Uitgeverij EPO

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Uitgeverij EPO

Post by Koen »

We wisten het al enige tijd maar nu pakt de Stripspeciaalzaak uit met de offociële mededeling. Uitgeverij EPO waagt zich aan 'manga de dokuha'. Manga's gebaseerd op literaire klassiekers. Om het me gemakkelijk te maken neem ik het bericht van de SSZ over:
De Stripspeciaalzaak wrote:Image Image

En opnieuw kunnen we een nieuwe uitgever voorstellen. De onafhankelijke uitgever EPO is met zo'n 35 titels per jaar al langer actief als kleine speler op de uitgeefmarkt. Het legt zich toe op boeken over politieke, economische, sociale, sociaal-culturele, sociaalpsychologische en historische thema’s. In oktober komt daar met Graphic Classics een stripcollectie bij. Het graait hiervoor in beschikbare mangaverstrippingen van de grootste wereldklassiekers, te beginnen met Leo Tolstojs Oorlog en Vrede en Karl Marx' Het Kapitaal.
De dikke turf Oorlog en Vrede kan je in deze vereenvoudigde mangavorm lezen in een hardcoveruitgave van zo'n tweehonderd pagina's. Het Kapitaal start met een eerste deel van evenveel pagina's. De uitgaven zullen 18,50 euro kosten en aan de stripspeciaalzaken worden aangeboden.
In het voorjaar van 2011 staan Les Misérables van Victor Hugo en deel 2 van Het Kapitaal gepland. Andere titels die worden verwacht zijn Darwins Het Ontstaan van de Soorten, Dostojevski's Misdaad en Straf, Stendhals Rood en Zwart, Kafka's De Gedaanteverwisseling, Goethes Faust en Het Lijden van de Jonge Werther, Dantes De Goddelijke Komedie, Machiavelli's De Heerser, Prousts Op Zoek naar de Verloren Tijd, Shakespeares De Koopman van Venetië, Melvilles Moby Dick, Fitzgeralds De Grote Gatsby en Joyce' Ulysses. Ze komen allen uit het fonds van uitgeverij East Press Co. uit Tokyo die een hele tijd geleden in de wereldpers kwam omdat het zich aan een mangaverstripping van Adolf Hitlers Mein Kampf waagde.
http://www.stripspeciaalzaak.be

De eerste releases staan reeds gepland voor oktober (mij werd eerst voorjaar 2011 meegedeeld).
• 1. Oorlog en Vrede (naar Leo Tolstoj) (HC) > oktober 2010
• 2. Het Kapitaal 1 (naar Karl Marx) (HC) > oktober 2010
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Uitgeverij EPO

Post by NeeNee »

Dit is goed nieuws. :)

Zal zeker helpen om manga bekender te maken bij de volwassenen.

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Uitgeverij EPO

Post by Weertangel »

intersant, maar niet mijn ding, ik denk dat alleen de tekenstijl zal worden overgenomen, want ik kan mij niet voorstellen dat het exstreem grappig of zo word, zijn ze te serious voor, we mogen blij zijn als mensen uberhoubt merken dat het manga is en niet gewoon weer een stripboek...

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Uitgeverij EPO

Post by NeeNee »

De tekenstijl ziet er toch wel degelijk manga uit.

Ik vraag me af wat het formaat gaat zijn...

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Uitgeverij EPO

Post by Koen »

Weertangels reactie is interessant voor ons discussietopic... Voor mij bestaat er immers geen typische 'mangatekenstijl'. Elke artiest heeft z'n eigen stijl. Is Taniguchi minder 'manga' dan Kishimoto?

EPO profileert zich idd meer als 'concurrent' voor de Tezuka's bij Luitingh dan voor de doorsnee Kana/Glénat manga's.
motivatiedip. help!

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Uitgeverij EPO

Post by Weertangel »

Wat ik bedoel is dat tenzij ze als normale manga boekformaat aanhouden er weinig problemen zullen zijn, echter, nederlanders kennende, en na het zien van de 2 covers, denk ik dat ze de nederlandse formaat aanhouden, die nederlandse stripboeken hebben, wat behoorlijk groot is.
Want dan zul je misschien verwarring krijgen of ze denken dat het gewoon weer een nieuwe strip is.

en natuurlijk is er een "mangastijl" het is dezelfde reden waarom comics anders uitzien van manga en strips, een algemeen verschil, dat er voor zorgt dat we niet alle tekenstijlen bij 1 naam noemen.Leg er maar eens een manga, comic, en strip langs elkaar, dan zie je het wel, ongeacht de tekenaar.

User avatar
Britt_
Posts: 272
Joined: Fri Apr 30, 2010 20:30
Location: Antwerpen

Re: Uitgeverij EPO

Post by Britt_ »

OOh geweldig, mijn dikke vriend Carl Marx over wiens denken ik een loei van een taak moest maken! Hoewel ik het ventje wel wat beu ben, begin ik toch te overwegen deze manga aan te schaffen. Nu is het nog wachten op een gebaseerd op het werk van Nietschze (ik wil zijn boek waarin hij verklaart dat God dood is wel in mangavorm zien), Skinner en Freud. Hoewel ik van Freud absoluut geen boek zou kopen, zelfs geen mangaversie.

Ik zou zeggen, meer van dit! ^_^

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Uitgeverij EPO

Post by Brook500 »

Als ze uitkomen wil ik er in de winkel wel eerst eens in kijken vooraleer ik ze koop.
Je weet nooit of het je zal bevallen.
Image

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Uitgeverij EPO

Post by Koen »

Weertangel wrote:en natuurlijk is er een "mangastijl" het is dezelfde reden waarom comics anders uitzien van manga en strips, een algemeen verschil, dat er voor zorgt dat we niet alle tekenstijlen bij 1 naam noemen.Leg er maar eens een manga, comic, en strip langs elkaar, dan zie je het wel, ongeacht de tekenaar.
Totaal oneens mee, manga staat bij mij niet gelijk aan een 'tekenstijl', maar dit is niet het topic waar we het daarover moeten hebben ;)

De 'manga de dokuha' kwamen trouwens uitgebreid in het nieuws omdat ze ook een ver-manga-ing van Hitlers Mein Kampf herbergden. Maar EPO liet verstaan die te skippen.
motivatiedip. help!

User avatar
Britt_
Posts: 272
Joined: Fri Apr 30, 2010 20:30
Location: Antwerpen

Re: Uitgeverij EPO

Post by Britt_ »

Koen wrote: De 'manga de dokuha' kwamen trouwens uitgebreid in het nieuws omdat ze ook een ver-manga-ing van Hitlers Mein Kampf herbergden. Maar EPO liet verstaan die te skippen.
Maar goed ook. Het boek zou mensen wel eens op vreemde gedachten kunnen brengen en de maatschappij nog meer verzieken. begrijp me niet verkeerd, ik bedoel niet iedereen, maar als ik naar de jeugd van tegenwoordig kijk en ik zie hoe angstwekkend snel zij ideeên van extremisten overnemen.. Laat ze die manga maar skippen dan!

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Uitgeverij EPO

Post by Weertangel »

Amen.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Uitgeverij EPO

Post by Koen »

De vertaling wordt trouwens verzorgd door ons aller Nele Noppe (One Piece).
motivatiedip. help!

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Uitgeverij EPO

Post by Brook500 »

Koen wrote:De vertaling wordt trouwens verzorgd door ons aller Nele Noppe (One Piece).
Interessante post, Koen. Dat wordt een geweldig goede vertaling dan.
Image

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Uitgeverij EPO

Post by pietel »

Leuk voor mensen die geen tijd hebben om de originele meesterwerken te lezen. Of scholieren die een boekbespreking moeten maken :D .
Indrukwekkend lijstje boeken ook,
ik heb altijd leuk gevonden hoe japanners manga gebruiken voor educatieve doeleinden, dus ik ben blij dat zo'n initiatieven ook naar ons komen.

De verkoop zal zich waarschijnlijk meer richten op het graphic novel - publiek, net als uitgeverij L,
maar dat worden zeker populaire aanwinsten voor bibliotheken!
Image

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Uitgeverij EPO

Post by Brook500 »

pietel wrote:Leuk voor mensen die geen tijd hebben om de originele meesterwerken te lezen. Of scholieren die een boekbespreking moeten maken :D .
Indrukwekkend lijstje boeken ook,
ik heb altijd leuk gevonden hoe japanners manga gebruiken voor educatieve doeleinden, dus ik ben blij dat zo'n initiatieven ook naar ons komen.

De verkoop zal zich waarschijnlijk meer richten op het graphic novel - publiek, net als uitgeverij L,
maar dat worden zeker populaire aanwinsten voor bibliotheken!
Zolang het maar meer mensen aantrekken om manga te lezen.
De delen in de bib te laten verschijnen zou een goed idee zijn.
Image

Post Reply