Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by NeeNee »

Berserker500 wrote:Die schrijfstijl was me ook al opgevallen maar misschien vinden ze een punt te gewoon en denken ze dat het op deze manier meer opvalt.
Klopt, en op de website is het ook niet zo'n probleem. Maar in de winkel zou een tekstje met een dergelijk sensatie-gehalte mij het boek spontaan doen terugleggen.

User avatar
yatagarasu
Posts: 160
Joined: Thu Dec 30, 2010 2:30
Location: Vlaanderen

Re: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by yatagarasu »

yatagarasu wrote:
De volgende mogelijkheden liggen het meest voor de hand (ik weet niet of ze budgettair haalbaar zijn):

-Een catalogus met algemene literatuur,volwassen strips en manga.

Een grote catalogus waar deze samen in staan zou een goed begin zijn (iets zoals algemene literatuur met genres; volwassen strips met genres; manga met genres ; mature manga zie shonen versus genre). Ik ben hier niet zo goed in thuis, maar eigenlijk zou je een overkoepelende organisatie nodig hebben, waar al die uitgeverijen in samenwerken, met een algemene website met online catalogus. Het zou dan belangrijk zijn om die goed te promoten op een of andere manier. Zoiets als een kleine folder met weinig pagina's (zoals collishop of ikea-boek) en een duidelijke verwijzing van een pagina groot naar de website. Als je al die uitgeverijen zou kunnen koppelen (waarschijnlijk idealistisch) en ze samen met 1 product naar buiten komen zou dat zeker een verschil kunnen maken.

-Folder verdelen op strategische plaatsen.

-Promoten via sociale netwerken (msn messenger, facebook enz...) : Het ene sociale netwerk leent zich hier al wat beter toe dan het andere.
Ik heb nog eens nagedacht over promotie via sociale netwerken. Ik heb het een beetje in de praktijk proberen te brengen en een community op facebook gesticht, deze heb ik dan gelinkt met de mangaheuvel.be en ook met de facebook pagina van mangaheuvel. Iedereen die een facebook-account heeft en 17+ is kan de community bezoeken :lol:
Dus iedereen die het ziet zitten kan dit project steunen door op "vind ik leuk" te klikken. En die pagina aan andere mensen voor te stellen. Hier is de link voor iedereen die eens wil kijken. Tis de bedoeling om zoveel mogelijk aanhangers te verzamelen :D (update: nieuwe pagina)
http://www.facebook.com/home.php#!/page ... 1132986289
Last edited by yatagarasu on Sun Jan 09, 2011 20:13, edited 2 times in total.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by NeeNee »

Ik doe niet aan Facebook, dus op mij moet je niet rekenen.

Al vind ik reclame maken wel een goed idee. Maar ik vraag me af of je met zo'n groep echt meer mensen gaat bereiken? Op de pagina van Mangaheuvel zie ik steeds dezelfde mensen posten, en dat zijn er nog minder dan hier op het forum.

User avatar
yatagarasu
Posts: 160
Joined: Thu Dec 30, 2010 2:30
Location: Vlaanderen

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by yatagarasu »

NeeNee wrote: Al vind ik reclame maken wel een goed idee. Maar ik vraag me af of je met zo'n groep echt meer mensen gaat bereiken? Op de pagina van Mangaheuvel zie ik steeds dezelfde mensen posten, en dat zijn er nog minder dan hier op het forum.
Het hangt veel van je fans af denk ik. Als die je community aan anderen beginnen voor te stellen (daar is een speciale link voor op de community) dan kan die groeien. En om fans actief te maken is meestal een werk van lange adem :D Dus, iedereen, alle steun is welkom voor beide facebook-pagina's /community
Image

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by Brook500 »

Hier is een goed voorbeeld van Frankrijk hoe ze onder andere nieuwe series het beste aangekondigd krijgen.
In verschillende metrostations vlak voor Japan Expo promoten ze hier Judge (van dezelfde mangaka als Doubt).
http://www.manga-news.com/index.php/act ... s-le-metro
Image

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by MrXarnus »

Brook500 wrote:Hier is een goed voorbeeld van Frankrijk hoe ze onder andere nieuwe series het beste aangekondigd krijgen.
In verschillende metrostations vlak voor Japan Expo promoten ze hier Judge (van dezelfde mangaka als Doubt).
http://www.manga-news.com/index.php/act ... s-le-metro
Zoiets lukt bijna nooit met de huidige omzet van manga in de benelux.Tenzij dat de fransen wat helpen natuurlijk...
Mijn voorstel is om gratis proef exemplaren (van 20 tot 40 bladzijden) te geven bij mainstream events zoals bv.de boekenbeurs in Antwerpen.Ze kunnen ook kortingsbonnen geven, zo zien manga's er al minder duur uit.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by Koen »

MrXarnus wrote:
Brook500 wrote:Hier is een goed voorbeeld van Frankrijk hoe ze onder andere nieuwe series het beste aangekondigd krijgen.
In verschillende metrostations vlak voor Japan Expo promoten ze hier Judge (van dezelfde mangaka als Doubt).
http://www.manga-news.com/index.php/act ... s-le-metro
Zoiets lukt bijna nooit met de huidige omzet van manga in de benelux.Tenzij dat de fransen wat helpen natuurlijk...
Mijn voorstel is om gratis proef exemplaren (van 20 tot 40 bladzijden) te geven bij mainstream events zoals bv.de boekenbeurs in Antwerpen.Ze kunnen ook kortingsbonnen geven, zo zien manga's er al minder duur uit.
Ki-oon is enorm inventief en zet heel veel in op promotie. Ze zijn een heel kleine, zelfstandige uitgeverij en hebben met weinig 'klinkende' namen toch een enorm succes in Frankrijk. Ze hebben ook heel veel krediet bij de fans... Een schoolvoorbeeld van hoe een NL manga-uitgeverij het zou moeten aanpakken? Btw, bij mijn mangaboer lag... een stapel promo-exemplaren van een hoofdstuk van Judge. Dus ze doen het ook your way ;)
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by NeeNee »

Ik krijg regelmatig van die foldertjes. Ik vraag me inderdaad af waarom ze dat in het Nl niet doen.

Al komt Kana met hun previews op de website wel in de buurt.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by Tamara »

Over Kana gesproken, ik heb me jaren terug eens op de Nederlandse site ingeschreven voor de nieuwsbrief. Sindsdien ontvang ik eens in de maand de Franse. Het is best nuttig, daar niet van, maar ik had toch eigenlijk een Nederlandse nieuwsbrief verwacht.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by NeeNee »

Ik heb lange tijd de Nederlandse ontvangen, maar die is op een bepaald moment gewoon gestopt...

Maar Franse brieven sturen voor de Nederlandse site is echt wel belachelijk, ja. En die uitleg bij "Mijn Kanaspace" staat ook nog steeds in het Frans. Ik heb het al verschillende keren gemeld, maar niemand leest het. Dat forum is compleet aan zijn lot overgelaten en dient nu alleen nog voor kindertjes om hun illegale links te verspreiden.

Als het te veel moeite is om erop te letten, zouden ze het beter gewoon sluiten. Het is toch op sterven na dood.

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by mangazot »

Als ik cadeautjes geef, geef ik bijna altijd manga. Dat is volgens mij nog de beste manier om reclame te maken. Tenslotte zouden die cadeaus me anders toch geld gekost hebben. Ik kijk alleen een beetje uit dat de reeks past bij de ontvanger.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by NeeNee »

Op die Wanted one-shot zit er zelfs een sticker "met het eerste deel van One Piece er gratis bij, om aan je vrienden te geven"! :lol:

Geen slechte techniek. De meeste mensen die Wanted kopen hebben dat eerste deel van One Piece waarschijnlijk toch al, maar op die manier kunnen ze nog voor wat publiciteit zorgen.

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by Kira »

NeeNee wrote:Ik heb lange tijd de Nederlandse ontvangen, maar die is op een bepaald moment gewoon gestopt...

Maar Franse brieven sturen voor de Nederlandse site is echt wel belachelijk, ja. En die uitleg bij "Mijn Kanaspace" staat ook nog steeds in het Frans. Ik heb het al verschillende keren gemeld, maar niemand leest het. Dat forum is compleet aan zijn lot overgelaten en dient nu alleen nog voor kindertjes om hun illegale links te verspreiden.

Als het te veel moeite is om erop te letten, zouden ze het beter gewoon sluiten. Het is toch op sterven na dood.
Werkt die chat nu eigenlijk al op Mijn KanaSpace? Ik weet nog dat toen ik er nog eens op ging; die nooit werkte. Niet dat ik behoefte had aan een chat op de site; het was gewoon nogal dom om die chat te laten staat als die toch niet werkte.
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by NeeNee »

Kira wrote: Werkt die chat nu eigenlijk al op Mijn KanaSpace? Ik weet nog dat toen ik er nog eens op ging; die nooit werkte. Niet dat ik behoefte had aan een chat op de site; het was gewoon nogal dom om die chat te laten staat als die toch niet werkte.
Er werkt helemaal niets op KanaSpace. De chat niet, de gallerieën niet, de feeds niet.

Dat hele forum was een groots opgezet project dat is opgegeven op hetzelfde moment dat de communicatieverantwoordelijke er de brui aan gaf.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by Koen »

Kom, kom. Ik heb nog altijd de moed niet opgegeven dat ik er ooit in zal slagen m'n avatar te wijzigen!
motivatiedip. help!

Post Reply