Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by Jarus »

ow ik geniet genoeg van wat ik heb.
Ik geniet al als het van dat lekkere zomerse ochtend weer.
Je weet wel dan is het LEKKER fris buiten.
Maar wil graag meer om van te genieten.
Dus ach ja dan moeten de uitgevers maar meer hun best doen :lol:
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen

Post by NeeNee »

Koen wrote:Een bijvraag... Die hier misschien wel past? Dat ene topic vind ik toch niet meer terug :P

Zouden jullie als uitgeverij kiezen voor de grootste naam, met de kans dat de fans die al in een andere taal hebben en niet opnieuw investeren, of voor de meest belovende nieuwkomen, met de kans dat niemand die al kent en/of dat die in Japan geen succes wordt en snel gecancelled wordt? Kortom, de klassieker of het opkomende talent?

We zien dat alvast Glénat voor de gevestigde waarden kiest. Liefst reeksen uit de negentiger jaren die afgelopen zijn. De fans op fora lijken vooral om FMA en HXH te schreeuwen. Maar zouden ze die ook kopen? Bakuman is ook een naam die veel voorkomt. Maar die is net gestart in zowel het FR als het EN en ik zie daar al vaak 'commentaren' op dus veel mensen kopen die al.

Maar kent/volgt iemand die nieuwe series? Zeker nu scanlations het moeilijk hebben zal dat voor nieuwe reeksen betekenen dat ze minder naambekendheid kunnen verwerven in het westen. De rol van de uitgeverij wordt weer heel wat belangrijker dan gewoon eens kijken op onemanga om te zien welke nieuw reeks het beste scoort...

Als jij wordt aangenomen voor onze Heuveluitgeverij, welke weg zou jij kiezen?
Deze vraag is opeens weer heel actueel geworden.

Blijkbaar hebben ze bij Kana naar mij geluisterd. 8)

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen

Post by Weertangel »

Wat Koen zijn vraag betreft, ik zou als uitgever beide opties doen, 1 nieuwe en 1 oude serie die men al langer kent, dat zou het beste werken, je zou ze zelfs samen kunnen verkopen!
Bijvoorbeeld: Koop vol 1 van Bakuran en krijg vol 1(of de nieuwste) van FMA er gratis bij!
het is de beste manier op een nieuwe serie te verspreiden, want je moet het toch ook van mond op mond reclame hebben.

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen

Post by Jarus »

HMMM ja dat is een lastige vind ik.
Want als je een oude serie doet heb je wel erg veel de kans dat veel mensen hem al in een andere taal hebben.
Maar daar in tegen trek je misschien wel weer mensen die het niet in een andere taal hebben.
En ergens heb je als je een nieuwere serie neemt heb je de kans dat niemand de serie kent.
Maar ja dan heb je natuurlijk ngo wel erg veel scanlation op het internet aangezien de coaltie niet veel actie meer onderneemt ondertussen.
Maar goed zelf zou ik wel voor de nieuwe serie kiezen omdat ik zelf denk dat veel mensen toch een oude serie al in een andere taal hebben.
Dus ja zeker een nieuwere serie.
Maar goed oudere series die misschien niet meer gedrukt worden zou ook wel wat wezen.
Hmmm ik vind het toch nog wel lastig :lol:
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen

Post by NeeNee »

Een oude serie die (al lang) niet meer gedrukt wordt is hetzelfde als een nieuwe voor mij. Waar het om gaat is dat je niet tegen een Engelse/Franse uitgave moet opboksen die al veel verder zit.

Misschien zou Bakuman trouwens inderdaad nog wel een goed idee zijn. Het is een serie voor een iets volwassenen publiek, net als Death Note, dus als je diezelfde mensen weer meekrijgt zit je goed. Langs de andere kant is het nu alweer een beetje laat, want het is al volop aan het verschijnen.

Bitter Virgin zou mij nog een goede zet lijken voor Glénat. Beter dan FY en AS in elk geval. Waar hebben ze die nu nog uitgehaald, serieus...

SilverOwls
Posts: 183
Joined: Sun Oct 07, 2007 20:58
Location: Knokke-Heist
Contact:

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen

Post by SilverOwls »

Ik zou anders Angel Sanctuary nog leuk vinden. Maar Fuushi Yuugi is wel bleh
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen

Post by NeeNee »

^ En ga je het kopen? :)

Want het schijnt dat er een opvallende discrepantie bestaat tussen wat mangafans leuk vinden en wat ze zouden kopen. Ik moet zeggen dat ik mij daar zelf ook schuldig aan maak, ik zou Bakuman een goed idee vinden maar ik heb het wel al. Misschien moesten we maar eens kijken naar de reeksen die de meesten van ons ook echt zouden willen.

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen

Post by Weertangel »

Het ligt eraan, als ik de serie al op zijn engels heb switch ik niet zomaar naar nederlands, maar als het een nieuwe serie is, en de vertaling goed is, dan zal ik er geen problemen mee hebben.

SilverOwls
Posts: 183
Joined: Sun Oct 07, 2007 20:58
Location: Knokke-Heist
Contact:

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen

Post by SilverOwls »

Ik zou AS zeker kopen. In het engels zijn ze nu een beetje moeilijk te vinden, dus dat zou perfect uitkomen :P
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen

Post by NeeNee »

Nou, als je geluk hebt verschijnen ze nog eind dit jaar.

Veel geluk. Het is Glénat.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen

Post by NeeNee »

Als de hoeveelheid reclame die ik van Tokyopop krijg enige indicatie is, dan moet Hetalia Axis Powers nu verschrikkelijk populair zijn.

Ik vraag me af of ze die hier ooit gaan oppikken. Bij de Engelstalige uitgeverijen zie je al echt dat ze inspelen op trends bij het publiek, maar hier is dat voorlopig niet het geval... of wel? Ik wil nu eigenlijk echt graag weten hoe ze bij Liar Game gekomen zijn...

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen

Post by pietel »

Hetalia is origineel een webcomic, die nu omwille van zijn populariteit ook in gedrukte vorm wordt uitgegeven.
Het concept is interessant: komische situaties gebaseerd op geschiedkundige gebeurtenissen tussen landen waarbij elk land als een schattig menselijk personage wordt voorgesteld.
spijtig genoeg worden enkel heel abstracte vooroordelen over landen gebruikt, en zijn de grappen eerder absurd of schattig in plaats van een gevatte satire te zijn op de wereldgeschiedenis.
het is dan ook vooral voer voor yaoi-fangirls, die hete stomende seksscenes verzinnen tussen Duitsland en Italië

In Amerika verkoopt dat goed omdat er al veel fangirls zijn die zoiets zeker kopen, maar bij ons gaat het over een heel specifiek publiek die waarschijnlijk al de engelse versie kopen.

soit dat is mijn mening, ik verschiet er regelmatig van hoeveel fans dat hetalia heeft, ondanks de zwakke opzet (moé voor meisjes)
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen

Post by NeeNee »

Ja, ik weet het... ik vraag mij gewoon af of er ooit een punt gaat komen waarop onze uitgeverijen zo op de hypes kunnen inspelen.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen

Post by NeeNee »

Vraagje: Als je een (nog niet in het Nederlands vertaalde) serie zou moeten uitkiezen om het grote publiek warm te maken voor manga, welke zouden jullie dan nemen?

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen

Post by Koen »

Nu met alle hernieuwde heisa rond Thorgal zou ik niet twijfelen: Vinland Saga aka Thorgal-san ;)
motivatiedip. help!

Post Reply