Uitgeverij EPO

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Edward
Posts: 367
Joined: Tue Oct 07, 2008 15:28

Re: Uitgeverij EPO

Post by Edward »

NeeNee wrote:De tekenstijl ziet er toch wel degelijk manga uit.

Ik vraag me af wat het formaat gaat zijn...
Vragen genoeg dus: Bekijk gewoon even de EPO folder (PDF) op hun site... hier de link naar de folder
http://www.epo.be/uitgeverij/pdf/epofol ... ar2010.pdf
op pagina 18 en 19 worden de manga behandeld..

Het formaat is dus 15 x 22.5cm.. tervergeljiking. Een Tezuka van Uitgevrij L is 15,4 x 20.5
Dus Graphic Classics zijn dus een minimale hoeveelheid hoger :D

User avatar
Ginrai
Posts: 465
Joined: Sat Dec 17, 2005 12:19
Location: turnabout in turnhout

Re: Uitgeverij EPO

Post by Ginrai »

en de info onthult dat het degelijk manga's zijn en dat ze vertaald worden door nelle noppe,de verrtaalster van BAA&one piece o.a!

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Uitgeverij EPO

Post by Berserker500 »

Dit is zeker het bekijken waard. Maar is de prijs niet wat hoog om nieuwe kopers aan te trekken?

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Uitgeverij EPO

Post by NeeNee »

Volwassenen met veel geld misschien.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Uitgeverij EPO

Post by Koen »

Ik denk dat ze zich voor de prijs gebaseerd zullen hebben op Luitingh, alleen hebben die natuurlijk meer pagina's maar een harde kaft heeft zo z'n prijs natuurlijk.
motivatiedip. help!

User avatar
Britt_
Posts: 272
Joined: Fri Apr 30, 2010 20:30
Location: Antwerpen

Re: Uitgeverij EPO

Post by Britt_ »

Wow, die prijs is inderdaad hoog. Enkele eurootjes extra en ik heb het originele werk van Carl Marx. Zonde dat ze zoveel kosten :(

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Uitgeverij EPO

Post by Berserker500 »

Ben is benieuwd of het de mooie Tezuka uitgaven van uitgeverij L kan overstijgen.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Uitgeverij EPO

Post by Tamara »

NeeNee wrote:Volwassenen met veel geld misschien.
Dat is dan ook gelijk de doelgroep. Grappig eigenlijk, dat onze mangamarkt zich zo op volwassen stripliefhebbers richt en niet op tieners.

nele
Posts: 23
Joined: Thu Sep 25, 2008 19:50
Location: Leuven
Contact:

Re: Uitgeverij EPO

Post by nele »

Hallo, long time no see. Sorry dat ik al een paar eeuwen niets meer van me heb laten horen -het is hier druk geweest. Ik ben inderdaad de vertaler van deze nieuwe reeks, dus laat maar weten als er vragen zijn. Ik ben uiteraard geen officiële woordvoerster van EPO maar kan wel in de mate van het mogelijke proberen te antwoorden.

Voor alle duidelijkheid, het gaat hier inderdaad om een Japanse manga-reeks, maar dan één met een eerder educatieve opzet. In de oorspronkelijke reeks is elk deel een one-shot gemaakt door een andere mangaka en gebaseerd op telkens een andere klassieker uit de wereldliteratuur. De nederlandstalige uitgaves wordt ook gepresenteerd als eerst en vooral educatief materiaal gericht op een groter publiek, dus men legt niet de nadruk op de Japanse afkomst van de reeks. Om een zo breed mogelijk lezerspubliek aan te spreken zijn er bijvoorbeeld een aantal cosmetische aanpassingen gedaan: het formaat is groter dan een normale manga-uitgave, en de pagina's zullen ook geflipt worden -iets dat bij een normale niet-educatieve mangareeks (terecht) op salvo's rot fruit zou onthaald worden, maar met deze "non-fictie" reeks gericht op first time manga-lezers bijlange na niet zo gek overkomt. Het is een beetje een experiment voor iedereen, maar ik kan alvast verzekeren dat aan dergelijke editoriale beslissingen heel veel discussie vooraf gegaan is. EPO doet enorm z'n best om een goeie balans te vinden tussen de eigenheid van de oorspronkelijke reeks en de verwachtingen van het beoogde lezerspubliek hier. Dit wordt geen manga zoals we tot nu toe gewoon zijn, maar iets tussen manga en onze educatieve strips in.

Persoonlijk kan ik zeggen dat het enorm plezierig is om deze andere soort manga te vertalen. Zo kom ik ook eindelijk eens te weten waar "Oorlog en Vrede" over gaat :) Mijn favoriet onder de komende delen is "De Oorsprong der Soorten". Die is echt super -ik heb al heel wat educatieve strips zien passeren, maar nog niet veel die zoveel verhelderende "serieuze" info in een echt leuk verhaal weten te verpakken. Geeft een heel andere kijk op alle discussies over de evolutietheorie. Enfin, terug aan het werk.

Nele

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Uitgeverij EPO

Post by NeeNee »

Nele is terug! :D *zet naam bij op lijst*

Wat leuk dat er tegenwoordig zoveel oude leden terugkeren. Zou het eindelijk bekend aan het worden zijn dat Mangaheuvel terug is?

nele wrote:Mijn favoriet onder de komende delen is "De Oorsprong der Soorten". Die is echt super -ik heb al heel wat educatieve strips zien passeren, maar nog niet veel die zoveel verhelderende "serieuze" info in een echt leuk verhaal weten te verpakken. Geeft een heel andere kijk op alle discussies over de evolutietheorie. Enfin, terug aan het werk.
Neem me niet kwalijk dat ik het vraag, maar wat wist je vooraf over de Evolutietheorie? :) Want deze interesseert mij natuurlijk wel, maar ik vraag mij af of het niet een beetje te simpel zal zijn voor iemand met een biologische achtergrond.

nele
Posts: 23
Joined: Thu Sep 25, 2008 19:50
Location: Leuven
Contact:

Re: Uitgeverij EPO

Post by nele »

NeeNee wrote:Neem me niet kwalijk dat ik het vraag, maar wat wist je vooraf over de Evolutietheorie? :)
Niet overdreven veel :D Mijn gerichte studie van de evolutietheorie is nogal stilgevallen na een dinosaurusperiode in de jeugdjaren, maar het onderwerp is me wel altijd blijven boeien.
NeeNee wrote:Want deze interesseert mij natuurlijk wel, maar ik vraag mij af of het niet een beetje te simpel zal zijn voor iemand met een biologische achtergrond.
Voor wie een vaagweg serieuze achtergrond in de biologie heeft staat er mogelijk niet veel nieuws in de manga. Ik was er zelf nogal van gecharmeerd onder andere omdat het verhaal heel goed laat zien dat Darwin voortbouwde op het werk van andere wetenschappers, en dat andere onderzoekers tegelijkertijd met hem tot gelijkaardige conclusies kwamen. Met andere woorden, dat Darwin (in tegenstelling tot wat velen lijken aan te nemen in het evolutiedebat) geen zonderling was die helemaal alleen een theorie uit z'n duim gezogen heeft waar nog altijd niet voldoende bewijs voor is. De klemtonen die de manga legt zijn daarmee heel actueel. De mangaka legt niet enkel de evolutietheorie uit maar doet het ook op een maatschappelijk relevante manier -puik werk.

Nele

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Uitgeverij EPO

Post by NeeNee »

Dat klinkt wel boeiend. Enig idee wanneer hij uitkomt? (Het is de derde in de reeks, toch?)

nele
Posts: 23
Joined: Thu Sep 25, 2008 19:50
Location: Leuven
Contact:

Re: Uitgeverij EPO

Post by nele »

Vierde of vijfde, als ik me goed herinner. Dat zou het najaar van 2011 worden.

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Uitgeverij EPO

Post by Berserker500 »

Welkom terug Nele. :D
Ik verheug mij al op de eerste titels die in oktober uitkomen.

User avatar
Turvy
Posts: 140
Joined: Tue Apr 25, 2006 19:25
Location: NTE HQ
Contact:

Re: Uitgeverij EPO

Post by Turvy »

Image
Dit blad in de Standaard gezien en ik moet eerlijk zeggen dat de zetting-kwaliteit er enorm teleurstellend uitziet voor wat toch een niet goedkoop luxe-boekje is dat op een volwassener 'meerwaarde'-publiek mikt. Echt jammer.
(of ben ik nu vanuit beroepsmisvorming aan het spreken? Er is bijna geen ballon die me niet stoort, zettingsgewijs)
Last edited by Turvy on Sun Aug 22, 2010 3:02, edited 1 time in total.

Post Reply