Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by Weertangel »

een heel intersant artikel! dat alleen maar meer bewijst dat manga to al verder verspreid is dan ik dacht.
Het geeft hoop voor de toekomst :D

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by pietel »

Wel ja, japanologie in Leuven, dat zijn misschien 40-50 studenten per jaar, zoveel betekenis heeft dat niet.
Maar het is inderdaad zo dat het merendeel interesse in Japan heeft gekregen door manga en anime.

De meesten worden achteraf vertaler, maar het zou nog wel interessant zijn als er academici in de Nederlandstalige manga-industrie belanden.
Of zo iemand zou ook een aanwinst zijn voor ons forum!
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by NeeNee »

Wat nieuw is, is dat ze nu ook actief anga/anime in het lessenpakket gaan opnemen. Zoveel verschil maakt dat natuurlijk niet aangezien de meesten daar het waarschijnlijk toch al kennen, maar het betekent wel dat manga zo stilletjesaan meer en meer serieus genomen wordt.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by Brook500 »

Dat is positief nieuws voor de nl-manga. Hopelijk gaat het hoe langer hoe meer beter met de interesse & de verkoop.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by NeeNee »

Hm, misschien kan Kana van die sampletjes uitdelen zoals ze voor Franse reeksen zo vaak doen. Alhoewel, dat is meer iets voor zichtbaarheid binnen het milieu.

Of misschien moeten ze pamfletjes maken die de mensen kunnen uitdelen, zoals voor FACTS. Ik wil er gerust een stapeltje hier op mijn werk leggen. Of in de studentenresto's. Koppel er een wedstrijd of een bon aan en er zullen vast wel mensen zijn die het eens willen uitproberen.

Oh, dat is een idee. Een bon in de krant zetten. In plaats van gewoon een advertentie steek je er een kortingsbon van €1 bij. Belgen zijn gek op kortingsbons. Of in het foldertje van de plaatselijke supermarkt, samen met een tube tandpasta. :mrgreen:

Nog beter zou zijn als mensen ze met punten zouden kunen kopen, zoals ze in de Carrefour en zoveel andere supermarkten doen. Maar dat zouden waarschijnlijk al zware onderhandelingen worden, want ik vermoed dat dat voornamelijk voor hun eigen producten bedoeld is.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by Koen »

Dat van de bonnetjes in dag/weekbladen heb ik ook al gemeld aan Kana als ideale introductie ;)
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by NeeNee »

Daar hebben ze dan wel een seinen voor nodig, want kinderen lezen zoiets niet.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by Koen »

Uhm, er wordt toch enorm veel "stuff 4 kids" weggeven via bonnetjes? Nu bv. weer Jommekes, en dat zit ook bij Ballon trouwens. Maar ook hier geldt weer hetzelfde liedje. Een krant (of zo) zal alleen maar iets weggeven (of kortingen voor geven) als ze er mee in the picture komen. "Vandaag in de krant een bonnetje voor manga aan 1 euro" zal geen krant extra doen verkopen en is dus voor de dagbladen niet interessant genoeg om in mee te stappen, vrees ik.
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by NeeNee »

Koen wrote:Uhm, er wordt toch enorm veel "stuff 4 kids" weggeven via bonnetjes? Nu bv. weer Jommekes, en dat zit ook bij Ballon trouwens. Maar ook hier geldt weer hetzelfde liedje. Een krant (of zo) zal alleen maar iets weggeven (of kortingen voor geven) als ze er mee in the picture komen. "Vandaag in de krant een bonnetje voor manga aan 1 euro" zal geen krant extra doen verkopen en is dus voor de dagbladen niet interessant genoeg om in mee te stappen, vrees ik.
Ziet titel voor zich: "Nu MOORDMANGA voor slechts €1!" :twisted:

*ahum* Ja, maar die worden dan wel door de ouders gekocht. En manga is nog grotendeels onbekend bij die generatie, dus ze gaan veel minder snel de reflex hebben om dat voor hun kroost te kopen.

Ik denk dat we best bij de jeugd als directe doelgroep beginnen. Misschien in de Metro? Ik denk dat die al bij al nog het meest door jonge mensen gelezen wordt. En die krant is toch gratis, dus daar heb je dat probleem ook minder.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by Brook500 »

De Metro zou een goed idee zijn, Neenee.
Want de meeste treinpassagiers lezen er sowieso al in.
En als het mensen zijn die alleen reisen, dan zal de jeugd er normaalgezien ook wel eens in bladeren.
Als ze voor De Lijn ook zoiets uitbrengen, dan zal het ook wel eens goedkomen.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by NeeNee »

Reclame op bussen? :wink:

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by Brook500 »

Zoiets als De Metro maar dan gewoon van die kranten voor op bussen.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by NeeNee »

Ik had het wel begrepen. 't Is alleen dat adverteren op de zijkant van de bus mij interessanter lijkt.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by Koen »

Als ze dan eens uitrijden tenminste :P
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 15: Hoe brengen we manga aan de man?

Post by NeeNee »

Reclame aan de ramen van de verkiezingskantoren?

Die worden tegenwoordig toch zo vaak gebruikt... :wink:

Post Reply