet in.
wat kinderen en tieners lezen heeft meestal weinig met elkaar te maken. Zelfs als een kind graag manga leest, betekent dit niet dat ie manga zal blijven lezen.
Ik denk dat je ze dan zowel als kind en als tiener zal moeten overtuigen van de pluspunten van manga. en dan kan je ze evengoed enkel overtuigen als tiener.
Image

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by Koen »

Ik volg NeeNee toch wel, een manga van Pokémon en als ze Pokémon kinderachtig vinden kunnen ze overschakelen naar Naruto...
motivatiedip. help!

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by Jarus »

Ik sluit me bij Koen en Neenee aan.
Meer kinder-manga's zou goed zijn.
Want die zorgen met dit soort dingen toch voor een grote boost en media-aandacht.
Tenminste als er een hype ontstaat om manga heen.
En ik blijf er ook bij gewoon meer marktonderzoek.
Doe maar van die leuke vragenlijstjes achterin onze manga die we kunnen opsturen.
Ik denk als dat gebeurd dat ze dan achter veel meer komen voor de markt in deze regio.
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

Post Reply