Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by pietel »

inderdaad, mensen hier zijn gewoon om afgeronde verhalen te lezen. One Piece manga kopen houdt een groot engagement in, want je weet dat het verhaal nog lang niet ten einde is en dat je uiteindelijk minstens 300euro armer zal zijn. Ik ben tamelijk kieskeurig op mijn lange reeksen, maar een korte complete reeks durf ik ook wel te kopen als ik ze iets minder vind.

Interessante korte series voor de nederlandse markt zijn misschien:
Paradise Kiss (5): De vorige serie van de mangaka van NANA. dezelfde sfeer, kwaliteitsvolle drama voor oudere meisjes, met een vleugje mode.
Bitter Virgin (4): romantisch drama dat door veel mensen gesmaakt wordt
Planetes (4): sci-fi meesterwerkje met een zeer menselijke kant.
Hatsukoi Limited (4): zeer charmante nieuwe serie van de mangaka van Ichigo 100%. heel milde ecchi, vooral leuke romantiek (en geen harem)
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by NeeNee »

pietel wrote:inderdaad, mensen hier zijn gewoon om afgeronde verhalen te lezen. One Piece manga kopen houdt een groot engagement in, want je weet dat het verhaal nog lang niet ten einde is en dat je uiteindelijk minstens 300euro armer zal zijn. Ik ben tamelijk kieskeurig op mijn lange reeksen, maar een korte complete reeks durf ik ook wel te kopen als ik ze iets minder vind.
Idem. Maar als ik dan een echt goede serie vind, vind ik het wel fijn als ie lang is. Vandaar dat ik het jammer vind dat er niet wat meer van bestaan, dan kon ik selectief zijn en toch nog genoeg lange reeksen vinden. :)

Interessante korte series voor de nederlandse markt zijn misschien:
Paradise Kiss (5): De vorige serie van de mangaka van NANA. dezelfde sfeer, kwaliteitsvolle drama voor oudere meisjes, met een vleugje mode.
Bitter Virgin (4): romantisch drama dat door veel mensen gesmaakt wordt
Planetes (4): sci-fi meesterwerkje met een zeer menselijke kant.
Hatsukoi Limited (4): zeer charmante nieuwe serie van de mangaka van Ichigo 100%. heel milde ecchi, vooral leuke romantiek (en geen harem)
Klinkt goed. Bitter Virgin is in elk geval erg geslaagd, zowel voor een jonger als een wat ouder publiek. En Planetes wil ik al heel lang lezen, maar is moeilijk te vinden. Het zou goed zijn als die opnieuw uitgegeven werd.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by Koen »

Maar weet de doorsnee mangakoper hoe lang een reeks is als hij een volume vastneemt en bij zichzelf denkt "dit staat me wel aan?" Of zijn het echt alleen nog maar mangafans die manga's kopen? (En die zijn natuurlijk wel goed op de hoogte.)

De reden waarom bijvoorbeeld Kana lange reeksen uitgeeft lijkt me duidelijk. Toen ze begonnen wist de uitgeverij dat ze in eerste instantie ging moeten investeren. Als je investeert in een korte reeks dan schrijf je die af over die enkele volumes. Bovendien vind je in winkels vaak alleen het recentste deel van een reeks. Als je dus een korte reeks uitgeeft heb je gedurende enkele maanden zichtbaarheid en verdwijnt ze nadien totaal uit roulatie. Terwijl een reeks als Naruto elke twee/drie maand opnieuw in de winkels verschijnt, nieuwe klanten kan overtuigen, én dat gedurende ettelijke jaren. Het lijkt me logisch dat je dan een lange reeks verkiest.
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by NeeNee »

Koen wrote:Maar weet de doorsnee mangakoper hoe lang een reeks is als hij een volume vastneemt en bij zichzelf denkt "dit staat me wel aan?" Of zijn het echt alleen nog maar mangafans die manga's kopen? (En die zijn natuurlijk wel goed op de hoogte.)
Dat zijn de pure impulsaankopen. Ik denk dat er behoorlijk aantal mensen zijn die hetzij op het internet hetzij in de winkel een reeks zien staan, denken "he, dat ziet er wel leuk uit", er een beetje over opzoeken (korte beschrijving, aantal delen) en hem dan pas kopen. Ik weet dat ik het meestal zo doe.

Het is bij strips niet anders, dus je hoeft daarvoor geen echte mangafan te zijn.

De reden waarom bijvoorbeeld Kana lange reeksen uitgeeft lijkt me duidelijk. Toen ze begonnen wist de uitgeverij dat ze in eerste instantie ging moeten investeren. Als je investeert in een korte reeks dan schrijf je die af over die enkele volumes. Bovendien vind je in winkels vaak alleen het recentste deel van een reeks. Als je dus een korte reeks uitgeeft heb je gedurende enkele maanden zichtbaarheid en verdwijnt ze nadien totaal uit roulatie. Terwijl een reeks als Naruto elke twee/drie maand opnieuw in de winkels verschijnt, nieuwe klanten kan overtuigen, én dat gedurende ettelijke jaren. Het lijkt me logisch dat je dan een lange reeks verkiest.
Ja, en dat was ook verstandig in het begin, maar op termijn wreekt het zich: mensen die al een hoop lange reeksen tegelijk volgen zullen niet zo happig zijn om nogmaals aan een lange reeks te beginnen. Nu er al zoveel lange shonen op de markt zijn wordt het gewoon tijd dat ze gaan diversifiëren, anders overstijgen ze nooit die kleine doelgroep van diehard actieshonenfans.

Death Note heeft bewezen dat goede korte reeksen ook kunnen aanslaan, beter nog zelfs, dus waarom hebben ze daar bij Kana geen lessen uit getrokken? In plaats daarvan kregen we wéér twee megashonen. Hadden we al. Doe eens iets nieuws. Tenzij ze zich echt volledig op het shonenpubliek willen richten en alle andere genres aan Glénat overlaten, maar met zo'n kleine markt lijkt mij dat nou ook weer niet zo verstandig .

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by Koen »

De diversificatie van Kana wordt ook gevormd door langdurige reeksen, he. Niet enkel hun actieshonen zijn lang. Nana heeft meer dan 20 volumes en Monster 18 - ik deel die niet onder in de 'korte reeksen'.
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by NeeNee »

Nee, maar dat zijn dan ook meteen de enige niet-shonen in hun collectie. En één ervan is al afgelopen.

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by pietel »

Koen wrote:De diversificatie van Kana wordt ook gevormd door langdurige reeksen, he.
Ja dat is toch een interessant strategieverschil tussen Kana en Glénat.
Kana kiest resoluut voor lange reeksen (en klantenbinding), terwijl Glénat een evenwicht zoekt tussen lange en korte series (en een uitgebreide catalogus "voor elk wat wils").
Voor beiden valt wel iets te zeggen, maar ze vullen elkaar zo wel mooi aan natuurlijk.

Kana is goed bezig in zijn segment. De keuze voor populaire lange series kan volgens mij best verder gezet worden. Het shonen-assortiment kan misschien nog een extra hippe serie gebruiken als D.Grayman en een leuke klassieke avonturen shonen als Hunter x Hunter. Verder moet eindelijk shoujo-versterking gebracht worden voor NANA. Vampire Knight lijkt de perfecte keuze. XXXHolic is een gewaagdere keuze die op termijn wel eens een goede aanwinst kan blijken. Voorlopig blijven 'dark' en 'big' nog even in de kast zitten, volgens mij.

Voor Glénat is Vinland een goede keuze, want Berserk-fans hebben te weinig alternatieven. Als ze dan toch onderhandelen met die mangaka, kunnen ze ineens Planetes uitgeven; een mooie aanwinst van hun hoogstaande sci-fi titels.
En ik wil Fullmetal Alchemist bij Glénat. Dat kan een belangrijke titel zijn om de verkoop daar op gang te trekken. Voor de rest een gezonde mengeling van een beetje. Skip beat en LovCom voor de meisjes. Een Takehiko Inoue-serie (Vagabond, Slam Dunk of Real) als opvolger van de meer realistische stijl van SHTBJ.


Dankzij deze perfecte inschatting van de markt, komt er een ontzettend boost en een Frankrijk-scenario.
en een jaar later komt er een nieuwe uitgeverij met Fairy Tail als paradepaardje, aangevuld met ecchi-series
en een alternatieve uitgeverij met Yotsuba&, Nodame Cantabile en Kekkaishi.
en een volwassen uitgeverij met Gantz, Hellsing en horrormanga zoals Uzumaki.

jaja perfecte analyse..
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by NeeNee »

Kekkaishi zie ik nog wel bij Kana of Glénat verschijnen. Het is een redelijk gewone shonen, of er moest erg veel veranderd zijn sinds deel 12.

User avatar
Wimpuls
Posts: 692
Joined: Thu Sep 23, 2004 19:48
Location: stoel, bureaustoel
Contact:

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by Wimpuls »

NeeNee wrote:Kekkaishi zie ik nog wel bij Kana of Glénat verschijnen. Het is een redelijk gewone shonen, of er moest erg veel veranderd zijn sinds deel 12.
Ik zit aan 23 en het verveelde me nog niet.Ik vind Kekkaishi trouwens een stuk 'slimmer' dan de gewone shonen.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by NeeNee »

Wimpuls wrote:
NeeNee wrote:Kekkaishi zie ik nog wel bij Kana of Glénat verschijnen. Het is een redelijk gewone shonen, of er moest erg veel veranderd zijn sinds deel 12.
Ik zit aan 23 en het verveelde me nog niet.Ik vind Kekkaishi trouwens een stuk 'slimmer' dan de gewone shonen.
Ik bedoelde niet dat het gewoontjes is, ik wil zeggen dat er niet echt reden is waarom het bij een alternatieve uitgeverij zou moeten verschijnen. :)

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by Koen »

NeeNee wrote:Kekkaishi zie ik nog wel bij Kana of Glénat verschijnen. Het is een redelijk gewone shonen, of er moest erg veel veranderd zijn sinds deel 12.
Ik niet, aangezien de reeks niet verkoopt in Frankrijk en beide uitgeverijen evenzeer naar de verkoopcijfers in Frankrijk kijken als naar die van Japan.
motivatiedip. help!

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by pietel »

Kekkaishi is heel onaantrekkelijk voor de standaard shonen fan. geen hippe designs, eerder traag van ritme, geen fanservice.
Maar terwijl je denkt, "dit is toch maar een saaie shonenserie" begin je de hoofdpersonages te waarderen in hun eenvoud en sijpelen er kleine voorbodes in van een grote intrigerende plot.
Als je verder leest, is dit een absolute topper, maar het is een groot risico als uitgever.
Nodame en Yotsuba zijn ook lastige klanten die wat meer moed vragen. Nodame omwille van het thema en het oudere doelpubliek, Yotsuba omdat, ja waarom?
Image

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by Berserker500 »

Waarom mensen Yotsuba niet aantrekkelijk vinden blijft voor mij een raadsel.
Dat ze Fullmetal Alchemist maar eens uitgeven dan zou ik pas echt terug vertrouwen krijgen in de nl markt. :mrgreen:

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by Koen »

Waarom Yotsubato niet verkoopt? Volgende discussie? ;) Ik smijt alvast de knuppel in het hoenderhok en stel dat een klein meisje met groen haar op de cover verkeerde verwachtingen schept. Het lijkt een manga voor kinderen maar dan blijkt dat de humor in Yotsuba toch iets meer voor ouderen is, mensen die kunnen inschatten hoe goed de manga 'het kind (in ons allen)' weergeeft.
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by NeeNee »

^ Zelfde probleem als bij Conan dus?

Post Reply