Favoriete Shoujo/Josei (Nederlands)

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Favoriete Shoujo/Josei (Nederlands)?

Alice 19th
0
No votes
D.N.Angel
1
8%
Fruits Basket
1
8%
Gals!
0
No votes
Marmalade Boy
1
8%
Nana
10
77%
 
Total votes: 13

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Favoriete Shoujo/Josei (Nederlands)

Post by Koen »

VGA en KOR zijn pure shonen manga. En van Solanin zou het me verbazen mocht het geen seinen zijn maar ik kan me vergissen.
motivatiedip. help!

User avatar
lloerdy
Posts: 113
Joined: Fri Oct 10, 2008 20:21
Location: Welle

Re: Favoriete Shoujo/Josei (Nederlands)

Post by lloerdy »

Koen wrote:VGA en KOR zijn pure shonen manga. En van Solanin zou het me verbazen mocht het geen seinen zijn maar ik kan me vergissen.
Je hebt volkomen gelijk. Ik weet dat ik die onderverdelingen nooit goed heb. Maar mij kan het eigenlijk niet bommen waaronder het valt :P
Ik vind het persoonlijk veel minder logisch om reeksen als Naruto en Bleach onder dezelfde noemer (shonen) te plaatsen als VGA en KOR dan dat je VGA en KOR bij Nana en Marmelade Boy zou plaatsen. (hoewel ik het verschil tussen KOR, VGA en echte shoujo/Josei ook wel duidelijk aanvoel)

Ik deel het in naar mijn gevoel (ook al zit ik er volledig naast). Ik heb weinig zin om dat telkens te gaan opzoeken om dan toch maar juist te zijn >_>
Als romance het hoofdelement van het verhaal is: Shoujo of Josei.
VGA en KOR zijn romance manga's: dus Shoujo/Josei. Toegegeven dat dat voor Solanin al wat complexer is.

DNAngel lijkt mij trouwens nog minder Shoujo of Josei te zijn dan VGA en KOR

En ik ben "Kare Kano" nog vergeten :-/ *stoot NANA van de vijfde plaats*

Nujah, van de zes nederlandstalige reeksen die hier opgenoemd worden heb ik er vier gelezen:
1. Nana: Vrij origineel, soms aandoenlijk, soms pijnlijk, maar meestal hilarisch!
2. Marmalade Boy: leuk tussendoortje, soms wel grappig, maar net iets te weinig interessant om me echt te kunnen boeien
3. DNAngel: het verhaal kon me eigenlijk nooit echt boeien
4. Fruits Basket: it's not funny, it's not cute, it's not clever. Didn't like it

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Favoriete Shoujo/Josei (Nederlands)

Post by Koen »

Mja, zelfs als we over genres zouden praten en niet over doelpubliek (wat shonen, shojo etc. inhoudt), dan nog zie ik heel weinig gelijkenissen tussen bv. VGA en bv. Fruits Basket. Ik vind het verschil tussen de duidelijke romance voor jongens en de duidelijke romance voor meisjes even groot als tussen de romance voor jongens en de battle voor jongens.

En gewoon al de pagina-indeling van DNAngel maken voor mij duidelijk dat het verschrikkelijk hard shojo is :)

Sowieso maakt het allemaal weinig uit, iets is leuk of niet 8)
motivatiedip. help!

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Favoriete Shoujo/Josei (Nederlands)

Post by barbapapa »

Ik vind het toch vrij makkelijk om aan te voelen wat het doelpubliek is bij meeste reeksen. Zeker VGA toch, vol tetten die reeks.
Ik wil maar zeggen, ik kan ook zeggen dat ik groen blauw vind, en daarin overtuigd zo met mensen communiceren; maar ze gaan me nooit helemaal snappen. :p

User avatar
lloerdy
Posts: 113
Joined: Fri Oct 10, 2008 20:21
Location: Welle

Re: Favoriete Shoujo/Josei (Nederlands)

Post by lloerdy »

Koen wrote:Mja, zelfs als we over genres zouden praten en niet over doelpubliek (wat shonen, shojo etc. inhoudt), dan nog zie ik heel weinig gelijkenissen tussen bv. VGA en bv. Fruits Basket. Ik vind het verschil tussen de duidelijke romance voor jongens en de duidelijke romance voor meisjes even groot als tussen de romance voor jongens en de battle voor jongens.

En gewoon al de pagina-indeling van DNAngel maken voor mij duidelijk dat het verschrikkelijk hard shojo is :)

Sowieso maakt het allemaal weinig uit, iets is leuk of niet 8)
Indeed :-]
Ach, het is waar dat het termen zijn die het doelpubliek aanduiden en die dus los staan van de inhoud van een manga. En het kan met sowieso niet bommen voor wie een manga bestemd zou zijn: als ik er maar van geniet.
Dus ik ben overtuigd >_>

Wat moeite gestoken in een gecorrigeerde top 5:
1. Nodame Cantabile
2. Kare Kano
3. Nana
4. I's (valt onder Josei, opgezocht!)
5. Imadoki!

(hard moeten zoeken, want sommige reeksen die mij duidelijk bestemd leken voor vrouwen zoals "love roma" bleken seinen...)

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Favoriete Shoujo/Josei (Nederlands)

Post by barbapapa »

Ik weet niet waar je het hebt opgezocht, maar I''s is net zoals VGA een romantische shounen.
Het komt zelf uit Shonen Jump. :p

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Favoriete Shoujo/Josei (Nederlands)

Post by Brook500 »

barbapapa wrote:Ik weet niet waar je het hebt opgezocht, maar I''s is net zoals VGA een romantische shounen.
Het komt zelf uit Shonen Jump. :p
Volledig mee eens. Ik weet niet waar je het genre shojo vandaan heb gehaald.
Image

User avatar
lloerdy
Posts: 113
Joined: Fri Oct 10, 2008 20:21
Location: Welle

Re: Favoriete Shoujo/Josei (Nederlands)

Post by lloerdy »

barbapapa wrote:Ik vind het toch vrij makkelijk om aan te voelen wat het doelpubliek is bij meeste reeksen. Zeker VGA toch, vol tetten die reeks.
Ik wil maar zeggen, ik kan ook zeggen dat ik groen blauw vind, en daarin overtuigd zo met mensen communiceren; maar ze gaan me nooit helemaal snappen. :p
Bah zoveel tetten waren er nu toch ook weer niet, en ik zie niet in waarom er in een Josei geen tet zou mogen te zien zijn. Bij mijn weten komt er af en toe één opduiken in Nana en in kare kano meen ik zowaar ook een gespot te hebben. :P

Mij lijkt het wel nog steeds logischer dat je gaat babbelen over je favoriete romance manga. En let's face it, zou er een Shoujo/Josei manga bestaan die niet over romance gaat? :P

Maar we hebben er genoeg over geleuterd, zoals gezegd laat ik mijn standpunt varen zodat de mensen die ontopic willen blijven daar nog de kans toe krijgen :P
barbapapa wrote:Ik weet niet waar je het hebt opgezocht, maar I''s is net zoals VGA een romantische shounen.
Het komt zelf uit Shonen Jump. :p
CRAP!! D:
(blijkbaar bestaat er ook een manga die IS heet (niet te verwarren me I's)...
Last edited by lloerdy on Tue Oct 19, 2010 19:46, edited 2 times in total.

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Favoriete Shoujo/Josei (Nederlands)

Post by barbapapa »

lloerdy wrote:Bah zoveel tetten waren er nu toch ook weer niet, en ik zie niet in waarom er in een Josei geen tet zou mogen te zien zijn. Bij mijn weten komt er af en toe één opduiken in Nana en in kare kano meen ik zowaar ook een gespot te hebben. :P
In josei staat misschien ook een tet hier en daar, maar het is toch anders. Minder opzichtig, minder puur voor jongens te prikkelen.
En let's face it, zou er een Shoujo/Josei manga bestaan die niet over romance gaat? :P
Tuurlijk.

User avatar
lloerdy
Posts: 113
Joined: Fri Oct 10, 2008 20:21
Location: Welle

Re: Favoriete Shoujo/Josei (Nederlands)

Post by lloerdy »

barbapapa wrote:
En let's face it, zou er een Shoujo/Josei manga bestaan die niet over romance gaat? :P
Tuurlijk.
Meh, ben er nog geen tegen gekomen.
De meeste "drama" reeksen waar ik van vermoed dat het misschien Shoujo/Josei zou kunnen zijn blijken meestal toch Seinen/Shonen te zijn.

Nujah, DNAngel zal daar dan wel ondervallen zeker? Heb je toevallig nog wat voorbeelden? (liefst een goede reeks :p)

Edit: heb NANA gestemd

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Favoriete Shoujo/Josei (Nederlands)

Post by barbapapa »

Goed is natuurlijk relatief.
Je moet wel graag alternatief lezen, maar Helter Skelter & River's Edge zijn beide uitstekende josei, en gaat niet echt over romantiek in de traditionele zin.
Banana Fish is ook een a-typische josei, maar een klassieker. (zelf heb ik hem wel niet gelezen, dus ik heb geen idee naar de kwaliteit)
Ashita no Ousama gaat over een meisje dat zich aansluit bij een theater groep; zitten wel elementen in van "romantiek" maar dit is zeker meer op de achtergrond. Deze heb ik voor een deel zelf gelezen, en is echt heel goed.

Het grote probleem met josei, is dat het nog meer dan seinen een "overlooked" genre is. Nauwelijks iets van vertaald.

User avatar
Dauwdrupje
Posts: 98
Joined: Thu Oct 07, 2010 15:38
Location: Dendermonde,België
Contact:

Re: Favoriete Shoujo/Josei (Nederlands)

Post by Dauwdrupje »

En Nodame Cantabile is toch ook geen echte 'romantische' josei. Goed, uiteindelijk worden er wel relaties aangeknoopt en worden er wel mensen verliefd, maar het hoofdonderwerp is en blijft de passie van jonge mensen voor (klassieke) muziek.

User avatar
lloerdy
Posts: 113
Joined: Fri Oct 10, 2008 20:21
Location: Welle

Re: Favoriete Shoujo/Josei (Nederlands)

Post by lloerdy »

barbapapa wrote:Goed is natuurlijk relatief.
Je moet wel graag alternatief lezen, maar Helter Skelter & River's Edge zijn beide uitstekende josei, en gaat niet echt over romantiek in de traditionele zin.
Banana Fish is ook een a-typische josei, maar een klassieker. (zelf heb ik hem wel niet gelezen, dus ik heb geen idee naar de kwaliteit)
Ashita no Ousama gaat over een meisje dat zich aansluit bij een theater groep; zitten wel elementen in van "romantiek" maar dit is zeker meer op de achtergrond. Deze heb ik voor een deel zelf gelezen, en is echt heel goed.

Het grote probleem met josei, is dat het nog meer dan seinen een "overlooked" genre is. Nauwelijks iets van vertaald.
Thanks, zal er 'ns naar kijken. =)
Dauwdrupje wrote:En Nodame Cantabile is toch ook geen echte 'romantische' josei. Goed, uiteindelijk worden er wel relaties aangeknoopt en worden er wel mensen verliefd, maar het hoofdonderwerp is en blijft de passie van jonge mensen voor (klassieke) muziek.
Nochtans is het wat romance betreft één van mijn favorieten. Juist omdat de romantiek niet zo continu in je gezicht gesmeten wordt. De romantische momenten zijn eerder zeldzaam, maar wanneer ze gebeuren zijn ze intens.

User avatar
Bart
Posts: 318
Joined: Sat Jan 19, 2008 12:59
Location: Antwerpen

Re: Favoriete Shoujo/Josei (Nederlands)

Post by Bart »

lloerdy wrote: En let's face it, zou er een Shoujo/Josei manga bestaan die niet over romance gaat?
With the Light: Raising the Autistic Child
En ik heb echt luidop gevloekt in januari, toen ik hoorde dat Tobe overleden was.
'[...] I would never disrespect an egg. It gave up on being a chicken to be our breakfast.'
"Wicked Things" - John Allison

User avatar
Dauwdrupje
Posts: 98
Joined: Thu Oct 07, 2010 15:38
Location: Dendermonde,België
Contact:

Re: Favoriete Shoujo/Josei (Nederlands)

Post by Dauwdrupje »

@lloerdy: Ha, ook één van mijn favorieten. :) Al vind ik de anime beter dan de manga- omdat je de muziek hòòrt en dat de tekeningen me gewoon beter bevallen in de geanimeerde versie.

Post Reply