Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by Brook500 »

Koen wrote:Als ze dan eens uitrijden tenminste :P
En al ze uitrijden dan heb je toch nog een fileverkeer. Dus voetgangers & fiets kunnen het in alle rust lezen.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by NeeNee »

Maar een anime werkt natuurlijk altijd nog het beste.

Wat moet je eigenlijk doen om een anime op de buis te krijgen? Zou Kana (of Glénat) daar zelf iets voor kunnen doen?

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by Koen »

Das een vraag aan Kim (e.a.) in hun respectievelijke interviews voor het toekomsitge MHM4 ;)
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by NeeNee »

Die Bakugan-rotzooi schijnt behoorlijk populair te zijn, als ik de hoeveelheid brol in mijn plaatselijk Fun mag geloven (geweldig mooie winkel trouwens! Ze hebben vitrinekasten gezet met Playmobil taferelen... heh heh. :mrgreen:). Misschien moesten ze die manga toch maar uitbrengen. Het is wel maar een spin-off en waarschijnlijk nog dwazer dan het origineel, maar intussen staan de kindertjes toch maar mooi bij de manga.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by Koen »

Ik begrijp ook niet goed dat niemand zich waagt aan Bakugan/Pokémon manga.
motivatiedip. help!

User avatar
Saki
Posts: 609
Joined: Sun Oct 24, 2010 19:46
Location: Kontich
Contact:

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by Saki »

Van Pokémon zijn er Novels uitgekomen, daar heb ik er enkele van liggen.

En jha, idd raar dat de manga er niet door komen.
Going to Atsusacon!

User avatar
yatagarasu
Posts: 160
Joined: Thu Dec 30, 2010 2:30
Location: Vlaanderen

Re: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by yatagarasu »

Koen wrote:We hebben hier al eens serieus over gediscussieerd. Ik vraag me af of het soms niet in het Kana NL topic hier even onder was...?

Ik denk dat flandrian een heel goed idee heeft... Uitgebreide bijlage bij dag- en weekbladen, met artikels, dossiers en voorpublicaties. Alleen is dat enorm kostelijk (als je het al gedaan zou krijgen) en dat geld lijkt me niet voorhanden te zijn...

Ik denk dat in eerste instantie de mond-aan-mondreclame het belangrijkste is. Leer mensen uit je omgeving manga kennen, praat erover, leen ze uit, laat ze boekjes (liefst NL natuurlijk) kopen... Er is misschien nog niet zoveel beschikbaar in het NL maar wel al voor elk wat wils. Elk geconverteerd zieltje is weer een koper bij en bij zo'n kleine markt als de onze, voel je elke koper hoor ;)
Mond-aan-mond reclame kan effectief zijn maar gaat ontzettend traag als het niet in combinatie met andere media gebeurt (Maar als het op de juiste manier gebeurt en door een geoefend persoon kan het wonderen doen :D ). Ik zou me focussen op een 16+ doelgroep (en dan zowel vrouwen als mannen). Anders zit je weer met hypes/rages die toch overvliegen en dan groeien ze niet door. (Op dat gebied zijn er al series op tv, en met het potentieel voor mangaverkoop wordt toch niks gedaan)
Een anime op tv zou inderdaad een goede manier zijn, maar zoals het er nu voorstaat zal dat nog niet gebeuren.

Manga in de westerse leesrichting zou ook kunnen helpen zoals Koen zei.

Eigenlijk zou er ook eens moeten nagekeken worden of een ingekleurde manga beter zou verkopen dan een zwart-witte. (Maar omdat zwart-wit manga meer voor komen dan gekleurde is dit misschien zinloos ?)

De volgende mogelijkheden liggen het meest voor de hand (ik weet niet of ze budgettair haalbaar zijn):

-Een catalogus met algemene literatuur,volwassen strips en manga.

Een grote catalogus waar deze samen in staan zou een goed begin zijn (iets zoals algemene literatuur met genres; volwassen strips met genres; manga met genres ; mature manga zie shonen versus genre). Ik ben hier niet zo goed in thuis, maar eigenlijk zou je een overkoepelende organisatie nodig hebben, waar al die uitgeverijen in samenwerken, met een algemene website met online catalogus. Het zou dan belangrijk zijn om die goed te promoten op een of andere manier. Zoiets als een kleine folder met weinig pagina's (zoals collishop of ikea-boek) en een duidelijke verwijzing van een pagina groot naar de website. Als je al die uitgeverijen zou kunnen koppelen (waarschijnlijk idealistisch) en ze samen met 1 product naar buiten komen zou dat zeker een verschil kunnen maken.

-Folder verdelen op strategische plaatsen.

-Promoten via sociale netwerken (msn messenger, facebook enz...) : Het ene sociale netwerk leent zich hier al wat beter toe dan het andere.

-Promotie door samenwerking met grootwarenhuizen of dagbladhandels( in de vorm van kortingsbon of demo ,zoals ik al ergens gelezen heb, in kranten of bepaalde dagbladen zoals Humo, De Morgen, De Standaard ofzo ) En als je dan een demo erbij geeft, zorg dan tenminste dat de mensen weten waar manga's verkrijgbaar zijn en/of ook een verwijzing bijsteken naar een website.

-Een andere mogelijkheid is deze site te promoten en die nog verder uit te bouwen (vraag me niet hoe dat moet :D , maar het promoten van boeken werkt volgens mij beter met iets fysieks zoals een demo of kortingsbon.)
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by NeeNee »

Je bedoelt zoiets als Manganews, een site waarop alle uitgaven van alle uitgeverijen verzameld zijn (met previews)?
http://www.manga-news.com/

Dat zou inderdaad ideaal zijn. De vraag is alleen wie zoiets zou moeten doen. Ik weet niet in hoeverre Manganews een officieel initiatief is, en van wie..?

Als het van de uitgeverijen zelf komt, vraag ik mij af waarom Kana en Glénat zoiets nog niet in het Nederlands gedaan hebben. Ze hebben ervaring.

User avatar
yatagarasu
Posts: 160
Joined: Thu Dec 30, 2010 2:30
Location: Vlaanderen

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by yatagarasu »

NeeNee wrote:Je bedoelt zoiets als Manganews, een site waarop alle uitgaven van alle uitgeverijen verzameld zijn (met previews)?
http://www.manga-news.com/

Dat zou inderdaad ideaal zijn. De vraag is alleen wie zoiets zou moeten doen. Ik weet niet in hoeverre Manganews een officieel initiatief is, en van wie..?

Als het van de uitgeverijen zelf komt, vraag ik mij af waarom Kana en Glénat zoiets nog niet in het Nederlands gedaan hebben. Ze hebben ervaring.
Inderdaad, een goed ingevulde site ( deze is misschien zelf ietsje te ingevuld), waar alles verzameld is. En waar je eventueel zelfs een preview kan zien. Bepaalde zelfstandige stripwinkels (in dit geval winkels die zelfs manga verkopen) hebben zich al in een consortium verzameld.http://www.stripspeciaalzaak.be Als die nu eens in samenwerking met de uitgeverijen een soort site zouden uitbouwen. Het is volgens mij veel gemakkelijker om 1 website te promoten, dan dat ieder zijn eigen ding doet en dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Het gezamenlijk budget zou dan ook hoger zijn voor zo'n soort reclame. (misschien ietsje te simpel voorgesteld, maar dit klinkt toch logisch)
Stel dat je daar bijvoorbeeld dit forum aan koppelt, dan heb je ook al een nederlandstalig forum. Dus volgens mij zijn de ingredienten er wel. De vraag is alleen of dit mogelijk is en welke mensen hiervoor overtuigd moeten worden. Het lijkt me dat dit toch de meest logische weg is die er bewandelt moet worden. Het is dan alleen nog zeer belangrijk om die website op de juiste manier te promoten.

Ik bedoel, als die winkels kunnen samenwerken, dan hangt het enkel van de uitgeverijen af of er een gezamenlijk voordeel is. Ik weet niet in hoeverre dat de uitgeverijen elkaar als concurrentie zien.

Wat die Franse site betreft heb ik dit gevonden http://www.manga-news.com/index.php/partenaires Dus je kan ervan uitgaan dat die site ondersteund wordt. Op basis van wiens initiatief dit is weet ik niet, aangezien ik niet direct geen links naar winkels zie, moet ik concluderen dat de uitgeverijen er achter zitten.
Image

User avatar
Drazic
Posts: 140
Joined: Sat Feb 18, 2006 20:45
Contact:

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by Drazic »

Ik snap ook niet waarom er bij Nederlandse manga geen verhaaltje op de achterkant staat. Het staat misschien wat mooier als je hem uiteindelijk gekocht hebt maar veel mensen zijn gewend om even de achterkant te lezen om te kijken waar het over gaat. Het zal wel komen omdat de Japanse uitgave het ook niet heeft maar de engelse hebben het wel en ik vind het zelf veel logischer om het toch wel te doen in een markt maar manga nog relatief nieuw is.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by Koen »

Ik weet niet in hoeverre Manganews een officieel initiatief is, en van wie..?
Manga-news is begonnen als gewone fansite. En uitgegroeid tot dé referentie. Maar buiten bevoorrechte relaties met de uitgeverijen hebben zij geen 'officiële' status. Zij zullen wel persexemplaren krijgen, exclusieve nieuwsberichten omdat het nu eenmaal de grootste is, en waarschijnlijk zelfs geld verdienen door de vele (manga)reclame, maar voor de rest is er geen band met een uitgeverij of associatie.

Drazic haalt daar wel een goed punt aan, iets waar ik zelf nog nooit heb bij stilgestaan. Een goeie samenvatting zou een meerwaarde geven. Behalve als ze het doen lijk dat Dybex voorbeeld op Aniway :|
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by NeeNee »

Koen wrote:Drazic haalt daar wel een goed punt aan, iets waar ik zelf nog nooit heb bij stilgestaan. Een goeie samenvatting zou een meerwaarde geven. Behalve als ze het doen lijk dat Dybex voorbeeld op Aniway :|
Dan nog is het een meerwaarde. Zo weet je tenminste op voorhand dat je die rommel niet moet kopen. :roll:

Mja, een woordje uitleg op de achterflap zou geen kwaad kunnen. Veel Franse uitgeverijen doen het wel, en de Engelse bijna allemaal.

Langs de andere kant, als het lijkt op die tekstjes op de Kana-website wil ik het liever niet hebben. :?

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by Berserker500 »

Goed punt daar NeeNee, want als je die tekstjes op de Kana site leest dan ken je al bijna heel de volume.
Zo'n tekstje op de achterkant van een manga is goed zolang ze niet te veel verklappen.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by NeeNee »

Ik had het eigenlijk meer over de schrijfstijl. Een gemiddelde samenvatting van Yu-Gi-Oh heeft meer uitroepingstekens dan zinnen in de tekst, en degene die nu de reviews schrijft voor Conan heeft een obsessie met beletseltekens.

Een gewone punt op zijn tijd kan nochtans ook mooi zijn.

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by Berserker500 »

Die schrijfstijl was me ook al opgevallen maar misschien vinden ze een punt te gewoon en denken ze dat het op deze manier meer opvalt.

Post Reply