Discussie nr. 10: Krijgen mangafans wat ze verdienen?

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Discussie nr. 10: Krijgen mangafans wat ze verdienen?

Post by Koen »

Er wordt vaak enorme kritiek geleverd op ‘onze’ uitgeverijen. Kana lag onder vuur door hun gebrek aan communicatie toen hun uitgaveschema stillag, wist nu het tij wat te keren, maar krijgt nu zelfs een kritisch noot te kraken nadat ze twee nieuwe reeksen en een wedstrijd aankondigden. Glénat krijgt constant kritiek op een resem niet nagekomen afspraken. En dan ga ik niet eens in op de anime-uitgeverijen die vaak minder kwalitatieve doorvertalingen uit het Frans voorzien. Manga- en animefans hebben het hard te verduren…

Maar krijgen die fans niet wat ze verdienen? Een groot deel verkiest immers geen geld te spenderen aan manga/anime want ‘je vindt het toch allemaal gratis op het internet!’ Andere fans reageren dan weer snobistisch op hun eigen taal en stellen dat Engelse/Franse manga’s veel beter klinken en cooler zijn.

Zijn wij dan wel in ons recht om te stellen dat uitgeverijen hun werk niet goed doen? De meeste Heuvelaars steunen de NL markt, maar wij zijn duidelijk een minderheid. Krijgen we niet de uitgeverijen die we verdienen? De fans zelf bekijken de NL markt scheef, waarom zouden de uitgeverijen ons dan als volwaardig behandelen?

Thoughts?
motivatiedip. help!

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Krijgen mangafans de uitgeverijen die ze verdienen?

Post by Brook500 »

Onze markt moet precies nog groeien. Moesten we nog een paar uitgevers zoals Glenat & Kana erbij hebben dan zie ik het al positiever worden.
Het probleem van Glenat blijft maar doorduren & dat begint mij ook enorm te irriteren.
Kana is het nu al beter aan 't doen qua tempo van uitgeven & aankondigen van de nieuwe reeksen.
Over de anime zal ik maar zwijgen want daar is het voor onze taal een ramp.
Image

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Krijgen mangafans de uitgeverijen die ze verdienen?

Post by Koen »

Maar wie zijn wij om kwaliteit te eisen van de uitgeverijen als zelfs onze 'mede'-fans niet radicaal voor het steunen van hun hobby kiezen?

Voor zo'n klein taalgebied, en met zo'n verdeelde fans van manga/anime, mogen we blij zijn dat er NL releases zijn én dat vooral de manga's er degelijk worden uitgegeven. Moeten we dan klagen vanwege het trage uitgaveschema als ze uiteindelijk wel komen? Vanwege wat taalfoutjes als de vertaling tenminste goed is en vanuit het Japans gebeurt?

Waar leggen we de grens tussen aanvaardbare eisen en een onrealistisch kritische blik? Moeten we onze toorn richten op de uitgeverijen of eerder op de fans die niet eens geld besteden aan 'hun hobby'?

Deze prachtige avond noopt me tot deze gedachtegang... Oké, ietwat gestimuleerd door de medicijnen voor al het snot. Hatsjoe!
motivatiedip. help!

User avatar
Gilles
Posts: 95
Joined: Fri Oct 05, 2007 19:12
Location: Torhout, West-Vlaanderen, België
Contact:

Re: Krijgen mangafans de uitgeverijen die ze verdienen?

Post by Gilles »

Uitgeverijen zijn in de eerste plaats bedrijven die winst moeten maken. Om winst te maken is een goeie communicatie naar je klant sowieso nodig.
Als de potentiële klant niet weet dat er een nieuwe reeks verschijnt dan zal hij die natuurlijk niet kopen. Dat het vooraf bekend wordt gemaakt is dus op zich positief en eigenlijk het absolute minimum wat ze kunnen doen.

Dat Kana en Glénat de laatste tijd veel commentaren krijgen op hun verschijningstempo is niet vreemd (Glénat heeft er vroeger ook wel meer gehad). Ze houden een tijdlang een vast verschijningspatroon aan. De klant verwachtte iedere twee maanden een nieuw deeltje in de winkel te vinden van een reeks die hij of zij volgt. Plots staat die daar niet meer en het is voor iedereen onduidelijk waarom dat zo is.

Is de reeks gestopt? Uitgeverij failliet? Problemen bij de leverancier? ...

Als dit meerdere keren voorkomt kan het dan natuurlijk zijn dat er meer klanten de reeks niet meer kopen of dat ze overschakelen naar een andere uitgeverij/taal. Dat brengt dan weer met zich mee dat de reeks minder winst oplevert en de productiekost hoger ligt waardoor het verschijningstempo misschien nog trager wordt. Zo kom je natuurlijk in een vicieuze cirkel terecht waar steeds minder klanten vertrouwen gaan stellen in het bedrijf. Op de lange termijn zijn de gevolgen duidelijk, de uitgeverij kan op de fles gaan. En als dat gebeurt dan zitten diegenen die trouw gebleven zijn met onvolledige reeksen in hun boekenkast.

Ik sprak vandaag trouwens met iemand op msn die overweegt om Detective Conan verder aan te vullen met het Engelstalige Case Closed. Niet omdat hij liever Engels lees maar om het hij zes maanden wachten op een deeltje veel te lang vindt. Hij denkt ook dat de reeks nooit volledig in het Nederlands zal verschijnen.

Wat het steunen van de Nederlandstalige markt betreft, daar ben ik sowieso voor. Ten eerste steun je daar 's lands economie mee door boekjes te kopen die hier gedrukt zijn. Ze zijn ook op meerdere plaatsen verkrijgbaar, dus hoef je geen verzendingskosten te betalen aan sites als bv. amazon.

Velen van de lezers van Engelstalige en Franstalige manga lazen die al voordat ze in het Nederlands verschenen. Diegenen die Engels lezen omdat het "cool" is, tja... 't zal een gevoel zijn dat een tweede taal met zich meebrengt zeker?
Ik kan begrijpen dat iemand comics alleen in het Engels leest. Dat is de taal waarin het verscheen en die bedoelt is door de schrijven om zo gelezen te worden. Bij manga is dit Japans... en geef toe, in Europa/Amerika zijn er weinigen die taal machtig om het medium zoals het oorspronkelijk bedoeld is te lezen.

Mijn conclusie is dat de uitgeverijen ervoor moeten zorgen dat ze hun uitgaves populairder maken, dat kunnen ze alleen door reclame en acties. Maar geef toe die zijn allemaal nog te beperkt om echt bekendheid te kweken bij een groot publiek.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Krijgen mangafans de uitgeverijen die ze verdienen?

Post by NeeNee »

Koen wrote:Maar krijgen die fans niet wat ze verdienen? Een groot deel verkiest immers geen geld te spenderen aan manga/anime want ‘je vindt het toch allemaal gratis op het internet!’ Andere fans reageren dan weer snobistisch op hun eigen taal en stellen dat Engelse/Franse manga’s veel beter klinken en cooler zijn.
Dat was allemaal al zo voor er überhaupt manga in het Nederlands verschenen. Als dat een reden voor ze was om niet te presteren dan hadden ze er gewoon nooit aan moeten beginnen.

Maar het is een tijdje goed gegaan, en toen hebben beide uitgeverijen opeens spontaan het vermogen om te communiceren verleerd. Sorry, maar dat is niet onze schuld. En als je begint aan een snel tempo en dat de boel opeens vertraagt, dan weet je toch dat de mensen zullen klagen? Ik zou zeggen dat dat een goed teken is, het betekent dat ze echt wel op nieuwe uitgaven zitten te wachten.

Er wordt vaak enorme kritiek geleverd op ‘onze’ uitgeverijen. Kana lag onder vuur door hun gebrek aan communicatie toen hun uitgaveschema stillag, wist nu het tij wat te keren, maar krijgt nu zelfs een kritisch noot te kraken nadat ze twee nieuwe reeksen en een wedstrijd aankondigden. Glénat krijgt constant kritiek op een resem niet nagekomen afspraken. En dan ga ik niet eens in op de anime-uitgeverijen die vaak minder kwalitatieve doorvertalingen uit het Frans voorzien. Manga- en animefans hebben het hard te verduren…
Die wedstrijd had beter gekund, maar de fans reageren bijna onverdeeld enthousiast op de aankondiging van twee nieuwe reeksen. Dat is toch goed? Wat wil je nog meer, als de mensen al niet kunnen wachten om je producten te kopen nog voor je ze officieel aangekondigd hebt?

Wat Glénat betreft, ze liegen. En niet één keer, maar constant. Dat is zo'n verregaand tegen van disrespect tegenover hun klanten dat ik het echt niet vreemd vind dat sommigen hen laten vallen, nog afgezien van het feit dat er sinds een half jaar gewoon niets meer te steunen valt aangezien er helemaal niets verschijnt (afgezien van een enkele verdwaalde DB-Ult nu en dan). Als je zo een bedrijf moet runnen dan kun je het niet meer op de klanten steken, dat is gewoon een gebrek aan professionaliteit.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Krijgen mangafans de uitgeverijen die ze verdienen?

Post by Koen »

Maar zijn reclame en acties mogelijk als je corepubliek je niet steunt? Normaal zorgen de diehardfans dat iets kan overleven, en zo wordt uitbreiding gezocht naar nieuwe publieken. Bij manga/anime moet je het zonder de reeds overtuigde fans doen want die verkiezen al te vaak niet in het NL te kopen. Dus de fans ondermijnen de toekomst van hun eigen hobby. De uitgeverijen krijgen niet de kans of de mogelijkheden om via de steun van de reeds overtuigde fans leken te 'converteren'.

Als je ziet hoeveel mensen er naar conventies gaan in Nederland, als die allemaal NL manga zouden kopen... Kana en Glénat zouden hun communicatie en uitgaven wel moeten verbeteren om concurrentieel te blijven met de nieuwe uitgeverijen die uit de grond zouden schieten als paddestoelen. (Maar ja, blijkbaar verkiezen die NL conventies soms zelf de Engelse taal boven de Nederlandse... Ongelooflijk allemaal.)
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Krijgen mangafans de uitgeverijen die ze verdienen?

Post by NeeNee »

Wie zegt dat het corepubliek ze niet steunt? De forums reageren over het algemeen wel enthousiast op aankondigingen van nieuwe Nl manga. Ik heb meer mensen ontmoet die enkel in het Nl lezen dan mensen die weigeren in het Nl te lezen.

Het probleem zit hem volgens mij eerder in het aanbod. Veel mensen kopen geen manga in het Nederlands omdat ze die reeksen al hebben, of omdat ze te traag uitkomen, of allebei. Geef eens een populaire reeks uit die nog niet in het Frans of Engels verschenen is, aan een redelijk tempo, en ik betwijfel of er veel mensen zullen zijn die op de Engelse versie wachten.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Krijgen mangafans de uitgeverijen die ze verdienen?

Post by Koen »

Maar het is een tijdje goed gegaan, en toen hebben beide uitgeverijen opeens spontaan het vermogen om te communiceren verleerd. Sorry, maar dat is niet onze schuld. En als je begint aan een snel tempo en dat de boel opeens vertraagt, dan weet je toch dat de mensen zullen klagen? Ik zou zeggen dat dat een goed teken is, het betekent dat ze echt wel op nieuwe uitgaven zitten te wachten.
Ik neem dit deel uit je post, omdat de rest redelijk specifiek wordt en daar ging het me niet om in dit topic.

Als je als zakenman onderzoek doet naar het potentieel van manga in Vlaanderen en Nederland. Je checkt bezoekersaantallen van conventies, abbonnees van Aniway, kijkcijfers van Pokémon/Bakugan,... Kortom, een marktonderzoek. Je komt uit op X aantal mangaliefhebbers. Je ziet potentieel. Dat moet lukken als zoveel percentage van X je reeksen koopt. Je stapt naar de Japanners om wat reeksen aan te kopen, je lanceert die vol goede moed. En na 6 maanden stel je vast dat de verkoop tegenvalt. Je merkt op dat de lezers van illegale scans en van US/FR manga je puike NL versie links laten liggen en ze op fora zelfs (vaak onterecht) afbreken.

De fans waarop je ruggensteunde vallen weg. Je hebt geld geïnvesteerd en de return is er niet. En dan ineens moet je fondsen vrijmaken om extra acties en publiciteitscampagnes te lanceren? Zo werkt het natuurlijk niet. Op dat moment zit je zonder geld en stop je ermee. Wij hebben het geluk dat zowel Glénat als Kana blijven doorgaan. Maar rijk zullen ze van manga niet worden, dat zullen ze wel al doorhebben.

Als de fans de NL manga zouden steunen, zou er geld vrijkomen om grote acties te doen, om breder te gaan qua diversiteit, wat meer mensen zou overtuigen. Maar dat is nu niet het geval... Dus blijven we aanmodderen...
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Krijgen mangafans de uitgeverijen die ze verdienen?

Post by Koen »

NeeNee wrote:Wie zegt dat het corepubliek ze niet steunt? De forums reageren over het algemeen wel enthousiast op aankondigingen van nieuwe Nl manga. Ik heb meer mensen ontmoet die enkel in het Nl lezen dan mensen die weigeren in het Nl te lezen.
Ik ontmoet alleen maar mensen die Frans blijven verkiezen boven NL, die Engels blijven verkiezen boven NL, of die scans blijven verkiezen boven NL. De enige mensen die ik ken die NL manga lezen zijn nieuwe fans.

En dan heb ik het nog niet over de algemene fora waar alleen maar over chapters gesproken wordt en niet over volumes. Wat zouden die lezen... ;)
motivatiedip. help!

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Krijgen mangafans de uitgeverijen die ze verdienen?

Post by Weertangel »

Misschien heeft het ook iets te maken met beschikbaarheid?? ik bedoel, nu lijkt het alleen beperkt tot de grote steden, erbuiten moet je maar kijken hoe je uberhoubt eraankomt of info vindt.
om mijzelf als voorbeeld te gebruiken, ik wist nog niet eens dat er zo'n grote manga aanhang was voordat ik deze site ondekte, of dat er veel meer series dan de Warcraft series in het nederlands waren( dat hun vertaling niet goed was hielp ook niet echt..) en dat zegt wel iets, en als je dan kijkt waar de meeste het halen dan is het toch het noorden van nederland of in belgie.

Dus als ze dingen beter willen doen, spreid het dan uit naar de vele kleine steden en dorpen, want daar zul je toch ook veel fans vinden.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Krijgen mangafans de uitgeverijen die ze verdienen?

Post by NeeNee »

Koen wrote: Ik ontmoet alleen maar mensen die Frans blijven verkiezen boven NL, die Engels blijven verkiezen boven NL, of die scans blijven verkiezen boven NL. De enige mensen die ik ken die NL manga lezen zijn nieuwe fans.

En dan heb ik het nog niet over de algemene fora waar alleen maar over chapters gesproken wordt en niet over volumes. Wat zouden die lezen... ;)
Dat is óók een kwestie van beschikbaarheid. Scans lopen nu eenmmaal mijlenver voor, en mensen hebben geen geduld.

Dus je denkt echt dat mensen de Nederlandse versie links zouden laten liggen om op de Engelse/Franse te wachten? Ik heb moeite om dat te geloven. Volgens mij willen de meesten gewoon wat het rapste is, en dat is helaas zelden Nederlands.

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Krijgen mangafans de uitgeverijen die ze verdienen?

Post by pietel »

Interessant punt.
Omdat ik op het aniway-forum zo ben opgegaan in het "gebruik van engels op nederlandse conventies" topic,
ben ik mij de laatste tijd heel bewust dat mangafans de nederlandse uitgaven vaak niet eens willen.

In Nederland vind je bijvoorbeeld in heel weinig winkels de nederlandse manga. dit is niet omdat de uitgeverij dit zo wenst. dit gebeurt omdat de klanten van die winkels niet geïnteresseerd zijn. De hele anime/manga community draait voor een groot deel rond mondelinge reclame. (vooral via het internet). Maar nergens zie ik lof voor de nederlandse boekjes, nergens zie ik hardcore nederlandstalige fans, terwijl in elk ander land de eigen taal het populairste is. De mangaheuvel is een kleine nederlandse oase in de woestijn.

Ik zal dan ook de laatste zijn die hier halfbakken kritiek komt uiten op de nederlandstalige manga-uitgeverijen,
omdat ze mijn volledige sympathie hebben om toch te blijven uitgeven op zo'n ondankbare markt.
Daarom ook dat ik reeksen koop in het nederlands, die ik normaal niet zou kiezen.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Krijgen mangafans de uitgeverijen die ze verdienen?

Post by NeeNee »

^ Dat doe ik dus niet. Nou ja, misschien een beetje; ik heb wel een aantal reeksen waarvan ik zeg dat ik ze koop als ze in het Nederlands verschijnen en anders niet. Maar echt reeksen kopen die je eigenlijk niet interesseren om de markt te steunen vind ik erover, op die manier creëer je ook een verkeerd beeld. Dan nog liever de reeksen die mij wel aanstaan dubbel kopen en cadeau doen, dan weten ze tenminste welke series ik goed vind.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Krijgen mangafans de uitgeverijen die ze verdienen?

Post by Koen »

Beschikbaarheid en ruchtbaarheid zijn ook zaken die van en door de fans moeten komen. Van nieuwe fans, leken, verwacht je niet dat ze bewust op zoek gaan naar iets dat ze niet kennen. Dat begrijp ik, die mensen moeten de boekjes zien liggen, of erover lezen in hun krant/algemeen weekblad. Maar om het zover te laten komen dat ze in boekhandels/supermarkten liggen en erover geschreven wordt in de algemene pers, moeten de fans die het medium wel al kennen en appreciëren voor een groei zorgen die dat allemaal mogelijk maakt. Het moeten de fans zijn die hun hobby 'maken', en in ons geval zijn het de fans die hun hobby kraken...

Pietel, ik herinner me iemand op Aniway die vroeg waar ze in Frankrijk US manga verkochten........
motivatiedip. help!

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Discussie nr. 10: Krijgen mangafans wat ze verdienen?

Post by barbapapa »

Het is gewoon water bij de wijn doen langs 2 kanten, als dat gelijkmatig gebeurd komt het wel goed.
Fans mogen kritisch zijn, maar ze kunnen niet direct alles verwachten als ze écht willen dat er een resem manga in het Nederlands verkrijgbaar gaat zijn.
Maar realistisch gezien kennen de meeste liefhebbers meer dan enkel Nederlands, dus is het op zich niet zo een ramp voor hun moest het niet doorbreken.

Post Reply