Discussie nr. 14: Nederlandse Weekly Shonen Jump?

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Discussie nr. 14: Nederlandse Weekly Shonen Jump?

Post by Jarus »

Die titel zegt het misschien al een beetje.
Weekly shonen jump in het nederlands wat zouden jullie van zoiets vinden?
Of een ander manga magazine mag natuurlijk ook.
IS dit wel haalbaar of is dat iets totaal onbereikbaar voor onze kleine regio?
Ik zelf zou het wel geweldig vinden elke week de nieuwste hoofdstukken lezen 8)
En dan hoeft dat niet meer illegaal en in zou het dan niet erg vinden als we bijvoorbeeld 1 maand achterlopen met japan.
Want hun willen natuurlijk wel de eerste zijn met de nieuwste hoofdstukken.
Dus zijn er nog meer mensen die zoiets wel zou aanspreken voor onze regio??
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Weekly shonen jump in het nl goed idee??

Post by NeeNee »

Als ik het in de stripwinkel kan vinden en het niet te duur is, bah ja, laat maar komen. Ik zou het geweldig vinden om elke week wat nieuw leesvoer te hebben.

Het hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf welke titels erin staan. Maar dat lijkt me ook wel weer interessant om nieuwe reeksen te leren kennen.

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Weekly shonen jump in het nl goed idee??

Post by pietel »

Ik geloof niet dat het werkt.
Denk je echt dat mensen elke week geld gaan uitgeven aan een wekelijks boekje,
als ze online dezelfde hoofdstukken kunnen lezen gratis? en waarschijnlijk is het internet ook sneller met de vertaling.

stripmagazines (zoals Kuifje of Robbedoes) zijn in onze streken al jaren geleden opgedoekt, omdat het niet meer werkt als medium.
het is een zeer onhandig formaat om achteraf een verhaal opnieuw te lezen. dus het heeft weinig verzamelwaarde.
en de oplage is laag, zodat de prijs relatief duur zal zijn en de kwaliteit relatief laag.

zelfs al wordt manga heel populair, dan denk ik nog niet dat zo'n manga-anthologieën veel kopers zullen hebben.
Image

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Weekly shonen jump in het nl goed idee??

Post by Weertangel »

Het zou misschien werken als een maandlijkse uitgave, maar wekelijks?? dat werkt niet.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Weekly shonen jump in het nl goed idee??

Post by NeeNee »

Je hebt gelijk, misschien werkt maandelijks beter. En de prijs mag niet hoger zijn dan €2-3.

Maar als ze zo'n tijdschrift aan de kassa van de supermarkt zouden zetten of zo, zodat alle kindjes tegen hun ouders beginnen te zeuren dat ze boekje willen :P, dan zou het volgens mij best kunnen werken. Het zou op die manier ook geweldige reclame zijn, dus als de uitgevers slim zijn houden ze de prijs bewust laag en boeken ze het verlies onder publiciteitsuitgaven.

Zoiets vereist natuurlijk wel dat onze Belgische uitgevers zich met marketing gaan bezighouden. Voorlopig houden ze zich amper bezig met uitgeven (nou ja, Kana is een beetje beter nu), dus het zal wel niet voor direct zijn.

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Weekly shonen jump in het nl goed idee??

Post by pietel »

Weet er iemand hoe dat werkt, een nieuwe Jump starten?
De grote titels als One Piece en Naruto hebben al massaal veel hoodstukken, maar je kan moeilijk ineens One Piece 597 aanbieden uit het niets,
en bij hoofdstuk 1 beginnen is nutteloos aangezien iedereen de tankobon al heeft gelezen.

hoe ging dat bij de amerikaanse en de duitse versie?
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Weekly shonen jump in het nl goed idee??

Post by NeeNee »

Als het wekelijks is, gewoon beginnen waar ze nu zitten zou ik zo zeggen. Als ze om de 2-3 maanden een boekje uitgeven moet het dan ongeveer gelijk op gaan. Natuurlijk wel zorgen dat de tankoubon niet op het tijdschrift vooruitloopt.

Als het maandelijks is wordt het iets moelijker... ooh, smerige oplossing: de eerste twee hoofdstukken uitgeven, en dan als het nieuwe volume verschijnt meteen vooruit springen naar het eerste hoofdstuk van het volgende deel. Dan moeten ze de tankoubon wel kopen. :twisted: Natuurlijk kan je het dan alleen kwijt als gratis reclame en niet als een echt tijdschrift.

Voor een maandelijkse Shonen Jump... goh, moeilijk. Ergens bij volume 20 misschien? Te laat starten heeft geen zin, want de mensen die nu al scans lezen gaan daar toch niet opeens mee stoppen. Ik zou een plaats kiezen waar de nieuwe fans nog relatief goed kunnen volgen, maar wel een eindje voor de officiële releases. Uiteindelijk zal de manga het tijdschrift wel inhalen, maar dan sla je gewoon een paar arcen over en doe je van daaruit weer verder. Dat hebben ze zeker nog een reden om de manga te kopen, want anders hebben ze een deel gemist.

User avatar
Drazic
Posts: 140
Joined: Sat Feb 18, 2006 20:45
Contact:

Re: Weekly shonen jump in het nl goed idee??

Post by Drazic »

pietel wrote:Weet er iemand hoe dat werkt, een nieuwe Jump starten?
De grote titels als One Piece en Naruto hebben al massaal veel hoodstukken, maar je kan moeilijk ineens One Piece 597 aanbieden uit het niets,
en bij hoofdstuk 1 beginnen is nutteloos aangezien iedereen de tankobon al heeft gelezen.

hoe ging dat bij de amerikaanse en de duitse versie?
De Amerikaanse Shonen Jump (die maandelijks is) is voor zover ik weet wel begonnen met hoofdstuk 1 van One Piece maar heeft een tijdje geleden een hele hoop overgeslagen tot vol. 54 of iets dergelijks. Hetzelfde hebben ze voor naruto ook gedaan volgens mij.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Weekly shonen jump in het nl goed idee??

Post by Koen »

Ik denk niet dat het hier zou werken. Het werkt immers nergens echt buiten Japan, heb ik de indruk. Willen wij tweemaal betalen voor hetzelfde product? Ik denk het niet, het zijn al uitzonderingen die er éénmaal willen voor betalen... :?

Bovendien heb je twee mogelijkheden: je maakt er een magazine van slechte kwaliteit van en probeert het goedkoop te houden, maar goedkoop zal altijd relatief zijn met onze kleine oplage (hierdoor zou het een wegwerpproduct worden zoals in Japan en zouden de verzamelaars ook de boekjes kopen), of je maakt er een duurder en iets deftige product van maar dan ga je mensen hebben die de boekjes niet meer kopen en genoegen nemen met het magazine...

In een volledig voorpublicatiemagazine zie ik dus weinig toekomst. Misschien zijn er wel mogelijkheden om hoofdstukken via andere wegen te verspreiden? Bijvoorbeeld via AniWay of via stripmagazines of liefst van al via bijlagen bij algemene pers. Kiekeboe wordt regelmatig voorgepubliceerd in P-Magazine. Als je zoiets kan verwezenlijken met manga dan zou je wel enorm scoren, denk ik. Maar daar zal wel een kostenplaatje aanhangen... En dan zit je weer bij ons uitgangspunt dat manga te weinig verkoopt om grote acties te ondernemen.
motivatiedip. help!

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Weekly shonen jump in het nl goed idee??

Post by Brook500 »

Langs de ene kant heb ik van laat maar komen, maar langs de andere kant stel ik mij dan weer een paar vragen.
Hoeveel het zal kosten? Ik heb geen zin om niet meer dan € 10 uit te geven voor een magazine die in Japan maar rond de € 2 kost.
Zal 't hier ook wel aanslagen? Zoals Koen zegt werkt 't alleen in Japan. De VS heeft zijn eigen versie maar ik weet er eigenlijk de populariteit niet van.
Image

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Weekly shonen jump in het nl goed idee??

Post by Weertangel »

Ik denk dat je de prijs moet schatten op 3-4 euro, zoveel betaal je ook voor de meeste maandelijkse games bladen zoals Power Unlimited(die ik al 10 jaar volg) en dat zal denk ik qua dikte wel overeen komen.

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Weekly shonen jump in het nl goed idee??

Post by Jarus »

Voor mij zou de kwaliteit niet hoog hoeven.
Gewoon kranten papier is ook prima.
Houd de kosten lekker laag denk ik.
Maar ik denk alleen niet dat het aanslaat.
Manga gewoon al is volgens mij al niet zo een succes volgens mij.
Of heb ik dat mis verkoopt de nl manga wel goed en komt het alleen door het slechte uitgeven dat het ook slecht lijkt.
Want er komen toch ook wel veel mensen naar conventies enzo.
Misschien met aardig wat reclame op conventies dat het aanslaat.
Misschien ook een idee enquetes achterin manga's want volgens mij is er ook niet genoeg markt onderzoek.
Of is dat ook iets wat ik verkeerd heb iemand eenig idee??
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Weekly shonen jump in het nl goed idee??

Post by Weertangel »

Ik denk dat het een beetje van alles is Jarus, maar dat het vernamelijk de onbekendheid van manga is, Anime kennen de meeste jongeren wel, al zullen ze het zo niet noemen,voor hun is het gewoon een tekenfilm serie..

totdat die stereotype kan worden doorbroken zal het moeilijk zijn om een manga en/of anime blad te lanceren.

User avatar
flandrian15
Posts: 28
Joined: Sun Sep 05, 2010 11:55

Re: Weekly shonen jump in het nl goed idee??

Post by flandrian15 »

ik hou eerder van de gehele volumes die mooi en in een handig formaat worden uitgebracht in het Nederlands.
Komt er nog eens bij de de Shonen Jump vol staat met reclame en veel te flashy artikels (Vreselijke Lay-out!!!) over dingen die ons weinig tot niets aangaan dus wat zou er dan in een Nederlandstalige versie moeten staan?
Het staat ook vol Jpop dus als het boekje dan vol zou komen staan met Nederlandstalige of zelfs Europese popmuziek a la tokio hotel zeg ik, NEE BEDANKT (maar smaken verschillen natuurlijk).
Het mangapubliek in Vlaanderen en Nederland is trouwens ook nogal beperkt en in Japan kopen mensen Jump & de volumes van series die hen aanstaan wanneer ze uitkomen. Ik denk niet dat er veel mensen zouden zijn hier die wekelijks een boekje kopen met telkens 1 hoofdstuk per reeks om naderhand nog eens de volumes te kopen met diezelfde hoofdstukken.
Ik vind trouwens ook dat dit niet gericht genoeg is. Er staan vanalles in Jump van Shonen tot Shojo tot af en toe zelfs Seinen-achtig en als je enkel van een bepaald genre houdt en er dus verschillende series zijn in Jump die niet zo je ding zijn (en dat kan ook binnen je lievelingsgenre. . .) heb je eigenlijk te veel betaald vind ik. Ik vind het ook lastig dat er in jump vaak One shots zijn waarvan je naderhand nooit meer iets hoort of, nog erger, reeksen die naar mijn mening, geweldig sterk van start gaan maar ineens na 14 hoofdstukken of minder worden geschrapt terwijl je er wel al helemaal bent in aan het opgaan.
Ik ben wel akkoord dat het bekender zou moeten worden want Japanse manga heeft veel te bieden en echt voor iedereen. Het probleem is echter hoe het aan de man te brengen? Hoe er reclame voor te maken. Ik denk dat de meeste onder ons per toeval of via via in het mangawereldje beland zijn en ik denk dat dit op weinig andere manieren mogelijk is op dit moment.

Oh ja, en dit is mijn eerste post op dit forum. :D
Hallo dus iedereen.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Weekly shonen jump in het nl goed idee??

Post by Koen »

Mooie eerste post, flandrian ;)

Ik wist niet eens dat er ook artikels stonden in de US Jump...
motivatiedip. help!

Post Reply